Programma 1: Bestuur en Dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Daadkrachtig, integer en transparant besturen met regionale invloed, lokale participatie en een optimale dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 5.646 5.581 6.098 5.777 -321
Baten 665 670 880 1.181 301
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -4.981 -4.910 -5.218 -4.596 622
Onttrekkingen 103 45 175 130 -45
Toevoegingen 80 0 70 86 16
Mutaties reserves 23 45 105 44 -61

Beleidsveld Gemeenteraad, College en Griffie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur, waarbij openheid de norm is

Terug naar navigatie - Lansingerland is een bestuurskrachtige gemeente met een efficiënt en integer bestuur, waarbij openheid de norm is

Ook in 2021 werkte het college aan goed, efficiënt en ordentelijk bestuur. Het college voerde met de gemeenteraad in het licht van diverse dossiers een continu gesprek over de behoeften van inwoners en ondernemers. Dit draagt bij aan ordentelijke besluitvorming waarin zowel het college als de gemeenteraad afgewogen besluiten kan nemen. 

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 2.956 2.634 2.937 2.751 -186
Baten 0 0 0 62 62
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -2.956 -2.634 -2.937 -2.689 248
Onttrekkingen 19 0 130 130 0
Toevoegingen 80 0 70 86 16
Mutaties reserves -61 0 60 44 -16

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€186.000 voordeel)

Jaarlijks herijken we de voorziening wethouderspensioenen om zo te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige verplichtingen voortvloeiend uit de pensioenen van (oud-) wethouders en hun erven. De afgelopen jaren is de voorziening fors opgelopen in verband met dalende rekenrentes en stijgende levensverwachtingen. In 2021 zien we dat de rekenrentes niet verder dalen en dat ook de levensverwachting stagneert. Dit maakt dat de voorziening voldoende gevuld is en dat er zelfs een licht overschot is wat terugvloeit. Jaarlijks is een toevoeging aan de voorziening van €150.000 voorzien, het uitblijven van de toevoeging verklaart een overschot van €150.000.

Daarnaast zijn er kleine overige mutaties die optellen tot €36.000 (voordeel) binnen dit beleidsveld die dit saldo verklaren.

Baten (€62.000 voordeel)

De afwijking is kleiner dan € 100.000 hierdoor hoeft afwijking niet verklaard te worden.

Mutaties reserves (€16.000 voordelig)

De afwijking is kleiner dan € 100.000 hierdoor hoeft afwijking niet verklaard te worden.

Beleidsveld Samenwerking en Participatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Effectievere samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Effectievere samenwerking en participatie

Voor het realiseren van de ambities van Lansingerland op het gebied van regionale samenwerking blijven wij ons inspannen om onze invloed te vergroten. Lansingerland levert een bijdrage aan de kracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Omgekeerd biedt de regio ons mogelijkheden om kansen te benutten. Om onze belangen goed te behartigen en gebruik te maken van de mogelijkheden van onze publieke en maatschappelijke partners, zijn we in diverse samenwerkingsverbanden actief (MRDH, Greenport West-Holland, Corridor A12, GR Jeugd, Alliantie Middengebied).

Participatie is een integraal onderdeel van ons werk. Daarbij gaat het om omgevingsbewust werken: goede communicatie in alle fasen van een project of beleid waarbij betrokkenen intern en extern meedenken en -doen. Het zorgt voor betrokkenheid, duidelijkheid en invloed van inwoners, ondernemers en partners op het juiste moment.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 244 253 253 253 0
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -244 -253 -253 -253 0

Beleidsveld Dienstverlening

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een goede dienstverlening met een sterk digitaal component waarbij de mens centraal staat

Terug naar navigatie - Een goede dienstverlening met een sterk digitaal component waarbij de mens centraal staat

We bouwen verder aan een dienstverlening in het publieke domein waarbij we rekening houden met het nieuwe normaal. Met meer oog voor flexibiliteit en veilig klantcontact – in het gemeentehuis, maar ook bij samenwerkingspartners of bij inwoners. We richten de dienstverlening in op afspraak waarbij het inloopkarakter zoveel mogelijk verdwijnt. Maatwerk wordt daarbij de nieuwe standaard. Alle producten die digitaal aangevraagd en afgehandeld kunnen worden, behandelen we ook digitaal. We bieden hulp - met de mogelijkheid tot beeldbellen - bij het aanvragen en afhandelen. Is persoonlijk contact nodig, dan staan de deuren van het gemeentehuis open.

Wat hebben we daarvoor in 2021 gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Realisatie 2020 Primitief 2021 Begroot 2021 Realisatie 2021 Afwijking 2021
Lasten 2.447 2.693 2.908 2.772 -136
Baten 665 670 880 1.118 238
Geraamde totaal saldo van baten en lasten -1.781 -2.023 -2.028 -1.654 374
Onttrekkingen 84 45 45 0 -45
Mutaties reserves 84 45 45 0 -45

Waar zitten de financiële afwijkingen?

Terug naar navigatie - Waar zitten de financiële afwijkingen?

Lasten (€136.000 voordeel)

Door Corona waren er in 2021 minder evenementen rondom Citymarketing waardoor niet het gehele budget is uitgegeven. Ook Burgerparticipatie had te leiden onder Corona waardoor dit later van start ging dan gepland. Inmiddels is de start gemaakt en zullen er in 2022 volop stappen worden genomen. Dit resulteert in een voordeel van €110.000.

