Meerjarenbegroting
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - - Overzicht van baten en lastenOnderstaande overzicht geeft per programma inzicht in de verwachte inkomsten, uitgaven en de mutaties in de reserves voor de komende jaren. Ter vergelijking zijn ook de realisatie van het meest recente afgesloten jaar en de begroting van het lopende jaar opgenomen.
Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting |
|||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2024 |
Begr 2025 |
Begr 2026 |
Begr 2027 |
Begr 2028 |
Begr 2029 |
||||||||||||||||
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
Lasten |
Baten |
Saldo |
||||
1. Bestuur en dienstverlening |
7.952 |
1.508 |
-6.444 |
7.260 |
1.355 |
-5.905 |
7.806 |
1.493 |
-6.313 |
7.741 |
1.545 |
-6.196 |
7.805 |
1.493 |
-6.312 |
7.690 |
1.378 |
-6.312 |
|||
2. Openbare orde en veiligheid |
7.541 |
75 |
-7.466 |
8.426 |
52 |
-8.374 |
8.618 |
42 |
-8.576 |
8.756 |
42 |
-8.714 |
8.812 |
42 |
-8.770 |
8.904 |
42 |
-8.862 |
|||
3. Sport, cultuur en onderwijs |
15.982 |
2.342 |
-13.640 |
17.346 |
1.905 |
-15.441 |
16.312 |
2.098 |
-14.213 |
16.844 |
2.073 |
-14.771 |
17.279 |
2.073 |
-15.206 |
17.678 |
2.073 |
-15.604 |
|||
4. Sociaal Domein |
75.352 |
22.156 |
-53.196 |
71.274 |
16.060 |
-55.214 |
73.845 |
15.135 |
-58.710 |
73.106 |
14.000 |
-59.106 |
74.195 |
14.342 |
-59.853 |
75.497 |
14.596 |
-60.901 |
|||
5. Kwaliteit openbare ruimte |
36.982 |
19.883 |
-17.100 |
41.176 |
21.003 |
-20.173 |
44.381 |
23.772 |
-20.609 |
46.242 |
24.259 |
-21.983 |
47.919 |
24.405 |
-23.513 |
50.346 |
25.714 |
-24.632 |
|||
6. Lansingerland ontwikkelt |
20.592 |
10.940 |
-9.652 |
17.855 |
6.014 |
-11.841 |
21.259 |
9.171 |
-12.088 |
20.726 |
8.413 |
-12.313 |
20.612 |
8.088 |
-12.524 |
21.392 |
8.361 |
-13.030 |
|||
7. Grondzaken |
27.656 |
32.790 |
5.134 |
38.425 |
38.146 |
-279 |
33.181 |
32.369 |
-812 |
38.645 |
38.172 |
-473 |
24.741 |
24.264 |
-477 |
38.801 |
38.665 |
-137 |
|||
Subtotaal Programma's |
192.058 |
89.694 |
-102.364 |
201.762 |
84.536 |
-117.226 |
205.402 |
84.080 |
-121.322 |
212.060 |
88.505 |
-123.556 |
201.363 |
74.707 |
-126.656 |
220.308 |
90.829 |
-129.479 |
|||
Lokale heffingen |
374 |
22.450 |
22.076 |
403 |
25.045 |
24.643 |
422 |
26.827 |
26.405 |
438 |
27.713 |
27.274 |
455 |
28.169 |
27.715 |
471 |
28.525 |
28.053 |
|||
Algemene uitkering gemeentefonds |
0 |
102.597 |
102.597 |
0 |
103.271 |
103.271 |
0 |
110.096 |
110.096 |
0 |
110.346 |
110.346 |
0 |
109.236 |
109.236 |
0 |
111.417 |
111.417 |
|||
Dividend |
182 |
1.968 |
1.785 |
0 |
1.915 |
1.915 |
0 |
2.620 |
2.620 |
0 |
3.025 |
3.025 |
0 |
3.779 |
3.779 |
0 |
3.731 |
3.731 |
|||
Financieringsfunctie |
2.629 |
3.588 |
959 |
2.131 |
3.842 |
1.711 |
2.196 |
3.660 |
1.464 |
2.196 |
3.837 |
1.641 |
2.196 |
4.179 |
1.983 |
2.196 |
4.119 |
1.923 |
|||
Overige algemene dekkingsmiddelen |
510 |
34 |
-476 |
-82 |
20 |
102 |
766 |
28 |
-738 |
-107 |
28 |
135 |
-527 |
28 |
555 |
-828 |
28 |
857 |
|||
Vennootschapsbelasting |
4.654 |
0 |
-4.654 |
0 |
0 |
0 |
626 |
0 |
-626 |
411 |
0 |
-411 |
474 |
0 |
-474 |
802 |
0 |
-802 |
|||
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen |
8.349 |
130.637 |
122.287 |
2.452 |
134.093 |
131.641 |
4.010 |
143.230 |
139.220 |
2.938 |
144.949 |
142.011 |
2.598 |
145.391 |
142.793 |
2.641 |
147.820 |
145.179 |
|||
Stelpost onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
9 |
0 |
-9 |
9 |
0 |
-9 |
9 |
0 |
-9 |
9 |
0 |
-9 |
9 |
0 |
-9 |
|||
Overhead |
23.232 |
198 |
-23.034 |
24.513 |
46 |
-24.467 |
27.083 |
41 |
-27.042 |
27.132 |
45 |
-27.087 |
27.612 |
45 |
-27.567 |
28.226 |
45 |
-28.181 |
|||
Subtotaal stelpost onvoorzien en overhead |
23.232 |
198 |
-23.034 |
24.522 |
46 |
-24.476 |
27.092 |
41 |
-27.051 |
27.141 |
45 |
-27.096 |
27.621 |
45 |
-27.576 |
28.235 |
45 |
-28.190 |
|||
228.736 |
218.675 |
-10.061 |
|||||||||||||||||||
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten |
223.639 |
220.528 |
-3.110 |
228.736 |
218.675 |
-10.061 |
236.504 |
227.351 |
-9.153 |
242.138 |
233.498 |
-8.640 |
231.582 |
220.143 |
-11.439 |
251.184 |
238.693 |
-12.491 |
|||
1. Bestuur en dienstverlening |
25 |
0 |
-25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 |
23 |
0 |
23 |
23 |
0 |
23 |
23 |
0 |
23 |
23 |
|||
2. Openbare orde en veiligheid |
0 |
124 |
124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
3. Sport, cultuur en onderwijs |
652 |
793 |
140 |
186 |
2.343 |
2.158 |
692 |
1.635 |
944 |
0 |
1.395 |
1.395 |
0 |
1.416 |
1.416 |
0 |
1.423 |
1.423 |
|||
4. Sociaal Domein |
7.991 |
8.036 |
45 |
0 |
374 |
374 |
0 |
260 |
260 |
0 |
260 |
260 |
