Programma 6: Lansingerland ontwikkelt

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 9.900 11.454 20.515 20.082 -433
Baten 4.284 3.209 5.754 5.721 -33
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -5.617 -8.245 -14.761 -14.361 401
Onttrekkingen 1.136 2.765 8.360 8.849 489
Toevoegingen 348 41 2.040 2.028 -12
Mutaties reserves 787 2.724 6.320 6.822 501

Beleidsveld Ruimtelijke Ordening

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Ruimtelijke ontwikkelingen die bij dragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ontwikkelingen die bij dragen aan goed wonen, ondernemen, werken en recreëren

Het faciliteren en scheppen van randvoorwaarden voor ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, recreëren en infrastructuur.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 7.056 6.243 14.603 14.518 -85
Baten 3.741 2.860 4.775 4.801 26
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -3.315 -3.383 -9.828 -9.717 111
Onttrekkingen 348 605 5.887 6.448 561
Toevoegingen 288 41 1.609 1.597 -12
Mutaties reserves 60 564 4.278 4.852 574

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 85.000 voordeel)

Voor de geluidsschermen aan de N209 heeft de gemeente de subsidie aangevraagd en het voorlopig ontwerp opgesteld. Uit het definitief ontwerp van de Provincie Zuid-Holland bleek dat de ramingen hoger uitvielen. De aanvullende budgetten zijn aangevraagd bij het Rijk als subsidieverstrekker en inmiddels is 50% van het bedrag ontvangen. De aanvullende baten en lasten van ieder € 150.000 zijn budgettair neutraal.

Over 2021 hebben we voor de anterieure overeenkomsten (AOK’s) € 888.000 minder opbrengsten dan begroot (nadeel). In het afgelopen jaar is er gebleken dat er in de voorbereiding meer tijd en kosten voor onderzoek nodig waren voordat er daadwerkelijk een AOK getekend wordt. Dit gaat met name om interne uren in de voorbereiding op het project voordat de overeenkomst is gesloten. In feite zijn de opbrengsten slechts uitgesteld en verwachten we dat de kosten de komende jaren alsnog gedekt worden. Dit geldt voor bijvoorbeeld Schapenwei; daar zal nog een AOK voor worden gesloten. Daarom zijn we nu voorzichtiger met het maken van kosten voordat er een overeenkomst ligt en zullen we een project tijdig stil leggen tot er minimaal een intentieovereenkomst gesloten (zoals bijvoorbeeld Wolfend). Het merendeel van de overige overschrijdingen valt te verklaren uit de kosten i.v.m. juridische procedures cq. extra doorlooptijd en onderzoeken op verzoek van het bestuur. Dit geldt bijvoorbeeld voor Parq Verde en Hoeksekade Noord. Daarnaast zijn de kosten € 89.000 hoger uitgevallen dan begroot (nadeel). De langere doorlooptijd betekent vaak ook dat kosten doorgeschoven worden. Echter, deze hogere kosten worden m.n. verklaard door de AOK Wilderszijde. De totale gebiedsexploitatie is weliswaar positiever dan begroot, maar de indexatie van de kosten heeft voor de AOK een fors negatieve impact. Per saldo levert dit een nadelig resultaat van € 977.000 op voor alle AOK’s samen.

Voor de invoering van de Omgevingswet hanteren wij een reserve om de kosten voor de komende jaren uit te dekken. Er was een onttrekking begroot van € 679.000 in 2021. Doordat de minister de datum van inwerkingtreding heeft verplaatst en wij minder tijdelijke capaciteit hebben ingehuurd, zijn de werkelijke uitgaven (€ 506.000) achtergebleven. Het restant van € 173.000 vloeit terug naar de reserve en zal in 2022 bij de Zomerrapportage opnieuw worden aangevraagd.

De Gebiedsvisie Bosland was afhankelijk van de vaststelling van een definitieve locatie voor de woonwagenbewoners. Dit is gebeurd in het begin van 2022. Daarom zijn de kosten voor de Gebiedsvisie niet meer in 2021 gemaakt (€ 60.000 voordeel).

