Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - - Overzicht van baten en lasten

Onderstaande overzicht geeft per programma inzicht in de verwachte inkomsten, uitgaven en de mutaties in de reserves voor de komende jaren. Ter vergelijking zijn ook de realisatie van het meest recente afgesloten jaar en de begroting van het lopende jaar opgenomen.

Bedragen x € 1.000 -/- is nadelig effect op begroting
Realisatie 2024
Begr 2025
Begr 2026
Begr 2027
Begr 2028
Begr 2029
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
1. Bestuur en dienstverlening
7.952
1.508
-6.444
7.260
1.355
-5.905
7.806
1.493
-6.313
7.741
1.545
-6.196
7.805
1.493
-6.312
7.690
1.378
-6.312
2. Openbare orde en veiligheid
7.541
75
-7.466
8.426
52
-8.374
8.618
42
-8.576
8.756
42
-8.714
8.812
42
-8.770
8.904
42
-8.862
3. Sport, cultuur en onderwijs
15.982
2.342
-13.640
17.346
1.905
-15.441
16.312
2.098
-14.213
16.844
2.073
-14.771
17.279
2.073
-15.206
17.678
2.073
-15.604
4. Sociaal Domein
75.352
22.156
-53.196
71.274
16.060
-55.214
73.845
15.135
-58.710
73.106
14.000
-59.106
74.195
14.342
-59.853
75.497
14.596
-60.901
5. Kwaliteit openbare ruimte
36.982
19.883
-17.100
41.176
21.003
-20.173
44.381
23.772
-20.609
46.242
24.259
-21.983
47.919
24.405
-23.513
50.346
25.714
-24.632
6. Lansingerland ontwikkelt
20.592
10.940
-9.652
17.855
6.014
-11.841
21.259
9.171
-12.088
20.726
8.413
-12.313
20.612
8.088
-12.524
21.392
8.361
-13.030
7. Grondzaken
27.656
32.790
5.134
38.425
38.146
-279
33.181
32.369
-812
38.645
38.172
-473
24.741
24.264
-477
38.801
38.665
-137
Subtotaal Programma's
192.058
89.694
-102.364
201.762
84.536
-117.226
205.402
84.080
-121.322
212.060
88.505
-123.556
201.363
74.707
-126.656
220.308
90.829
-129.479
Lokale heffingen
374
22.450
22.076
403
25.045
24.643
422
26.827
26.405
438
27.713
27.274
455
28.169
27.715
471
28.525
28.053
Algemene uitkering gemeentefonds
0
102.597
102.597
0
103.271
103.271
0
110.096
110.096
0
110.346
110.346
0
109.236
109.236
0
111.417
111.417
Dividend
182
1.968
1.785
0
1.915
1.915
0
2.620
2.620
0
3.025
3.025
0
3.779
3.779
0
3.731
3.731
Financieringsfunctie
2.629
3.588
959
2.131
3.842
1.711
2.196
3.660
1.464
2.196
3.837
1.641
2.196
4.179
1.983
2.196
4.119
1.923
Overige algemene dekkingsmiddelen
510
34
-476
-82
20
102
766
28
-738
-107
28
135
-527
28
555
-828
28
857
Vennootschapsbelasting
4.654
0
-4.654
0
0
0
626
0
-626
411
0
-411
474
0
-474
802
0
-802
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen
8.349
130.637
122.287
2.452
134.093
131.641
4.010
143.230
139.220
2.938
144.949
142.011
2.598
145.391
142.793
2.641
147.820
145.179
Stelpost onvoorzien
0
0
0
9
0
-9
9
0
-9
9
0
-9
9
0
-9
9
0
-9
Overhead
23.232
198
-23.034
24.513
46
-24.467
27.083
41
-27.042
27.132
45
-27.087
27.612
45
-27.567
28.226
45
-28.181
Subtotaal stelpost onvoorzien en overhead
23.232
198
-23.034
24.522
46
-24.476
27.092
41
-27.051
27.141
45
-27.096
27.621
45
-27.576
28.235
45
-28.190
228.736
218.675
-10.061
Geraamd Totaal saldo van baten en lasten
223.639
220.528
-3.110
228.736
218.675
-10.061
236.504
227.351
-9.153
242.138
233.498
-8.640
231.582
220.143
-11.439
251.184
238.693
-12.491
1. Bestuur en dienstverlening
25
0
-25
0
0
0
0
23
23
0
23
23
0
23
23
0
23
23
2. Openbare orde en veiligheid
0
124
124
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3. Sport, cultuur en onderwijs
652
793
140
186
2.343
2.158
692
1.635
944
0
1.395
1.395
0
1.416
1.416
0
1.423
1.423
4. Sociaal Domein
7.991
8.036
45
0
374
374
0
260
260
0
260
260
0
260
260
0
260
260
5. Kwaliteit openbare ruimte
2.457
2.541
84
609
2.060
1.451
2.306
2.579
273
609
1.147
538
609
1.256
647
609
1.304
696
6. Lansingerland ontwikkelt
800
2.207
1.407
0
274
274
1.491
1.491
0
0
14
14
0
51
51
0
51
51
7. Grondzaken
4.610
1.167
-3.444
0
280
280
0
684
684
0
342
342
0
395
395
0
55
55
Algemene dekkingsmiddelen
4.590
10.040
5.451
0
2.700
2.700
0
4.348
4.348
0
1.169
1.169
0
1.183
1.183
0
1.503
1.503
Overhead
1.201
2.157
956
55
859
804
423
1.498
1.075
423
1.197
774
423
882
459
423
860
437
Subtotaal Mutaties reserves
22.326
27.065
4.738
850
8.891
8.041
4.911
12.518
7.607
1.032
5.547
4.515
1.032
5.465
4.433
1.032
5.479
4.447
Geraamde resultaat
245.965
247.593
1.628
229.586
227.566
-2.020
241.416
239.870
-1.546
243.170
239.045
-4.126
232.614
225.608
-7.006
252.216
244.172
-8.044