0 |
260 |
260 |
0 |
260 |
260 |
|||
5. Kwaliteit openbare ruimte |
2.457 |
2.541 |
84 |
609 |
2.060 |
1.451 |
2.306 |
2.579 |
273 |
609 |
1.147 |
538 |
609 |
1.256 |
647 |
609 |
1.304 |
696 |
|||
6. Lansingerland ontwikkelt |
800 |
2.207 |
1.407 |
0 |
274 |
274 |
1.491 |
1.491 |
0 |
0 |
14 |
14 |
0 |
51 |
51 |
0 |
51 |
51 |
|||
7. Grondzaken |
4.610 |
1.167 |
-3.444 |
0 |
280 |
280 |
0 |
684 |
684 |
0 |
342 |
342 |
0 |
395 |
395 |
0 |
55 |
55 |
|||
Algemene dekkingsmiddelen |
4.590 |
10.040 |
5.451 |
0 |
2.700 |
2.700 |
0 |
4.348 |
4.348 |
0 |
1.169 |
1.169 |
0 |
1.183 |
1.183 |
0 |
1.503 |
1.503 |
|||
Overhead |
1.201 |
2.157 |
956 |
55 |
859 |
804 |
423 |
1.498 |
1.075 |
423 |
1.197 |
774 |
423 |
882 |
459 |
423 |
860 |
437 |
|||
Subtotaal Mutaties reserves |
22.326 |
27.065 |
4.738 |
850 |
8.891 |
8.041 |
4.911 |
12.518 |
7.607 |
1.032 |
5.547 |
4.515 |
1.032 |
5.465 |
4.433 |
1.032 |
5.479 |
4.447 |
|||
Geraamde resultaat |
245.965 |
247.593 |
1.628 |
229.586 |
227.566 |
-2.020 |
241.416 |
239.870 |
-1.546 |
243.170 |
239.045 |
-4.126 |
232.614 |
225.608 |
-7.006 |
252.216 |
244.172 |
-8.044 |
|||
Overzicht incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - - Overzicht incidentele baten en lastenIn dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2026-2029. Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?
Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 2026 en verder. In onderstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals gedefinieerd in de handreiking van de provincie.
Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit:
Bedragen x € 1.000 |
|||||
|---|---|---|---|---|---|
Overzicht Incidentele baten en lasten |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Toelichting |
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs |
1.532 |
150 |
150 |
150 |
|
Tijdelijke huisvesting primair onderwijs (IHP) |
538 |
45 |
45 |
45 |
In 2026 valt de boekwaarde vrij van een oud schoolpand. Dit is een eenmalige actie en heeft een incidenteel karakter. Onvoorziene huur- en verhuiskosten voor tijdelijke huisvesting primair onderwijs dekken we incidenteel vanuit de bestemmingsreserve, vanwege het tijdelijke karakter. |
SPUK GALA |
27 |
0 |
0 |
0 |
De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
SPUK Sport combinatiefunctionaris |
275 |
105 |
105 |
105 |
Dit betreft incidenteel budget voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
Dotatie BR kapitaallasten |
692 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Programma 4 - Sociaal domein |
503 |
0 |
0 |
0 |
|
Brede SPUK |
373 |
0 |
0 |
0 |
SPUK voor uitvoeringsprogramma's op het gebied van sport, gezondheid, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dit betreft een SPUK die loopt t/m 2026. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
Gratis OV AOW-gerechtigden |
130 |
0 |
0 |
0 |
Pilot sinds 1 april 2024 betreft gratis OV voor AOW-gerechtigden. De pilot en daarmee het beleid stopt na 2026. |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte |
2.306 |
609 |
609 |
609 |
|
Dotatie reserve groot onderhoud |
609 |
609 |
609 |
609 |
Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft en een reservemutatie betreft, is incidenteel van aard. |
Dotatie BR Kapitaallasten |
1.697 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt |
4.523 |
2.419 |
2.433 |
3.102 |
|
Omgevingswet bouwsteen 3 |
396 |
0 |
0 |
0 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Omgevingswet bouwsteen 4 |
396 |
0 |
0 |
0 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Omgevingswet bouwsteen 5 |
0 |
396 |
0 |
0 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Omgevingswet bouwsteen 6 |
0 |
0 |
396 |
0 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Omgevingswet bouwsteen 7 |
0 |
0 |
0 |
396 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Omgevingswet bouwsteen 8 |
0 |
0 |
0 |
396 |
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen. |
Realisatiestimulans betaalbare woningen |
2.240 |
2.023 |
2.037 |
2.310 |
Dit betreft incidenteel budget voor de stimulans van betaalbare woningen. De laatste uitkeringen van de regeling vinden plaats in 2030. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd |
Dotatie BR Kapitaallasten |
1.491 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Programma 7 - Grondzaken |
28.315 |
16.213 |
22.213 |
21.769 |
|
Grondexploitaties |
27.640 |
15.880 |
21.873 |
21.769 |
De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel. |
Dotatie MPG verliesvoorziening |
670 |
328 |
335 |
0 |
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. |
Dotatie verliesvoorziening |
5 |