De resterende afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 26.000 voordeel) 

Zie voor de anterieure overeenkomsten de toelichting hierboven gegeven bij de lasten.

Zie voor de geluidsschermen de toelichting hierboven gegeven bij de lasten. 

Enkele omgevingsvergunningen zijn in 2021 pas ingediend in plaats van 2020. Dit betroffen grote projecten. Dit werkt door in 2021 en verklaart grotendeels het verschil (€ 630.000 voordeel).

In 2021 ontvingen we subsidie van het Rijk voor het toetsen van aanvragen van omgevingsvergunningen waar het ministerie bevoegd gezag voor is (€ 55.000 voordeel).

De resterende afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties

Lasten (€ 12.000 voordeel)

De afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Baten (€ 561.000 voordeel)

Zie voor de Omgevingswet de toelichting hierboven gegeven bij de lasten.

Het aanvullende verlies op de anterieure overeenkomst voor Wilderszijde van € 713.000 is onttrokken aan de algemene reserve (voordeel). 

De resterende afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Infrastructuur en Mobiliteit

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

De inwoners van Lansingerland kunnen zich op een snelle, adequate en veilige manier verplaatsen

Terug naar navigatie - De inwoners van Lansingerland kunnen zich op een snelle, adequate en veilige manier verplaatsen

Fietsers moeten zich zeker voelen op onze fietspaden en -routes.

De fiets is onverminderd populair, al fietsen we vaker vanuit een recreatief oogpunt.

 

OV-gebruikers reizen gemakkelijk met betrouwbare en snelle OV-lijnen van en naar goede knooppunten.

Door de voortdurende Coronacrisis is het OV-gebruik sterk achtergebleven.  Er is bezuinigd op het voorzieningenniveau maar in Lansingerland is de negatieve impact beperkt gebleven.

 

Automobilisten kunnen rekenen op een vlotte doorstroming en voldoende parkeerplaatsen.

Mede door de Coronacrisis is de doorstroming op onze wegen goed geweest. We evalueerden het parkeren in Berkel centrum en we telden op een groot aantal wegen de intensiteiten en de snelheid.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 818 1.126 957 850 -106
Baten 58 87 87 16 -71
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -760 -1.039 -869 -834 36
Onttrekkingen 89 210 10 10 0
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 89 210 10 10 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 106.000 voordeel)
Door latere vaststelling van de Mobiliteitsvisie vindt ook de uitwerking tot een uitvoeringsprogramma later plaats. De kredieten voor de benodigde onderzoeken en beleidsvorming worden overgeheveld naar 2022 (€ 19.000 voordeel).
De heropenstelling van de Noordeindseweg Berkel is in 2021 niet gerealiseerd. Deze investering en de bijbehorende kapitaallasten volgen op een later moment (€ 30.000 voordeel). 
Het overige voordeel van € 57.000 bestaat uit diverse kleine posten. 

Baten (€ 71.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan € 100.000 en daarom niet verder toegelicht. 
 
Reservemutaties (€ 0)
De afwijking is € 0 en daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Economische Ontwikkeling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een economisch succesvolle gemeente met een aantrekkelijk ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - Een economisch succesvolle gemeente met een aantrekkelijk ondernemersklimaat

Een aantrekkelijk ondernemersklimaat in Lansingerland trekt nieuwe bedrijven aan, zorgt ervoor dat gevestigde bedrijven behouden blijven en faciliteert de lokale economie om vitale, levendige en aantrekkelijke kernen te stimuleren.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 969 2.836 3.790 3.705 -85
Baten 229 259 618 628 11
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -740 -2.578 -3.172 -3.077 96
Onttrekkingen 699 1.950 2.438 2.391 -47
Toevoegingen 60 0 431 431 0
Mutaties reserves 639 1.950 2.007 1.960 -47

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 85.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 
 
Baten (€ 11.000 voordeel)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 
 
Reservemutaties (€ 47.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 

Beleidsveld Duurzaamheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een duurzamer Lansingerland

Terug naar navigatie - Een duurzamer Lansingerland

Wij zetten in op de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie. Onze duurzaamheidsvisie ‘Lansingerland Duurzaam’ en het uitvoeringsprogramma duurzaamheid is het uitgangspunt voor onze inzet.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 1.058 1.249 1.166 1.009 -157
Baten 256 4 274 276 2
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -802 -1.245 -892 -733 158
Onttrekkingen 0 0 25 0 -25
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 0 25 0 -25

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€157.000 voordeel)
In 2021 hadden wij een onderbesteding op de personeelskosten van € 98.000. Door de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt hadden wij moeite om vacatures ingevuld te krijgen.