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - - Overzicht incidentele baten en lasten

In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven voor de periode 2026-2029. Het opnemen van dit overzicht is relevant voor de vraag: in welke mate wordt het begrotingssaldo in de meerjarenbegroting beïnvloed door incidentele baten en lasten?

Het BBV kent geen scherpe definitie van de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’. De Commissie BBV heeft de notitie structurele en incidentele baten en lasten gepubliceerd om dat te verhelderen. Echter, in de praktijk leidt dit nog tot verschillende interpretaties tussen gemeenten onderling en tussen de gemeenten en de toezichthouder. De provincies hebben als toezichthouders gezamenlijk een handreiking opgesteld om invulling te geven aan de notitie. Deze handreiking bevat een scherpere definitieve van de begrippen incidenteel en structureel en is van toepassing op de Begroting 2026 en verder. In onderstaand overzicht volgen wij de indeling in incidentele baten en lasten, zoals gedefinieerd in de handreiking van de provincie.

Het overzicht van de incidentele baten en lasten van de gemeente Lansingerland ziet er als volgt uit:

Bedragen x € 1.000
Overzicht Incidentele baten en lasten
2026
2027
2028
2029
Toelichting
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening
0
0
0
0
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid
0
0
0
0
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs
1.532
150
150
150
Tijdelijke huisvesting primair onderwijs (IHP)
538
45
45
45
In 2026 valt de boekwaarde vrij van een oud schoolpand. Dit is een eenmalige actie en heeft een incidenteel karakter. Onvoorziene huur- en verhuiskosten voor tijdelijke huisvesting primair onderwijs dekken we incidenteel vanuit de bestemmingsreserve, vanwege het tijdelijke karakter.
SPUK GALA
27
0
0
0
De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
SPUK Sport combinatiefunctionaris
275
105
105
105
Dit betreft incidenteel budget voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
Dotatie BR kapitaallasten
692
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Programma 4 - Sociaal domein
503
0
0
0
Brede SPUK
373
0
0
0
SPUK voor uitvoeringsprogramma's op het gebied van sport, gezondheid, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dit betreft een SPUK die loopt t/m 2026. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
Gratis OV AOW-gerechtigden
130
0
0
0
Pilot sinds 1 april 2024 betreft gratis OV voor AOW-gerechtigden. De pilot en daarmee het beleid stopt na 2026.
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte
2.306
609
609
609
Dotatie reserve groot onderhoud
609
609
609
609
Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft en een reservemutatie betreft, is incidenteel van aard.
Dotatie BR Kapitaallasten
1.697
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt
4.523
2.419
2.433
3.102
Omgevingswet bouwsteen 3
396
0
0
0
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Omgevingswet bouwsteen 4
396
0
0
0
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Omgevingswet bouwsteen 5
0
396
0
0
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Omgevingswet bouwsteen 6
0
0
396
0
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Omgevingswet bouwsteen 7
0
0
0
396
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Omgevingswet bouwsteen 8
0
0
0
396
Implementatie van een bouwsteen van de omgevingswet. Implementatiekosten voor de omgevingswet zijn eenmalig en daarmee incidenteel van aard. De uitvoeringskosten van de Omgevingswet zijn als structureel opgenomen.
Realisatiestimulans betaalbare woningen
2.240
2.023
2.037
2.310
Dit betreft incidenteel budget voor de stimulans van betaalbare woningen. De laatste uitkeringen van de regeling vinden plaats in 2030. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd
Dotatie BR Kapitaallasten
1.491
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt de kapitaallastingdekkingsreserve gedoteerd. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Programma 7 - Grondzaken
28.315
16.213
22.213
21.769
Grondexploitaties
27.640
15.880
21.873
21.769
De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel.
Dotatie MPG verliesvoorziening
670
328
335
0
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve.
Dotatie verliesvoorziening
5
5
5
0
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve. Dit betreft de rentetoevoeging aan de Verliesvoorziening Lies Franken (Amendement A2025-017 'Veilige en Groene Lies Frankenweg op 1') (via AR)
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
626
411
474
802