5 |
5 |
0 |
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. Dit betreft de rentetoevoeging aan de Verliesvoorziening Lies Franken (Amendement A2025-017 'Veilige en Groene Lies Frankenweg op 1') (via AR) |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen |
626 |
411 |
474 |
802 |
|
Stelpost VPB |
626 |
411 |
474 |
802 |
Dit betreft de Vpb die betrekking heeft op de grondexploitaties, die naar hun aard incidenteel zijn. De Vpb is daarom ook als incidenteel aangemerkt in overleg met de toezichthouder. |
Overzicht Overhead |
2.213 |
694 |
598 |
423 |
|
Traineeprogramma |
800 |
0 |
0 |
0 |
In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 om een tweejarig traineeprogramma te starten. Van het incidentele budget van € 1.600.000 besteden wij € 800.000 in 2025, dit wordt toebedeeld aan de verschillende programma's. De resterende € 800.000 wordt uitgegeven in 2026. Het traineeprogramma heeft een concrete loop- en eindtijd. Het programma stopt op 31/12/2026. |
Incidenteel formatie concern control |
75 |
0 |
0 |
0 |
Dit betreft een indicidenteel budget voor een periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. Dit betreft niet de reguliere (concern) controltaken. De kosten worden onttrokken van de Algemene Reserve. De uiteindelijke uitvoeringskosten zullen structureel opgenomen worden. |
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Budget FG (inc.) |
96 |
96 |
0 |
0 |
Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk. |
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Kwartiermaker NIS2 (inc.) |
100 |
0 |
0 |
0 |
Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk. |
Implementatie Contractenbank |
213 |
0 |
0 |
0 |
Voor de implementatie van de contractenbank binnen de organisatie is incidenteel budget noodzakelijk. Ten behoeve van de implementatie zijn tijdelijk projectleiders ingehuurd. |
Team I&I: kwartiermaker digitale duurzaamheid |
200 |
0 |
0 |
0 |
Dit betreft inhuurkosten voor het schrijven van een plan voor digitale duurzaamheden van de organisatie. Dit betreffen eenmalige kosten. |
Dotatie reserve groot onderhoud gemeentehuis 2026 |
423 |
423 |
423 |
423 |
Dotatie reserve GO gemeentehuis. Dit betreft de jaarlijkse dotatie aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel |
Implementatie Nextgen project Informatiebeheer |
306 |
175 |
175 |
0 |
Implementatie van Nextgen Project. Project Nextgen is gericht op het vervangen en moderniseren van de digitale werkwijze, zodat deze aansluit op toekomstige behoeften en programma’s. Hiervoor zijn zwaarder gespecificeerde apparaten (zoals laptops) nodig. De bijbehorende kosten zijn incidenteel, omdat het om een eenmalige, grootschalige vernieuwing gaat buiten de reguliere vervangingscyclus om. |
Totaal incidentele lasten |
40.018 |
20.496 |
26.477 |
26.855 |
|
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs |
-1.178 |
-155 |
-155 |
-155 |
|
Gala SPUK |
-27 |
0 |
0 |
0 |
De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
Sport combinatiefunctionaris |
-110 |
-110 |
-110 |
-110 |
Dit betreft incidentele SPUK inkomsten voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
Onttrekking reserve tijdelijke huisvesting t.b.v. tijdelijke huisvesting PO |
-245 |
-45 |
-45 |
-45 |
Onvoorziene huur- en verhuiskosten voor tijdelijke huisvesting primair onderwijs dekken we incidenteel vanuit de bestemmingsreserve, vanwege het tijdelijke karakter. |
Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve |
-104 |
0 |
0 |
0 |
De bestemmingsreserve 1e inrichting en onderwijs leermiddelen pakket heeft als doel om de uitgaven 1e inrichting en onderwijsleerpakket te dekken voor de komende 15 jaar. Toegekende aanvragen op basis van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs dekken we incidenteel vanuit deze bestemmingsreserve. |
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten |
-692 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Tweede Actualisatie IHP 2020-2025 alsnog dekken uit Enecoreserve |
-25.491 |
0 |
0 |
0 |
De kapitaallasten voor de Tweede Actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2020-2025 met daarin scholen voor o.a. Wilderszijde worden via de Enecoreserve gedekt in plaats van de Algemene Reserve. Dit betreft een eenmalige verschuiving tussen reserves. |
Tweede Actualisatie IHP 2020-2025 alsnog dekken uit Enecoreserve (via AR) |
25.491 |
0 |
0 |
0 |
idem. |
Programma 4 - Sociaal domein |
-373 |
0 |
0 |
0 |
|
Brede SPUK |
-373 |
0 |
0 |
0 |
SPUK voor uitvoeringsprogramma's op het gebied van sport, gezondheid, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dit betreft een SPUK die loopt t/m 2026. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd. |