Voor het Fonds Duurzaam Funderingsherstel is de vormgeving van de loketfunctie niet meer in 2021 afgerond. Deze kosten zullen daarom doorschuiven naar 2022 (€ 25.000 voordeel). 

Het overige voordeel van €34.000 bestaat uit diverse kleine posten. 

Baten (€0)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht. 
 
Reservemutaties (€25.000 nadeel)
Omdat de loketfunctie voor het Fonds Duurzaam Funderingsherstel niet meer in 2021 opgezet kon worden, heeft er geen onttrekking plaatsgevonden van de algemene reserve (€25.000 nadeel). 
 

Kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Kengetallen Lansingerland ontwikkelt
Kengetal Begroot 2021 Realisatie 2021
Ruimtelijke ordening
Aantal sociale woningen 80 (particulier) 43
Aantal starterswoningen 37 (GREX), 13 (particulier) 27
Aantal gehuisveste statushouders (taakstelling) PM (vaststelling 1e helft 2021) 71 (taakstelling 87)
Aantal nieuwbouwwoningen 350 264
% aanvragen voor omgevingsvergunning binnen wettelijke termijn afgehandeld 98% 99%
Aantal aanvragen 600 638
Aantal handhavingszaken 50 76
Aantal handhavingszaken uitmondend in last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang 10 resp. 1 9 resp. 0
Infrastructuur en mobiliteit
Fietsgebruik per werkdag-etmaal telpunt 2.000 1.985
Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET) 7,8 8,0
Verkeersslachtoffers 0 0
Aantal OV-reizigers 14.000 *
Aantal scholen dat meedoet met verkeersveiligheidscampagnes 3 3
Economische ontwikkeling
Aantal bedrijven 5.724 8.883
Vloeroppervlak winkels 79.235 78.400
Aantal verkochte kavels op bedrijventerrein 4 6
Bezettingsgraad markt 95% 93%
Aantal parkmanagementorganisaties 6 5
Aantal Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) 2 2
Duurzaamheid
Aantal laadpalen geplaatst 130 (40) 61
Aantal zakelijke gemeente kilometers verduurzaamd (Ton CO2 bespaard) 30.000 KM (6,6 ton CO2) 60.000 km (13,2 ton CO2)
Aantal toegekende duurzaamheidsleningen (revolverend fonds) 40 42
Totale korting op leges ter stimulering van duurzame woningbouw (groene leges) € 350.000 € 72.000
Aantal toegekende pilotsubsidies groenblauwe schoolpleinen 3 3, waarvan 2 in 2021 en 1 in 2020 toegekend
Aantal verstrekte subsidies Tuin van de Toekomst 60 144

Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Lansingerland ontwikkelt

Aantal sociale woningen:

43 sociale huurwoningen zijn opgeleverd in 2021.  De overige 37 woningen worden in 2022 opgeleverd.

Aantal starterswoningen:

50 starterswoningen zijn opgeleverd in 2021 (37 uit grex + 13 particulier).

Aantal gehuisveste statushouders:

De huisvestingstaakstelling voor 87 statushouders is voor een groot deel volbracht. Binnen de context van een lage mutatiegraad en noodzakelijke huisvesting van andere urgenten huisvestten we 71 statushouders.

Aantal nieuwbouwwoningen:

In 2021 zijn er in totaal 264 nieuwbouwwoningen opgeleverd (202 uit de grex en 62 particulier).

Percentage aantal aanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld:
We verleenden 1 aanvraag van rechtswege.

