Bijlagen

Single Information Single Audit (SiSa)

Single Information Single Audit (SiSa)

Terug naar navigatie - Single Information Single Audit (SiSa)

Single information, single audit (SiSa) betekent eenmalige informatieverstrekking, eenmalige accountantscontrole, die voor alle belanghebbenden bruikbaar is. SiSa is de manier waarop medeoverheden (provincies, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen) aan het Rijk of in enkele gevallen aan de provincie of aan gemeenten verantwoorden of en hoe ze de specifieke uitkeringen of het provinciaal middel hebben besteed.

Vóór 2006 moesten medeoverheden over iedere specifieke uitkering een aparte verantwoording en controleverklaring van de accountant inleveren. Nu worden specifieke uitkeringen verantwoord in de SiSa-verantwoording die onderdeel uitmaakt van de jaarrekening van de gemeente.

Een doelstelling van Single information en Single audit (SiSa) voor specifieke uitkeringen en vanaf 2015 in toenemende mate dus ook voor provinciale bijdragen, is het verminderen van de verantwoordings- en controlelasten voor gemeenten, provincies en hun samenwerkingsverbanden die zijn ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Enerzijds door als Rijk en/of provincie per specifieke uitkering of financiële bijdrage minder verantwoordingsinformatie te eisen (door te sturen op hoofdlijnen) en anderzijds door minder diepgaande accountantscontrole op regelingniveau. SiSa gaat uit van de reguliere jaarrekening (inclusief controle) van gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen. Door de koppeling aan de jaarrekening(controle) zijn de afzonderlijke verantwoordingen per specifieke uitkering of relevante provinciale bijdrage en de controle daarop (met bijbehorende controleprotocollen) niet nodig.

SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2021 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 7-2-2022
Verstrekker Uitkeringscode Specifieke uitkering Juridische grondslag Ontvanger Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator
JenV A7 Regeling specifieke uitkering tijdelijke ondersteuning toezicht en handhaving Besteding (jaar T-1, 15-31 december 2020) Besteding (jaar T, 1 januari-30 september 2021) Project afgerond in (jaar T)? (Ja/Nee) Besteding (jaar T) (gedeeltelijk) verantwoord o.b.v. voorlopige toekenningen? (Ja/Nee) Eventuele toelichting als bij de vorige indicator “nee” is ingevuld
Gemeenten
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: A7/01 Indicator: A7/02 Indicator: A7/03 Indicator: A7/04 Indicator: A7/05
€ 0 € 28.920 Ja Ja
JenV A12B Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Naam veiligheidsregio Besteding (jaar T) Besteding volgens besluit van de veiligheidsregio uitgevoerd (Ja/nee) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Veiligheidsregio's
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: A12B/01 Indicator: A12B/02 Indicator: A12B/03 Indicator: A12B/04 Indicator: A12B/05
Rotterdam Rijnmond € 49.179 Ja € 49.179 Nee
FIN B2 Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek Besteding (T-1) - betreft nog niet verantwoorde bedragen over 2020 Aantal (potentieel) gedupeerden (als gemeld door Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen aan de gemeente) (jaar T) Cumulatief aantal (potentieel) gedupeerden (als gemeld door Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen aan de gemeente) (t/m jaar T) Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel c (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdelen c  (artikel 3)
Gemeenten
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/01 Indicator: B2/02 Indicator: B2/03 Indicator: B2/04 Indicator: B2/05
€ 0 146 146 € 5.000 € 5.000
Normbedragen voor a, b en d (Ja/Nee) (vanaf 2021) Normbedrag voor e (Ja/Nee) (vanaf 2021) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Nee: reeks 1 / Ja: reeks 2 Nee: indicator B2/13 en B2/14 / Ja: indicator B2/21 en B2/22
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/06 Indicator: B2/07 Indicator: B2/08
Nee Nee Nee
Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1
Aantal uitgewerkte plannen van aanpakken (jaar T) Cumulatief aantal uitgewerkte plannen van aanpakken (t/m jaar T) Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel a, b en d (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdelen a, b en d (artikel 3)
Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten
Aard controle D2 Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/09 Indicator: B2/10 Indicator: B2/11 Indicator: B2/12
1 1 € 5.000 € 5.000
Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel e (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdelen e (artikel 3)
Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten
Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/13 Indicator: B2/14
€ 18 € 18
Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2
Normbedrag onderdeel a x aantal (potentieel) gedupeerden Normbedrag onderdeel a x aantal (potentieel) gedupeerden cumulatief (t/m jaar T) Normbedrag onderdeel b x aantal plannen van aanpak Normbedrag onderdeel b x aantal plannen van aanpak (t/m jaar T) Normbedrag onderdeel d x aantal nazorgtrajecten Normbedrag onderdeel d x aantal nazorgtrajecten (t/m jaar T)
Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen
Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/15 Indicator: B2/16 Indicator: B2/17 Indicator: B2/18 Indicator: B2/19 Indicator: B2/20
€ 0 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
Normbedrag onderdeel e (afhankelijk van aantal (potentieel) gedupeerde), indien nog niet eerder opgegeven (jaar T) Normbedrag onderdeel e (afhankelijk van aantal (potentieel) gedupeerde), indien nog niet eerder opgegeven (t/m jaar T)
Keuze normbedragen Keuze normbedragen
Aard controle R Aard controle n.v.t
Indicator: B2/21 Indicator: B2/22
€ 0 € 0
BZK C1 Regeling specifieke uitkering Reductie Energiegebruik Eindverantwoording (Ja/Nee) Aantal woningen dat bereikt is met het project (t/m jaar T) Aantal woningen waar energiebesparende maatregelen plaatsvinden (t/m jaar T)
Gemeenten
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C1/01 Indicator: C1/02 Indicator: C1/03
Ja 5.000 1.231
Projectnaam/nummer per project Besteding (jaar T) per project Bestedingen (jaar T) komen overeen met ingediende projectplan (Ja/Nee) Besteding (jaar T) aan afwijkingen
Alleen invullen bij akkoord ministerie
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: C1/04 Indicator: C1/05 Indicator: C1/06 Indicator: C1/07
1 Samenwerking Nieuw Lansingerland stroom € 180.230 Ja
Kopie projectnaam/nummer Cumulatieve totale bestedingen (t/m jaar T) Toelichting op afwijkingen Project afgerond in (jaar T)? (Ja/Nee)
Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C1/08 Indicator: C1/09 Indicator: C1/10 Indicator: C1/11
1 Samenwerking Nieuw Lansingerland stroom € 435.575 Ja
BZK C32 Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen Beschikkingsnummer /naam Besteding (jaar T) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) Start bouwactiviteiten uiterlijk 31 augustus 2022 (Ja/Nee) Toelichting (verplicht als bij start bouwactiviteiten (indicator 04) 'Nee' is ingevuld) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Gemeenten
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle D2 Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C32/01 Indicator: C32/02 Indicator: C32/03 Indicator: C32/04 Indicator: C32/05 Indicator: C32/06
1 SUVIS21-00802935 € 37.934 € 37.934 Ja Nee
2 SUVIS21-00745321 € 0 € 0 Nee Nee
3 Suvis21-2-02341015 € 0 € 0 Ja Nee
BZK C62 Specifieke uitkering aan gemeenten voor de bekostiging van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van gedupeerden door de toeslagenaffaire Aantal gedupeerden (artikel 1, lid 2) Berekening bedrag uitvoeringskosten Gederfde opbrengsten (jaar T) die voortvloeien uit het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C62/01 Indicator: C62/02 Indicator: C62/03 Indicator: C62/04
26 € 3.900 € 14.513 Nee
OCW D8 Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022 (OAB) Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)
Gemeenten
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: D8/01 Indicator: D8/02 Indicator: D8/03 Indicator: D8/04
€ 149.941 € 15.883 € 0 € 146.834
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid
Bedrag Bedrag
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: D8/05 Indicator: D8/06 Indicator: D8/07 Indicator: D8/08
1
OCW D14 Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen Besteding (jaar T) maatregelen artikel 3, lid 2, a t/m e samen opgeteld Besteding (jaar T) voor tijdelijke extra huur van bestaande huisvesting indien deze extra huisvesting nodig is voor de uitvoering van maatregelen die scholen of gemeenten in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs nemen Besteding (jaar T) voor ambtelijke capaciteit van de gemeente of inkoop van expertise voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: D14/01 Indicator: D14/02 Indicator: D14/03 Indicator: D14/04
€ 175.328 € 0 € 0 € 0
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering gemeenten t.b.v. het Nationaal Programma Onderwijs Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Van andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering gemeenten t.b.v. het Nationaal Programma Onderwijs
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: D14/05 Indicator: D14/06 Indicator: D14/07 Indicator: D14/08
1
IenW E3 Subsidieregeling sanering verkeerslawaai Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Besteding (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Overige bestedingen (jaar T) Besteding (jaar T) door meerwerk dat o.b.v. art. 126 Wet geluidshinder ten laste van het Rijk komt Correctie over besteding (t/m jaar T) Kosten ProRail (jaar T) als bedoeld in artikel 25 lid 4 van deze regeling ten laste van Rijksmiddelen
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai
Provincies, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (Wgr)
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: E3/01 Indicator: E3/02 Indicator: E3/03 Indicator: E3/04 Indicator: E3/05 Indicator: E3/06
1 IenM/bsk-2021/171968 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
2 IenM/bsk-2015/204056 € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
Kopie beschikkingsnummer Cumulatieve bestedingen ten laste van Rijksmiddelen (t/m jaar T) Cumulatieve overige bestedingen (t/m jaar T) Cumulatieve Kosten ProRail (t/m jaar T) als bedoeld in artikel 25 lid 4 van deze regeling ten laste van Rijksmiddelen Correctie over besteding kosten ProRail (t/m jaar T) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: E3/07 Indicator: E3/08 Indicator: E3/09 Indicator: E3/10 Indicator: E3/11 Indicator: E3/12
1 IenM/bsk-2021/171968 € 0 € 0 € 0 € 0 Nee
2 IenM/bsk-2015/204056 € 0 € 0 € 0 € 0 Nee
EZK F9 Regeling specifieke uitkering Extern Advies Warmtetransitie Projectnaam/nummer Besteding (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Cumulatieve besteding ten laste van Rijksmiddelen (t/m jaar T) Project afgerond in (jaar T)? (Ja/Nee) Toelichting
Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: F9/01 Indicator: F9/02 Indicator: F9/03 Indicator: F9/04 Indicator: F9/05
1 EAW-20-00205097 € 0 € 22.470 Ja
Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t.
Indicator: F9/06
Ja
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2021 Besteding (jaar T) algemene bijstand Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) IOAW Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) IOAZ Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk)
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr I.1 Participatiewet (PW) I.1 Participatiewet (PW) I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G2/01 Indicator: G2/02 Indicator: G2/03 Indicator: G2/04 Indicator: G2/05 Indicator: G2/06
€ 8.824.872 € 121.110 € 581.677 € 2.231 € 38.296 € 0
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (excl. Rijk) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden gebundelde uitkering Participatiewet in (jaar T)
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud) (Bbz 2004) I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud) (Bbz 2004) I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) I.7 Participatiewet (PW) I.7 Participatiewet (PW) Participatiewet (PW)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G2/07 Indicator: G2/08 Indicator: G2/09 Indicator: G2/10 Indicator: G2/11 Indicator: G2/12
€ 86.927 € 6.837 € 0 € 293.906 € 0 € 0
Mutaties (dotaties en vrijval) voorziening dubieuze debiteuren als gevolg van kwijt te schelden schulden gebundelde uitkering Participatiewet (jaar T) Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente
Participatiewet (PW)
Aard controle D2 Aard controle n.v.t.
Indicator: G2/13 Indicator: G2/14
€ 0 Ja
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeentedeel 2021 Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Rijk) Baten vanwege vóór 1 januari 2020 verstrekt kapitaal (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) Bob Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) onderzoekskosten artikel 52, eerste lid, onderdeel b, Bbz 2004 (Bob)
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr.
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G3/01 Indicator: G3/02 Indicator: G3/03 Indicator: G3/04 Indicator: G3/05 Indicator: G3/06
€ 0 € 0 € 71.088 € 0 € 0 € 6.525
BBZ vóór 2020 – levensonderhoud (exclusief BOB) BBZ vóór 2020 – kapitaalverstrekking (exclusief BOB) BBZ vóór 2020 – levensonderhoud en kapitaalverstrekkingen (BOB) BBZ vanaf 2020 – kapitaalverstrekking Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud BBZ in (jaar T) (exclusief BOB) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BBZ in (jaar T) (exclusief BOB) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud BBZ en achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BOB in (jaar T) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BBZ in (jaar T)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G3/07 Indicator: G3/08 Indicator: G3/09 Indicator: G3/10 Indicator: G3/11
€ 0 € 0 € 0 € 0 Ja
SZW G4 Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) _gemeentedeel 2021 Welke regeling betreft het? Besteding (jaar T) levensonderhoud Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Baten (jaar T) levensonderhoud Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (aflossing) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (overig)
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over Tozo (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G4/01 Indicator: G4/02 Indicator: G4/03 Indicator: G4/04 Indicator: G4/05 Indicator: G4/06
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020) € 93.661 € 0 € 538.292 € 27.463 € 522
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020) € 11.081 € 0 € 86.242 € 3.250 € 47
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021) € 928.721 € 131.939 € 81.511 € 11.007 € 17
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) € 508.738 € 5.000 € 21.546 € 0 € 0
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021) € 367.803 € 0 € 5.585 € 0 € 0
Kopie regeling Aantal besluiten levensonderhoud (jaar T) Aantal besluiten kapitaalverstrekking (jaar T) Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G4/07 Indicator: G4/08 Indicator: G4/09 Indicator: G4/10
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020) 6 0 Ja
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020) 0 0 Ja
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021) 130 18 Ja
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) 119 6 Ja
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021) 83 3 Ja
Levensonderhoud - Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud Tozo in (jaar T) Levensonderhoud- Mutaties (dotaties en vrijval) voorziening dubieuze debiteuren (jaar T) als gevolg van kwijt te schelden schulden levensonderhoud Tozo Kapitaalverstrekkingen - Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen op kapitaalverstrekkingen Tozo in (jaar T)
Aard controle R Aard controle D2 Aard controle R
Indicator: G4/11 Indicator: G4/12 Indicator: G4/13
€ 0 € 0 0
Kopie regeling Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht), aflossing Baten (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht), overig Uitvoeringskosten (jaar T) uitvoering Tozo buitenland (gemeente Maastricht)
4
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G4/14 Indicator: G4/15 Indicator: G4/16 Indicator: G4/17 Indicator: G4/18
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020)
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020)
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021)
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021)
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021)
SZW G12 Kwijtschelden publieke schulden SZW-domein hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire_ gemeentedeel Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden Bijzondere bijstand in (jaar T) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden Wet Inburgering van 13 september 2012 in (jaar T) Aantal gedupeerden (zoals omschreven in artikel 1 van de Regeling specifieke uitkering compensatie van de kosten die verband houden met het kwijtschelden van publieke schulden binnen het SZW-domein van de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire toeslagen)
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G12/01 Indicator: G12/02 Indicator: G12/03
€ 0 € 0 0
VWS H4 Regeling specifieke uitkering stimulering sport Ontvangen Rijksbijdrage (jaar T) Totale werkelijke berekende subsidie
Gemeenten
Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: H4/01 Indicator: H4/02
€ 233.838 € 353.769
Activiteiten Totale werkelijke berekende subsidie per project (jaar T) Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) Onroerende zaken Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) roerende zaken Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) overige kosten Toelichting - Verplicht als het een activiteit betreft welke NIET in de toekenning meegenomen is
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: H4/03 Indicator: H4/04 Indicator: H4/05 Indicator: H4/06 Indicator: H4/07 Indicator: H4/08
1 Nieuwbouw € 83.492 € 83.492
2 Renovatie € 86.493 € 86.493
3 Aankoop € 936 € 936
4 Dienstverlening door derden € 97.358 € 97.358
5 Beheer en Exploitatie € 85.490 € 85.490
VWS H8 Regeling Sportakkoord 2020-2022 Beschikkingsnummer Totaal bedrag volgens beschikking Besteding aanstellen sportformateur (jaar T) Besteding uitvoering sportakkoord (jaar T) Cumulatieve besteding aanstellen sportformateur (t/m jaar T) Cumulatieve besteding uitvoering sportakkoord (t/m jaar T)
Gerealiseerd Gerealiseerd Gerealiseerd Gerealiseerd
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H8/01 Indicator: H8/02 Indicator: H8/03 Indicator: H8/04 Indicator: H8/05 Indicator: H8/06
1 1038647 € 170.285 € 0 € 28.285 € 0 € 28.285
Kopie beschikkingsnummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H8/07 Indicator: H8/08
1 1038647 Nee
VWS H16 Regeling Specifieke uitkering ijsbanen en zwembaden Betreft jaar Beschikkingsnummer / naam Totale besteding
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: H16/01 Indicator: H16/02 Indicator: H16/03
1 2020 SPUKIJZ21257 € 85.584
2 2021 SPUKIJZ21R2077 € 167.013
Naam locatie Totale toezegging per locatie Besteding per locatie Verschil toezegging vs. Besteding per locatie (automatisch berekend) Betreft jaar?
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t Aard controle R
Indicator: H16/04 Indicator: H16/05 Indicator: H16/06 Indicator: H16/07 Indicator: H16/08
1 Zwembad de Windas € 85.584 € 85.584 € 0 2020
2 Zwembad de Windas € 167.013 € 167.013 € 0 2021

Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Bedragen x € 1.000
Realisatie 2020 Begroting 2021 Realisatie 2021 Afwijking
(sub)taakvelden Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
0.1 Bestuur 2.958 0 2.687 0 2.514 62 -173 62
0.2 Burgerzaken 2.488 665 3.237 880 3.094 1.118 -144 238
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 240 68 160 1 167 2 6 1
0.4 Overhead 15.342 8 17.379 25 16.624 10 -754 -15
0.5 Treasury 4.026 145.296 3.453 4.465 3.517 3.833 64 -632
0.61 OZB woningen 465 8.553 431 8.756 507 8.802 76 46
0.62 OZB niet-woningen 0 6.322 0 6.722 0 6.701 0 -20
0.64 Belastingen overig 0 530 0 544 0 547 0 3
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 72.383 0 77.479 0 78.395 0 916
0.8 Overige baten en lasten 769 280 5 281 283 278 278 -3
0.9 Vennootschapsbelasting 1 0 0 0 1 0 1 0
0.10 Mutaties reserves 183.269 45.084 56.139 70.356 60.704 71.320 4.565 964
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 4.472 0 1.149 0 0 0 -1.149 0
Hoofdtaakveld: 0 214.030 279.190 84.640 169.509 87.411 171.071 2.771 1.562
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 3.627 52 3.782 35 3.808 37 25 2
1.2 Openbare orde en veiligheid 2.206 44 2.802 229 2.745 121 -58 -108
Hoofdtaakveld: 1 5.834 96 6.585 263 6.552 158 -33 -106
2.1 Verkeer en vervoer 10.214 2.731 9.754 823 9.474 824 -281 1
2.2 Parkeren 126 1 80 0 82 0 3 0
2.5 Openbaar vervoer 1 0 69 0 67 0 -2 0
Hoofdtaakveld: 2 10.342 2.732 9.903 823 9.623 824 -280 2
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 30 92 116 86 11 88 -104 3
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 278 113 206 168 183 118 -23 -50
3.4 Economische promotie 661 44 1.815 369 1.857 429 42 59
Hoofdtaakveld: 3 969 249 2.137 623 2.051 635 -86 12
4.1 Openbaar basisonderwijs 413 0 438 0 436 0 -2 0
4.2 Onderwijshuisvesting 5.030 304 5.688 266 5.709 302 21 36
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.761 269 2.319 566 2.237 424 -82 -141
Hoofdtaakveld: 4 7.204 573 8.445 832 8.382 726 -63 -106
5.1 Sportbeleid en activering 127 0 139 25 125 25 -15 0
5.2 Sportaccommodaties 5.993 2.740 5.673 3.567 6.055 3.468 383 -99
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 423 0 542 114 402 114 -139 0
5.4 Musea 14 0 16 0 17 0 1 0
5.5 Cultureel erfgoed 41 0 38 0 44 0 6 0
5.6 Media 953 0 955 0 957 0 2 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 6.477 151 7.395 286 7.328 272 -67 -15
Hoofdtaakveld: 5 14.028 2.891 14.756 3.993 14.928 3.879 171 -114
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 9.748 43 9.797 98 9.770 102 -27 4
6.2 Wijkteams 0 0 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 19.325 16.477 14.427 10.688 15.216 11.894 789 1.206
6.4 Begeleide participatie 141 0 130 0 100 0 -29 0
6.5 Arbeidsparticipatie 1.819 4 2.218 0 1.984 47 -234 47
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.464 0 1.427 0 1.379 0 -48 0
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 7.548 205 8.399 302 7.905 237 -494 -65
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 15.167 358 16.463 358 16.968 359 505 1
Hoofdtaakveld: 6 55.212 17.087 52.861 11.446 53.322 12.639 461 1.193
7.1 Volksgezondheid 350 0 359 3 365 0 6 -3
7.2 Riolering 4.973 6.570 5.416 6.862 5.567 6.862 151 0
7.3 Afval 6.012 7.139 6.255 7.425 6.520 7.753 264 328
7.4 Milieubeheer 3.041 500 3.230 474 3.215 626 -15 151
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 291 265 257 240 250 307 -6 66
Hoofdtaakveld: 7 14.667 14.473 15.517 15.005 15.917 15.548 400 543
8.1 Ruimtelijke ordening 2.782 790 9.541 2.265 9.508 1.414 -33 -851
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 35.394 42.387 38.648 39.371 48.617 52.235 9.969 12.864
8.3 Wonen en bouwen 2.714 2.706 3.405 2.310 3.162 3.038 -243 728
Hoofdtaakveld: 8 40.889 45.883 51.594 43.946 61.287 56.687 9.693 12.741
Eindtotaal 363.175 363.175 246.439 246.439 259.473 262.167 13.034 15.728

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vanaf 2017 zijn wij verplicht om een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld op te nemen. Deze bijlage valt ook onder de accountantscontrole. Het BBV bevat geen artikelen waarin vorm en inhoud van dit in de jaarrekening op te nemen overzicht is uitgewerkt. Wel is in artikel 66 BBV aangegeven aan welke eisen de uitvoeringsinformatie ten aanzien van de taakvelden moet voldoen en wordt verwezen naar een ministeriële regeling. Deze ministeriële regeling is de Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking Iv-3. In deze regeling is een overzicht van de voor de uitvoeringsinformatie te gebruiken taakvelden opgenomen. Hoewel de regels voor de uitvoeringsinformatie formeel niet van toepassing zijn op de jaarrekening, ligt het voor de hand om het overzicht taakvelden in de jaarrekening (zoals bedoeld in artikel 24 lid 3d BBV) op dezelfde wijze in te richten en toe te lichten als voorgeschreven in artikel 66 voor de uitvoeringsinformatie.

Toelichting verdelingsprincipe

In onze gemeente is de programma indeling leidend voor de opbouw van de begroting. De taakvelden zijn daardoor verdeeld over de programma’s conform de inhoud van het desbetreffende programma.

Overheveling incidentele budgetten

Budgetoverheveling 2021

Terug naar navigatie - Budgetoverheveling 2021

In de Programmabegroting 2021 zijn, naast een groot aantal structurele jaarlijks terugkerende budgetten, ook budgetten opgenomen voor specifiek benoemde incidentele projecten naar aanleiding van opgelegd rijksbeleid en gemeentelijke politieke besluitvorming. Niet in alle gevallen worden deze incidentele budgetten geheel aangewend in het betreffende jaar. Bijvoorbeeld omdat de geplande activiteiten nog niet, of slechts gedeeltelijk, zijn gerealiseerd.

De geschetste situatie doet zich ieder begrotingsjaar in bepaalde mate voor. Het wordt van belang geacht om het niet bestede deel van de incidentele budgetten naar het volgende begrotingsjaar over te hevelen, zodat budget beschikbaar blijft om de noodzakelijk en urgent geachte activiteiten te kunnen uitvoeren. onderstaand zijn de budgetten weergegeven die na de reeds gedane budgetoverhevelingen bij de slotwijzigingen nog resteren. 

Bedragen x € 1,-
Budgetoverhevelingen 2021
Programma Nr. Omschrijving Bedrag
4. Sociaal domein 1 Extra verkregen gelden decembercirculaire voor 2022 721.000
4.1 Samenleving 2 Maatschappelijke begeleiding asielzoekers 90.000
6.1 Ruimtelijke ordening 3 Gebiedsvisie Bosland 60.000
6.4 Duurzaamheid 4 Loketfunctie funderingsproblematiek 25.000
10.1 Overhead 5 Doorontwikkeling Lansingerland Academie 100.000
Totaal voorstel budgetoverhevelingen Jaarrekening 2021 996.000

Rapportage Interbestuurlijk Toezicht

Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht

Terug naar navigatie - Format Rapportage Interbestuurlijk Toezicht
Financiën Groen/Oranje/Rood TOELICHTING
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht De begroting 2021 is structureel en reëel in evenwicht.
Is er reden voor extra aandacht? Nee
Ruimtelijke ordening Groen/Oranje/Rood TOELICHTING
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland (artikel 14.2 Omgevingsverordening) Al onze bestemmingsplannen voldoen aan de verordening ruimte
Is er reden voor extra aandacht? Nee
Omgevingsrecht Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Milieu, Bouwen en Wonen Groen/Oranje/Rood TOELICHTING
Voor vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn tijdig een beleidsplan, een uitvoeringsprogramma en een evaluatie vastgesteld en met de jaarrapportage over de uitvoering bekend gemaakt aan de gemeenteraad. Binnen twee maanden na vaststelling wordt hierover mededeling gedaan aan de provincie Zuid-Holland. Op 26 mei 2020 stelde het college het Uitvoeringsprogramma VTH 2020 vast en de evaluatie over 2019. De raad ontving het aansluitend ter kennisname. Geactualiseerd meerjarenbeleid stelde het college in 2019 vast voor de Toezicht- en handhavingstaken en voor Vergunningverlening. Per abuis heeft de Provincie geen mededeling ontvangen.
Is er reden voor extra aandacht? nee
Monumentenzorg Groen/Oranje/Rood TOELICHTING
De gemeente beschikt over een deskundige adviescommissie met betrekking tot de (rijks)monumenten We hebben een Erfgoedcommissie. Opgebouwd conrform de vastgestelde erfgoedverordening 2016 m.b.t. deskundigheid.
Is er reden voor extra aandacht? nee
Archief- en informatiebeheer TOELICHTING
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde In het 2e kwartaal 2020 vond de tweejaarlijkse inspectie van ons archief- en informatiebeheer plaats. De rapportage geeft aan dat het archief- en informatiebeheer bij de gemeente Lansingerland deels voldoet aan vigerende archiefwet- en regelgeving, maar zeker ruimte laat voor verbetering. De aanbevelingen uit de rapportage zijn opgepakt of gepland. Informatiebeheer vindt voornamelijk plaats in het informatiesysteem Corsa en het Zaaksysteem. Andere nieuwe ontwikkelingen op dit gebied hebben in 2020 niet plaatsgevonden. In 2020 zijn geen archieven overgedragen naar Stadsarchief Rotterdam. Wel ontving de gemeente, via het Stadsarchief Rotterdam, archiefbescheiden uit de Tweede wereldoorlog.
Is er reden voor extra aandacht? Nee
Huisvesting Vergunninghouders Groen/Oranje/Rood TOELICHTING
De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand Gevraagde informatie Stand van zaken
Voorsprong per 1 januari van het verantwoordingsjaar 1 voorsprong
Fase interventieladder op 1 januari informeren en valideren
Taakstelling eerste halfjaar van het verantwoordingsjaar 19
In het eerste halfjaar gehuisveste vergunninghouders 11
achterstand per 1 juli van het verantwoordingsjaar (doorhalen wat niet van toepassing is) 7
Fase interventieladder op 1 juli informeren en valideren
Taakstelling tweede halfjaar van het verantwoordingsjaar 23
In het tweede halfjaar gehuisveste vergunninghouders 35
Voorsprong per 31 december van het verantwoordingsjaar -5
Fase interventieladder op 31 december Taakstelling is ruim gerealiseerd
Toelichting
geen
Is er reden voor extra aandacht? Nee

