Overzicht overhead
Inleiding
Terug naar navigatie - Overzicht overhead - InleidingHet Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de baten en lasten van overhead niet onder de afzonderlijke programma’s worden opgenomen. Daarom begroten we op een centrale begrotingspost het ‘overzicht overhead’. Overhead is hier gedefinieerd als 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van het primaire proces'. Om inzichtelijk te maken waar de overhead uit bestaat, is deze verdeeld in vijf onderdelen: personeel, uitbestede bedrijfsvoering, huisvesting, automatisering en grondexploitaties.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Overzicht overhead - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
23.232 |
26.021 |
27.083 |
27.132 |
27.612 |
28.226 |
|
Baten |
198 |
46 |
41 |
45 |
45 |
45 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-23.034 |
-25.975 |
-27.042 |
-27.087 |
-27.567 |
-28.181 |
|
Onttrekkingen |
2.157 |
1.409 |
1.498 |
1.197 |
882 |
860 |
|
Toevoegingen |
1.201 |
55 |
423 |
423 |
423 |
423 |
|
Mutaties reserves |
956 |
1.354 |
1.075 |
774 |
459 |
437 |
|
Resultaat |
-22.078 |
-24.621 |
-25.967 |
-26.313 |
-27.108 |
-27.744 |
|
Onderdelen Overhead
Terug naar navigatie - - Onderdelen OverheadBedrijfsvoering
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - BedrijfsvoeringBedrijfsvoering is een continu proces, waarbij reeds ingezette ontwikkelingen worden afgerond en nieuwe initiatieven worden gestart. Deze paragraaf licht de financiële impact van de doorontwikkeling van bedrijfsvoering toe, die onderdeel is van de overheadkosten.
Ook in de periode 2026-2029 blijft de gemeente werken aan de verdere kwaliteitsverbetering van informatisering en digitale dienstverlening. Dit is een cruciale voorwaarde voor het efficiënt oppakken van opgaven, het voldoen aan wettelijke verplichtingen rondom archiefzaken, basisregistraties en beveiliging, en om te anticiperen op nieuwe Europese regelgeving vanuit de ‘digital decade’.
De ontwikkelingen op gebied van digitalisering gaan hard. Het is nodig als gemeente een visie te hebben op waar we naar toe willen qua digitalisering en de randvoorwaarden hierbij (denk aan dataveiligheid, privacy etc.). In 2025 werken we ambtelijk aan het opstellen van een I-visie. Deze visie zal in 2026 vastgesteld worden.
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
18.334 |
21.492 |
21.279 |
21.904 |
22.361 |
23.000 |
|
Baten |
198 |
46 |
41 |
45 |
45 |
45 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-18.136 |
-21.446 |
-21.238 |
-21.859 |
-22.316 |
-22.955 |
|
Resultaat |
-18.136 |
-21.446 |
-21.238 |
-21.859 |
-22.316 |
-22.955 |
|
Uitbestede bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - Uitbestede bedrijfsvoeringOnder uitbestede bedrijfsvoering vallen werkzaamheden die volgens de BBV tot de overhead worden gerekend, maar die de gemeente Lansingerland heeft uitbesteed aan derden. Dit betreft onder andere kosten voor de catering, zowel voor het bedrijfsrestaurant als voor de catering tijdens commissie- en raadsvergaderingen. Daarnaast omvatten de uitbestede bedrijfsvoering ook de kosten voor schoonmaak, onderhoud van de planten in het gemeentekantoor en beveiliging.
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
767 |
814 |
814 |
814 |
814 |
814 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-767 |
-814 |
-814 |
-814 |
-814 |
-814 |
|
Resultaat |
-767 |
-814 |
-814 |
-814 |
-814 |
-814 |
|
Huisvesting
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - HuisvestingDe huisvestingskosten bestaan uit alle kosten gerelateerd aan het gemeentekantoor, inclusief het planmatige onderhoud. Ook zijn dit de kapitaallasten, kosten voor klein onderhoud, diverse belastingen en heffingen, gas-, water- en elektriciteitskosten en verzekeringspremies.