Aantal aanvragen:
Na beoordeling bleken 41 aanvragen vergunningsvrij te zijn, maar het aantal blijft onverminderd hoog.

Aantal handhavingszaken: 
Dit is hoger dan geraamd en wat opvalt is dat het veelal kleinere zaken betreft (o.a. handhavingsverzoeken voor kleinere bouwwerkzaamheden bij buren). Het lijkt reëel aan te nemen dat dit mede verzaakt werd doordat mensen meer thuis waren/werkten.

Aantal handhavingszaken uitmondend in een last onder dwangsom, resp. last onder bestuursdwang: 
Veel handhavingszaken worden afgehandeld voordat wordt toegekomen aan een last onder dwangsom. Bestuursdwang toepassen is zeer uitzonderlijk en komt bijna nooit voor.

Fietsgebruik per werkdag-etmaal telpunt:

De Corona-crisis verstoorde ook in 2021 het beeld van verkeer en vervoer. Fietsen deden we in 2021 gemiddeld minder tijdens de spitsuren, maar verhoudingsgewijs vaker in de weekenden. 

Klanten-rapportcijfer busvervoer Rotterdam e.o. (RET):

Uit het klanttevredenheidsonderzoek over 2021 is voor de regio een 8,0 gekomen voor de bus en een 7,9 voor de metro.

Verkeersslachtoffers:

Het aantal dodelijke verkeersslachters in 2021 was 0.

Aantal OV-reizigers:

*) Door Corona wisselde het aantal reizigers in de MRDH tussen 40% en 70% van het aantal in 2019. Daarmee ligt het ongeveer 20 procentpunt hoger dan 2020.

Aantal scholen dat meedoet met verkeersveiligheidscampagnes:

Het aantal scholen dat verkeerseducatie biedt bleef gelijk.

Aantal bedrijven:
Na consultatie van de Kamer van Koophandel, bleek het aantal economisch actieve bedrijven in Lansingerland hoog te zijn en te liggen op 8.883.

Vloeroppervlakte winkels:
Uit het recent uitgevoerde koopstromenonderzoek is gebleken dat Lansingerland in totaal 78.400 m2 vloeroppervlakte aan winkels heeft. De lichte daling ter opzichte van 2020 kan mede verklaard worden door de coronacrisis.

Aantal verkochte kavels op bedrijventerreinen:
Ondanks dat de gemeente Lansingerland nagenoeg geen uitgeefbaar bedrijventerrein meer heeft, zijn er 6 kavels verkocht. Dat zijn er 2 meer dan in 2020.

Bezettingsgraad markt:
Als gevolg van de coronacrisis is de bezettingsgraad van de markt licht gedaald naar 93%. Dit percentage is nog steeds onverminderd goed.

Aantal parkmanagementorganisaties en BIZ-en:
De gemeente Lansingerland kent 5 parkmanagementorganisaties en 2 BIZ-en. 
 
Aantal laadpalen geplaatst:
De plaatsing van laadpalen hangt voornamelijk af van aantal aanvragen dat wij ontvangen. In 2021 zijn 61 nieuwe laadpalen geplaatst.

Aantal zakelijke gemeente kilometers verduurzaamd (ton CO2 bespaard):
In lijn met 2020. 

Aantal toegekende duurzaamheidsleningen:
Het aantal toegekende duurzaamheidsleningen hangt voornamelijk af van het aantal aanvragen dat wij ontvangen. Dit aantal was conform onze prognose.

Totale korting op leges ter stimulering van duurzame woningbouw (groene leges):
Van de 14 aangevraagde particuliere woningen die in aanmerking konden komen voor groene leges heeft 50% hier gebruik van gemaakt. Dit aantal is lager dan geraamd. Deels hangt dit samen met het lage aantal aangevraagde woningen door particulieren. 

Aantal toegekende pilotsubsidies groenblauwe scholen:
Aantal is conform het gestelde doel voor deze pilot.

Aantal verstrekte subsidies Tuin van de Toekomst:
Het aantal verstrekte subsidies hangt af van aantal aanvragen van inwoners. Er zijn in 2021 144 subsidies verstrekt.