Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect:

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect:

Meebewegen met de ontwikkelingen en behoeften van de samenleving

De samenleving is in beweging en dat geldt zeker voor Lansingerland. Een aantal trends en ontwikkelingen hebben invloed op het sociaal domein in Lansingerland en dat hebben we in 2022 ook gemerkt.

In 2022 kreeg Nederland te maken met sterk gestegen energieprijzen en dat heeft ook op de financiële situatie van onze inwoners soms grote impact. Deze ontwikkeling heeft extra inzet gevraagd van onze gemeente. In 2022 hebben we een energietoeslag betaald voor inwoners met een laag inkomen. 

In 2022 startte Rusland de oorlog met Oekraïne. Ook Lansingerland heeft zich sterk gemaakt voor opvang van ontheemden. De inzet voor de tijdelijke en langdurige opvang van ontheemden vraagt veel van de gemeentelijke organisatie. We werkten samen met onze maatschappelijke partners aan het goed opvangen van Oekraïners, denk daarbij ook aan onderwijsplekken voor kinderen, begeleiding naar werk, en inzet door vrijwilligers.

De instroom van asielzoekers blijft toenemen. Dat vraagt inzet van gemeenten, ook van Lansingerland. In 2022 realiseerden we op dringend verzoek van de Veiligheidsregio een crisisopvang voor 50 asielzoekers, in de komende jaren verwachten we een grotere instroom. Het COA is verantwoordelijk voor opvang van asielzoekers. Er ligt echter ook een taak bij de gemeente, onder andere bij het organiseren van eerstelijns zorg, onderwijs en taallessen.

In 2022 had 7% van het aantal inwoners een ondersteuningsbehoefte. Dit komt overeen met het percentage dat we hebben begroot. 

Voor de komende jaren zien we een sterke groei van het aantal ouderen met een ondersteuningsbehoefte als gevolg van dubbele vergrijzing en dementie. In vergelijking met 2021 heeft er in 2022 geen stijging van het aantal ouderen met een hulpvraag plaatsgevonden. In 2022 waren er 2.363 unieke cliënten die gebruik maken van een maatwerkvoorziening Wmo. 

Ook het aantal jeugdigen groeit door en de impact van corona heeft in 2022 doorgewerkt. Het wordt steeds duidelijker dat de problematiek van jeugd zwaarder en complexer wordt. Dit vroeg extra inzet van onze uitvoering (Team Jeugd) en van de zorgaanbieders.

Een krachtige samenleving met gezonde en veerkrachtige inwoners
Met het beleidsplan Versterken van Veerkracht hebben we de afgelopen raadsperiode gewerkt aan het op orde brengen van de basis. Daarmee bedoelen we het goed organiseren van hulp en ondersteuning voor individuele inwoners in de vorm van preventieve en maatwerkvoorzieningen: de Lansingerlandse Standaard. We hebben de toegang tot hulp en ondersteuning goed belegd, waardoor inwoners met een hulpvraag de weg weten te vinden. Daarnaast hebben we preventieve voorzieningen ingericht om steeds meer aan de voorkant van de problematiek te komen.
We bouwen voort op de basis die met de Lansingerlandse Standaard is aangebracht voor hulp aan individuele inwoners. In 2022 werkten we daarom aan de Samenlevingsvisie.


De Samenlevingsvisie is in 2022 ontwikkeld in samenwerking met netwerkpartners, raad, college en gemeentelijke organisatie. De gemeenteraad heeft de Samenlevingsvisie in februari 2023 vastgesteld. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 52.642 52.322 59.013 57.021 -1.992
Baten 12.587 9.857 13.297 12.114 -1.183
Totaal saldo van baten en lasten -40.055 -42.466 -45.716 -44.907 809
Onttrekkingen 3.971 1.129 3.142 2.818 -324
Toevoegingen 2.531 882 1.642 1.642 0
Mutaties reserves 1.440 246 1.500 1.177 -324

Beleidsveld Samenleving

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een sterke en verbonden samenleving waaraan iedereen kan meedoen
Om een sterke en verbonden samenleving te creëren waaraan iedereen mee kan doen hebben we diverse taken uitgevoerd die daaraan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van de Wet publieke gezondheid en de Wet inburgering. De uitvoering van deze wetten dragen bij aan de gezondheid van inwoners en aan het meedoen aan de samenleving. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning hebben we ons met onze ketenpartners ingespannen om vrijwilligerswerk mogelijk te maken. Ook ondersteunen we zo goed als mogelijk de mantelzorgers in de gemeente zodat zij veerkrachtig kunnen blijven. 
Met de komst van vluchtelingen en asielzoekers in onze gemeente hebben we een extra uitdaging om ook aan hen passende ondersteuning te bieden. De gemeente en de ketenpartners hebben zoveel als mogelijk bij het bieden van de ondersteuning rekening gehouden met de achtergrond van deze (tijdelijke) inwoners. We hebben hier veel lokale initiatieven gezien die bijdragen aan samenredzaamheid, een samenleving waarbij we verantwoordelijkheid niet alleen voor onszelf nemen maar ook voor elkaar. 

