Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Beoogd maatschappelijk effect

We dragen bij aan de leef- en woonomgeving van de inwoners van Lansingerland
Onze ambitie is dat de inwoner van Lansingerland zijn leef- en woonomgeving ervaart als veilig en aantrekkelijk om te wonen, werken, ontmoeten en ontspannen. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000
Realisatie 2024
Begroting na wijziging 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
36.982
40.068
44.381
46.242
47.919
50.346
Baten
19.883
21.042
23.772
24.259
24.405
25.714
Totaal saldo van baten en lasten
-17.100
-19.026
-20.609
-21.983
-23.513
-24.632
Onttrekkingen
2.541
1.583
2.579
1.147
1.256
1.304
Toevoegingen
2.457
609
2.306
609
609
609
Mutaties reserves
84
974
273
538
647
696

Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Terug naar navigatie - - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Doelstelling

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000
Realisatie 2024
Begroting na wijziging 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
19.593
21.258
22.977
24.703
25.592
26.811
Baten
1.267
1.470
1.546
1.546
1.546
1.546
Totaal saldo van baten en lasten
-18.325
-19.787
-21.431
-23.157
-24.047
-25.265
Onttrekkingen
468
652
1.974
600
658
707
Toevoegingen
350
0
1.647
0
0
0
Mutaties reserves
118
652
328
600
658
707

Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Terug naar navigatie - Beleidsveld Beheer Openbare ruimte - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Lasten (€1.719.000 nadeel)
Interne doorbelastingen (€1.205.000 nadeel)
Voor de begroting 2026 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Hierbij is gekeken naar het werkelijke aantal gerealiseerde uren in voorgaande jaren. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting, waarbij minder kosten worden doorbelast naar investeringen. Voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen betekent dit een extra doorbelasting in de exploitatie.

Kapitaallasten (€347.000 nadeel)
De afschrijvingslasten nemen in 2026 toe met € 572.000. Dit heeft te maken met diverse projecten die in 2025 worden afgesloten en waarvan de kapitaallasten in 2026 gaan lopen. De rente lasten dalen daarentegen met € 225.000. Dit wordt veroorzaakt door een aanpassing in de rekenrente, van 1,08% naar 0,75%.

Nieuwe integrale onderhoudscontracten (€475.000 nadeel)
Door het opnieuw aanbesteden van de inmiddels 6 jaar oude onderhoudscontracten voor de openbare ruimte is een verhoging van het beheerbudget noodzakelijk om aan de actuele, marktconforme prijsniveaus te kunnen voldoen.

Indexatie (€112.000 nadeel)
Jaarlijkse indexering van het beheerbudget is noodzakelijk om de stijgende kosten door inflatie op te vangen en het onderhoudsniveau op peil te houden. De GWW index, van het CBS, die we hiervoor hanteren bedraagt 1,2%.

Areaaluitbreiding (€102.000 nadeel)
Door de oplevering van nieuwbouwprojecten waaronder Plan Buyten (Wilderszijde), parkeerplaats het Waaltje en delen van Westpolder, groeit het gemeentelijk beheerareaal. Door deze toename aan beheerareaal is structureel extra beheerbudget noodzakelijk.

Onderhoud waterkeringen (€678.000 voordeel)
In het nieuwe kostendekkingsplan riolering is een besparing opgenomen ten behoeve van het groot onderhoud op waterkeringen, afwatering en landwinning.

Overige afwijkingen (€156.000 nadeel)
Het verschil van €156.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€76.000 voordeel)
Het verschil van €76.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties (€324.000 nadeel)
Lagere onttrekking Reserve baggeren (€324.000 nadeel)
In 2025 was eenmalig extra budget nodig voor het baggeren van de Berkelseplas en de plas langs de Klapwijkseweg. Dit budget werd deels gedekt vanuit de reserve baggeren. Voor 2026 is dit niet meer het geval.

Technische maatregel (€1.647.000 nadeel)
Voor de verklaring omtrent deze technische maatregel verwijzen we naar de toelichting op de technische maatregel in het "Financieel overzicht Begroting 2026-2029".

Technische maatregel (€1.647.000 voordeel)
Voor de verklaring omtrent deze technische maatregel verwijzen we naar de toelichting op de technische maatregel in het "Financieel overzicht Begroting 2026-2029".

Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement

Terug naar navigatie - - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Doelstelling

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000
Realisatie 2024
Begroting na wijziging 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
13.110
13.975
16.880
16.935
16.953
18.150
Baten
15.919
17.180
19.512
19.993
20.108
21.416
Totaal saldo van baten en lasten
2.808
3.205
2.631
3.058
3.155
3.267
Onttrekkingen
0
0
0
0
0
0
Mutaties reserves
0
0
0
0
0
0

Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Terug naar navigatie - Beleidsveld Afval- en afvalwatermanagement - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Lasten (€ 2.905.000 nadeel)
Interne doorbelastingen (€655.000 nadeel)
Voor de begroting 2026 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Hierbij is gekeken naar het werkelijke aantal gerealiseerde uren in voorgaande jaren. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting, waarbij minder kosten worden doorbelast naar investeringen. Voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen betekent dit een extra doorbelasting in de exploitatie.

Kapitaallasten (€338.000 nadeel)
De afschrijvingslasten nemen in 2026 toe met €447.000. Dit heeft te maken met diverse projecten die in 2025 worden afgesloten en waarvan de kapitaallasten in 2026 gaan lopen. De rentelasten dalen daarentegen met €109.000. Dit wordt veroorzaakt door een aanpassing in de rekenrente, van 1,08% naar 0,75%.

Verhoging contract afvalverwerking (€1.100.000 nadeel)
Per 2026 gaat een nieuw contract voor afvalinzameling en -verwerking in. De hogere kosten vloeien voort uit het nieuwe contract. Deze verhoging van de lasten wordt gedekt door een verhoging van de afvalstoffenheffing

Interne verrekening klant contact centrum (KCC) (€170.000 nadeel)
Als gevolg van het nieuwe contract voor afvalinzameling en -verwerking dienen we een aantal zaken, waaronder de afhandeling van afvalgerelateerde vragen, zelf op te pakken.

Interne verrekening exploitatie GIS (€338.000 nadeel)
Voor de exploitatie van het nieuwe GIS begroten we inzet van gemeentelijk personeel voor voortzetting van de service en dienstverlening naar onze inwoners.

Hogere lasten riolering (€227.000 nadeel) 
Door areaaluitbreiding zijn de kosten voor het beheren en onderhouden van riolering gestegen. 

Overige afwijkingen (€77.000 nadeel)
Het verschil van €77.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€ 2.332.000 voordeel)
Extra inkomsten afvalstoffenheffing (€1.759.000 voordeel) 
De extra lasten met betrekking tot inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval worden doorberekend in de afvalstoffenheffing. Dit resulteert in een voordeel van €1.759.000, hiermee worden de extra lasten gedekt. De stijging van deze opbrengsten zit met name in het flexibele deel van de afvalstoffenheffing.

Extra inkomsten rioolheffingen (€525.000 voordeel)
De extra lasten met betrekking tot het onderhoud en renoveren van het rioolstelsel worden doorberekend in de Rioolheffing. In 2025 is door de Raad de financiële kaders rioolbeheer 2026-2032 vastgesteld. Om de kosten als gevolg van de activiteiten te kunnen dekken, stijgt de rioolheffing vanaf 2026 met 5,3% inclusief indexatie.

Overige afwijkingen (€48.000 voordeel)
Het verschil van €48.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Beleidsveld Vastgoed

Terug naar navigatie - - Beleidsveld Vastgoed

Doelstelling

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Doelstelling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Doelstelling - Wat willen we bereiken?

Gemeentelijk vastgoed zetten we in om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren.
Als gemeente zijn we eigenaar van een aanzienlijk aantal gebouwen (60). Met dit vastgoed faciliteert de gemeente in eerste instantie de huisvesting van allerhande maatschappelijk gewenste voorzieningen, zoals sociale en culturele activiteiten. Het bezit van vastgoed is geen doel op zich maar een middel om maatschappelijke en bestuurlijk gewenste doelen te realiseren. We streven naar sociaal en financieel rendement binnen een duurzame vastgoedportefeuille.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000
Realisatie 2024
Begroting na wijziging 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
4.279
4.836
4.523
4.604
5.373
5.385
Baten
2.697
2.392
2.715
2.720
2.752
2.752
Totaal saldo van baten en lasten
-1.583
-2.444
-1.809
-1.884
-2.621
-2.634
Onttrekkingen
2.073
932
604
547
598
598
Toevoegingen
2.107
609
659
609
609
609
Mutaties reserves
-34
323
-55
-62
-11
-11

Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Terug naar navigatie - Beleidsveld Vastgoed - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'

Lasten (€313.000 voordeel)
Lagere onderhoudskosten gemeentelijke gebouwen (€380.000 voordeel)
De staat van onderhoud van onze gemeentelijke panden monitoren we kritisch. Aan de hand van het MJOP is een inschatting gemaakt van het onderhoud wat we in 2026 daadwerkelijk moeten gaan uitvoeren. De verwachting is dat de kosten die hiervoor in 2026 gemaakt moeten worden lager zijn dan in 2025.

