Programma 4: Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Een krachtige samenleving met gezonde en veerkrachtige inwoners

Ook 2021 stond weer voor een groot deel in het teken van corona. Ondanks de beperkende maatregelen waar we dit jaar weer mee te maken hadden kijken we binnen onze samenleving vooral naar mogelijkheden. Maatschappelijke partners en zorgaanbieders zoeken naar manieren hoe de inwoner toch bereikt kan worden. Digitaal of telefonisch contact biedt daarin (gedeeltelijk) een oplossing. 

Vanuit het sociaal domein zetten we in op de uitvoering van diverse wettelijke taken. De belangrijkste zijn de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening, de nieuwe Wet Inburgering, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Publieke Gezondheid. Met de beleidsaccenten hadden we meer sturingsinstrumenten in handen om instroom in de maatwerkvoorzieningen te voorkomen. 

Het (blijven) stimuleren van zelf- en samenredzaamheid, inzetten op positieve gezondheid en preventie zorgt voor een gezonde en energieke samenleving. Waarbij we altijd een vangnet bieden voor degenen voor wie zelfredzaam zijn niet of beperkt mogelijk is. Door de inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en formele ondersteuning kunnen we dit vangnet bieden aan onze kwetsbaarste inwoners.

Met alle hulp, ondersteuning en activiteiten die we inzetten en een toenemende vraag binnen het sociaal domein op verschillende vlakken zien we dat in 2021 de kosten binnen de begroting (na slotwijziging) blijven.   

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 54.162 48.418 52.188 52.642 454
Baten 17.044 10.846 11.400 12.587 1.187
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -37.118 -37.572 -40.787 -40.055 732
Onttrekkingen 2.191 2.577 4.101 3.971 -129
Toevoegingen 3.282 13 2.472 2.531 59
Mutaties reserves -1.091 2.564 1.628 1.440 -188

Beleidsveld Samenleving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een sterke en verbonden samenleving waaraan iedereen naar vermogen meedoet

Terug naar navigatie - Een sterke en verbonden samenleving waaraan iedereen naar vermogen meedoet

We vinden het belangrijk dat iedereen naar eigen vermogen mee kan doen in de samenleving. Preventie op het gebied van gezondheidsklachten voor vooral kwetsbare doelgroepen is hier een belangrijk onderdeel in. Het doel is om met elkaar een samenleving te creëren waarin iedereen een zo gezond mogelijk en sociaal betekenisvol leven heeft. Een samenleving waarin iedereen kan meedoen, mensen steun krijgen als dat nodig is en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf én elkaar. Met andere woorden: een krachtige samenleving waarin de inwoner centraal staat.

Met de komst van de nieuwe Wet Inburgering begeleiden we nieuwkomers vanaf het eerste moment zodat zij zo goed als mogelijk mee kunnen doen in de samenleving. 

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 2.535 2.862 3.364 3.258 -105
Baten 0 3 3 0 -3
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.535 -2.860 -3.361 -3.258 102
Onttrekkingen 129 68 475 472 -3
Toevoegingen 202 0 111 111 0
Mutaties reserves -73 68 364 361 -3

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Op het beleidsveld samenleving is een positief resultaat van €99.000. Deze afwijking wordt verklaard door de hieronder beschreven posten:

Lasten (€105.000 voordeel)
De rijksoverheid stelt ieder jaar budget beschikbaar voor maatschappelijke begeleiding van (asiel)statushouders via de meicirculaire. Humanitas biedt de maatschappelijke begeleiding aan alle nieuwe (asiel)statushouders die jaarlijks onder de taakstelling vallen en een woning betrekken in de gemeente Lansingerland. Het is de gemeente echter niet gelukt om in 2021 iedereen die onder de taakstelling (87 personen) valt te huisvesten (€67.000 voordeel). Wij moeten deze achterstand het komende jaar inhalen. Dit betekent dat Humanitas pas in 2022 de betreffende personen kan begeleiden en bij ons in rekening brengt. Wij stellen de gemeenteraad daarom voor dit budget over te hevelen naar 2022.