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 3.258 3.603 6.176 6.496 320
Baten 0 3 2.068 2.863 795
Totaal saldo van baten en lasten -3.258 -3.600 -4.108 -3.633 475
Onttrekkingen 472 0 478 228 -250
Toevoegingen 111 0 193 193 0
Mutaties reserves 361 0 285 35 -250

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€320.000 nadeel)
Wet inburgering                         €407.000 voordeel
Voor de volume-afhankelijke inburgeringsprogramma’s stelt het rijk een specifieke uitkering middelen beschikbaar (SPUK). De aantallen vallen lager uit dan verwacht, waardoor de kosten lager liggen. Het resterende bedrag zal uiteindelijk afgerekend worden met het Rijk (zie toelichting onder baten). Per saldo is dit nagenoeg budgetneutraal.

Noodopvang Asielzoekers Tobias Asserlaan             €68.000 nadeel
De gemeente heeft de Veiligheidsregio ondersteund bij het creëren en beheren van de asiel noodopvang aan de Tobias Asserlaan. Veel kosten zijn rechtstreeks door de Veiligheidsregio betaald. Echter, voor een deel van de kosten heeft de gemeente de kosten voorgefinancierd. Bij de afwijking baten zult u dan ook zien dat de Veiligheidsregio deze en andere kosten binnen andere beleidsvelden (waaronder overhead) aan ons vergoed heeft.

Langdurige Opvang Oekraïners                     €624.000 nadeel
2022 was een zwaar en bewogen jaar voor de Oekraïners. De gemeente Lansingerland heeft de handschoen opgepakt om de ontheemden onderdak en verzorging te bieden. Kort na het starten van de oorlog hebben we hulpbehoevende Oekraïners opgevangen in de Kulck. Daarnaast zijn we gestart met het ontwikkelen van een locatie voor Langdurige Opvang Oekraïners, de eerste locatie aan de Sporthoeklaan in Bergschenhoek. Beide projecten brengen kosten met zich mee. In de slotwijziging hebben we hier al wat budget voor ingezet. We hebben nu meer zicht op de totale kosten in 2022 en komen nog tot een nadelig effect van €624.000,-. Echter, deze lasten worden vergoed door de rijksoverheid. Aan de batenkant zien we dan ook een sterke toename. Hiermee worden de lasten en baten in evenwicht gebracht. De opgave vereist dan ook tot op heden nog geen financiën van de gemeente. Dat past binnen de randvoorwaarde die het college hiervoor gesteld heeft op 21 juni 2022: “Financieel moeten de effecten van de opvang neutraal zijn voor de gemeente Lansingerland”

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een nadelig verschil van €35.000.

Baten (€795.000 voordeel)
Wet inburgering                             €212.000 nadeel    
Voor de volume-afhankelijke inburgeringsprogramma’s stelt het rijk via een specifieke uitkering middelen beschikbaar (SPUK). Dit bedrag is gebaseerd op een schatting van de aantallen inburgeraars die wij moeten begeleiden. De kosten die wij maken voor de inburgeringsprogramma’s, en de eindafrekening bij het Rijk, zijn vervolgens gebaseerd op de daadwerkelijke aantallen inburgeraars. En deze aantallen zijn veel lager uitgevallen dan verwacht. Medio augustus stroomden pas de eerste kandidaten binnen. Hierdoor zijn minder deelnemers gestart dan waarvoor wij een uitkering hebben gekregen. Een deel van dit bedrag is gereserveerd voor 2023 voor nog te betalen nota’s. Het restant zal uiteindelijk afgerekend worden met het Rijk.

Bekostiging Noodopvang Tobias Asserlaan door de Veiligheidsregio     €136.000 voordeel
Door de gemeente is inzet gepleegd en zijn kosten gemaakt om de noodopvang aan de Tobias Asserlaan te creëren en beheren. Deze kosten worden door de Veiligheidsregio vergoed.