Verplichte BBV indicatoren

Verplichte BBV indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren
# Taakveld Indicator Waarde Periode
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie 4,59 FTE per 1.000 inwoners 2021
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting 3,69 FTE per 1.000 inwoners 2021
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten € 567 per inwoner 2021
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur 21,75% van totale loonsom + externe inhuur 2021
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead 6,67% van de totale lasten 2021
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt 5 per 1.000 jongeren 2020
7. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen 0,5 per 1.000 inwoners 2021
8. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven 3,3 per 1.000 inwoners 2021
9. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning 0,9 per 1.000 inwoners 2021
10. 1. Veiligheid Vernieling en beschadigingen (openbare ruimte) 3,6 per 1.000 inwoners 2021
11. 3. Economie Functiemenging 52,30% 2020
12. 3. Economie Vestigingen (van bedrijven) 143,6 per 1.000 inwoners (15-65 jr) 2020
13. 4. Onderwijs Absoluut verzuim 0,8 per 1.000 leerlingen 2020
14. 4. Onderwijs Relatief verzuim 12 per 1.000 leerlingen 2019
15. 4. Onderwijs Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) 1,30% 2020
16. 5. Sport, cultuur en recreatie Niet-sporters 43,10% 2020
17. 6. Sociaal domein Banen 672,6 per 1.000 inwoners (15-65 jr) 2020
18. 6. Sociaal domein Jongeren met een delict voor de rechter 1,00% 2020
19. 6. Sociaal domein Kinderen in uitkeringsgezin 3,00% 2020
20. 6. Sociaal domein Netto arbeidsparticipatie 75,30% 2020
21. 6. Sociaal domein Achterstand onder jeugd -Werkloze jongeren 1,00% 2020
22. 6. Sociaal domein Personen met een bijstandsuitkering 218,2 per 10.000 inwoners 2021
23. 6. Sociaal domein Lopende re-integratievoorzieningen 156,7 per 10.000 inwoners (15-65jr) 2020
24. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdhulp 7,1% van alle jongeren (tm 18 jr) 2021
25. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdbescherming 0,50% 2021
26. 6. Sociaal domein Jongeren met jeugdreclassering 0,10% 2021
27. 6. Sociaal domein Cliënten met een maatwerkarrangement WMO 380 per 10.000 inwoners 2021
28. 7. Volksgezondheid en Milieu Omvang huishoudelijk restafval 182kg per inwoner 2019
29. 7. Volksgezondheid en Milieu Hernieuwbare elektriciteit X 2019
30. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde 380.000 2021
31. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen 18 per 1.000 woningen 2020
32. 8. Vhrosv Demografische druk 76,30% 2021
33. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden € 859 2021
34. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden € 920 2021
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 15 maart 2021)

