Programma 1: Bestuur en dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Daadkrachtig, integer en transparant besturen met regionale invloed, lokale participatie en een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 5.777 5.918 6.452 6.054 -398
Baten 1.181 722 886 1.343 456
Totaal saldo van baten en lasten -4.596 -5.196 -5.566 -4.711 855
Onttrekkingen 130 0 145 145 0
Toevoegingen 86 0 0 0 0
Mutaties reserves 44 0 145 145 0

Beleidsveld Gemeenteraad, college en griffie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Het jaar 2022 stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen en een nieuw bestuur. Medio maart vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. WIJ Lansingerland werd de grootste fractie, gevolgd door Leefbaar 3B, CDA, VVD, D66, ChristenUnie, GroenLinks en PvdA. De uitslag is door de fracties geanalyseerd in een duidingsdebat en er is een informateur benoemd die de coalitieonderhandelingen ging leiden. Dit resulteerde in een coalitie van Wij Lansingerland, Leefbaar 3B, D66 en ChristenUnie en het coalitieakkoord ‘Samen verantwoord verder 2022 - 2026’. Dit coalitieakkoord bevat de ambities op hoofdlijnen: de coalitie laat ruimte voor vrije kwesties. Het college en de gemeenteraad willen ‘samen besturen’. Onder de noemer ‘open samenwerkingsrelatie’ heeft een gesprek plaatsgevonden over hoe er het beste met elkaar samengewerkt kan worden.

Daarnaast werkte het college aan goed, efficiënt en ordentelijk bestuur. Tijdens commissie- en raadsvergaderingen gaan de gemeenteraad en het college met elkaar in debat over diverse dossiers waarin de belangen van inwoners en ondernemers centraal staan. Dit draagt bij aan ordentelijke besluitvorming waarin zowel het college als de gemeenteraad afgewogen besluiten kan nemen.

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 2.751 2.914 3.304 3.175 -129
Baten 62 0 0 338 338
Totaal saldo van baten en lasten -2.689 -2.914 -3.304 -2.837 466
Onttrekkingen 130 0 145 145 0
Toevoegingen 86 0 0 0 0
Mutaties reserves 44 0 145 145 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€129.000 voordeel)

Verkiezingen (€133.000 voordeel)

Een deel van het verkiezingsbudget in 2022 was gereserveerd voor  het inclusief maken van een aantal stembureaus /prikkelarm (in elke kern 1.  De aanschaf van stemmallen, soundboxen, etc. zijn deels gerealiseerd. Vanwege de corona richtlijnen was het in 2022 nog lastig om uit te voeren.  Hetzelfde gold voor het nog toegankelijker maken van de stembureaus. Dit kon helaas ook niet worden uitgevoerd vanwege de toch nog te hanteren coronamaatregelen bij de gemeenteraadverkiezingen in 2022. Dit heeft bijgedragen aan de lagere lasten van per saldo €133.000.

Daarnaast zijn er kleine overige mutaties die optellen tot €4.000 (nadeel) binnen dit beleidsveld die dit saldo verklaren.

Baten (€338.000 voordeel)

Doordat de rekenrentes in 2022 zijn gestegen is er een flink overschot ontstaan in de voorziening wethouderspensioenen. Dit overschot (ad €338.000) is vrijgevallen en vloeit daarmee terug in het resultaat.

Mutaties reserves (€1.000 voordelig)

De afwijking is kleiner dan € 100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Samenwerking en Participatie

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie

Voor het realiseren van onze bestuurlijke en maatschappelijke ambities blijven we ons inspannen in diverse regionale samenwerkingsverbanden. Deze regionale samenwerking biedt kansen en mogelijkheden. En tegelijkertijd levert Lansingerland een bijdrage aan onder andere de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Om onze belangen goed te behartigen en gebruik te maken van de mogelijkheden van onze publieke en maatschappelijke partners, zijn we in diverse samenwerkingsverbanden actief (MRDH, Greenport West-Holland, Corridor A12, GR Jeugd, Alliantie Middengebied).

Burgerparticipatie: samen besturen
Raad, college en organisatie geven samen met inwoners vorm aan de samenleving. We beschouwen burgerparticipatie als een leer- en ontwikkeltraject, waarin we experimenteren en met elkaar leren over onze verschillende rollen en processen die we inrichten. Processen en werkwijzen om samen met inwoners en samenwerkingspartners het samen besturen en samenleven in Lansingerland vorm te geven. Onze inwoners verwachten daarbij van de gemeente integriteit, gelijkwaardigheid, duidelijkheid, tijdigheid en besluitvaardigheid van het bestuur.