Langdurige Opvang Oekraïners                         €874.000 voordeel
Bij de verschilverklaring van de lasten heeft u kunnen lezen dat er in 2022 flink wat kosten zijn gemaakt om de Kulck en de Langdurige Opvang Oekraïners op te starten en te beheren. Deze kosten worden vergoed door het rijk, vandaar dat we hogere baten zien dan begroot. De kosten zijn immers ook groter. We zien een ophogend effect van €250.000 t.o.v. de lasten. Dit heeft te maken dat we verwachtten een deel van de kosten te dekken uit de reserve die is ingesteld voor de Oekraïne opvang. We zien nu dat deze kosten ook gedeclareerd kunnen worden. De onttrekking uit de reserve komt dan ook te vervallen.

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een nadelig verschil van €3.000.

Mutatie reserves (€250.000 nadelig)
Geen onttrekking uit reserve ten behoeve van Oekraïne opvang                          €250.000 nadeel
We voorzien dat we alle kosten met betrekking tot opvang Oekraïners kunnen declareren bij de rijksoverheid. Een onttrekking uit de reserve is dan ook niet meer van toepassing.

Beleidsveld Jeugd

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op en ontwikkelen zich tot zelfredzame inwoners

Onze gemeente groeit hard en heeft veel jonge inwoners. Lansingerland had op 1 januari 2022 64.110 inwoners (CBS) en 34% van onze inwoners was jonger dan 28 jaar. Hoewel het aandeel jeugdigen in verhouding tot volwassenen ten opzichte van de vorige jaren iets afneemt, neemt het totaal aantal kinderen en jongeren nog altijd toe. 
Met veel van onze jonge inwoners gaat het gelukkig heel goed. Sommigen hebben hulp nodig. In 2022 hebben 1877 jongeren, in de leeftijd van 0 t/m 22 jaar jeugdzorg ontvangen en daarvoor een of meerdere indicaties voor hulpverlening gekregen.

Voor jeugd is Lansingerland een kansrijke gemeente om in op te groeien. We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren gehoord worden en actief betrokken worden bij zaken die invloed hebben op hun leven. We hebben in 2022 een start gemaakt met jongerenparticipatie. Zo heeft Epic Youth vanaf begin 2022 in iedere schoolvakantie online activiteiten georganiseerd. Denk hierbij aan een online kookworkshop, digital art, een fortnite game-avond en dans workshop. Deze activiteiten zijn bedacht door jongeren uit Lansingerland zelf en zij hebben geholpen bij het organiseren hiervan. Ook zijn er jongeren geweest die mee hebben gedacht over de herinrichting van de Sterrenbuurt. Daarnaast zijn we gestart met het project ‘ontmoetingsplekken jeugd’, waarbij we actief de behoeften en wensen van de jeugd ophalen met betrekking tot ontmoeten. We geven de jeugd een stem en gaan aan de slag met hun behoeften en wensen. Dit project wordt voortgezet in 2023. 

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 20.285 19.259 21.449 21.046 -404
Baten 408 0 123 123 0
Totaal saldo van baten en lasten -19.877 -19.259 -21.326 -20.922 404
Onttrekkingen 3.198 1.055 1.736 1.736 0
Toevoegingen 1.858 869 947 947 0
Mutaties reserves 1.340 186 790 790 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€404.000 voordeel)

Jeugd GGZ (€176.000 voordeel)
Hervormingsagenda
In het kader van de landelijke hervormingsagenda en de transformatie van de jeugdhulp zetten we onder andere in op het verlichten van de wachtlijstproblematiek. Daarnaast zetten we in op preventieve activiteiten zoals extra ondersteuning voor ouders en mediation bij scheidingsproblematiek. In 2022 hebben we niet het volledige budget kunnen besteden door personele krapte/inzet Oekraïne crisis. In de slotwijziging is het budget al naar beneden bijgesteld. In de jaarrekening blijkt dat we ook in de rest van 2022 niet alles konden besteden. 

Vervoer jeugd GGZ 
De ritten voor jeugd- en leerlingenvervoer worden door dezelfde aanbieder uitgevoerd conform de aanbesteding. Door een herberekening naar het gemiddeld gereden aantal kilometers voor leerlingenvervoer ten opzichte van jeugdvervoer vindt er een verschuiving plaats in de werkelijke toe te rekenen kosten. De budgetten in zowel programma 4 als programma 3 zijn hierop aangepast in de slotwijziging. Het totale verschil voor beide programma’s tussen de werkelijke kosten en wat we begroot hebben is een nadeel van €171.000. De belangrijkste oorzaken zijn een hogere facturatie voor het jeugdvervoer, een stijging van de losse ritten naast die van de gecontracteerde aanbieder, indexatie en een hogere kilometervergoeding.