Stelpost VPB
626
411
474
802
Dit betreft de Vpb die betrekking heeft op de grondexploitaties, die naar hun aard incidenteel zijn. De Vpb is daarom ook als incidenteel aangemerkt in overleg met de toezichthouder.
Overzicht Overhead
2.213
694
598
423
Traineeprogramma
800
0
0
0
In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 om een tweejarig traineeprogramma te starten. Van het incidentele budget van € 1.600.000 besteden wij € 800.000 in 2025, dit wordt toebedeeld aan de verschillende programma's. De resterende € 800.000 wordt uitgegeven in 2026. Het traineeprogramma heeft een concrete loop- en eindtijd. Het programma stopt op 31/12/2026.
Incidenteel formatie concern control
75
0
0
0
Dit betreft een indicidenteel budget voor een periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. Dit betreft niet de reguliere (concern) controltaken. De kosten worden onttrokken van de Algemene Reserve. De uiteindelijke uitvoeringskosten zullen structureel opgenomen worden.
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Budget FG (inc.)
96
96
0
0
Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk.
Basis op orde WPG, AVG, NIS2: Team CS: Kwartiermaker NIS2 (inc.)
100
0
0
0
Implementatie van WPG, AVG en NIS2 binnen de organisatie. Om te voldoen aan de regels zijn eenmalige werkzaamheden noodzakelijk.
Implementatie Contractenbank
213
0
0
0
Voor de implementatie van de contractenbank binnen de organisatie is incidenteel budget noodzakelijk. Ten behoeve van de implementatie zijn tijdelijk projectleiders ingehuurd.
Team I&I: kwartiermaker digitale duurzaamheid
200
0
0
0
Dit betreft inhuurkosten voor het schrijven van een plan voor digitale duurzaamheden van de organisatie. Dit betreffen eenmalige kosten.
Dotatie reserve groot onderhoud gemeentehuis 2026
423
423
423
423
Dotatie reserve GO gemeentehuis. Dit betreft de jaarlijkse dotatie aan de reserve voor het groot onderhoud van het gemeentehuis. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel
Implementatie Nextgen project Informatiebeheer
306
175
175
0
Implementatie van Nextgen Project. Project Nextgen is gericht op het vervangen en moderniseren van de digitale werkwijze, zodat deze aansluit op toekomstige behoeften en programma’s. Hiervoor zijn zwaarder gespecificeerde apparaten (zoals laptops) nodig. De bijbehorende kosten zijn incidenteel, omdat het om een eenmalige, grootschalige vernieuwing gaat buiten de reguliere vervangingscyclus om.
Totaal incidentele lasten
40.018
20.496
26.477
26.855
Programma 1 - Bestuur en dienstverlening
0
0
0
0
Programma 2 - Openbare orde en veiligheid
0
0
0
0
Programma 3 - Sport, cultuur en onderwijs
-1.178
-155
-155
-155
Gala SPUK
-27
0
0
0
De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
Sport combinatiefunctionaris
-110
-110
-110
-110
Dit betreft incidentele SPUK inkomsten voor de combinatiefunctionarissen en het sportakkoord voor het sport- en cultuuraanbod in Lansingerland. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
Onttrekking reserve tijdelijke huisvesting t.b.v. tijdelijke huisvesting PO
-245
-45
-45
-45
Onvoorziene huur- en verhuiskosten voor tijdelijke huisvesting primair onderwijs dekken we incidenteel vanuit de bestemmingsreserve, vanwege het tijdelijke karakter.
Onttrekking onderwijsleermiddelen (IHP) t.l.v. bestemmingsreserve
-104
0
0
0
De bestemmingsreserve 1e inrichting en onderwijs leermiddelen pakket heeft als doel om de uitgaven 1e inrichting en onderwijsleerpakket te dekken voor de komende 15 jaar. Toegekende aanvragen op basis van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs dekken we incidenteel vanuit deze bestemmingsreserve.
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten
-692
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Tweede Actualisatie IHP 2020-2025 alsnog dekken uit Enecoreserve
-25.491
0
0
0
De kapitaallasten voor de Tweede Actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2020-2025 met daarin scholen voor o.a. Wilderszijde worden via de Enecoreserve gedekt in plaats van de Algemene Reserve. Dit betreft een eenmalige verschuiving tussen reserves.
Tweede Actualisatie IHP 2020-2025 alsnog dekken uit Enecoreserve (via AR)
25.491
0
0
0
idem.
Programma 4 - Sociaal domein
-373
0
0
0
Brede SPUK
-373
0
0
0
SPUK voor uitvoeringsprogramma's op het gebied van sport, gezondheid, cultuurparticipatie en de sociale basis. Dit betreft een SPUK die loopt t/m 2026. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd.
Programma 5 - Kwaliteit openbare ruimte
-2.388
-495
-546
-546
Onttrekking reserve baggeren
-143
0
0
0
Onttrekking t.b.v. baggeren plassen. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO
-68
-68
-68
-68
Om de kosten voor groot onderhoud te kunnen betalen storten we elk jaar € 609.000 in de reserve. Dit betreft een onttrekking aan de Algemen reserve t.b.v. de dotaite aan de reserve GO. Aangezien dit een beperkte looptijd heeft en een reservemutatie betreft, is incidenteel van aard.
Onttrekking reserve GO
-480
-427
-478
-478
Onttrekking reserve t.b.v. groot onderhoud gemeentelijke gebouwen. Onttrekking aan reserve is naar aard incidenteel
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten
-1.697
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Programma 6 - Lansingerland ontwikkelt
-3.731
-2.023
-2.037
-2.310
Realisatiestimulans betaalbare woningen
-2.240
-2.023
-2.037
-2.310
Dit betreft incidentele middelen voor de stimulans van betaalbare woningen. De laatste uitkeringen van de regeling vinden plaats in 2030. De SPUK middelen zijn bedoeld voor specifieke projecten van tijdelijke aard. De bekostiging is niet structureel en heeft een beperkte looptijd
Onttrekking Algemene Reserve t.b.v. BR Kapitaallasten
-1.491
0
0
0
Een aantal kredieten wordt gedekt uit de kapitaallastendekkingsreserve. Met deze mutatie wordt er onttrokken aan de Algemene Reserve ten behoeve van de kapitaallastendekkingsreserve. Dit is een eenmalige actie per krediet. Een dergelijke reservemutatie heeft per definitie een incidenteel karakter. Voor meer toelichting, zie de technische maatregel in het 'Financieel overzicht Begroting 2026-2029'.
Programma 7 - Grondzaken
-28.324
-16.222
-22.222
-21.779
Grondexploitaties
-27.639
-15.879
-21.872
-21.769
De grondexploitaties hebben een saldo van vrijwel €0 en de baten en lasten zijn naar aard van de raming incidenteel.
Onttrekking algemene reserve t.b.v. verliesvoorziening grexen
-10
-10
-10
-10
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve.
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie MPG verliesvoorziening
-675
-333
-340
0
De grondexploitaties zijn naar aard van de raming incidenteel en daarmee ook de dotaties aan de verliesvoorzieningen voor deze grexen. De lasten van de dotaties worden onttrokken aan de Algemene Reserve.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
-1.426
-411
-474
-802
Onttrekking algemene reserve t.b.v. Stelpost VPB
-626
-411
-474
-802
Dit betreft de onttrekking aan de algemene reserve t.b.v. de Vpb die betrekking heeft op de grondexploitaties, die naar hun aard incidenteel zijn. De Vpb is daarom ook als incidenteel aangemerkt in overleg met de toezichthouder. Daarnaast zijn reservemutaties incidenteel van aard.
Onttrekking algemene reserve traineeprogramma
-800
0
0
0
In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 om een tweejarig traineeprogramma te starten. Van het incidentele budget van € 1.600.000 besteden wij € 800.000 in 2025, dit wordt toebedeeld aan de verschillende programma's. De resterende € 800.000 wordt uitgegeven in 2026. Het traineeprogramma heeft een concrete loop- en eindtijd. Het programma stopt op 31/12/2026. Dit betreft de onttrekking aan de algemene reserve t.b.v. dit programma.
Overzicht Overhead
-938
-767
-736
-736
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO
-368
-368
-368
-368
Onttrekking aan de Algemene Reserve t.b.v. de dotatie aan de reserve GO gebouwen. De reservemutatie is naar zijn aard incidenteel.
Onttrekking uit de algemene reserve t.b.v. kluisarchivering
-101
0
0
0
Om te voldoen aan de regels gesteld aan de archiefwet is incidenteel budget voor de periode van 3 jaar aangevraagd. Het betreft een eenmalige actie. De kosten worden onttrokken aan de algemene reserve. De reservemutatie is naar aard incidenteel.
Onttrekking uit de algemene reserve t.b.v. incidentele formatie concern control
-75
0
0
0
Dit betreft een indicidenteel budget voor een periode van 3 jaar. In deze periode wordt onderzocht op welke wijze (concern) control meer als instrument ingezet kan worden voor de doorontwikkeling van de organisatie. Dit betreft niet de reguliere (concern) controltaken. De kosten worden onttrokken van de Algemene Reserve. De uiteindelijke uitvoeringskosten zullen structureel opgenomen worden.
Onttrekking algemene reserve t.b.v. dotatie aan reserve GO
-394
-399
-368
-368
Onttrekking aan de Algemene Reserve t.b.v. de dotatie aan de reserve GO gebouwen. De reservemutatie is naar zijn aard incidenteel.
Totaal incidentele baten
-38.358
-20.073
-26.170
-26.328
Saldo incidenteel (baten minus lasten)
-1.659
-423
-307
-527
Saldo Begroting 2026 - 2029 (totaal)
-1.546
-4.126
-7.006
-8.044
Saldo Begroting 2026 - 2029 (structureel)
113
-3.703
-6.699
-7.517