Overige afwijkingen (€67.000 nadeel)
Het verschil van €67.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Baten (€323.000 voordeel)
Inkomsten verhuur Optisport (€353.000 voordeel)
De verwachte inkomsten uit verhuur van sportaccommodaties wordt hoger ingeschat.

Overige afwijkingen (€30.000 nadeel)
Het verschil van €30.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Reservemutaties (€378.000 nadeel)
Lagere onttrekking ten behoeven van MJOP (€445.000 nadeel)
Door de invoering van het nieuwe MJOP is de verwachting dat de onderhoudskosten voor gemeentelijke gebouwen in 2026 € 445.000 lager zijn dan in 2025. Dit resulteert in een lagere onttrekking van de reserve.

Overige afwijkingen (€67.000 voordeel)
Het verschil van €67.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.

Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Kengetallen Kwaliteit openbare ruimte
Kengetal
Realisatie 2024
Begr 2025
Begr 2026
Beheer openbare ruimte
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau B
100%
100%
Percentage areaal regulier beheergebied op minimaal onderhoudsniveau C
n.v.t.
n.v.t.
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau A
100%
n.v.t.
Percentage areaal centra en stationsgebieden minimaal onderhoudsniveau B
n.v.t.
100%
Uitvoeren tevredenheidsonderzoek openbare ruimte via burgerpanel
Uitvoeren
uitvoeren
Aantal aansprakelijkheidsstellingen die gegrond zijn verklaard
10
10
Afval- en afvalwater management
Maximaal aantal storingen per jaar van langer dan 24 uur aan rioolgemalen
1
1
Maximaal aantal calamiteiten per jaar door (technische) gebreken aan de riolering
1
1
Maximaal aantal calamiteiten door verstopping van de openbare riolering
3
3
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een zeer zware regenbui (ontwerp bui 9, waarbij max. 30 min water op straat)
5
5%
Maximaal aantal gegrond verklaarde aansprakelijkheidsstellingen als gevolg van regenval bij een reguliere regenbui
4
4
Maximaal aantal aansprakelijkheidsstellingen n.a.v. grondwaterstand
1
1
Vaststellen nieuw afvalbeleid
vastgesteld in 2021
Vastgesteld in 2021
Kg restafval per inwoner
= of < % tov 2024
= of < % tov 2025
Verhogen scheidingspercentage
= of < % tov 2024
= of < % tov 2025
Vastgoed
Het plaatsen van zonnepanelen op Zwembad De Windas
Uitgevoerd
Uitgevoerd

Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 5: Kwaliteit openbare ruimte - Toelichting op kengetallen Kwaliteit openbare ruimte

Kwaliteit Openbare Ruimte
In verband met de bezuinigingsopgave stelt het college voor om, net als in het reguliere beheergebied, het onderhoudsniveau te verlagen naar ‘minimaal B’ (basis) voor de centra en stationsgebieden. Via schouwen en inspecties monitoren we de kwaliteit om deze doelstellingen te behalen. In 2026 voeren we onder onze inwoners een belevingsonderzoek uit naar het gebruik van en de ervaring met de openbare ruimte. Hierbij zetten we het digitaal inwonerspanel ‘Lansingerland Peilt’ in; wij streven naar een gemiddeld (afgerond) rapportcijfer van een 6,2 voor de gehele gemeente. Voor 2026 stellen wij ons maximaal 10 gegrond verklaarde aansprakelijkheidstellingen als doel.

Afvalwatermanagement
De kengetallen voor riolering komen overeen met de gestelde doelen en KPI’s uit het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025. Deze KPI’s zijn niet gewijzigd na het vaststellen van de Financiële kaders rioolbeheer 2026-2032 door de Raad.

Afval
De kengetallen voor afval (kg restafval per inwoner en scheidingspercentage) zijn afkomstig uit het gemeentelijk Afvalbeleid 2021-2025 ‘Van Afval naar Grondstof’. Deze KPI’s zijn niet gewijzigd, dit beleid wordt in 2026 voortgezet