Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen - Inleiding

In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen toegelicht. Dit zijn inkomsten die niet specifiek toe te rekenen zijn aan een bepaald programma, maar waarmee uiteindelijk de saldi van de programma’s 1 tot en met 7 kunnen worden gedekt. In de staat van Baten en Lasten (terug te vinden in de Meerjarenbegroting) is de (financiële) samenhang tussen de programma’s en algemene dekkingsmiddelen weergegeven.

De algemene dekkingsmiddelen zijn:

  • Lokale heffingen;
  • Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  • Dividend;
  • Saldo van de financieringsfunctie;
  • Overige algemene dekkingsmiddelen;
  • Vennootschapsbelasting.

Overzicht: algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen

Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Overzicht baten en lasten algemene dekkingsmiddelen

Het overzicht van algemene dekkingsmiddelen en post onvoorzien is als volgt:

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000
Realisatie 2024
Begroting na wijziging 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
Lokale heffingen
374
403
422
438
455
471
Algemene uitkering gemeentefonds
0
0
0
0
0
0
Dividend
182
0
0
0
0
0
Financieringsfunctie
2.629
2.131
2.196
2.196
2.196
2.196
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
527
-82
1.392
304
-53
-27
Stelpost onvoorzien
0
9
9
9
9
9
Totaal Lasten
3.712
2.461
4.019
2.947
2.607
2.650
Baten
Lokale heffingen
22.450
24.815
26.827
27.713
28.169
28.525
Algemene uitkering gemeentefonds
102.597
104.231
110.096
110.346
109.236
111.417
Dividend
1.968
1.899
2.620
3.025
3.779
3.731
Financieringsfunctie
3.588
3.926
3.660
3.837
4.179
4.119
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
34
20
28
28
28
28
Totaal Baten
130.637
134.890
143.230
144.949
145.391
147.820
Totaal saldo van baten en lasten
126.924
132.429
139.211
142.002
142.784
145.170
Onttrekkingen
Lokale heffingen
0
112
112
89
40
33
Algemene uitkering gemeentefonds
0
1.900
0
0
0
0
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
5.403
2.268
4.236
1.079
1.143
1.470
Totaal Onttrekkingen
5.403
4.280
4.348
1.169
1.183
1.503
Toevoegingen
Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
4.590
800
0
0
0
0
Mutaties reserves
1.628
0
0
0
0
0
Totaal Toevoegingen
6.218
800
0
0
0
0
Mutaties reserves
-815
3.480
4.348
1.169
1.183
1.503

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Lokale heffingen

Lokale heffingen kunnen we onderverdelen in wel- en niet-gebonden bestedingen. Lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is, zijn heffingen waarbij sprake is van een duidelijke relatie tussen de gemeentelijke dienstverlening en de belasting. Voorbeelden hiervan zijn de rioolrechten en de afvalstoffenheffing. Deze heffingen worden op de desbetreffende programma’s als baten verantwoord en vallen dus niet onder de algemene dekkingsmiddelen. Lokale heffingen die niet gebonden zijn, vormen algemene dekkingsmiddelen en hebben geen vooraf aangewezen bestemming. In bovenstaande tabel zijn bij de baten de volgende lokale heffingen die niet gebonden zijn opgenomen:

  • Onroerendezaakbelasting (OZB) (woningen en niet-woningen) 
  • Hondenbelasting
  • Precariobelasting 
  • Verblijfsbelasting

De lasten behorende bij de lokale heffingen betreffend de bijdrage aan het SVHW voor de uitvoering van de WOZ-taken en de heffing van gemeentelijke belastingen. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Het gemeentefonds vormt de grootste inkomstenbron voor gemeenten. De raad is geïnformeerd over de effecten van de Meicirculaire 2025 (middels raadsbrief U25.02727). 

Bijstelling Meicirculaire na raadsinformatiebrief
Herijking Algemene Uitkering voor definitieve bevolkingsgroeiprognose
In juli 2025 is de definitieve bevolkingsgroeiprognose beschikbaar gesteld en zijn de aantallen zoals opgenomen in deze prognose verwerkt in de Algemene Uitkering.

Herijking Algemene Uitkering voor ontwikkeling WOZ-waardes
In de doorrekening van de Algemene Uitkering worden de geraamde WOZ-waarden van het onroerend goed in de gemeente meegenomen als maatstaf. Bij de doorrekening ten tijde van de Meicirculaire was de nieuwe raming van de WOZ-waarden die het SVHW maakt nog niet beschikbaar. Inmiddels is dat wel het geval en is deze verwerkt in de Algemene Uitkering. 

