Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt
Dit percentage betreft de maatwerkvoorzieningen uit de Jeugdwet, Participatiewet en Wmo.
Aantal unieke cliënten dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Jeugdwet (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Jeugdwet. Vooral de ontwikkeling in de tijd is relevant. Ten opzichte van het tweede halfjaar in 2020 (jaarrapportage 2020: 1528) is het aantal met 180 unieke cliënten gedaald. We kunnen hier voorzichtig uit concluderen dat de maatregelen uit de veranderopgave gericht op het afbakenen van jeugdhulpplicht, betere toegang en steviger contractmanagement effectief zijn geweest en dat de groei is afgeremd.
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1. De indicaties zijn iets hoger dan begroot, maar het daadwerkelijke aantal is iets gedaald ten opzicht van 2020 (van 1,9 naar 1,65).
% met een positieve gedragsverbetering door hulp (bron: CEO Jeugd)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. De effectiviteit van de hulp kunnen we afmeten aan dit kengetal. Hoe hoger het percentage, hoe beter. In 2021 hebben we lager gescoord dan was begroot. In 2020 was er hoger dan begroot gescoord, waardoor er voor 2021 hoger was ingezet in de begroting, namelijk 80%. Dit bleek niet realistisch.
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december. Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn.
% inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.
Aantal kandidaten dat parttime is gaan werken
Dit wordt niet specifiek geadministreerd en is dus niet meetbaar.
Aantal inwoners waarvoor instroom is voorkomen (preventie)
Het aantal inwoners waarbij de ondersteuningsvraag niet heeft geleid tot het toekennen van een bijstandsuitkering. Dit traject heeft maar 6 maanden plaatsgevonden vanwege onderbezetting van consulenten op team participatie.
Aantal formele en informele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening
Informele trajecten: Vrijwillige hulpverlening gericht op financiële kennis en vaardigheden bijbrengen met als doel uit de schulden te komen en te blijven
Gebruik JCF, JSF en Stichting Leergeld
Het aantal toekenningen aan kinderen door het Jeugdfonds Sport en Cultuur (gericht op sport- en cultuurdeelname van kinderen uit minimagezinnen) en Stichting Leergeld (gericht op onderwijsdeelname).
Gebruik Collectieve zorgverzekering
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de collectieve zorgverzekering (gemeentepakket) via de gemeente. Dit aanbod is alleen toegankelijk voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo (2e half jaar)
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten in (een deel van) het tweede halfjaar gebruik heeft gemaakt van de Wmo. Ten opzichte van 2020 (jaarrekening 2020: 2439) is het aantal met 40 unieke cliënten gedaald.
Gemiddeld aantal indicaties per cliënt (jeugd, volwassenen en ouderen)
Cliënten hebben vaak meerdere indicaties, dat kan gelijktijdig of opeenvolgend zijn. Daarom is het gemiddeld aantal indicaties per cliënt groter dan 1.
Aantal geregistreerde mantelzorgers
Dit betreft het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland.
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Hoe hoger het percentage, hoe beter.