Stand van Zaken Collegeprogramma

Stand van Zaken Collegeprogramma

Terug naar navigatie - Stand van Zaken Collegeprogramma
nr Onderwerp Portefeuillehouder Stand van zaken (zie voor uitgebreidere informatie ook de beleidsvelden) BEGROTING 2022 Stand van zaken (zie voor uitgebreidere informatie ook de beleidsvelden) Jaarstukken 2021 Beleidsveld Begroting
1 Lansingerland voor en door inwoners Pieter van de Stadt Lansingerland neemt ambtelijk en bestuurlijk actief deel in diverse relevante samenwerkingsverbanden. Lansingerland neemt ambtelijk en bestuurlijk actief deel in diverse relevante samenwerkingsverbanden. 1.2 Samenwerking en Participatie
2 Organisatieontwikkeling Pieter van de Stadt De ingezette stevige organisatieontwikkeling - om een toekomstbestendige organisatie te zijn en te blijven – is in 2021, onder begeleiding van de bureaus Haagse beek en LCT voor respectievelijk teaminrichting & functiewaardering en teamontwikkeling (soft skills), voortgezet en nagenoeg afgerond. De ontwikkeling van de organisatie stopt hier uiteraard niet. Ontwikkeling is tenslotte een continu proces en om onze dienstverlening richting burgers en ondernemers te kunnen blijven leveren, blijft de organisatie zich door ontwikkelen. De gemeentelijke organisatie heeft de ingezette ontwikkeling - om een toekomstbestendige organisatie te zijn en te blijven – in 2020 voortgezet onder begeleiding van de bureaus Haagse Beek en LCT voor respectievelijk teaminrichting & functiewaardering en teamontwikkeling (soft skills). Als gevolg van de coronacrisis, waardoor geplande fysieke bijeenkomst geannuleerd moesten worden, heeft de ingezette ontwikkeling vertraging opgelopen. De afronding staat gepland voor het 1e kwartaal 2021. Paragraaf bedrijfsvoering
3 Uitbreiding met 3 wijk-BOA’s Pieter van de Stadt  De professionalisering in termen van kennis en vaardigheden, maar ook houding en gedrag is in 2021 uitgevoerd. Hiermee hebben we Boa’s die op wijkniveau onderliggende vraagstukken kunnen analyseren en verbanden kunnen leggen en over de vaardigheid beschikken (met externe partners) samen te werken op wijkniveau. Daarnaast beschikken we over allround Boa’s met bepaalde taakaccenten, afgestemd op de vraagstukken die ‘op straat’ aan de orde zijn, zoals Jeugd en Ondermijning. We zijn gaan werken met vier boa’s die op wijkniveau een rol als aanspreekpunt vervullen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. De boa's zijn opgeleid en de verdere professionalisering vindt ook in 2021 nog plaats. 2.1 Openbare Orde en Veiligheid
4 (Mobiele) camera’s op hotspots Pieter van de Stadt Als onderdeel van een integrale aanpak zetten we mobiel en tijdelijk cameratoezicht planmatig in op plekken waar extra toezicht nodig is om onveilige situaties aan te pakken. We hebben onderzoek uitgevoerd naar de voorwaarden waaraan de inzet van camera’s moet voldoen, met name uit een oogpunt van gegevensbescherming en bescherming van de privacy. In 2022 wil de gemeente met politie, buurtbewoners en andere partners kijken naar welke locaties nog meer in aanmerking komen voor het mogelijk plaatsen van camera’s in het kader van de openbare orde en veiligheid. Gezamenlijk werken we dan aan een goede onderbouwing, waarbij we aan het eind van het traject cameratoezicht wel of niet kunnen bijvoegen aan de set van maatregelen. De eisen aan deze onderbouwing (voor gemeentelijk cameratoezicht) worden opgesteld in nieuw camerabeleid in 2022. De inzet van tijdelijk cameratoezicht is door Corona vertraagd doorgevoerd tijdens Koningsdag en de jaarwisseling. Daarnaast is cameratoezicht ingezet om toezicht te houden op de Corona-maatregelen. 2.1 Openbare Orde en Veiligheid
5 Onderhoud en beheer openbare ruimte Simon Fortuyn Vanaf 2019 is het onderhoudsniveau voor de openbare ruimte verhoogd ten opzichte van het Integraal beheerplan Openbare Ruimte (IBP). Vanaf 2022 sluiten we in het kader van bezuinigingen weer aan bij het onderhoudsniveau uit het IBP. We zetten in op openbare ruimte die heel en veilig is en wordt onderhouden op niveau C voor het reguliere areaal en op niveau B voor de centrumgebieden en de stationsgebieden. Via inspecties en schouwen controleren we of we aan het afgesproken niveau voldoen. Uitgangspunt bij de verlaging van het onderhoudsniveau is dat de veiligheid in het openbaar gebied niet in het geding komt en er geen kapitaalvernietiging plaatsvindt. Voor groen, spelen, onkruidbestrijding en zwerfvuil voerden we onderhoudswerkzaamheden uit om de afgesproken onderhoudsniveau's te verwezenlijken. We schouwden maandelijks op deze onderdelen om de doelstellingen en contractuele afspraken met aannemers te controleren en te monitoren. In 2020 voerden we benodigde werkzaamheden en projecten uit om het onderhoudsniveau voor civiel, wegen en openbare verlichting, belijning en straatmeubilair gefaseerd te verhogen. We zijn voor deze onderdelen goed op weg om uiterlijk eind 2021 het gewenste beeldkwaliteitsniveaus te realiseren (B voor het reguliere areaal en A voor de centra en stationsgebieden). 5.1 Beheer openbare ruimte
6 Recreatieve bebording Simon Fortuyn In het AMGS-park en de Groenzoom is extra bebording geplaatst om de recreatiebebieden beter vindbaar te maken en het historisch besef te vergroten. Staatsbosbeheer plaatst nieuwe recreatieve bewegwijzering in het Rottemeren-gebied. Informatieve bebording bij monumenten en historisch belangrijke locaties volgt. Na plaatsing van borden in het AMGS-park en de groenzoom is ook de bebording in het Recreatieschap vernieuwd. We plaatsten de borden om de recreatiegebieden beter vindbaar te maken en het historisch besef te vergroten. De nieuwe borden verwijzen vanaf de buitengrenzen en vanaf de Rotte naar de deelgebieden met zijn recreatieondernemers, bezienswaardigheden en activiteiten. De informatieve bebording bij monumenten en historisch belangrijke locaties staat gepland voor 2021. 5.1 Beheer openbare ruimte
7 Afvalbrengstation en afvalscheiding Simon Fortuyn Het afvalbrengstation: De planning is om eind 2022 het nieuwe afvalbrengstation aan de Dorsvloerweg in Bergschenhoek te openen. De voorbereiding loopt volgens planning. Het afvalbeleid: Maart 2021 stelde de gemeenteraad het nieuwe afvalbeleid vast (BR2000081). Per 1 januari 2023 voert gemeente Lansingerland diftar in. De voorbereiding loopt. Er zijn afspraken gemaakt met derden zoals Renewi en het SVHW. De communicatiecampagne start naar verwachting eind 2021. Woonwagenlocatie Bosland: locatieonderzoek voor de huisvesting bevindt zich in de afrondende fase. Woonwagenbewoners hadden de mogelijkheid te kiezen tussen de twee beste locaties; zij hebben geen unaniem besluit genomen. College neemt regie en stelt aan de gemeenteraad voor om locatie Bosland her in te richten conform wettelijke kaders. Het college stelt dit locatieonderzoek voor aan de raad. De concept-gebiedsvisie Bosland: Het college ontwikkelt vanaf september 2021 een visie over het bedrijventerrein Bosland. Er zijn ontwikkelingen gaande in het gebied: Afvalbrengstation verhuist, composteringsbedrijf Com goed gaat weg, perspectief op bedrijvigheid voorzijde Bosland, verbetering infrastructuur nodig en de woonwagenbewoners Bosland blijven (afhankelijk van raadsbesluit) op deze locatie. Dit loopt naar verwachting door naar 2022. Het afvalbrengstation: De projectleider voor het nieuwe Afvalbrengstation nam contact op met diverse buurbedrijven die vragen hadden over het nieuwe Afvalbrengstation. In het vervolgtraject houdt de projectleider buurbedrijven op de hoogte van de voortgang. Planning op hoofdlijnen is dat in 2021 de voorbereiding plaats vindt en uitvoering in 2022. Het doel is uiterlijk Q4 2022 het nieuwe Afvalbrengstation te openen. Het afvalbeleid: In de raadscyclus van maart 2021 wordt het Afvalbeleid ter bespreking en besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. De concept-gebiedsvisie Bosland: De concept-gebiedsvisie Bosland is in november 2020 niet vastgesteld door de raad. De visie wordt breder opgebouwd, waarbij de projectleider gesprekken voert met betrokkenen in de omgeving. Momenteel zijn we in gesprek met de woonwagenbewoners Bosland om volgens wettelijke kaders en met respect voor de woonwagencultuur hun woonsituatie te verbeteren. Er is gestart met een locatie-onderzoek. Zodra er op basis van dit stuk in de raad is besloten welke locatie het meest passend is voor de bewoners, wordt de gebiedsvisie Bosland in zijn geheel weer actief opgepakt met aandacht voor alle betrokkenen (bewoners en ondernemers). Planning afronding locatieonderzoek woonwagenbewoners Bosland Q2-2021, gebiedsvisie Bosland Q3 - 2021. 5.2 Afval- en afvalwatermanagement
8 Klimaatadaptatie / toekomstig bestendig maken van wijken Simon Fortuyn / Jan-Willem van den Beukel Wij hebben meerdere risicodialogen gevoerd met onze professionale stakeholders zoals de waterschappen en Dunea. Daarbij zijn de eerder in beeld gebrachte risico’s als gevolg van klimaatverandering naar verschillende schaalniveaus (regionaal, waterschappen, gemeente, wijk en buurt) vertaald en is gesproken over aceptabele risiconiveaus en de benodigde maatregelen. De uitkomsten van deze dialogen verwerkten we in de Ruimtelijke Adaptatie Strategie. Deze is in 2020 opgesteld en wordt in 2021 behandeld. 6.4 Duurzaamheid
9 Toegankelijkheid minder validen Simon Fortuyn Het verwijderen van drempels voor mindervaliden, zowel letterlijk als figuurlijk, is onderdeel van onze aanpak. We namen dit ook zo op in de DIOR. Daarnaast schouwen we elk jaar onze winkelcentra op toegankelijkheid en voeren we, waar mogelijk, verbeteringen door die worden aangedragen door de doelgroep. Op basis van informatie die we binnen kregen via schouwen en meldingen voerden we, waar mogelijk, verbeteringen door. Bij groot onderhoud pasten we ook onwenselijke situaties aan. De schouw in de winkelgebieden die we normaal gesproken samen met de doelgroep uitvoeren, kon in 2020 helaas niet doorgaan vanwege de Corona-maatregelen. 5.1 Beheer openbare ruimte