GR Jeugd (€292.000 voordeel)
In voorliggende jaarrekening zijn de bedragen opgenomen op basis van de voorlopige jaarrekening van de GRJR. Op basis van de productieverantwoordingen met accountantsverklaringen kan de werkelijke realisatie nog afwijken. Het huidige overschot is te verklaren door een afrekening van de vlaktaks (verdelen van de meerkosten eerdere jaren over de deelnemers GRJR) over 2020. 

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een nadelig verschil van €63.000.

Reservemutaties (neutraal)

De afwijkingen zijn kleiner dan € 100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Financieel zelfredzame, betrokken volwassenen

Met de meeste volwassen inwoners gaat het goed. Onze ondersteuning richtte zich specifiek op de groep volwassenen inwoners die extra ondersteuning nodig heeft om mee te doen in de samenleving of op de arbeidsmarkt. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die in armoede leven, die geen baan kunnen vinden of die schulden hebben en daardoor gezondheidsproblemen ontwikkelen en geïsoleerd leven. 

We hebben ingezet op preventie, om te voorkomen dat onze inwoners in financiële problemen raakten, schulden ontwikkelde en/of afhankelijk werden van een uitkering. Voor inwoners die toch financiële problemen of schulden hadden en/of afhankelijk raakten van een uitkering boden we ondersteuning. Onze hulp en ondersteuning was afhankelijk van en gericht op de specifieke behoeften van de betreffende inwoner.

Onze vier belangrijkste doelstellingen voor 2022 waren:
1) Ons aanbod aan werkzoekende inwoners en de vraag van werkgevers in de regio sluiten op elkaar aan.
2) Werkgevers in onze arbeidsmarktregio dragen bij aan een inclusieve arbeidsmarkt met passende werkplekken.
3) Onze inwoners doen naar hun hoogst mogelijke draagkracht mee in de maatschappij door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding.
4) We verstevigen onze aanpak van schuldenproblematiek en zijn hierdoor klaar voor een stijgende vraag die (mogelijk) voortkomt uit de coronacrisis.

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 17.113 15.361 18.581 17.230 -1.351
Baten 11.941 9.532 10.784 8.877 -1.907
Totaal saldo van baten en lasten -5.171 -5.830 -7.797 -8.353 -556
Onttrekkingen 41 0 854 854 0
Toevoegingen 416 0 502 502 0
Mutaties reserves -375 0 352 352 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€1.351.000 voordeel)

Toeslagenproblematiek                         €208.000 nadeel
In de begroting is rekening gehouden met een tussentijdse beschikking die verstrekt is vanuit het Rijk. De tussentijdse beschikking is een voorschot. Iedere gemeente heeft de keuze voor normbedragen of daadwerkelijke kosten en maakt deze keuze voor de totale duur. De gemeente Lansingerland heeft gekozen voor het declareren van daadwerkelijke kosten. De totale kosten worden achteraf aan de hand van de SiSa verantwoording vergoed conform voorwaarden SPUK II. Dit wordt verrekend met het voorschot en hiermee is de financiering budgetneutraal. 

Individuele Bijzondere Bijstand                     €522.000 voordeel
Het betreft de energietoeslag en aanvullende maatregelen voor inwoners in energiearmoede. Er zijn minder aanvragen gedaan voor de aanvullende maatregelen dan begroot. Inwoners kunnen nog tot eind april 2023 met terugwerkende kracht een aanvraag doen voor de energietoeslag voor 2022. Daarom doen we in deze jaarrekening een voorstel tot budgetoverheveling van het resterende bedrag naar 2023.

Bijstandsverlening Zelfstandigen                     €261.000 voordeel
Er is minder bijstand aan zelfstandigen verstrekt in 2022. Ook maakten we minder kosten voor onderzoek en advies dan begroot. Daarnaast ontvingen we rente op verstrekte bedrijfskapitalen.

BUIG uitkeringsgelden                             €288.000 voordeel
Het uitgangspunt voor de begroting van de BUIG (de gebundelde uitkering voor de bekostiging van de uitkeringen in het kader van onder andere de participatiewet) in 2022 was het scenario volledig herstel (Berenschot advies). Dit betekende in 2022 een verwachte groei van het uitkeringenbestand met 3,55%. De werkelijke groei van het uitkeringenbestand kwam uit op slechts 1%. Dit is dus positiever dan waarop we hadden geanticipeerd en begroot. Ten opzichte van de Slotwijziging betekent dit een voordeel van € 218.000.