De dienstverlening rondom burgerzaken (balies en callcenter) hebben we in 2021 uiterst efficiënt moeten vormgeven om alle diensten te kunnen leveren in Corona-tijd. Doordat niet alle vacatures ingevuld konden worden was dit een erg intensieve periode voor de medewerkers. Dit resulteert in een voordeel van €203.000.

In 2021 zijn er veel aanvragen gedaan voor reisdocumenten, rijbewijzen, huwelijken en overige producten. We zien hier een inhaalslag van aanvragen die in 2020 niet hebben plaatsgevonden. Hierdoor stijgen zowel de lasten als de baten. Wij maken namelijk ook kosten voor aanvragen zoals leges die wij moeten afdragen aan de rijksoverheid, hierbij geldt, des te meer aanvragen, des te meer lasten en baten. Hierdoor ontstaat een nadeel aan de lastenkant van €144.000.

Ten slotte zijn er kleine mutaties die optellen tot €33.000 nadeel binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Baten (€238.000 voordeel)

In 2021 zijn er veel aanvragen gedaan voor reisdocumenten, rijbewijzen, huwelijken en overige producten. Hierdoor stijgen zowel de lasten als de baten.  Hierdoor ontstaat een voordeel aan de batenkant van €234.000.

Ten slotte zijn er kleine mutaties die optellen tot €4.000 voordeel binnen het beleidsveld die dit saldo verklaren.

Mutaties reserves (€45.000 voordeel)

De afwijking is kleiner dan € 100.000 hierdoor hoeft afwijking niet verklaard te worden. 

Kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Kengetallen Bestuur en Dienstverlening
Kengetal Begroot 2021 Realisatie 2021
Gemeenteraad, college en griffier
Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn (30 dagen) 100% 96%
Vertrouwen in gemeentebestuur >33% N.v.t.
Samenwerking
Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel Min. 5 4
Aantal verbonden partijen 14 14
Dienstverlening
Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak <1 min. <1 min.
Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden <30 sec. <40 sec.
Maken van een afspraak < 2 weken < 2 weken

Toelichting op kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Toelichting op kengetallen Bestuur en Dienstverlening

Gemeenteraad, College en griffier

Beantwoording van artikel 37 vragen binnen wettelijke termijn

Het college zorgt voor adequate en tijdige informatievoorziening aan de gemeenteraad. In 2021 stelde uw raad 46 Artikel 37 vragen. Twee daarvan zijn met 2 tot 4 dagen termijnoverschrijding beantwoord.

Vertrouwen in gemeentebestuur
In 2018 brachten we op basis van een 'Waar-staat-je-gemeente-onderzoek' het vertrouwen in het gemeentebestuur in beeld. Vanwege keuzes in ambities en prioriteiten hebben we in 2021 niet opnieuw onderzoek gedaan. Daarentegen maken we het vertrouwen in het gemeentebestuur onderdeel van de opgave Burgerparticipatie. De gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie gaat met elkaar in gesprek over de verbinding en de samenwerking tussen de overheid en inwoners. 

Samenwerking

Aantal inwoners lid digitaal burgerpanel

Met 1.696 burgerpanelleden hebben we als gemeente een goede afspiegeling van de bevolking om ons te informeren.

Aantal uitgezette enquêtes via het burgerpanel

We zijn omgevingsbewust en hechten waarde aan de mening en ideeën van inwoners. In 2021 zijn er 3 peilingen via het burgerpanel ‘Lansingerland Peilt’ uitgevoerd over Waardering openbare ruimte, Burgerparticipatie en Milieubeleid. Daarnaast is er door het ROV Zuid-Holland (Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid) een onderzoek uitgevoerd naar verkeersveiligheid en het verkeersgedrag van mensen. Voor dit regionale onderzoek hebben wij toestemming gegeven aan I&O Research om hiervoor ons Burgerpanel te benaderen.  

Aantal verbonden partijen

Vanwege toenemende uitbreiding en complexiteit van onze wettelijke opdrachten werken we samen met andere overheden en partners.

Dienstverlening
De kengetallen voor Dienstverlening zijn tot stand gekomen als service level agreement in de uitrol van het Nationaal Uitvoeringsprogramma.

Gemiddelde wachttijd aan de balie met afspraak
Het servicepunt van het team Service en Contact werkte in 2021 alleen op afspraak. We konden zo de publiekstromen
op een verantwoorde wijze volgens de coronarichtlijnen ontvangen.

Telefonische bereikbaarheid binnen 30 seconden
Dit kengetal geeft de tijd aan dat een beller gemiddeld moet wachten voordat het gesprek gestart wordt in het callcenter. Er was in 2021 een grote toename aan telefoontjes en de gesprekken duurden iets langer. Dit betekende dat de wachttijden gemiddeld met 10 sec zijn toegenomen. 

Maken van een afspraak
Dit kengetal geeft het aantal dagen aan waarbinnen een afspraak gemaakt kan worden voor de publieksbalie. Deze afspraken kunnen digitaal gemaakt worden via de afsprakenmodule op de website, telefonisch via ons callcenter of persoonlijk aan de receptie.