10 Verbeteren kwaliteit oppervlaktewater Simon Fortuyn / Jan-Willem van den Beukel Lansingerland participeert samen met de glastuinbouwsector in het overleg Emissieloze Kas. De gebiedsgerichte aanpak leidt tot positieve resultaten en wordt voortgezet. Wel zien we in de polders waar we langs zijn geweest in het kader van de gebiedsgerichte aanpak soms een terugval. Daarnaast wordt er nagedacht over aanvullende maatregelen/acties om zo de KRW doelen te halen. Het kwaliteitsverbeterplan voor het oppervlaktewater in de Tuin van Floddertje wordt nog opgesteld. Lansingerland participeert samen met de glastuinbouwsector in het overleg Emissieloze Kas. De gebiedsgerichte aanpak leidt tot positieve resultaten en wordt voortgezet. Het kwaliteitsverbeterplan voor het oppervlaktewater in de Tuin van Floddertje wordt nog opgesteld. 6.1 Ruimtelijke ordening
11 Visie op bereikbaarheid winkelcentra Simon Fortuyn In november 2020 heeft de gemeenteraad besloten geen parkeergarage te realiseren, maar in te zetten op een uitbreiding van het parkeren op maaiveld. Tevens is besloten een bestemmingsplanprocedure voor te bereiden, waarin de woningbouw op locatie Hergerborch, het verleggen van de Molenwerfstraat en de uitbreiding van het parkeren mogelijk te maken. De financiële mogelijkheden voor het verleggen van de Molenwerfstraat en de uitbreiding van het parkeren worden nader verkend bij de Kadernota 2022. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
12 Fietsveiligheid Simon Fortuyn Fietsveiligheid heeft de aandacht bij gebiedsontwikkelingen. Als uitwerking van de Mobiliteitsvisie werken we aan een nieuwe wegencategorie, en analyseren we het fietsnetwerk. De aanpassingen aan de rotondes in het kader van fietsveiligheid zijn gereed. We werken aan andere locaties. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
13 Flexibel vervoer Simon Fortuyn Stop&Go staat onder druk door de herijkingen n.a.v. de Transitieprogramma OV & Corona. Deelscooters zijn beschikbaar in de hele gemeente. Mogelijk volgen andere deelsystemen ook. Het faciliteren van flexibel vervoerinitiatieven is een onderdeel van de Mobiliteitsvisie. Deelscooters zijn uitgerold over een groot deel van de gemeente. Een deel van 2020 reed Stop&Go niet wegens Corona. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
14 Fietsvoorzieningen ZORO-baan Simon Fortuyn We koppelende realisatie van fietsvoorzieningen bij de ZoRo-bushaltes aan de korte termijnaanpak voor de schaalsprong van ZoRo-verbinding. We koppelende realisatie van fietsvoorzieningen bij de ZoRo-bushaltes aan de korte termijnaanpak voor de schaalsprong van ZoRo-verbinding. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
15 Bereikbaarheid Lansingerland Simon Fortuyn De bereikbaarheid van Lansingerland stond in 2020 in het teken van Corona, met iets lagere frequenties in het OV. We zetten de lobby voor verbetering van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de N209 voort. De realisatie van de A16 Rotterdam vodert gestaag. We maken afspraken over de realisatie van Metropolitane fietsroutes. De bereikbaarheid van Lansingerland stond in 2020 in het teken van Corona, met iets lagere frequenties in het OV. We zetten de lobby voor verbetering van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de N209 voort. De provincie past de aansluiting bij Klappolder in 2021 aan. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
16 Opwaarderen Station Rodenrijs Simon Fortuyn Realisatie in Q2 2021 gestart en naar verwachting in Q1 2022 gereed. Ook is de de bewaakte stalling in Q1 2022 in gereed en operationeel. De realisatie vindt in 2021 plaats. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
17 Onderzoek naar OV bedrijventerrein Oudeland Simon Fortuyn We faciliteren marktinitiatieven voor maatwerkoplossingen richting bedrijventerreinen. Als gevolg van corona lagen gesprekken met parkmanagement en mogelijke aanbieders omtrent het toepassen van mobiliteitsmanagement en deelmobiliteit 'on hold'. De deelscooters zijn uitgerold over een groot deel van de gemeente. 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
18 Verbeteren Dienstverlening Simon Fortuyn De vastgestelde visie op dienstverlening en het uitvoeren van concrete projecten voor het optimaliseren van onze dienstverlening, gaven een impuls aan de dienstverlenende grondhouding van de organisatie. Met een inclusieve (digitale) dienstverlening bouwen we aan een passende dienstverlening die voor iedereen vindbaar, toepasbaar en begrijpelijk is. In 2022 vervolgen we deze aanpak, bouwen we aan tijd- en plaatsonafhankelijke dienstverlening en organiseren we volgens de geldende normen en richtlijnen de gemeenteraadsverkiezingen. In 2019 stelde het college de Visie op dienstverlening vast en presenteerde die aan de Raad. Deze visie werken we uit in een uitvoeringsplan. Daarnaast is de visie een belangrijke pijler in de organisatie ontwikkeling. In 2020 voerden we een aantal concrete projecten uit ter optimalisering van de dienstverlening. In 2021 vervolgen we deze aanpak, geven we digitale dienstverlening een impuls en organiseren we coronaproof verkiezingen. 1.3 Dienstverlening
19 Participatie gewoon doen! Simon Fortuyn Op 10 februari 2021 vond de beeldvormende avond Burgerparticipatie plaats. Na presentaties zijn raadsleden met elkaar in gesprek gegaan over de noodzaak van goede burgerparticipatie. In de commissie AB van 9 juni is een inwonerspeiling over burgerparticipatie besproken. Deze peiling is eind juli/begin juli breed uitgezet in Lansingerland. Op 13 oktober bespreken we de uitkomsten van deze inwonerspeiling met de gemeenteraad tijdens een beeldvormende avond. We werken toe naar een Nota van uitgangspunten Burgerparticipatie, gevolgd door een Nota Burgerparticipatie. We streven ernaar om de nieuwe nota half 2022 gereed te hebben. Door de coronacrisis is de uitvoering van de motie van 2020 naar 2021 doorgeschoven. Op 10 februari jl. heeft er een beeldvormende avond Burgerparticipatie plaatsgevonden. Na plenaire presentaties zijn raadsleden met elkaar in gesprek gegaan over kaders voor burgerparticipatie. Eind Q2 toetsen we in de Commissie AB een concept-uitgangspunten notitie om te komen tot een visie op burgerparticipatie voor onze gemeente. Deze uitgangspunten worden mede bepaald op basis van de resultaten van de beeldvormende avond van 10 februari en de input van stakeholders (inwoners en belangenorganisaties) over wat voorwaarden moeten zijn voor een goede toepassing van burgerparticipatie. De uitgangspunten vormen de basis voor een nieuwe Nota Burgerparticipatie, die in Q4 door de raad wordt vastgesteld. 1.2 Samenwerking en participatie
20 Vergroten naamsbekendheid met ondernemers Kathy Arends Om onze regionale positionering rondom Home of Horti Science te versterken voeren we een lobbystrategie gericht op een aantal lobbydoelen. Met behulp van communicatie uitingen geven we Home of Horti Science een gezicht naar buiten toe. Aan de hand van een stakeholdersanalyse ontstond in 2021 een beeld van onze belangrijkste stakeholders. In 2022 intensiveren we samen met deze partners het netwerk in de regio en benoemen we ambassadeurs. We organiseren netwerkbijeenkomsten en zakelijke evenementen om het verhaal van Lansingerland bekend te maken en uit te dragen. Naar aanleiding van de uitkomst van de belangenanalyse in 2021 ontwikkelen we daarnaast in 2022 een (digitaal) platform waarin we nieuws en ontwikkelen met belangrijke stakeholders delen. De keuze voor de profilering en positionering van Lansingerland als Home of Horti Science is een keuze voor de komende jaren. Afhankelijk van het nieuwe gekozen college in 2022 verweven we de positionering in de portefeuilles en de profilering van de nieuwe bestuurders. Bij speeches, representatiemomenten, regionale bestuurlijke overleggen en onze proactieve mediastrategie houden we consistent aandacht voor de positionering van Home of Horti Science zodat zij dit als collegebestuur blijven uitdragen. In 2020 is er een keuze gemaakt over de Strategische positionering van Lansingerland. De keuze behelst een duidelijk profiel dat we als gemeente lokaal, regionaal en daarbuiten uitdragen. De strategische keuze die is gemaakt spitst zich toe op de Innovatieve slagkracht binnen het Horti Science cluster in Lansingerland. Deze keuze geldt als onderlegger en loopt als een rode draad door de diverse grote opgaven van de gemeente. Corona heeft de voortgang van de positionering on hold gezet. In het vierde kwartaal is de uitvoeringsagenda beschreven en bereiden we ons voor op de uitrol ervan in 2021 6.3 Economische ontwikkeling
21 Lansingerland als onderdeel van de regio Kathy Arends In 2020 deden we samen met Gemeente Zoetermeer een aanbesteding voor het opstellen van het ontwikkelperspectief Bleizo-West in lijn met de bestuurlijke opdracht. Hiervoor is € 800.000 beschikbaar gesteld door de Gemeenschappelijke Regeling Bleizo. Samen met de MRDH, Gemeente Rotterdam en Gemeente Zoetermeer deden wij onderzoek naar de effecten van de metroverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. In het BO-MIRT van november 2020 is besloten een lange-termijn ontwikkelperspectief regionale HOV-verbindingen op te stellen. De strategische samenwerking tussen de gemeenten Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland heeft zich in 2020 verder verdiept op de thema's van de gebeidsagenda middengebied. 6.3 Economische ontwikkeling en 1.2 Samenwerking en Participatie