Inwoners betrekken we in een zo vroeg mogelijk stadium en geven daar waar het kan plannen mede vorm. We communiceren duidelijk en begrijpelijk over waar wel en niet over meegepraat of meebeslist kan worden. We werken vanuit de vernieuwde visie op burgerparticipatie. De vast te stellen verordening geeft duidelijkheid over de vragen die we bij elk proces willen beantwoorden. Dat doen we samen met onze inwoners en initiatiefnemers, voor beleidsvorming en bij ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen.  

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 253 257 257 306 49
Totaal saldo van baten en lasten -253 -257 -257 -306 -49

Beleidsveld Dienstverlening

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een goede dienstverlening met een sterk digitaal component waarbij de mens centraal staat

We werken naar een snelle, foutloze dienstverlening met een goede en positieve klantbeleving in zowel de digitale als de fysieke omgeving van dienstverlening. Processen worden simpel neergezet zonder overbodige stappen waarbij de inwoner geen onnodige contactmoment met ons nodig heeft om het resultaat te bereiken. Inwoners kunnen ons op elk gewenst moment en vanaf elk gewenst apparaat bereiken. Zij vinden de informatie op de website die ze nodig hebben om volledig zelfstandig een aanvraag te doen of om hun vraag zelf te beantwoorden. Hoewel het digitale component steeds verder versterkt wordt, blijven de deuren van het gemeentehuis altijd open staan voor de inwoner die liever persoonlijk contact met ons heeft.

De inwoner blijft centraal staan. Ook in het belangrijke verkiezingsjaar voor de gemeenteraad. Samen met inwoners en gemeenteraadsleden werken we naar een goed neergezet democratisch proces waarbinnen op een volledig transparante manier de nieuwe gemeenteraad is samengesteld.

Wat hebben we daarvoor in 2022 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2021 Primitief 2022 Begroot 2022 Realisatie 2022 Afwijking 2022
Lasten 2.553 2.747 2.891 2.573 -319
Baten 904 722 886 1.005 119
Totaal saldo van baten en lasten -1.650 -2.025 -2.005 -1.568 437

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€319.000 voordeel)

Burgerparticipatie (€ 125.000 voordeel)

Het jaar 2022 stond in het teken van het opwerken van de visie op Burgerparticipatie. Het in de begroting 2022-2025 opgenomen werkbudget (meerjarig incidenteel) om stappen te zetten, is grotendeels ingezet op coördinerend projectleiderschap, waarbij de kosten lager zijn uitgevallen dan waar vooraf rekening mee is gehouden.  

Burgerzaken  (€200.000 voordeel)

Vanwege een onderbezetting op de formatie, doordat enkele medewerkers met pensioen zijn gegaan en waarvoor nog geen vervanging is gevonden, is er een onderschrijding  op de doorbelaste  personele lasten bij Burgerzaken van per saldo ca.  € 200.000.

Daarnaast zijn er kleine overige mutaties die optellen tot € 6.000 (nadeel) binnen dit beleidsveld die dit saldo verklaren.

Baten (€119.000 voordeel)

In 2022 zijn er meer aanvragen gedaan voor reisdocumenten, rijbewijzen, huwelijken en overige producten. Hierdoor zijn zowel de lasten als de baten significant gestegen. Hierdoor is er een afwijking ontstaan aan de batenkant van €119.000.

 

 

 

 

Kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en dienstverlening
Kengetal Begroot 2022 Realisatie 2022
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 100% 91%
Vertrouwen in gemeentebestuur >33% n.v.t.
Samenwerking
Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel 2.100 2.080
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel Min. 5 2
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak <1 min. <1 min.
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden <30 sec. <34 sec.
Maken van een afspraak < 2 weken > 2 weken

Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en dienstverlening

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen)
Het college zorgt voor adequate en tijdige informatievoorziening aan de gemeenteraad.

Vertrouwen in gemeentebestuur
Op basis van een 'Waar-staat-je-gemeente-onderzoek' brengen we het vertrouwen in het gemeentebestuur in beeld. De laatste meting komt uit 2018 en in 2021 voeren we opnieuw onderzoek uit waarbij we streven naar een percentage boven het landelijk gemiddelde (33%).

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel
We streven ernaar steeds meer inwoners lid te maken van het digitaal burgerpanel, zodat we een goede representatieve basis hebben voor onze peilingen.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel
We zijn omgevingsbewust en hechten waarde aan de mening en ideeën van inwoners. Een aantal keer per jaar zetten we een enquête uit onder het burgerpanel.

Dienstverlening
De kengetallen dienstverlening zijn gebaseerd op de dienstverleningsafspraken die wij hebben binnen de gemeente Lansingerland. Deze kengetallen blijven onverminderd van kracht ongeacht de ontwikkelingen rondom dienstverlening (verkorten van doorlooptijden en openingstijden).