Voor expertise sociaal domein is dit jaar minder gebruik gemaakt van extern advies. Dit leidt tot een voordeel van €53.000.

Als laatste zijn er kleine overige mutaties die optellen tot €15.000 (nadeel) binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Baten (€3.000 nadeel)
De afwijking is kleiner dan €100.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties (€3.000 nadeel) 
De afwijking is kleiner dan €100.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Jeugd

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op en ontwikkelen zich tot zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Kinderen en jongeren groeien veilig en gezond op en ontwikkelen zich tot zelfredzame inwoners

Wij hebben de ontwikkeling van jeugdigen gestimuleerd en gefaciliteerd. Op die manier droegen we bij aan een stevige basis voor een veilige en gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Die stevige basis wordt allereerst door de ouders en/of verzorgers zelf gelegd. Naarmate het kind ouder wordt, bouwen onder andere de opvang, school, sportclubs, vrienden en vakantiebaantjes mee aan de basis. In Lansingerland krijgen kinderen de ruimte om hun eigen talenten te benutten en te ontplooien. Op die manier kunnen zij als zij volwassen zijn volledig en volwaardig meedoen in de maatschappij. We hebben het afgelopen jaar een breed palet aan activiteiten uitgevoerd, variërend van algemene, preventieve activiteiten tot specialistische hulp voor jeugdigen die dat nodig hebben.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 18.329 18.819 19.745 20.285 540
Baten 358 0 408 408 1
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -17.972 -18.819 -19.337 -19.877 -539
Onttrekkingen 1.807 2.509 3.443 3.198 -245
Toevoegingen 3.067 0 1.858 1.858 0
Mutaties reserves -1.260 2.509 1.586 1.340 -245

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€ 540.000 nadeel)

Bij de verdere uitrol van praktijkondersteuners bij huisartsen zijn we op praktische problemen gestuit, zoals gebrek aan tijd bij huisartsen, ruimtegebrek in praktijken en/of gebrek aan geschikte kandidaten. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor basisGGZ door vertraging in de aanbesteding. Hierdoor is het budget niet volledig benut (€ 235.000 voordeel).

Het tekort in de GRJR komt uit op € 754.000 nadelig. De oorzaak hiervan is dat er op de percelen pleeghulp, langdurig verblijf en ambulante hulp hogere kosten gerealiseerd zijn dan we in eerste instantie hadden geraamd.

Als laatste zijn er kleine overige mutaties die optellen tot € 21.000 (nadeel) binnen het beleidsveld die
dit saldo verklaren.

Reservemutaties (€ 245.000 nadeel)
Vanuit de reserve is € 245.000 minder onttrokken dan geraamd. De oorzaak ligt vooral bij de minder kosten die we hebben gemaakt voor de praktijkondersteuners (zie hierboven toelichting bij de lasten).
Verder is voor BasisGGZ minder onttrokken dan geraamd. Oorzaak hiervan is de vertraging in de aanbesteding BasisGGZ door een kortgeding. De overeenkomsten zijn daarom pas 15 oktober ingegaan.

Beleidsveld Participatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Financieel zelfredzame, betrokken volwassenen

Terug naar navigatie - Financieel zelfredzame, betrokken volwassenen

Met een overgroot deel van de volwassen inwoners gaat het goed. Onze ondersteuning richtte zich specifiek op de kleine groep volwassenen in de knel: inwoners die achterop zijn geraakt in de samenleving. Dit zijn inwoners met financiële problemen, die geen baan kunnen vinden of die schulden hebben en daardoor gezondheidsproblemen ontwikkelen en geïsoleerd leven. 

We hebben ons ingezet op preventie, om te voorkomen dat onze inwoners in financiële problemen raakten, schulden ontwikkelde en/of afhankelijk werden van een uitkering. Voor inwoners die toch financiële problemen of schulden hadden en/of afhankelijk raakten van een uitkering boden we ondersteuning. Onze hulp en ondersteuning was afhankelijk van de specifieke behoeften van de betreffende inwoner (maatwerk). 