22 Centrummanager en dienstverlening ondernemers Kathy Arends Alle drie de kernen hebben een centrummanager. Zie punt 27 voor toelichting op de kwaliteitsimpuls van Centrum Bergschenhoek. 6.3 Economische ontwikkeling
23 Verlagen caseload consulenten Kathy Arends Het college heeft het uitvoeringsplan Werken Werkt geïmplementeerd. Met de indeling van het uitkeringenbestand naar vaardigheden– en motivatieprofiel ligt er een basis die inzicht geeft in wie onze bijstandsgerechtigde inwoners zijn en op welke gebieden ondersteuning benodigd is om te komen naar (een vorm van) werk. Wij zijn hierdoor beter in staat voor hen een interventie in te zetten, die aansluit bij de specifieke hulpvraag. Om consulenten te ondersteunen een interventie in te zetten die aansluit bij het profiel, is een instrumentenboek opgesteld met een compleet en actueel overzicht van de beschikbare voorzieningen. Voor 567 kandidaten is nu een vaardigheden– en motivatieprofiel ingevuld, die ook bij ieder contact wordt geactualiseerd. We hebben helaas gezien dat de covid-19 crisis een dempend effect heeft op de positieve resultaten. Veel voorzieningen hebben periodes stilgelegen of moesten in een minder efficiënte vorm plaatsvinden. Het college stelde in 2019 het uitvoeringsplan ‘Werken werkt’ vast. Daarin staan alle participatie- en re-integratieactiviteiten om werkzoekenden richting arbeidsmarkt te begeleiden. In 2020 startten we met het vullen van een motivatie- en vaardighedenprofiel per kandidaat. De combinatie van motivatie en vaardigheden is bepalend voor de inzet die past bij de specifieke behoefte van kandidaten. Zo kunnen we meer maatwerk leveren. 4.3 Participatie
24 Pilot: “het nieuwe wij” Kathy Arends De pilot ‘Het Nieuwe Wij’ is geëindigd met een beeldvormende avond in de raad op 26 mei en brief U21.03734. We constateerden dat de coronamaatregelen grote impact hadden op de uitvoering van deze pilot. Mede daarom heeft deze aanpak onvoldoende geleid tot de verwachte duurzame uitstroom naar betrokken Lansingerlandse werkgevers. Het was wel een waardevolle pilot die ons heeft geleerd dat deelnemers de persoonlijke aandacht erg waardeerden. Dit nemen we mee in de doorontwikkeling van het team Participatie. Corona heeft zijn weerslag gehad op de pilot van Het Nieuwe Wij. Het bleek lastig deelnemers en betrokken werkgevers te vinden in deze onzekere periode. In 2020 is vooral ingezet op het continueren van de coaching van de bestaande deelnemers. Medio 2021 evalueren we de pilot. 4.3 Participatie
25 Intensivering participatie & integratie asielgerechtigden Kathy Arends Per 1 januari 2022 zijn wij als gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van onze inwoners met een inburgeringsplicht. Hiermee krijgen wij een nieuwe maatschappelijke opgave binnen het sociaal domein. Om invulling te geven aan het (door de gemeenteraad in april 2021 vastgestelde) beleidsplan voeren wij nu 5 inkooptrajecten uit voor: de B1-leerroute; de zelfredzaamheidsroute, de onderwijsroute; het participatieverklaringstraject en de training financiele zeldredzaamheid. Eind oktober vinden de gunningen plaats, waarna we overgaan op contractimplementatie. Daarnaast zijn binnen onze uitvoering deze zomer 5 werkgroepen opgestart om alle werkprocessen en systemen gereed te maken voor het nieuwe inburgeringsstelsel. De groep statushouders die dit jaar instroomt en niet profiteert van de nieuwe wet, kan dankzij extra middelen van het Rijk aan enkele onderdelen toch meedoen. Hier wordt rekening mee gehouden tijdens inkoop. We stelden een beleidsplan inburgering op om te voldoen aan de verplichtingen van het nieuwe inburgeringsstelsel per 1 januari 2022. Dit beleidsplan wordt in het voorjaar van 2021 voorgelegd aan de Raad. Daarnaast startte de pilot ontzorging. Voor de groep statushouders die (net) niet onder de nieuwe wet valt is taalondersteuning ingekocht. Dit voorkomt schulden en zorgt voor betere kansen op de arbeidsmarkt. Alle werkzoekende asielgerechtigden in onze gemeente zijn goed in beeld. We begeleiden hen bij het vinden van de benodigde hulp en ondersteuning en naar werk. 4.3 Participatie
26 Verbeteren procedure omgevingsvergunningen Kathy Arends In 2021 zetten we opnieuw de pro-actieve communicatie met aanvragers voort. In het kader van de komst van de Omgevingswet in 2022 komt de nadruk meer op participatie te liggen. Hier bereiden we ons op voor. De grootste verbeterslagen vonden in 2019 plaats (met name versnellen adviestermijnen), in 2020 zetten we de pro-actieve communicatie met aanvragers voort. In het kader van de komst van de Omgevingswet komt de nadruk meer op participatie te liggen. 6.1 Ruimtelijke ordening
27 Aanpak de Kruin in Bergschenhoek Kathy Arends Eind 2021 zijn we gestart met de uitvoering van de herinrichting van Bergschenhoek centrum. Afgelopen maanden zijn er aanpassingen gedaan in de organisatiestructuur en 1 gremia geformeerd om zo de afstemming binnen de verschillende gremia’s te optimaliseren. In 2020 startten we met het opstellen van het inrichtingsplan voor Bergschenhoek Centrum en onderzoeken we kansen voor verdere versterking van het centrumgebied. Met het definitief ontwerp van de openbare ruimte zal er een voorstel liggen om het centrum toekomstbestendig te maken met een aantrekkelijke uitstraling en een hoge verblijfskwaliteit. Ook zorgt dit plan ervoor dat het centrum meer zal vergroenen en de dorpse uitstraling die bij Bergschenhoek past te verstevigen. Met de herinrichting van het centrum vormt Bergschenhoek een aanvulling op de twee andere dorpskernen van Lansingerland. De bestaande kwaliteiten van Bergschenhoek worden versterkt en verbonden met het centrum zodat deze een aantrekkende werking heeft op de inwoners uit Bergschenhoek. 6.3 Economische ontwikkeling
28 Wonen Kathy Arends In 2020 startten we met de nieuwe woonvisie. De eerste participatiebijeenkomsten met de raad zijn gehouden, mede in het kader van het Toekomstperspectief. We voerden voor Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs woningbehoeftenonderzoeken uit. Daarnaast stelden we de uitgangspunten vast voor de woningbouwontwikkelingen in Bleiswijk, mede gebaseerd op het behoefteonderzoek uit 2019. Voor de huisvesting van arbeidsmigranten stelden we het toetsingskader vast. Met de huisvesting van 46 statushouders behaalden we de taakstelling. We stelden in 2020 de Verordening Woonruimtebemiddeling 2020 vast. In 2020 startten we met de voorbereidingen voor de eventuele ontwikkeling van Wolfend Bergschenhoek en Driehoek Noordpolder in Berkel en Rodenrijs. In juni 2020 stelde de gemeenteraad het Masterplan Wilderszijde vast, zie die regel in dit overzicht. Ook in Westpolder/Bolwerk zetten we met de betrokken partijen stappen voor de optimalisatie om meer woningen te realiseren rondom het station Westpolder. De komende jaren verwachten wij gemiddeld 400-500 woningen per jaar op te leveren. In 2020 leverden we 535 woningen op door een vertraging in de bouw in 2019. Voor de sociale woningbouw voeren we de komende jaren ons bod ten behoeve van het Regioakkoord Woningmarktafspraken Regio Rotterdam 2018-2030 uit. 6.1 Ruimtelijke ordening
29 Visie op Duurzaamheid Jan-Willem van den Beukel In 2020 startten we met de voorbereidingen voor de eventuele ontwikkeling van Wolfend Bergschenhoek en Driehoek Noordpolder in Berkel en Rodenrijs. 6.4 Duurzaamheid
30a Energietransitie: verduurzamen panden / woningen Jan-Willem van den Beukel In juni 2020 stelde de gemeenteraad het Masterplan Wilderszijde vast. Daarna volgde het proces om te komen tot een bestemmingsplan waarbij we diverse stakeholders betrokken. Voor de financiële haalbaarheid van onze ambities in dit plan dienden wij voor deze Woondeal-versnellingslocatie een aanvraag voor steun vanuit de BZK-Woningbouwimpulsgelden in. Ook in Westpolder/Bolwerk zetten we met de betrokken partijen stappen voor de optimalisatie om meer woningen te realiseren rondom het station Westpolder. 6.4 Duurzaamheid
30b Verduurzamen glastuinbouw Jan-Willem van den Beukel De komende jaren verwachten wij gemiddeld 400-500 woningen per jaar op te leveren. In 2020 leverden we 535 woningen op door een vertraging in de bouw in 2019. Voor de sociale woningbouw voeren we de komende jaren ons bod ten behoeve van het Regioakkoord Woningmarktafspraken Regio Rotterdam 2018-2030 uit. 6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling
31 Gemeentelijke inzet duurzaamheid Jan-Willem van den Beukel Op alle gemeentelijke daken waar dit technisch mogelijk is plaatsten wij zonnepanelen. Ook zijn in 2020 de eerste gebouwen gasloos gemaakt. In 2020 ontwikkelde zich de regionale concessie voor laadpalen, waar wij het lokale beleid op afstemmen. In 2021 zal dit worden afgerond. 6.4 Duurzaamheid
32 Innovatiezones glastuinbouw Jan-Willem van den Beukel Om doorontwikkeling van innovatieve projecten (ruimtelijk) mogelijk te maken, wijzen we het gebied op en rondom het Horti Science Parc in Bleiswijk aan als (regelluwe) innovatiezone. Het is reeds opgenomen in het vastgestelde Werkboek Oostland. In 2020 startten we (samen met PZH) met het ontwikkelen van beleid hierop. 6.4 Duurzaamheid en 6.3 Economische ontwikkeling
33 Holland Rail Terminal Jan-Willem van den Beukel In de situatie ten aanzien van de Holland Rail Terminal is nog geen verandering gekomen. Het onderzoek van het Ministerie van I&W is nog niet afgerond. Lansingerland zit in de wachtkamer en is in afwachting of er andere bestaande terminal locaties geschikt zijn voor dit concept en of financiering loskomt. Voor de HRT voeren we op dit moment geen actieve bestuurlijke lobby. 6.3 Economische ontwikkeling