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte |
-2.388 |
-495 |
-546 |
-546 |
|
Onttrekking reserve baggeren |
-143 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekking t.b.v. baggeren plassen. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO |
-68 |
-68 |
-68 |
-68 |
Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Dit betreft een onttrekking aan de Algemen reserve t.b.v. de dotaite aan de reserve GO. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft en een reservemutatie betreft, is incidenteel van aard. |
Onttrekking reserve GO |
-480 |
-427 |
-478 |
-478 |
Onttrekking reserve t.b.v. groot onderhoud gemeentelijke gebouwen. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel |
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten |
-1.697 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt |
-3.731 |
-2.023 |
-2.037 |
-2.310 |
|
Realisatiestimulans betaalbare woningen |
-2.240 |
-2.023 |
-2.037 |
-2.310 |
Dit betreft incidentele middelen voor de stimulans van betaalbare woningen. De laatste uitkeringen van de regeling vinden plaats in 2030. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd |
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten |
-1.491 |
0 |
0 |
0 |
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'. |
Programma 7 - Grondzaken |
-28.324 |
-16.222 |
-22.222 |
-21.779 |
|
Grondexploitaties |
-27.639 |
-15.879 |
-21.872 |
-21.769 |
De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. verliesvoorziening grexen |
-10 |
-10 |
-10 |
-10 |
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie MPG verliesvoorziening |
-675 |
-333 |
-340 |
0 |
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. |
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen |
-1.426 |
-411 |
-474 |
-802 |
|
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Stelpost VPB |
-626 |
-411 |
-474 |
-802 |
Dit betreft de onttrekking aan de algemene reserve t.b.v. de Vpb die betrekking heeft op de grondexploitaties, die naar hun aard incidenteel zijn. De Vpb is daarom ook als incidenteel aangemerkt in overleg met de toezichthouder. Daarnaast zijn reservemutaties incidenteel van aard. |
Onttrekking algemene reserve traineeprogramma |
-800 |
0 |
0 |
0 |
In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 om een tweejarig traineeprogramma te starten. Van het incidentele budget van € 1.600.000 besteden wij € 800.000 in 2025, dit wordt toebedeeld aan de verschillende programma's. De resterende € 800.000 wordt uitgegeven in 2026. Het traineeprogramma heeft een concrete loop- en eindtijd. Het programma stopt op 31/12/2026. Dit betreft de onttrekking aan de algemene reserve t.b.v. dit programma. |
Overzicht Overhead |
-938 |
-767 |
-736 |
-736 |
|
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO |
-368 |
-368 |
-368 |
-368 |
Onttrekking aan de Algemene Reserve t.b.v. de dotatie aan de reserve GO gebouwen. De reservemutatie is naar zijn aard incidenteel. |
Onttrekking uit de algemene reserve t.b.v. kluisarchivering |
-101 |
0 |
0 |
0 |
Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. De reservemutatie is naar aard incidenteel. |
Onttrekking uit de algemene reserve t.b.v. incidentele formatie concern control |
-75 |
0 |
0 |
0 |
Dit betreft een indicidenteel budget voor een periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. Dit betreft niet de reguliere (concern) controltaken. De kosten worden onttrokken van de Algemene Reserve. De uiteindelijke uitvoeringskosten zullen structureel opgenomen worden. |
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO |
-394 |
-399 |
-368 |
-368 |
Onttrekking aan de Algemene Reserve t.b.v. de dotatie aan de reserve GO gebouwen. De reservemutatie is naar zijn aard incidenteel. |
Totaal incidentele baten |
-38.358 |
-20.073 |
-26.170 |
-26.328 |
|
Saldo incidenteel (baten minus lasten) |
-1.659 |
-423 |
-307 |
-527 |
|
Saldo Begroting 2026 - 2029 (totaal) |
-1.546 |
-4.126 |
-7.006 |
-8.044 |
|
Saldo Begroting 2026 - 2029 (structureel) |
113 |
-3.703 |
-6.699 |
-7.517 |
|
Recapitulatie begrotingsevenwicht
Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten - Recapitulatie begrotingsevenwichtIn bovenstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2026-2029. Hierin zijn de incidentele lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties opgenomen. Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2026 is het structurele begrotingsoverschot €0. In de jaren 2027-2029 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk €2,9 miljoen, €5,9 miljoen en €6,7 miljoen.