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 21.394 15.736 16.583 17.113 530
Baten 16.481 10.582 10.688 11.941 1.253
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -4.913 -5.155 -5.895 -5.171 724
Onttrekkingen 0 0 41 41 0
Toevoegingen 0 0 416 416 0
Mutaties reserves 0 0 -375 -375 0

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Op het beleidsveld participatie is een positief resultaat van €724.000. Deze afwijking wordt verklaard door de hieronder beschreven posten:

BUIG uitkeringsgelden (€92.000 nadeel)
Met name in het begin van de coronaperiode was er veel onduidelijkheid over de effecten van corona op het uitkeringsbestand. Het uitgangspunt voor de BUIG in 2021 was matig herstel van de economie (Berenschot advies). Dit betekende in 2021 een verhoging van het uitkeringenbestand met 12,18%. Gedurende het jaar werd duidelijk dat de geprognosticeerde stijging niet plaatsvond. Wij hebben met de zomerrapportage en slotwijziging in totaal € 900.000 afgeraamd op de begroting. Bij de jaarrekening zien we een beperkte overschrijding. Dit komt mede doordat de corona steunmaatregel voor zelfstandigen (Tozo) afliep op 1 oktober 2021. Voor de aanvragers die ook na 1 oktober nog extra steun nodig hadden, heeft de rijksoverheid een tijdelijke versoepeling/ uitbreiding van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) beschikbaar gesteld. Dit liep tot en met 31 december 2021 en heeft voor hogere kosten gezorgd. 

Re-integratie en scholing (€165.000 voordeel)
Wij hebben in 2021 minder trajecten begeleiding bij re-integratie ingezet. Voor een groot deel komt dit doordat een deel van 2021 vrijheid beperkende coronamaatregelen van toepassing waren. Veel voorzieningen hebben periodes stilgelegen of moesten in een minder efficiënte vorm plaatsvinden. Uiteindelijk zijn hierdoor minder trajecten ingezet. Daarnaast zorgen de extra corona middelen compensatie sociaal domein (die vanuit de rijksoverheid beschikbaar zijn gesteld) voor een vertekend beeld, omdat deze extra middelen nu niet ingezet konden worden.

Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (Tozo) (€22.000 nadeel)
In het voorjaar 2020 introduceerde de rijksoverheid de Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (Tozo) als steunmaatregel. Op basis hiervan kunnen zelfstandigen een tegemoetkoming krijgen als gevolg van de geleden omzetderving door corona. Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) voert deze regeling voor ons uit. De uitvoeringskosten kosten hiervan bedroegen €174.000. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Op de lasten hadden we een afwijking van € 770.000 nadeel. De oorzaak hiervan was vooral dat de realisatie van Tozo 3 hoger was dan dat we begroot hadden. Op de baten realiseerde we een voordeel van 748.000. De oorzaak hiervan zat hem vooral in de hogere baten van Tozo 1. De totale kosten voor levensonderhoud en kapitaalverstrekking Tozo in 2021 bedraagt voor Lansingerland € 1.193.000. Dit volledige bedrag declareren wij bij de rijksoverheid. 

Individuele bijzondere bijstand (€74.000 nadeel)
De kosten voor bijzondere bijstand zijn fors gestegen in 2021 t.o.v. de bijgestelde begroting 2021, namelijk met 22%. De belangrijkste oorzaak hiervan is de toename van de aanvraag van sociaal medische indicatie (SMI). Ouders met een laag inkomen die sociaal medische problemen ervaren kunnen door deze indicatie aanspraak maken op kinderopvang (nadeel €110.000). De verwachte aanvragen TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) bleef achter bij de werkelijke aanvragen. Vandaar een overschot van €36.000.