Participatie                                 €185.000 voordeel
Om beter aan te sluiten op de hulpvragen van bijstandsgerechtigde inwoners, hebben we eind 2021 de re-integratievoorzieningen opnieuw ingekocht. De nieuwe re-integratie, scholings- en activeringstrajecten zijn in 2022 minder ingezet dan was begroot. De nieuwe contracten gingen per 1 april in en er was sprake van personeelswisselingen in het team. 

Schuldhulpverlening                             €120.000 voordeel
In 2022 daalde het aantal formele schuldhulpverleningstrajecten ten opzichte van 2021. Wij hielden ten tijde van de begroting 2022 rekening met een stijging van het aantal formele schuldhulptrajecten door de aflopende coronasteunmaatregelen. Deze stijging bleef uit. Daarnaast is een aantal beleidsvoornemens in 2022 nog niet gestart. Deze worden in 2023 opgepakt.

Inkomensondersteuning                         €108.000 voordeel
In 2022 werd er meer gebruikt gemaakt van de Rotterdampas dan in 2021. Bij het opstellen van de begroting 2022 gingen we uit van een grotere stijging dan we daadwerkelijk zien in 2022. Dit verklaart het voordeel op deze post. 

Kwijtschelding                                 €51.000 voordeel
We zien dat de verzoeken tot kwijtscheldingen zijn opgelopen, terwijl het aantal toegekende kwijtscheldingen vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van 2021. Dit verklaart waarom de kwijtscheldingen op hetzelfde niveau liggen als in 2021, zijnde circa €370.000, maar dat dit circa €51.000,- lager ligt dan begroot.

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een voordelig verschil van €25.000.

Baten (€1.907.000 nadeel)

Individuele Bijzondere Bijstand                     €1.880.000 nadeel
Dit betreft de energietoeslag. Ten tijde van de begroting was er nog geen sprake van de energietoeslag en is daar dus ook geen rekening mee gehouden. Omdat de energietoeslag onder de Individuele Bijzondere Bijstand valt, lijkt het alsof er een nadeel van €1.880.00 op deze post is. Echter, vanuit het Rijk zijn deze middelen via de algemene uitkering beschikbaar gesteld, waardoor de begroting neutraal is en is verwerkt onder de post algemene uitkering.

Bijstandsverlening Zelfstandigen                     €447.000 nadeel
In 2022 ontvingen wij een onvoorziene afrekening van het Rijk die betrekking had op het jaar 2020. 

Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (Tozo)     €236.000 voordeel
In het voorjaar 2020 introduceerde de rijksoverheid de Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (Tozo) als coronasteunmaatregel. Op basis hiervan konden zelfstandigen een tegemoetkoming krijgen als gevolg van de geleden omzetderving door corona. Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) voerde deze regeling voor ons uit. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Daarom is er voor 2022 geen bedrag opgenomen in de begroting. Wij ontvingen in 2022 echter €237.000 aan teruggevorderde Tozo.

Toeslagenproblematiek                         €208.000 voordeel
In de begroting is rekening gehouden met de tussentijdse beschikking van de SPUK B2 die vertrekt is vanuit het Rijk. Deze tussentijdse beschikking is een voorschot. Bij de realisatie in 2022 zijn de middelen die zijn ontvangen m.b.t. deze SPUK geboekt. De gelden worden verantwoord in de SiSa verantwoording 2022. Middels de vaststellingsbeschikking ontvangt de gemeente Lansingerland de aanvullende gelden.

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een nadelig verschil van €24.000.

Reservemutaties (neutraal)
De afwijkingen zijn kleiner dan € 100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Zelfredzame, betrokken en vitale inwoners
We hebben bijgedragen aan het vergroten van de zelfredzaamheid, betrokkenheid en vitaliteit van onze inwoners. Met verschillende vormen van ondersteuning hebben we ons gericht op de inwoners die niet altijd goed voor zichzelf kunnen zorgen en behoefte hebben aan hulp. Hierbij richt de ondersteuning zich op het herstellen van eigen regie. Voor een kleinere groep kinderen zetten we vooral hulpmiddelen in en doen we woningaanpassingen. Maar binnen de Wmo hebben we vooral volwassen en oudere inwoners bereikt. Kwetsbaardere inwoners zijn vaak geholpen bij dagbesteding en begeleiding. Ook hebben we verdere stappen gezet richting ontwikkeling van passende woningen voor inwoners met een woon-zorg vraag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan geschikte woningen voor ouderen en voor mensen met een sociaal-psychische hulpvraag. Het aantal plekken voor beschermd wonen is in 2022 verder uitgebreid. 
We zien in 2022 dat het aantal gebruikers van de Wmo ongeveer gelijk is gebleven aan het aantal gebruikers van 2021. Om kosten te beheersen zijn we onder andere gestart met het gebruik van een nieuw normenkader voor hulp bij het huishouden. Met het nieuwe normenkader kunnen we scherpere indicaties stellen die nog meer aansluiten bij de hulpvraag van de inwoner. Ook heeft de Rekenkamer in 2022 een onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkeling van de kosten in de Wmo waar aan aantal aanbevelingen uit voort gekomen zijn. Deze aanbevelingen pakken we in 2023 op.