Recapitulatie begrotingsevenwicht

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten - Recapitulatie begrotingsevenwicht

In bovenstaande tabel staat de recapitulatie van het begrotingsevenwicht 2026-2029. Hierin zijn de incidentele lasten en baten van de programma's, de algemene dekkingsmiddelen, de overhead en de reservemutaties opgenomen. Het begrotingsevenwicht is het resultaat van de structurele baten minus de structurele lasten. In 2026 is het structurele begrotingsoverschot €0. In de jaren 2027-2029 bedraagt het structurele begrotingstekort respectievelijk €2,9 miljoen, €5,9 miljoen en €6,7 miljoen.

Bedragen x € 1.000
Recapitulatie begrotingsevenwicht
Begr 2026
Begr 2027
Begr 2028
Begr 2029
Totaal
Inc.
Str.
Totaal
Inc.
Str.
Totaal
Inc.
Str.
Totaal
Inc.
Str.
Lasten programma 1
7.806
0
7.806
7.741
0
7.741
7.805
0
7.805
7.690
0
7.690
Lasten programma 2
8.618
0
8.618
8.756
0
8.756
8.812
0
8.812
8.904
0
8.904
Lasten programma 3
16.312
840
15.472
16.844
150
16.694
17.279
150
17.129
17.678
150
17.528
Lasten programma 4
73.845
503
73.342
73.106
0
73.106
74.195
0
74.195
75.497
0
75.497
Lasten programma 5
44.381
0
44.381
46.242
0
46.242
47.919
0
47.919
50.346
0
50.346
Lasten programma 6
21.259
3.032
18.227
20.726
2.419
18.307
20.612
2.433
18.179
21.392
3.102
18.290
Lasten programma 7
33.181
28.315
4.866
38.645
16.213
22.432
24.741
22.213
2.528
38.801
21.769
17.032
Totaal lasten programma's
205.402
32.690
172.712
212.060
18.782
193.278
201.363
24.796
176.567
220.308
25.021
195.287
Baten programma 1
1.493
0
1.493
1.545
0
1.545
1.493
0
1.493
1.378
0
1.378
Baten programma 2
42
0
42
42
0
42
42
0
42
42
0
42
Baten programma 3
2.098
137
1.961
2.073
110
1.963
2.073
110
1.963
2.073
110
1.963
Baten programma 4
15.135
373
14.762
14.000
0
14.000
14.342
0
14.342
14.596
0
14.596
Baten programma 5
23.772
0
23.772
24.259
0
24.259
24.405
0
24.405
25.714
0
25.714
Baten programma 6
9.171
2.240
6.931
8.413
2.023
6.390
8.088
2.037
6.051
8.361
2.310
6.051
Baten programma 7
32.369
27.639
4.730
38.172
15.879
22.293
24.264
21.872
2.392
38.665
21.769
16.896
Totaal baten programma's
84.080
30.389
53.691
88.505
18.012
70.493
74.707
24.019
50.688
90.829
24.189
66.640
Saldo van baten en lasten programma's
-121.322
-2.301
-119.021
-123.556
-770
-122.786
-126.656
-777
-125.879
-129.479
-832
-128.647
Lasten algemene dekkingsmiddelen
3.384
0
3.384
2.527
0
2.527
2.123
0
2.123
1.839
0
1.839
Lasten overhead
27.083
1.790
25.293
27.132
271
26.861
27.612
175
27.437
28.226
0
28.226
Lasten vennootschapsbelasting
626
626
0
411
411
0
474
474
0
802
802
0
Lasten onvoorzien
9
0
9
9
0
9
9
0
9
9
0
9
Totaal lasten diverse
31.102
2.416
28.686
30.078
682
29.396
30.219
649
29.570
30.876
802
30.074
Baten algemene dekkingsmiddelen
143.230
0
143.230
144.949
0
144.949
145.391
0
145.391
147.820
0
147.820
Baten overhead
41
0
41
45
0
45
45
0
45
45
0
45
Baten vennootschapsbelasting
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Baten onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal baten diverse
143.271
0
143.271
144.994
0
144.994
145.436
0
145.436
147.865
0
147.865
Saldo van diverse
112.169
-2.416
114.585
114.915
-682
115.597
115.217
-649
115.866
116.989
-802
117.791
Totale saldo van baten en lasten van de programma's en diverse
-9.153
-4.717
-4.436
-8.640
-1.452
-7.188
-11.439
-1.426
-10.013
-12.491
-1.634
-10.857
Stortingen in reserves
4.911
4.911
0
1.032
1.032
0
1.032
1.032
0
1.032
1.032
0
Onttrekkingen aan reserves
12.518
7.969
4.549
5.547
2.061
3.486
5.465
2.151
3.314
5.479
2.139
3.340
Geraamd resultaat
-1.546
-1.659
113
-4.126
-423
-3.703
-7.006
-307
-6.699
-8.044
-527
-7.517
Totaal lasten
241.416
40.017
201.399
243.170
20.496
222.674
232.614
26.477
206.137
252.216
26.855
225.361
Totaal baten
239.870
38.358
201.512
239.045
20.073
218.972
225.608
26.170
199.438
244.172
26.328
217.844
Saldo totaal, incidenteel en structureel
-1.546
-1.659
113
-4.126
-423
-3.703
-7.006
-307
-6.699
-8.044
-527
-7.517