Schuldhulpverlening (€62.000 voordeel)
We hebben minder uitgegeven aan formele schuldhulpverleningstrajecten dan begroot. Dit kwam doordat er minder formele trajecten zijn ingezet dan verwacht ten tijde van de begroting. Afgelopen 1 oktober zijn een aantal corona steunmaatregelen gestopt, waaronder de Tozo en de Tonk. We verwachten daarom in 2022 meer formele aanvragen in behandeling te nemen.

Vrijval voorziening dubieuze debiteuren (€550.000 voordeel)

Bij het herrekenen van de voorzieningen dubieuze debiteuren blijkt dat deze voor een deel kan vrijvallen ten opzichte van voorgaand jaar. Hierdoor ontstaat een voordeel van €550.000.

Als laatste zijn er overige mutaties €134.000 (voordeel) binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren. Het gaat hier om een opeenstapeling van verschillende kleine kostenposten. 

Reservemutaties (€0) 

De afwijkingen is kleiner dan €100.000 en daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Maatschappelijke Ondersteuning

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Zelfredzame, betrokken en vitale inwoners

Terug naar navigatie - Zelfredzame, betrokken en vitale inwoners

Wij streven er naar dat volwassenen en ouderen voor zichzelf kunnen zorgen. Het investeren in hun eigen netwerk en het deelnemen aan de samenleving is hier een belangrijk onderdeel van. Waar mogelijk dragen wij bij aan het vergroten van de zelfregie van de inwoner. Voor andere inwoners bieden we een vangnet en zorgen we dat hun situatie stabiliseert of zoveel mogelijk stabiel blijft. 
Ouderen ondersteunen wij zodat zij zo zelfstandig mogelijk functioneren, wonen en participeren.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 11.904 11.000 12.496 11.986 -510
Baten 205 262 302 237 -65
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -11.699 -10.739 -12.194 -11.749 446
Onttrekkingen 255 0 142 261 119
Toevoegingen 13 13 88 147 59
Mutaties reserves 242 -13 54 114 60

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€510.000 voordeel)

Bij de zomerrapportage hoogde uw raad met 1,5 miljoen euro de begroting voor de Maatschappelijke voorzieningen op. Aan het einde van het jaar houden we 500.000 euro over. Deze lagere last wordt vooral veroorzaakt door de maatwerkvoorziening ‘begeleiding’ waar we in de volgende paragraaf een nadere toelichting opgeven. 

De maatwerkvoorziening ‘begeleiding’ heeft een lagere last van €445.000
De voorziening ‘begeleiding’ Wmo bestaat uit verschillende producten. Begeleiding individueel, begeleiding groep en begeleiding mantelzorger zijn onderdeel van de totale voorziening. Op meerdere producten zien we een lagere inzet dan begroot. We zien dit jaar ook dat er kortere/geen wachttijden zijn voor Wlz-instellingen (verpleeghuizen). Hierdoor kunnen ouderen sneller gebruik maken van een verpleeghuisplek en zetten we voor een kortere periode begeleiding in om de periode tot aan Wlz verblijf te overbruggen. De snellere doorstroom in verpleeghuizen die gerelateerd is aan corona zien wij als incidenteel. We verwachten dat het gebruik te zijner tijd weer zal stabiliseren. 

De maatwerkvoorziening ‘collectief vervoer’ heefteen hogere last van €95.000 
De hogere kosten op collectieve vervoersvoorziening zijn ontstaan door de meerkosten als gevolg van corona. Het meerwerk zat in het extra moeten schoonmaken van de taxi’s en het coronaproof maken door het plaatsen van spatschermen in de taxi’s, om de anderhalve meter te waarborgen. Door deze laatste maatregel kon de bezetting van de taxi’s niet optimaal benut worden. 

De verschillen tussen begroot en werkelijk bij de andere voorzieningen hebben een klein voor- of nadeel, maar zorgen als som voor een voordelig verschil van €160.000.