Bedragen x € 1.000 |
|||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Recapitulatie begrotingsevenwicht |
Begr 2026 |
Begr 2027 |
Begr 2028 |
Begr 2029 |
|||||||||||
Totaal |
Inc. |
Str. |
Totaal |
Inc. |
Str. |
Totaal |
Inc. |
Str. |
Totaal |
Inc. |
Str. |
||||
Lasten programma 1 |
7.806 |
0 |
7.806 |
7.741 |
0 |
7.741 |
7.805 |
0 |
7.805 |
7.690 |
0 |
7.690 |
|||
Lasten programma 2 |
8.618 |
0 |
8.618 |
8.756 |
0 |
8.756 |
8.812 |
0 |
8.812 |
8.904 |
0 |
8.904 |
|||
Lasten programma 3 |
16.312 |
840 |
15.472 |
16.844 |
150 |
16.694 |
17.279 |
150 |
17.129 |
17.678 |
150 |
17.528 |
|||
Lasten programma 4 |
73.845 |
503 |
73.342 |
73.106 |
0 |
73.106 |
74.195 |
0 |
74.195 |
75.497 |
0 |
75.497 |
|||
Lasten programma 5 |
44.381 |
0 |
44.381 |
46.242 |
0 |
46.242 |
47.919 |
0 |
47.919 |
50.346 |
0 |
50.346 |
|||
Lasten programma 6 |
21.259 |
3.032 |
18.227 |
20.726 |
2.419 |
18.307 |
20.612 |
2.433 |
18.179 |
21.392 |
3.102 |
18.290 |
|||
Lasten programma 7 |
33.181 |
28.315 |
4.866 |
38.645 |
16.213 |
22.432 |
24.741 |
22.213 |
2.528 |
38.801 |
21.769 |
17.032 |
|||
Totaal lasten programma's |
205.402 |
32.690 |
172.712 |
212.060 |
18.782 |
193.278 |
201.363 |
24.796 |
176.567 |
220.308 |
25.021 |
195.287 |
|||
Baten programma 1 |
1.493 |
0 |
1.493 |
1.545 |
0 |
1.545 |
1.493 |
0 |
1.493 |
1.378 |
0 |
1.378 |
|||
Baten programma 2 |
42 |
0 |
42 |
42 |
0 |
42 |
42 |
0 |
42 |
42 |
0 |
42 |
|||
Baten programma 3 |
2.098 |
137 |
1.961 |
2.073 |
110 |
1.963 |
2.073 |
110 |
1.963 |
2.073 |
110 |
1.963 |
|||
Baten programma 4 |
15.135 |
373 |
14.762 |
14.000 |
0 |
14.000 |
14.342 |
0 |
14.342 |
14.596 |
0 |
14.596 |
|||
Baten programma 5 |
23.772 |
0 |
23.772 |
24.259 |
0 |
24.259 |
24.405 |
0 |
24.405 |
25.714 |
0 |
25.714 |
|||
Baten programma 6 |
9.171 |
2.240 |
6.931 |
8.413 |
2.023 |
6.390 |
8.088 |
2.037 |
6.051 |
8.361 |
2.310 |
6.051 |
|||
Baten programma 7 |
32.369 |
27.639 |
4.730 |
38.172 |
15.879 |
22.293 |
24.264 |
21.872 |
2.392 |
38.665 |
21.769 |
16.896 |
|||
Totaal baten programma's |
84.080 |
30.389 |
53.691 |
88.505 |
18.012 |
70.493 |
74.707 |
24.019 |
50.688 |
90.829 |
24.189 |
66.640 |
|||
Saldo van baten en lasten programma's |
-121.322 |
-2.301 |
-119.021 |
-123.556 |
-770 |
-122.786 |
-126.656 |
-777 |
-125.879 |
-129.479 |
-832 |
-128.647 |
|||
Lasten algemene dekkingsmiddelen |
3.384 |
0 |
3.384 |
2.527 |
0 |
2.527 |
2.123 |
0 |
2.123 |
1.839 |
0 |
1.839 |
|||
Lasten overhead |
27.083 |
1.790 |
25.293 |
27.132 |
271 |
26.861 |
27.612 |
175 |
27.437 |
28.226 |
0 |
28.226 |
|||
Lasten vennootschapsbelasting |
626 |
626 |
0 |
411 |
411 |
0 |
474 |
474 |
0 |
802 |
802 |
0 |
|||
Lasten onvoorzien |
9 |
0 |
9 |
9 |
0 |
9 |
9 |
0 |
9 |
9 |
0 |
9 |
|||
Totaal lasten diverse |
31.102 |
2.416 |
28.686 |
30.078 |
682 |
29.396 |
30.219 |
649 |
29.570 |
30.876 |
802 |
30.074 |
|||
Baten algemene dekkingsmiddelen |
143.230 |
0 |
143.230 |
144.949 |
0 |
144.949 |
145.391 |
0 |
145.391 |
147.820 |
0 |
147.820 |
|||
Baten overhead |
41 |
0 |
41 |
45 |
0 |
45 |
45 |
0 |
45 |
45 |
0 |
45 |
|||
Baten vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Baten onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Totaal baten diverse |
143.271 |
0 |
143.271 |
144.994 |
0 |
144.994 |
145.436 |
0 |
145.436 |
147.865 |
0 |
147.865 |
|||
Saldo van diverse |
112.169 |
-2.416 |
114.585 |
114.915 |
-682 |
115.597 |
115.217 |
-649 |
115.866 |
116.989 |
-802 |
117.791 |
|||
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse |
-9.153 |
-4.717 |
-4.436 |
-8.640 |
-1.452 |
-7.188 |
-11.439 |
-1.426 |
-10.013 |
-12.491 |
-1.634 |
-10.857 |
|||
Stortingen in reserves |
4.911 |
4.911 |
0 |
1.032 |
1.032 |
0 |
1.032 |
1.032 |
0 |
1.032 |
1.032 |
0 |
|||
Onttrekkingen aan reserves |
12.518 |
7.969 |
4.549 |
5.547 |
2.061 |
3.486 |
5.465 |
2.151 |
3.314 |
5.479 |
2.139 |
3.340 |
|||
Geraamd resultaat |
-1.546 |
-1.659 |
113 |
-4.126 |
-423 |
-3.703 |
-7.006 |
-307 |
-6.699 |
-8.044 |
-527 |
-7.517 |
|||
Totaal lasten |
241.416 |
40.017 |
201.399 |
243.170 |
20.496 |
222.674 |
232.614 |
26.477 |
206.137 |
252.216 |
26.855 |
225.361 |
|||
Totaal baten |
239.870 |
38.358 |
201.512 |
239.045 |
20.073 |
218.972 |
225.608 |
26.170 |
199.438 |
244.172 |
26.328 |
217.844 |
|||
Saldo totaal, incidenteel en structureel |
-1.546 |
-1.659 |
113 |
-4.126 |
-423 |
-3.703 |
-7.006 |
-307 |
-6.699 |
-8.044 |
-527 |
-7.517 |
|||
Geprognosticeerde balans
Terug naar navigatie - - Geprognosticeerde balansIn deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.