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 11.986 14.099 12.806 12.249 -557
Baten 237 322 322 251 -71
Totaal saldo van baten en lasten -11.749 -13.777 -12.484 -11.999 486
Onttrekkingen 261 74 74 0 -74
Toevoegingen 147 13 0 0 0
Mutaties reserves 114 61 74 0 -74

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€557.000 voordeel)

Woningaanpassingen                     €225.000 voordeel                
Diverse redenen verklaren de lagere kosten voor woningaanpassingen. We zien een oorzaak in de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen niet alle inwoners direct geholpen worden. Soms krijgen zij op een later tijdstip de woningaanpassing dan waar zij recht op hebben. Daarnaast zijn de aannemers die woningaanpassingen uitvoeren afhankelijk van de leveranciers van bouwmaterialen waar veel vertragingen zijn. Minder aannemers zijn beschikbaar die de aanvragen voor woningaanpassingen uit kunnen voeren. We hebben via de beleidsregels mogelijk gemaakt dat inwoners voor kleinschalige woningaanpassingen (tot € 15.000) direct aan één aannemer een opdracht kunnen verstrekken. Dit versnelt het proces, omdat niet meer bij twee of meer aannemers een offerte met plan van aanpak hoeft te worden opgevraagd en vergeleken. Sinds 2022 kunnen de consulenten gebruik maken van het programma Casadata. Casadata laat de huidige prijsontwikkeling van de belangrijkste bouwmaterialen, zo kunnen we een goede inschatting maken of de offerte een reële prijs laat zien. Vanwege personeelstekorten zijn enkele grote projecten uitgesteld tot 2023. Daarom verwachten wij in 2023 er geen onderbesteding te zien, dit ook in verband met de stijging van kosten van bouwmaterialen. 

Hulpmiddelen                         €74.000 voordeel                
We zien een grote oorzaak van de lagere kosten voor hulpmiddelen in de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen niet alle inwoners direct geholpen worden. Onze leverancier heeft bij complexere hulpmiddelen zoals elektrisch aangedreven rolstoelen last van vertraagde leveringen. Specifieke onderdelen kunnen pas later worden geleverd. De leverancier neemt hierover altijd contact op met de inwoner en levert, wanneer mogelijk, tijdelijk een passend vervangend hulpmiddel. Daarnaast zien we dat de groei van het aantal uitstaande indicaties lager is dan we verwachtten. Aan het begin van 2022 hadden we nog een lockdown. Ouderen waren hierdoor terughoudend met naar buiten gaan waardoor zij geen hulpmiddel aanvroegen.

Begeleiding                         €190.000 voordeel                
De voorziening ‘begeleiding’ Wmo bestaat uit verschillende producten. Begeleiding individueel, begeleiding groep en begeleiding mantelzorger zijn onderdeel van de totale voorziening. Op meerdere producten zien we een lagere inzet dan begroot. We verstrekten minder nieuwe voorzieningen dan waar we vanuit gingen. Daarnaast zien we dat door de krapte op de arbeidsmarkt er wachtlijsten zijn bij aanbieders. Aanbieders leveren niet direct of minder zorg. In de zomerrapportage en slotwijziging hebben wij hier al melding van gemaakt. We verwachten dat vanaf 2023 de groei weer stapsgewijs toeneemt. Door corona waren de wachtlijsten binnen de Wet Langdurige Zorg (Wlz, dit ligt niet bij de gemeente) korter dan voorheen. Nu zien we deze wachtlijsten weer groeien. We zetten hierdoor vaker tijdelijk begeleiding vanuit de gemeente in om de periode tot aan de Wlz voorziening te overbruggen. 

PGB                             €150.000 voordeel                 
Een persoonsgebonden budget (PGB) is een bedrag waarmee iemand zelf hulp of ondersteuning inkoopt. Iemand die een PGB krijgt, bepaalt zelf welke zorgverleners hulp of ondersteuning geven, waar en wanneer. Zij maken dan geen gebruik van de door de gemeente gecontracteerde aanbieders. In 2022 zien wij dat minder inwoners gebruik maken van een PGB. Daardoor hebben we te maken met een lagere inzet dan begroot. Inwoners kiezen veelal om gebruik te maken van onze gecontracteerde aanbieders via zorg in natura. Hierdoor is er minder vraag naar PGB’s. 