34 Wilderszijde Jan-Willem van den Beukel Op 18 februari 2021 informeerden we de raad over het teleurstellende besluit dat we geen bijdrage uit de woningbouwimpuls ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Aangezien het bestemmingsplan geënt was op de woningbouwimpuls (met 50 % betaalbare woningen) kan het ontwerpbestemmingsplan nu nog niet in procedure worden genomen. Er wordt een nieuw raadsbesluit voorbereid, waarbij wordt besloten welk van de alternatieve scenario's gevolgd gaat worden, te weten: 1. een ongewijzigd plan voor de ontwikkeling van Wilderszijde zelf financieren; 2. het plan voor de ontwikkeling van Wilderszijde wijzigen met bijbehorende financiële optimalisatie; 3. niets doen; voorlopig geen nieuw bestemmingsplan in procedure brengen Indien het plan ongewijzigd blijft of gewijzigd wordt binnen de kaders van het vastgestelde Masterplan dan kan de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan best-casenog voor de zomer van 2021 plaatsvinden. 6.1 Ruimtelijke ordening
35 Verlagen woonlasten (OZB) Jan-Willem van den Beukel In 2019 en 2020 verlaagden we versneld de OZB tot het landelijk gemiddelde. De gemiddelde OZB in Lansingerland ligt, bij gelijke woningwaarde, reeds onder het landelijk gemiddelde. Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Paragraaf Lokale heffingen
36 Parkmanagement in glastuinbouwgebieden Jan-Willem van den Beukel In 2016 voerden we een draagvlakmeting uit voor parkmanagement in glastuinbouwgebieden. Hieruit bleek onvoldoende draagvlak. In 2019 blijkt uit consultatie met bedrijven uit de polders een ongewijzigde situatie. Het niet aanwezig zijn van Glasvezel dat onderdeel kan zijn van Parkmanagement werd als een gemis ervaren. In samenwerking met de gemeente leverde Glasvezel Buitenaf in 2020 het glasvezelnetwerk op. 6.3 Economische ontwikkeling
37 Snippergroen Jan-Willem van den Beukel Het college besloot dit thema nu niet planmatig op te pakken, maar in individuele gevallen maatwerk toe te passen. 5.1 Beheer openbare ruimte en 6.1 Ruimtelijke ordening
38 Bevriezen huurtarieven binnen-, buitensport en culturele verenigingen Ankie van Tatenhove Vanwege het uitstellen van de besluitvorming over het accommodatieplan is ook de vaststelling van de tarievennota uitgesteld. In raadsbrief U20.08679 van november 2020 is een voorstel gedaan voor de planning van de tarievennota sport. Deze wordt vastgesteld na het accommodatieplan sport en staat gepland voor Q2 2021. 3.1 Sport
39 Sportvoorzieningen laten meegroeien Ankie van Tatenhove Het accommodatieplan is besproken in de Raad van mei 2021. Hierin is besloten besluitvorming hierover uit te stellen tot de Raad van september 2021. Planning is dat het accommodatieplan voor het zomerreces 2021 aan de raad wordt voorgelegd ter vaststelling. 3.1 Sport
40 Integraal huisvestingsplan onderwijs Ankie van Tatenhove Op 16 juli 2020 stelde de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020 – 2024 (IHP) vast. Op 16 juli 2020 stelde de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs 2020 – 2024 (IHP) vast. 3.3 Onderwijs en kinderopvang
41 Chillplekken voor de jeugd Ankie van Tatenhove In de raadsbrief U21.00669 informeerde het college de gemeenteraad dat we de activiteiten vanuit accent Pubers in de Spotlight, waaronder het aanwijzen van nieuwe chillplekken, on hold zetten. De ontwikkeling van chillplekken maakt onderdeel uit van een nieuwe beleidsplan jeugd. In raadsbrief U20.04962 d.d. 3 juli 2020 informeerden wij de raad dat het aanwijzen van chillplekken gecategoriseerd als een zogenaamde ‘plus taak’. De uitvoering hiervan is afhankelijk van de hiervoor benodigde mogelijkheden voor (fysieke) stakeholder- en burgerraadpleging. De ontwikkelingen van de afgelopen maanden, en dan met name de tweede golf, maakten voortgang op dit onderwerp niet mogelijk. Aanvullend hierop merken we op dat we ons door corona en dan met name de impact die dit heeft op kinderen en jongeren in onze gemeente van mening zijn dat we nieuwe keuzes moeten maken op het gebied van ons beleid gericht op jongeren. 4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd
42 Intensivering aanpak werk voor kwetsbare jongeren Ankie van Tatenhove We continueren de inzet van trajecten bij De Jonge Krijger voor de begeleiding van jongeren van 16 tot 27 jaar richting school of werk. De Jonge Krijger biedt coaching- en adviestrajecten voor jongeren om hen terug te leiden richting school of werk. Met Pro- en VSO-scholen werken we samen om jongeren naar werk te begeleiden. Voor jongeren werkten we samen met De Jonge Krijger, een gespecialiseerde partij die coaching- en adviestrajecten voor jongeren aanbiedt. In 2020 adviseerden of coachten zij 30 jongeren richting school of werk. Daarnaast werkten we vanuit het accent ‘Werken aan Werk’ aan de samenwerking met scholen voor praktijk- en speciaal onderwijs. Door corona en het thuisonderwijs was het lastig om stageplaatsen te organiseren. 4.1 Samenleving en 4.2 Jeugd
43 Cultuurhuis Berkel Ankie van Tatenhove In 2022 bevindt het cultuurhuis zich in de fase richting fysieke realisatie. De ontwikkeling gaat van Definitief Ontwerp (DO) naar realisatie in Q3/A4 van 2022. Daarnaast staat centraal de communicatie en activiteiten rondom naamsbekendheid en placemaking, de ontwikkeling van het exploitatieplan en de oprichting van de stichting. De raad heeft gekozen voor de realisatie van Blok B in Berkel en Rodenrijs. Na dit besluit is gestart met de voorbereidingen voor de realisatie van de bouw en de oprichting van de stichting. In 2021 wordt de oprichting van de stichting verder vormgegeven en wordt gestart met placemaking. 3.2 Cultuur
44 Cultureel Erfgoed Ankie van Tatenhove In 2022 voert het college de plannen voor Kunst in de openbare ruimte uit. De raad besluit over dit voorstel in Q4 2021. De drie pilots bij EXPO zijn uitgevoerd. In 2021 wordt naar aanleiding van de pilots de Beleidsnota Kunst in de openbare ruimte uitgewerkt. 3.2 Cultuur
45 Omgevingswet Ankie van Tatenhove Op 27 mei 2021 heeft de verantwoordelijk minister besloten om de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet met een half jaar te verplaatsen naar 1 juli 2022. Deze verplaatsing betekent voor onze gemeente dat wij onverminderd door zijn gegaan met de verplichte verdere voorbereiding voor de invoering van de Omgevingswet. Wij hebben de door ons gekozen gestructureerde aanpak gecontinueerd aan de hand van de vijf sporen. Naast het overkoepelende spoor 0 (over ambities, strategie, aanpak, financiën en communicatie) gaat het om: Omgevingsvisie, 2. Omgevingsplan, 3. Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), 4. Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en 5. Veranderopgave. Wij werken in deze sporen aan de hand van de 27 “Minimale acties Omgevingswet voor gemeenten” van de VNG. Deze acties moeten wij als gemeente minimaal regelen om klaar te zijn voor de invoering van de Omgevingswet. Door uitstel van de invoerdatum en Corona hebben wij ons in 2020 gericht op de voorbereiding van de invoering van de omgevingswet per 1 januari 2022. In 2020 stelde de raad breed gedragen de nota uitgangspunten en koers Omgevingsvisie Lansingerland vast. In 2021 bereiden wij ons verder voor op de implementatie van de omgevingswet. Wij hebben inzichtelijk wat wij als gemeente minimaal moeten regelen voor 1 januari 2022 om klaar te zijn voor de invoering van de Omgevingswet. Het gaat om 27 minimale acties die wij hebben onderverdeeld in vier sporen: Omgevingsvisie, Omgevingsplan, Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). 6.1 Ruimtelijke ordening
46 Zelfstandig en minder eenzaam: - aandacht voor ouderen Ankie van Tatenhove Welzijn Lansingerland zet nu structureel de extra capaciteit in van de ouderenadviseurs. Hiermee komen we tegemoet aan het groeiend aantal hulpvragen. Ouderenadviseurs van Welzijn Lansingerland richten zich op het zelfstandig kunnen leven van ouderen en hebben aandacht voor eenzaamheid. De extra capaciteit ouderenadviseurs is structureel ingezet. Het doel om tegemoet te komen aan het groeiend aantal hulpvragen is hiermee bereikt. 4.4 Maatschappelijke ondersteuning
47 - Praatje Pot Zorgprofessionals Ankie van Tatenhove Met onze maatschappelijke partners hebben wij afspraken over de inzet van een breed paket aan maatregelen voor kwetsbare ouderen. Hieronder valt ook de met Praatje Pot beoogde activiteiten. Bij de kaderbrief 2020 is besloten dat door de inzet van een breed pakket aan maatregelen voor kwetsbare ouderen Praatje Pot niet meer nodig is. 4.4 Maatschappelijke ondersteuning
48 - Ontmoeting in de wijken Ankie van Tatenhove De helft van het budget is ingezet om bewoners in de buurt zelf activiteiten te laten organiseren om elkaar te ontmoeten. De andere helft van het budget is ingzet voor extra hulp in het restaurant van Huize Sint Petrus. Daardoor kunnen niet alleen de bewoners van Petrus, maar ook de ouderen in de wijk een warme maaltijd nuttigen in het restaurant. In 2020 hebben we opnieuw bijgedragen aan de restaurantfunctie in Huize sint Petrus. Door de inzet van een extra medewerker kunnen ook de ouderen die zelfstandig wonen binnen de muren van het verpleeghuis deelnemen aan de maaltijden in het restaurant. 4.4 Maatschappelijke ondersteuning
49 - Domotica Ankie van Tatenhove Het college volgt de ontwikkelingen rondom techniek in de zorg op de voet. We organiseren trainingen voor ouderenadviseurs, wmo-consulenten, ouderen en mantelzorgers over de inzet van e-health en domotica. Tijdens deze trainingen worden e-health producten, waaronder de Tessa robots, in bruikleen uitgegeven voor een half jaar aan deelnemende ouderen. Daarna kunnen ze beslissen of ze het zelf kopen. De Tessa robots zijn ingezet bij ouderen thuis. Daarmee ontlasten we mantelzorgers en helen we de zorgvrager om zelf meer regie te houden. Juist in de coronaperiode blijken de Tessa's een waardevolle aanvulling voor zorgvragers. 4.4 Maatschappelijke ondersteuning