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - - Geprognosticeerde balans

In deze paragraaf is, conform de actuele BBV-voorschriften, een geprognosticeerde balans opgenomen. Zie onderstaand overzicht.

Bedragen x € 1.000
Activa (per 31 december)
Realisatie 2024
Begr 2025
Begr 2026
Begr 2027
Begr 2028
Begr 2029
Immateriële vaste activa
11.862
12.258
12.042
11.795
11.549
11.302
Materiële vaste activa
235.830
243.420
267.199
268.273
273.848
278.698
Financiële vaste activa
19.359
18.868
19.614
19.927
20.240
20.551
Vaste activa
267.052
274.546
298.855
299.995
305.637
310.551
Voorraad gronden in exploitatie
86.365
57.010
69.514
47.382
38.991
14.109
Voorraden
86.365
57.010
69.514
47.382
38.991
14.109
Kortlopende vorderingen
36.376
11.823
25.000
25.000
25.000
25.000
Overlopende activa
11.182
3.000
8.453
8.453
5.000
5.000
Kortlopende vorderingen
47.558
14.823
33.453
33.453
30.000
30.000
TOTAAL ACTIVA
400.975
346.379
401.822
380.830
374.628
354.660
Passiva (per 31 december)
Realisatie 2024
Begr 2025
Begr 2026
Begr 2027
Begr 2028
Begr 2029
Algemene reserves
84.254
70.931
66.720
61.405
53.139
43.848
Bestemmingsreserves
164.784
152.324
160.762
157.437
154.264
151.065
Eigen vermogen (1)
249.038
223.255
227.482
218.842
207.403
194.913
Voorzieningen voor risico's
20.456
4.628
15.207
14.952
14.697
14.442
Voorziening beklemde middelen
18.142
18.045
16.592
15.544
14.430
11.889
Voorzieningen
38.598
22.673
31.799
30.496
29.127
26.331
Langlopende leningen
61.124
21.987
59.977
42.143
58.977
56.810
Nog aan te trekken leningen
0
6.667
0
20.000
0
10.000
Vaste schulden
61.124
28.654
59.977
62.143
58.977
66.810
Handelscrediteuren
8.745
13.200
9.000
9.000
9.000
9.000
Overlopende passiva
43.470
57.659
73.565
60.349
70.121
57.606
Kortlopende schulden
52.215
70.859
82.565
69.349
79.121
66.606
TOTAAL PASSIVA (2)
400.975
345.441
401.822
380.830
374.628
354.660
Solvabiliteit (1/2)
62%
65%
57%
57%
55%
55%

BBV: Begroting 2026 naar taakvelden

Terug naar navigatie - - BBV: Begroting 2026 naar taakvelden

In onderstaande tabel wordt de gemeentebegroting van Lansingerland gepresenteerd conform de taakveldindeling vanuit de BBV-voorschriften.