In de algemene uitkering die gemeenten ontvangen vanuit het Rijk zit een correctie voor de WOZ-waardes van het onroerend goed in de gemeente. Een gemeente krijgt als het ware een korting gebaseerd op de totale WOZ-waarde van het onroerend goed, ook wel de belastingcapaciteit. De hoogte van de totale WOZ-waarde bepaalt hoeveel inkomsten een gemeente kan binnenhalen aan OZB-opbrengsten. Hoe hoger deze WOZ-waarde, hoe hoger de potentiële OZB-opbrengsten en daarom ook hoe hoger de korting die het Rijk toepast op de Algemene Uitkering. Zie voor meer toelichting de raadsinformatiebrief over de WOZ-waardecorrectie (U25.04204).

De nieuwe raming laat een grotere WOZ-waardeontwikkeling zien dan eerder verwacht, voor zowel woningen als niet-woningen. Als gevolg daarvan is de correctie op de algemene uitkering hoger (negatief effect) dan bij de Meicirculaire verwacht werd. Met andere woorden, wij ramen nu een lagere algemene uitkering dan eerder ingeschat.

Over de effecten van de Septembercirculaire 2025 wordt de gemeenteraad per brief geïnformeerd.

Dividend

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Dividend

Onder algemene dividenden vallen dividenden vanuit deelnemingen die niet tot een van de programma’s behoren. De dividendinkomsten vloeien voort uit de aandelen die de gemeente in Stedin Holding N.V. en de BNG Bank N.V. (Bank Nederlandse Gemeenten) houdt en worden verder toegelicht in de paragraaf Verbonden Partijen.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Saldo van de financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat geheel uit het renteresultaat, zijnde het saldo van de kostenplaats kapitaallasten. Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen enerzijds de werkelijke rentelasten over 2025 en anderzijds de rente die we doorbelasten naar de verschillende taakvelden. De paragraaf Financiering vermeldt de systematiek met betrekking tot het renteresultaat.

Voor het bepalen van de financieringsbehoefte zijn we bij de Perspectiefnota 2026 uitgegaan dat de liquiditeit voldoende gewaarborgd lijkt voor begrotingsjaar 2026. Dit is onder andere gebaseerd op het feit dat in 2025 reeds een langlopende lening van € 30 miljoen is aangetrokken, en de verwachte inkomsten uit de grondexploitaties. Tevens is de mogelijkheid om kasgeldleningen aan te trekken, mocht er een aanvullende liquiditeitsbehoefte ontstaan.

Algemene stelposten en post onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Algemene stelposten en post onvoorzien

Volgens de comptabele regelgeving (BBV) moet elke gemeente een structurele post onvoorzien opnemen, waarvan de hoogte door de gemeente zelf wordt bepaald. Voor de begroting van dit jaar is hiervoor een bedrag van € 9.000,- geraamd. Deze middelen zijn bedoeld om onvermijdelijke en onvoorziene uitgaven tijdens het begrotingsjaar op te vangen.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Overzicht: algemene dekkingsmiddelen - Vennootschapsbelasting

Op grond van de Wet modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn ook gemeenten sinds 2016 vennootschapsbelastingplichtig voor hun ondernemersactiviteiten. Hieronder vallen in beginsel ook de (actieve) grondexploitaties. Dit betekent dat de gemeente over eventuele winsten uit dergelijke activiteiten vennootschapsbelasting (Vpb) is verschuldigd.

Sinds 2021 gaat de gemeente door "de Poort", waarmee wordt bedoeld dat sprake is van Vpb-plicht op basis van feitelijke ondernemingsactiviteiten. Voor het jaar 2026 wordt de verwachte last als gevolg van de Vpb geraamd op € 626.000 en in overeenstemming met de nota reserves en voorziening wordt dit gedekt vanuit de algemene reserve.

Deze last is in de begroting van de gemeente opgenomen en kan in de toekomst variëren, afhankelijk van de resultaten van de ondernemingsactiviteiten en de geldende fiscale wet- en regelgeving. Er wordt waar mogelijk fiscaal geoptimaliseerd binnen de kaders van de wet om de belastingdruk te beperken.