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een nadelig verschil van €82.000.

Baten (€71.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en lichten we daarom verder niet toe. 

Reservemutaties (€74.000 nadeel)

De begrote onttrekking heeft niet plaatsgevonden omdat het groot onderhoud niet is uitgevoerd.

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Kengetal Begroot 2022 Realisatie 2022
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 7% 7%
Aantal geregistreerde mantelzorgers 1.050 1.025
Jeugd
Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG 98% 98,5%
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet 1.850 1.877
Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd) 7 7
Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd) 7 7
Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR € 7.421 6.753
Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland. (alle kinderen 0 t/m 17 jaar) € 873 664
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 664 609
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december 836 764
% inwoners met een bijstandsuitkering 1,3% 1,2%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 120 45
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken 70 112
Aantal formele schuldhulptrajecten 159 131
Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur 270 319
Gebruik Stichting leergeld 719 1.840
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.710 1.711
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo 2.462 2.363
Gemiddelde uitgaven per Wmo-cliënt in maatwerkvoorziening. € 3.522 2.982
Gemiddelde uitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland. € 134 107
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 90% 81%*
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 87% 82%
Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO) 8 8
*ZorgFocuz heeft een fout gemaakt in de CEO rapportages. In de eindrapportage 2021 hebben wij een percentage van 71% gecommuniceerd. Dit moet 81% zijn.

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Samenleving

Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt
Dit percentage betreft de maatwerkvoorzieningen uit de Jeugdwet, Participatiewet en Wmo.

Aantal geregistreerde mantelzorgers
Dit betreft het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland. De realisatie ligt in lijn met het verwachte aantal mantelzorgers voor 2022. 

Jeugd

Percentage kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar dat bereikt wordt door het CJG
Om kinderen goed in beeld te hebben, hun ontwikkeling te volgen en afwijkingen tijdig te kunnen signaleren, voert het CJG op vaste leeftijden reguliere contactmomenten uit. 98.5% van de kinderen is bereikt. Het streefpercentage is hiermee behaald. 

Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet
Dit is het aantal jeugdigen dat in (een deel van) het jaar gebruik maakt van de Jeugdwet. Er is een klein verschil te zien tussen het begrootte aantal en de werkelijke realisatie. 

Rapportcijfer effect van de hulp volgens jeugdigen (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken onder jongeren en/of hun ouders/verzorgers die gebruik hebben gemaakt van Jeugdhulp. Deze resultaten zijn samengevoegd om zo de ervaringen van jongeren zelf en die van hun ouders/verzorgers mee te kunnen nemen. Zij geven het effect van de hulp gemiddeld een 7. Het streven van het minimaal behalen van een 7 is hiermee gerealiseerd.

Rapportcijfer effect van de hulp volgens ouder (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken onder jongeren en/of hun ouders/verzorgers die gebruik hebben gemaakt van Jeugdhulp. Deze resultaten zijn samengevoegd om zo de ervaringen van jongeren zelf en die van hun ouders/verzorgers mee te kunnen nemen. Zij geven het effect van de hulp gemiddeld een 7. Het streven van het minimaal behalen van een 7 is hiermee gerealiseerd.

Gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR
Dit bedrag zet de uitgaven voor lokaal en regionaal jeugdhulp gecontracteerde jeugdhulp af tegen het aantal kinderen dan in een jaar jeugdhulp ontvangt. De gemiddelde zorguitgaven per kind in maatwerkvoorziening en GRJR was voor 2022 begroot op €7821. Er is echter een gemiddelde uitgave per kind van €6753 gerealiseerd. Deze uitgave is lager dan begroot. Wanneer we dit bedrag vergelijken met 2021 waren de totale uitgaven in 2021 lager dan in 2022 en ook het aantal kinderen was in 2021 lager dan in 2022. De gemiddelde zorguitgaven waren in 2021 gemiddeld echter wel hoger dan in 2022. 

Gemiddelde zorguitgaven maatwerk jeugd per kind in Lansingerland. (Alle kinderen 0 t/m 17 jaar)
Dit bedrag zet de uitgaven voor lokaal en regionaal jeugdhulp gecontracteerde jeugdhulp af tegen het totaal aantal kinderen van 0 tot en met 17 jaar in de gemeente Lansingerland. 
De gemiddelde zorguitgaven voor alle kinderen in Lansingerland was voor 2022 begroot op €885. Er is echter een gemiddelde uitgave per kind van €664 gerealiseerd. Deze uitgave is lager dan begroot. Wanneer we dit bedrag vergelijken met 2021 waren de totale uitgaven in 2021 lager dan in 2022 en was de bevolking van 0 t/m 17 jaar in 2021 kleiner dan in 2022. De gemiddelde zorguitgaven voor alle kinderen waren in 2022 gemiddeld dus hoger dan in 2021.