Bedragen x € 1.000
2026
2027
2028
2029
(sub)taakvelden
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
0.1 Bestuur
3.574
0
3.511
0
3.511
0
3.511
0
0.2 Burgerzaken
3.946
1.493
3.945
1.545
4.009
1.493
3.894
1.378
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
155
3
35
3
35
3
35
3
0.4 Overhead
27.733
41
27.865
45
28.168
45
28.578
45
0.5 Treasury
2.196
6.280
2.196
6.862
2.196
7.957
2.196
7.850
0.61 OZB woningen
422
10.758
438
10.931
455
11.138
471
11.312
0.62 OZB niet-woningen
0
15.400
0
15.760
0
16.009
0
16.191
0.64 Belastingen overig
0
451
0
451
0
451
0
451
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
0
110.096
0
110.346
0
109.236
0
111.417
0.8 Overige baten en lasten
1.298
307
628
307
408
307
335
307
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
626
0
411
0
474
0
802
0
0.10 Mutaties reserves
4.911
12.518
1.032
5.547
1.032
5.465
1.032
5.479
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-1.546
0
-4.126
0
-7.006
0
-8.044
0
Hoofdtaakveld: 0
43.316
157.345
35.936
151.797
33.281
152.103
32.810
154.433
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
4.753
51
4.668
51
4.668
51
4.668
51
1.2 Openbare orde en veiligheid
3.685
42
3.895
42
3.949
42
4.036
42
Hoofdtaakveld: 1
8.439
93
8.563
93
8.617
93
8.705
93
2.1 Verkeer en vervoer
15.222
1.276
16.569
1.276
17.243
1.276
18.106
1.276
2.2 Parkeren
107
0
164
0
164
0
163
0
2.5 Openbaar vervoer
115
0
115
0
115
0
115
0
Hoofdtaakveld: 2
15.445
1.276
16.849
1.276
17.522
1.276
18.384
1.276
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
5
123
5
123
5
123
5
123
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
303
340
304
340
305
340
303
340
3.4 Economische promotie
2.005
218
2.069
570
2.092
571
2.125
570
Hoofdtaakveld: 3
2.313
681
2.378
1.033
2.403
1.035
2.433
1.033
4.1 Openbaar basisonderwijs
580
0
571
0
573
0
574
0
4.2 Onderwijshuisvesting
7.477
309
7.449
308
7.667
309
7.922
309
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
2.442
472
2.287
475
2.295
475
2.303
475
Hoofdtaakveld: 4
10.498
782
10.307
783
10.535
784
10.799
784
5.1 Sportbeleid en activering
145
28
111
0
112
0
113
0
5.2 Sportaccommodaties
5.883
2.984
6.064
2.990
6.963
3.021
7.090
3.021
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
1.486
535
2.061
535
2.059
535
2.058
535
5.4 Musea
23
0
23
0
23
0
23
0
5.5 Cultureel erfgoed
71
0
71
0
72
0
72
0
5.6 Media
1.162
61
1.167
61
1.167
61
1.167
61
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
9.452
78
9.809
78
10.078
78
10.457
78
Hoofdtaakveld: 5
18.220
3.684
19.306
3.663
20.473
3.694
20.980
3.694
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
12.178
254
11.405
66
11.458
66
11.489
66
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
1.028
0
1.033
0
1.036
0
1.036
0
6.3 Inkomensregelingen
16.233
12.333
16.803
12.493
17.377
12.818
17.977
13.055
6.4 Begeleide participatie
320
0
370
0
443
0
513
0
6.5 Arbeidsparticipatie
5.273
1.644
4.374
707
4.378
707
4.391
707
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)
3.092
315
3.077
331
3.142
347
3.221
364
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)
6.214
0
6.638
0
6.810
0
6.992
0
6.712 Begeleiding (WMO)
2.526
0
2.467
0
2.513
0
2.569
0
6.713 Dagbesteding (WMO)
1.140
0
1.177
0
1.202
0
1.227
0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
10.432
470
10.491
470
10.528
470
10.702
470
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
5.838
0
5.852
0
5.866
0
5.881
0
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
-1
0
0
0
2
0
0
0
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
6.852
0
6.870
0
6.887
0
6.905
0
6.792 PGB Jeugd
1.164
0
1.173
0
1.180
0
1.193
0
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
432
0
432
0
432
0
432
0
6.821 Jeugdbescherming
1.103
0
1.103
0
1.103
0
1.103
0
6.822 Jeugdreclassering
137
0
137
0
137
0
137
0
6.91 Coördinatie en beleid WMO
13
0
14
0
14
0
14
0
Hoofdtaakveld: 6
73.977
15.015
73.414
14.067
74.509
14.409
75.783
14.662
7.1 Volksgezondheid
814
186
638
0
660
0
685
0
7.2 Riolering
7.451
9.433
7.507
9.445
7.472
9.455
8.604
10.719
7.3 Afval
9.032
10.079
8.948
10.548
8.990
10.653
9.042
10.697
7.4 Milieubeheer
4.578
1.711
4.413
1.532
4.077
1.193
4.070
1.193
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
306
240
313
240
314
240
326
240
Hoofdtaakveld: 7
22.181
21.649
21.819
21.765
21.513
21.541
22.727
22.849
8.1 Ruimtelijke ordening
5.059
1.162
5.098
800
5.153
800
5.165
800
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
33.225
32.369
38.688
38.172
24.785
24.264
38.845
38.665
8.3 Wonen en bouwen
7.197
5.812
6.686
5.595
6.818
5.609
7.543
5.882
Hoofdtaakveld: 8
45.481
39.343
50.473
44.567
36.756
30.673
51.553
45.347
Eindtotaal
239.870
239.870
239.045
239.045
225.608
225.608
244.172
244.172