Bedragen x € 1.000 |
|||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activa (per 31 december) |
Realisatie 2024 |
Begr 2025 |
Begr 2026 |
Begr 2027 |
Begr 2028 |
Begr 2029 |
|||||
Immateriële vaste activa |
11.862 |
12.258 |
12.042 |
11.795 |
11.549 |
11.302 |
|||||
Materiële vaste activa |
235.830 |
243.420 |
267.199 |
268.273 |
273.848 |
278.698 |
|||||
Financiële vaste activa |
19.359 |
18.868 |
19.614 |
19.927 |
20.240 |
20.551 |
|||||
Vaste activa |
267.052 |
274.546 |
298.855 |
299.995 |
305.637 |
310.551 |
|||||
Voorraad gronden in exploitatie |
86.365 |
57.010 |
69.514 |
47.382 |
38.991 |
14.109 |
|||||
Voorraden |
86.365 |
57.010 |
69.514 |
47.382 |
38.991 |
14.109 |
|||||
Kortlopende vorderingen |
36.376 |
11.823 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
|||||
Overlopende activa |
11.182 |
3.000 |
8.453 |
8.453 |
5.000 |
5.000 |
|||||
Kortlopende vorderingen |
47.558 |
14.823 |
33.453 |
33.453 |
30.000 |
30.000 |
|||||
TOTAAL ACTIVA |
400.975 |
346.379 |
401.822 |
380.830 |
374.628 |
354.660 |
|||||
Passiva (per 31 december) |
Realisatie 2024 |
Begr 2025 |
Begr 2026 |
Begr 2027 |
Begr 2028 |
Begr 2029 |
|||||
Algemene reserves |
84.254 |
70.931 |
66.720 |
61.405 |
53.139 |
43.848 |
|||||
Bestemmingsreserves |
164.784 |
152.324 |
160.762 |
157.437 |
154.264 |
151.065 |
|||||
Eigen vermogen (1) |
249.038 |
223.255 |
227.482 |
218.842 |
207.403 |
194.913 |
|||||
Voorzieningen voor risico's |
20.456 |
4.628 |
15.207 |
14.952 |
14.697 |
14.442 |
|||||
Voorziening beklemde middelen |
18.142 |
18.045 |
16.592 |
15.544 |
14.430 |
11.889 |
|||||
Voorzieningen |
38.598 |
22.673 |
31.799 |
30.496 |
29.127 |
26.331 |
|||||
Langlopende leningen |
61.124 |
21.987 |
59.977 |
42.143 |
58.977 |
56.810 |
|||||
Nog aan te trekken leningen |
0 |
6.667 |
0 |
20.000 |
0 |
10.000 |
|||||
Vaste schulden |
61.124 |
28.654 |
59.977 |
62.143 |
58.977 |
66.810 |
|||||
Handelscrediteuren |
8.745 |
13.200 |
9.000 |
9.000 |
9.000 |
9.000 |
|||||
Overlopende passiva |
43.470 |
57.659 |
73.565 |
60.349 |
70.121 |
57.606 |
|||||
Kortlopende schulden |
52.215 |
70.859 |
82.565 |
69.349 |
79.121 |
66.606 |
|||||
TOTAAL PASSIVA (2) |
400.975 |
345.441 |
401.822 |
380.830 |
374.628 |
354.660 |
|||||
Solvabiliteit (1/2) |
62% |
65% |
57% |
57% |
55% |
55% |
|||||
BBV: Begroting 2026 naar taakvelden
Terug naar navigatie - - BBV: Begroting 2026 naar taakveldenIn onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.
Bedragen x € 1.000 |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
(sub)taakvelden |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
Lasten |
Baten |
0.1 Bestuur |
3.574 |
0 |
3.511 |
0 |
3.511 |
0 |
3.511 |
0 |
0.2 Burgerzaken |
3.946 |
1.493 |
3.945 |
1.545 |
4.009 |
1.493 |
3.894 |
1.378 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden |
155 |
3 |
35 |
3 |
35 |
3 |
35 |
3 |
0.4 Overhead |
27.733 |
41 |
27.865 |
45 |
28.168 |
45 |
28.578 |
45 |
0.5 Treasury |
2.196 |
6.280 |
2.196 |
6.862 |
2.196 |
7.957 |
2.196 |
7.850 |
0.61 OZB woningen |
422 |
10.758 |
438 |
10.931 |
455 |
11.138 |
471 |
11.312 |
0.62 OZB niet-woningen |
0 |
15.400 |
0 |
15.760 |
0 |
16.009 |
0 |
16.191 |
0.64 Belastingen overig |
0 |
451 |
0 |
451 |
0 |
451 |
0 |
451 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
0 |
110.096 |
0 |
110.346 |
0 |
109.236 |
0 |
111.417 |
0.8 Overige baten en lasten |
1.298 |
307 |
628 |
307 |
408 |
307 |
335 |
307 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) |
626 |
0 |
411 |
0 |
474 |
0 |
802 |
0 |
0.10 Mutaties reserves |
4.911 |
12.518 |
1.032 |
5.547 |
1.032 |
5.465 |
1.032 |
5.479 |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten |
-1.546 |
0 |
-4.126 |
0 |
-7.006 |
0 |
-8.044 |
0 |
Hoofdtaakveld: 0 |
43.316 |
157.345 |
35.936 |
151.797 |
33.281 |
152.103 |
32.810 |
154.433 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
4.753 |
51 |
4.668 |
51 |
4.668 |
51 |
4.668 |
51 |
1.2 Openbare orde en veiligheid |
3.685 |
42 |
3.895 |
42 |
3.949 |
42 |
4.036 |
42 |
Hoofdtaakveld: 1 |
8.439 |
93 |
8.563 |
93 |
8.617 |
93 |
8.705 |
93 |
2.1 Verkeer en vervoer |
15.222 |