Participatie

Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. Bijstandsuitkeringen kunnen dus meerdere uitkeringen binnen een gezin omvatten. De bijstandsgerechtigden zijn de individuele personen.
De groei van het aantal bijstandsdossiers in 2022 was 1%. Dit is positiever dan de verwachte groei van 3,55% naar aanleiding van het Berenschot advies.


Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn.
Het aantal bijstandsuitkering op 31-12-2022 was 764 in plaats van de verwachte 836. We gingen uit van een groei van het aantal bijstandsuitkeringen met 3,55% (Berenschot advies). In werkelijkheid was de groei slechts 1%.

% inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.
Het percentage inwoners met een bijstandsuitkering in 2022 was 1,2%. Dit ligt iets lager dan de verwachte 1,3% en wordt verklaard door het feit dat de algemene bevolkingsgroei hoger lag dan de groei van het aantal inwoners met een bijstandsuitkering.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.
Het aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk is 45. Dit ligt lager dan het verwachte aantal van 120. Een aanzienlijk deel van de inwoners die nu nog een bijstandsuitkering ontvangt heeft een (relatief) lange afstand tot de arbeidsmarkt. Deze inwoners hebben langere en meer intensieve trajecten nodig om de stap naar de arbeidsmarkt te zetten. Voor sommige bijstandsgerechtigden is die stap helemaal niet haalbaar. Daarnaast hebben wij minder nieuwe instroom in de bijstand gezien, terwijl dit normaal gesproken een groep is die weer vlot uitstroomt. 

Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken
Het aantal bijstandsgerechtigde inwoners dat inkomsten uit arbeid ontvangt, maar nog wel afhankelijk is van een aanvullende uitkering.
Het aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar parttime werk is 112. Dit ligt hoger dan het verwachte aantal van 70. Wij hebben het financieel aantrekkelijker gemaakt om parttime te werken om de stap naar volledige uitstroom te verkleinen. Voor deze mensen is de stap naar volledig uitstromen (nog) te groot.

Aantal formele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven.
In totaal namen in 2022 131 inwoners deel aan een formeel schuldhulpverleningstraject. We zagen eind 2022 het aantal aanvragen schuldhulpverlening iets dalen. Dit was tegen de verwachting in. We hielden in de begroting juist rekening met een groei van 5%. Dit verklaard waarom het aantal schuldhulptrajecten lager ligt dan het verwachte aantal van 159.

Gebruik Jeugdfonds Sport en Cultuur
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuur deelname van kinderen uit minimagezinnen).
Het aantal benutte voorzieningen in 2022 was met 319 hoger dan het gebruik ten opzichte van vorige jaren. Dit is te verklaren door zowel de stijgende inflatie en energiecrisis, maar ook omdat de cijfers in 2020 en 2021 lager waren als gevolg van de coronamaatregelen.

Gebruik Stichting leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen uit minimagezinnen door de Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).
Stichting Leergeld heeft 1840 voorzieningen toegekend. Dat aantal ligt veel hoger het gebruik in afgelopen jaren. Het grootste deel hiervan (1340 toekenningen) betreft de Kindpas 2022 en de Schoolspullenpas 2022. De grote stijging is te verklaren door zowel de stijgende inflatie en energiecrisis, maar ook omdat de cijfers in 2020 en 2021 lager waren als gevolg van de coronamaatregelen.
Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Hier is het aantal gelijk aan het verwachte aantal, dus geen verklaring nodig.

Wmo
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten gebruik heeft gemaakt van de Wmo. Dit aantal halen we uit de systemen op een bepaald peilmoment. Voor 2022 zijn de aantallen lager dan de aantallen van het peilmoment in 2021. Echter, zien we over de maanden en jaren heen tot nu toe een stijgend aantal gebruikers.  

Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal volwassenen (>18 jaar) dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. In 2022 zagen we dat door personeelskrapte minder hulp en ondersteuning geleverd is waardoor de kosten per cliënt lager liggen. 

Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal volwassenen en ouderen binnen de gemeente.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

Rapportcijfer voor de toegangsmedewerker met wie de cliënt contact had (bron: CEO)
Voordat een inwoner een Wmo-maatwerkvoorziening krijgt, doen we eerst onderzoek naar de situatie van de inwoner. Dit rapportcijfer beschrijft in hoeverre dit contact prettig is verlopen.