BBV: Begroting 2026 naar taakvelden

Terug naar navigatie - BBV: Begroting 2026 naar taakvelden - BBV: Begroting 2026 naar taakvelden Bedragen x €1.000
Begr 2025
Begr 2026
Begr 2027
Begr 2028
Lasten
191.842
178.829
169.216
176.981
Baten
218.022
202.544
192.827
204.944
Onttrekkingen
8.891
4.599
4.457
4.006
Toevoegingen
850
664
664
664

BBV: Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - - BBV: Beleidsindicatoren

In onderstaande tabel wordt de verplichte basisset van beleidsindicatoren getoond, conform de vernieuwde BBV-voorschriften.

#
Taakveld
Indicator
Waarde
Periode
1.
0. Bestuur en ondersteuning
Formatie
8,49 FTE per 1000 inwoners
2024
2.
0. Bestuur en ondersteuning
Bezetting
6,78 FTE per 1.000 inwoners
2024
3.
0. Bestuur en ondersteuning
Apparaatskosten
€ 1.056 per inwoner
2024
4.
0. Bestuur en ondersteuning
Externe inhuur
33,58% van totale loonsom + externe inhuur
2024
5.
0. Bestuur en ondersteuning
Overhead
10,7% van de totale lasten
2024
6.
1. Veiligheid
Verwijzingen Halt
6 per 1.000 jongeren
2024
7.
1. Veiligheid
Winkeldiefstallen
1,4 per 1.000 inwoners
2024
8.
1. Veiligheid
Geweldsmisdrijven
3,2 per 1.000 inwoners
2024
9.
1. Veiligheid
Diefstallen uit woning
1,1 per 1.000 inwoners
2024
10.
1. Veiligheid
Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag
3,5 per 1.000 inwoners
2024
11.
3. Economie
Functiemenging
57,70%
2023
12.
3. Economie
Vestigingen (van bedrijven)
165,1 1.000 inwoners (15-64 jr)
2023
13.
4. Onderwijs
Absoluut verzuim
3,4 per 1.000 leerlingen
2024
14.
4. Onderwijs
Relatief verzuim
13 per 1.000 leerlingen
2024
15.
4. Onderwijs
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
1,50%
2024
16.
5. Sport, cultuur en recreatie
Niet-sporters
38,00%
2024
17.
6. Sociaal domein
Banen
824,2 per 1.000 inwoners (15-74 jr)
2023
18.
6. Sociaal domein
Jongeren met een delict voor de rechter
1,00%
2023
19.
6. Sociaal domein
Kinderen in uitkeringsgezin
3,00%
2023
20.
6. Sociaal domein
Netto arbeidsparticipatie
77,90%
2024
21.
6. Sociaal domein
Werkloze jongeren
1,00%
2023
22.
6. Sociaal domein
Personen met een bijstandsuitkering
175,6 per 10.000 inwoners (18 jr en ouder)
2024
23.
6. Sociaal domein
Lopende re-integratievoorzieningen
69,8 per 10.000 inwoners (15-64jr)
2024
24.
6. Sociaal domein
Jongeren met jeugdhulp (aandeel jongeren tot 18 jaar)
12,2% van alle jongeren (tot 18 jr)
2024
25.
6. Sociaal domein
Jongeren met jeugdbescherming
0,30%
2024
26.
6. Sociaal domein
Jongeren met jeugdreclassering
0,20%
2024
27.
6. Sociaal domein
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO
46 per 1.000 inwoners
2024
28.
7. Volksgezondheid en Milieu
Omvang huishoudelijk restafval
120 kg per inwoner
2023
29.
7. Volksgezondheid en Milieu
Hernieuwbare elektriciteit
23,30%
2022
30.
8. Vhrosv
Gemiddelde WOZ waarde
€ 506.000
2025
31.
8. Vhrosv
Nieuw gebouwde woningen
9,4 per 1.000 woningen
2024
32.
8. Vhrosv
Demografische druk
76,90%
2025
33.
8. Vhrosv
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden
€ 984
2025
34.
8. Vhrosv
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
€ 1.014
2025
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (peildatum 13 augustus 2025)