1.276 |
16.569 |
1.276 |
17.243 |
1.276 |
18.106 |
1.276 |
2.2 Parkeren |
107 |
0 |
164 |
0 |
164 |
0 |
163 |
0 |
2.5 Openbaar vervoer |
115 |
0 |
115 |
0 |
115 |
0 |
115 |
0 |
Hoofdtaakveld: 2 |
15.445 |
1.276 |
16.849 |
1.276 |
17.522 |
1.276 |
18.384 |
1.276 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
5 |
123 |
5 |
123 |
5 |
123 |
5 |
123 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
303 |
340 |
304 |
340 |
305 |
340 |
303 |
340 |
3.4 Economische promotie |
2.005 |
218 |
2.069 |
570 |
2.092 |
571 |
2.125 |
570 |
Hoofdtaakveld: 3 |
2.313 |
681 |
2.378 |
1.033 |
2.403 |
1.035 |
2.433 |
1.033 |
4.1 Openbaar basisonderwijs |
580 |
0 |
571 |
0 |
573 |
0 |
574 |
0 |
4.2 Onderwijshuisvesting |
7.477 |
309 |
7.449 |
308 |
7.667 |
309 |
7.922 |
309 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
2.442 |
472 |
2.287 |
475 |
2.295 |
475 |
2.303 |
475 |
Hoofdtaakveld: 4 |
10.498 |
782 |
10.307 |
783 |
10.535 |
784 |
10.799 |
784 |
5.1 Sportbeleid en activering |
145 |
28 |
111 |
0 |
112 |
0 |
113 |
0 |
5.2 Sportaccommodaties |
5.883 |
2.984 |
6.064 |
2.990 |
6.963 |
3.021 |
7.090 |
3.021 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
1.486 |
535 |
2.061 |
535 |
2.059 |
535 |
2.058 |
535 |
5.4 Musea |
23 |
0 |
23 |
0 |
23 |
0 |
23 |
0 |
5.5 Cultureel erfgoed |
71 |
0 |
71 |
0 |
72 |
0 |
72 |
0 |
5.6 Media |
1.162 |
61 |
1.167 |
61 |
1.167 |
61 |
1.167 |
61 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
9.452 |
78 |
9.809 |
78 |
10.078 |
78 |
10.457 |
78 |
Hoofdtaakveld: 5 |
18.220 |
3.684 |
19.306 |
3.663 |
20.473 |
3.694 |
20.980 |
3.694 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
12.178 |
254 |
11.405 |
66 |
11.458 |
66 |
11.489 |
66 |
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd |
1.028 |
0 |
1.033 |
0 |
1.036 |
0 |
1.036 |
0 |
6.3 Inkomensregelingen |
16.233 |
12.333 |
16.803 |
12.493 |
17.377 |
12.818 |
17.977 |
13.055 |
6.4 Begeleide participatie |
320 |
0 |
370 |
0 |
443 |
0 |
513 |
0 |
6.5 Arbeidsparticipatie |
5.273 |
1.644 |
4.374 |
707 |
4.378 |
707 |
4.391 |
707 |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) |
3.092 |
315 |
3.077 |
331 |
3.142 |
347 |
3.221 |
364 |
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) |
6.214 |
0 |
6.638 |
0 |
6.810 |
0 |
6.992 |
0 |
6.712 Begeleiding (WMO) |
2.526 |
0 |
2.467 |
0 |
2.513 |
0 |
2.569 |
0 |
6.713 Dagbesteding (WMO) |
1.140 |
0 |
1.177 |
0 |
1.202 |
0 |
1.227 |
0 |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal |
10.432 |
470 |
10.491 |
470 |
10.528 |
470 |
10.702 |
470 |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal |
5.838 |
0 |
5.852 |
0 |
5.866 |
0 |
5.881 |
0 |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal |
-1 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal |
6.852 |
0 |
6.870 |
0 |
6.887 |
0 |
6.905 |
0 |
6.792 PGB Jeugd |
1.164 |
0 |
1.173 |
0 |
1.180 |
0 |
1.193 |
0 |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
432 |
0 |
432 |
0 |
432 |
0 |
432 |
0 |
6.821 Jeugdbescherming |
1.103 |
0 |
1.103 |
0 |
1.103 |
0 |
1.103 |
0 |
6.822 Jeugdreclassering |
137 |
0 |
137 |
0 |
137 |
0 |
137 |
0 |
6.91 Coördinatie en beleid WMO |
13 |
0 |
14 |
0 |
14 |
0 |
14 |
0 |
Hoofdtaakveld: 6 |
73.977 |
15.015 |
73.414 |
14.067 |
74.509 |
14.409 |
75.783 |
14.662 |
7.1 Volksgezondheid |
814 |
186 |
638 |
0 |
660 |
0 |
685 |
0 |
7.2 Riolering |
7.451 |
9.433 |
7.507 |
9.445 |
7.472 |
9.455 |
8.604 |
10.719 |
7.3 Afval |
9.032 |
10.079 |
8.948 |
10.548 |
8.990 |
10.653 |
9.042 |
10.697 |
7.4 Milieubeheer |
4.578 |
1.711 |
4.413 |
1.532 |
4.077 |
1.193 |
4.070 |
1.193 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
306 |
240 |
313 |
240 |
314 |
240 |
326 |
240 |
Hoofdtaakveld: 7 |
22.181 |
21.649 |
21.819 |
21.765 |
21.513 |
21.541 |
22.727 |
22.849 |
8.1 Ruimtelijke ordening |
5.059 |
1.162 |
5.098 |
800 |
5.153 |
800 |
5.165 |
800 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
33.225 |
32.369 |
38.688 |
38.172 |
24.785 |
24.264 |
38.845 |
38.665 |
8.3 Wonen en bouwen |
7.197 |
5.812 |
6.686 |
5.595 |
6.818 |
5.609 |
7.543 |
5.882 |
Hoofdtaakveld: 8 |
45.481 |