Baten (€65.000 nadeel)

Het inkomen uit de eigen bijdrage valt €65.000 lager uit dan begroot
De meeste gebruikers van een maatwerkvoorziening betalen het abonnementstarief van €19 per maand. Hier zijn een aantal uitzonderingen op. Bijvoorbeeld als een gebruiker het huishouden voert met iemand anders die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft behaald. Bij het opstellen van de begroting is niet exact te voorspellen welke inwoners een maatwerkvoorziening aanvragen en of zij onder de uitzonderingsregel van de eigen bijdrage vallen. 

Reservemutaties (€60.000 voordeel)

Vanuit de reserve is € 60.000 meer onttrokken dan geraamd. Dit heeft te maken met de meerkosten Corona die we gecompenseerd hebben aan een vervoersaanbieder.

Kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Kengetallen Sociaal Domein
Kengetal Begroot 2021 Realisatie 2021
Samenleving
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo 8,0% 6,3%
Jeugd
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet (2e half jaar) 1.375 1.348
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt 1,4 1,65
% met een positieve gedragsverbetering door hulp (bron: CEO Jeugd) 80% 67%
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december 695 612
% inwoners met een bijstandsuitkering 2,3% 1,20%
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk 100 89
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken 20 n.v.t.
Aantal inwoners waarvoor instroom is voorkomen (preventie) 45 18
Aantal formele en informele schuldhulptrajecten 370 331
Gebruik JCF, JSF en Stichting Leergeld 1.940 1916
Gebruik Collectieve zorgverzekering 1.260 1.069
Maatschappelijke ondersteuning
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo (2e half jaar) 2.250 2.399
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt (jeugd, volwassenen en ouderen) 1,8 1,8
Aantal geregistreerde mantelzorgers 950 960
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) 88% 84%
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) 85% 84%

Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Sociaal Domein

Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt
Dit percentage betreft de maatwerkvoorzieningen uit de Jeugdwet, Participatiewet en Wmo.

Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet (2e half jaar) 
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Jeugdwet. Vooral de ontwikkeling in de tijd is relevant. Ten opzichte van het tweede halfjaar in 2020 (jaarrapportage 2020: 1528) is het aantal met 180 unieke cliënten gedaald. We kunnen hier voorzichtig uit concluderen dat de maatregelen uit de veranderopgave gericht op het afbakenen van jeugdhulpplicht, betere toegang en steviger contractmanagement effectief zijn geweest en dat de groei is afgeremd. 

Gemiddeld aantal indicaties per cliënt
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1. De indicaties zijn iets hoger dan begroot, maar het daadwerkelijke aantal is iets gedaald ten opzicht van 2020 (van 1,9 naar 1,65).

% met een positieve gedragsverbetering door hulp (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. De effectiviteit van de hulp kunnen we afmeten aan dit kengetal. Hoe hoger het percentage, hoe beter. In 2021 hebben we lager gescoord dan was begroot. In 2020 was er hoger dan begroot gescoord, waardoor er voor 2021 hoger was ingezet in de begroting, namelijk 80%. Dit bleek niet realistisch. 

Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn.

% inwoners met een bijstandsuitkering

Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.

Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.

Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken
Dit wordt niet specifiek geadministreerd en is dus niet meetbaar.

Aantal inwoners waarvoor instroom is voorkomen (preventie)
Het aantal inwoners waarbij de ondersteuningsvraag niet heeft geleid tot het toekennen van een bijstandsuitkering. Dit traject heeft maar 6 maanden plaatsgevonden vanwege onderbezetting van consulenten op team participatie.  

Aantal formele en informele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven

Gebruik JCF, JSF en Stichting Leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuurdeelname van kinderen uit minimagezinnen) en Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).

Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Wmo. Ten opzichte van 2020 (jaarrekening 2020: 2439) is het aantal met 40 unieke cliënten gedaald.

Gemiddeld aantal indicaties per cliënt (jeugd, volwassenen en ouderen)
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1.

Aantal geregistreerde mantelzorgers
Dit betreft het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland.

Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.

% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.