39.343 |
50.473 |
44.567 |
36.756 |
30.673 |
51.553 |
45.347 |
Eindtotaal |
239.870 |
239.870 |
239.045 |
239.045 |
225.608 |
225.608 |
244.172 |
244.172 |
BBV: Begroting 2026 naar taakvelden
Terug naar navigatie - BBV: Begroting 2026 naar taakvelden - BBV: Begroting 2026 naar taakvelden Bedragen x €1.000Begr 2025 |
Begr 2026 |
Begr 2027 |
Begr 2028 |
||
|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
191.842 |
178.829 |
169.216 |
176.981 |
|
Baten |
218.022 |
202.544 |
192.827 |
204.944 |
|
Onttrekkingen |
8.891 |
4.599 |
4.457 |
4.006 |
|
Toevoegingen |
850 |
664 |
664 |
664 |
|
Resultaat taakveld 0.11 |
34.221 |
27.649 |
27.404 |
31.304 |
|
BBV: Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - BBV: BeleidsindicatorenIn onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.
# |
Taakveld |
Indicator |
Waarde |
Periode |
|||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. |
0. Bestuur en ondersteuning |
Formatie |
8,49 FTE per 1000 inwoners |
2024 |
|||
2. |
0. Bestuur en ondersteuning |
Bezetting |
6,78 FTE per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
3. |
0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten |
€ 1.056 per inwoner |
2024 |
|||
4. |
0. Bestuur en ondersteuning |
Externe inhuur |
33,58% van totale loonsom + externe inhuur |
2024 |
|||
5. |
0. Bestuur en ondersteuning |
Overhead |
10,7% van de totale lasten |
2024 |
|||
6. |
1. Veiligheid |
Verwijzingen Halt |
6 per 1.000 jongeren |
2024 |
|||
7. |
1. Veiligheid |
Winkeldiefstallen |
1,4 per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
8. |
1. Veiligheid |
Geweldsmisdrijven |
3,2 per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
9. |
1. Veiligheid |
Diefstallen uit woning |
1,1 per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
10. |
1. Veiligheid |
Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag |
3,5 per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
11. |
3. Economie |
Functiemenging |
57,70% |
2023 |
|||
12. |
3. Economie |
Vestigingen (van bedrijven) |
165,1 1.000 inwoners (15-64 jr) |
2023 |
|||
13. |
4. Onderwijs |
Absoluut verzuim |
3,4 per 1.000 leerlingen |
2024 |
|||
14. |
4. Onderwijs |
Relatief verzuim |
13 per 1.000 leerlingen |
2024 |
|||
15. |
4. Onderwijs |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
1,50% |
2024 |
|||
16. |
5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet-sporters |
38,00% |
2024 |
|||
17. |
6. Sociaal domein |
Banen |
824,2 per 1.000 inwoners (15-74 jr) |
2023 |
|||
18. |
6. Sociaal domein |
Jongeren met een delict voor de rechter |
1,00% |
2023 |
|||
19. |
6. Sociaal domein |
Kinderen in uitkeringsgezin |
3,00% |
2023 |
|||
20. |
6. Sociaal domein |
Netto arbeidsparticipatie |
77,90% |
2024 |
|||
21. |
6. Sociaal domein |
Werkloze jongeren |
1,00% |
2023 |
|||
22. |
6. Sociaal domein |
Personen met een bijstandsuitkering |
175,6 per 10.000 inwoners (18 jr en ouder) |
2024 |
|||
23. |
6. Sociaal domein |
Lopende re-integratievoorzieningen |
69,8 per 10.000 inwoners (15-64jr) |
2024 |
|||
24. |
6. Sociaal domein |
Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar) |
12,2% van alle jongeren (tot 18 jr) |
2024 |
|||
25. |
6. Sociaal domein |
Jongeren met jeugdbescherming |
0,30% |
2024 |
|||
26. |
6. Sociaal domein |
Jongeren met jeugdreclassering |
0,20% |
2024 |
|||
27. |
6. Sociaal domein |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
46 per 1.000 inwoners |
2024 |
|||
28. |
7. Volksgezondheid en Milieu |
Omvang huishoudelijk restafval |
120 kg per inwoner |
2023 |
|||
29. |
7. Volksgezondheid en Milieu |
Hernieuwbare elektriciteit |
23,30% |
2022 |
|||
30. |
8. Vhrosv |
Gemiddelde WOZ waarde |
€ 506.000 |
2025 |
|||
31. |
8. Vhrosv |
Nieuw gebouwde woningen |
9,4 per 1.000 woningen |
2024 |
|||
32. |
8. Vhrosv |
Demografische druk |
76,90% |
2025 |
|||
33. |
8. Vhrosv |
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden |
€ 984 |
2025 |
|||
34. |
8. Vhrosv |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden |
€ 1.014 |
2025 |
|||
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 13 augustus 2025) |
|||||||