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
2.621 |
2.694 |
3.035 |
3.263 |
3.151 |
3.184 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-2.621 |
-2.694 |
-3.035 |
-3.263 |
-3.151 |
-3.184 |
|
Resultaat |
-2.621 |
-2.694 |
-3.035 |
-3.263 |
-3.151 |
-3.184 |
|
Automatisering
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - AutomatiseringTot de automatiseringskosten behoren de kosten voor het algemeen gebruik van hard- en software (bijvoorbeeld Corsa en intranet). Hier worden ook de kosten voor het (externe) archief verantwoord. De kosten voor hard- en software van ondersteunende afdelingen vallen hier ook onder (bijvoorbeeld Key2Financiën en Pepperflow).
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
3.178 |
3.420 |
4.377 |
4.337 |
4.473 |
4.415 |
|
Resultaat |
-3.178 |
-3.420 |
-4.377 |
-4.337 |
-4.473 |
-4.415 |
|
Grondexploitaties
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - GrondexploitatiesJaarlijks vindt de doorberekening van overheadkosten naar grondexploitaties en anterieure overeenkomsten plaats via het overzicht overhead. Deze doorbelasting wordt bepaald op basis van het overheadstarief per uur en het aantal uren op de grondexploitaties en anterieure overeenkomsten.
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-1.668 |
-3.008 |
-2.199 |
-1.951 |
-1.951 |
-1.951 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
1.668 |
3.008 |
2.199 |
1.951 |
1.951 |
1.951 |
|
Resultaat |
1.668 |
3.008 |
2.199 |
1.951 |
1.951 |
1.951 |
|
Reservemutaties
Terug naar navigatie - Onderdelen Overhead - ReservemutatiesDe lasten die zijn opgenomen in de diverse onderdelen van de overhead waar onder automatisering en huisvesting worden deels gedekt door onttrekkingen aan de algemene- en bestemmingsreserves. In de onderstaande tabel worden deze reservemutaties weergegeven. Ten opzichte van 2025 is er een stijging in de onttrekkingen en de toevoegingen. Per saldo resulteert dit in een daling van de reservemutaties. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door verhoging van de dotatie aan groot onderhoud gemeentehuis. Mutaties tussen reserves lopen via de Algemene Reserve en ook via de exploitatie. Hierdoor is er in 2026 een hoge reservemutatie zichtbaar aan de baten en aan de lastenkant.
Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekkingen |
2.157 |
1.409 |
1.498 |
1.197 |
882 |
860 |
|
Toevoegingen |
1.201 |
55 |
423 |
423 |
423 |
423 |
|
Mutaties reserves |
956 |
1.354 |
1.075 |
774 |
459 |
437 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Overzicht overhead - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€1.061.000 nadeel)
Extra kapitaallasten ICT (€417.000 nadeel)
In 2026 zijn de kapitaalasten gestegen door reeds uitgevoerde en afgesloten investering in 2025 .
Indexatie ICT software (€221.000 nadeel)
De stijging van de kosten wordt veroorzaakt omdat naaste hogere indexatie ook aantal licenties zijn gestegen ten opzichte van de verwachte opgenomen stijging in 2025. Aanvullend zijn enkele nieuwe licenties afgesloten.
Doorvoeren Nextgen (€265.000 nadeel)
In 2026 worden extra kosten gemaakt voor het project Nextgen. Dit project richt zich op het moderniseren van de digitale werkwijze van alle medewerkers, zodat deze aansluit op de behoeften en programma’s van de toekomst.
Eenmalig verlagen budget garantiebanen (€250.000 voordeel)
In 2026 verlagen we eenmalig het budget van de garantiebanen met €250.000. Het streven is om de doelstelling van de invulling van de garantiebanen alsnog te behalen, maar de huidige verwachting is dat we die voor eind 2026 niet volledig kunnen realiseren. Dit heeft dus geen effect op de inzet die we hierop plegen,
voor 2026 passen we het bedrag aan naar de meest recente verwachting, en meerjarig houden we het budget in stand.
Lager incidenteel budget in 2026 voor Contractenbank en verplichtingenadministratie (€370.000 voordeel)
Middels raadsvoorstel ( BR2500020 van 22 mei 2025) is voor de jaren 2025 en 2026 individueel budget beschikbaar gesteld voor het opzetten van de Contractenbank en een verplichtingenadministratie. Dit voordeel wordt veroorzaakt omdat het individuele budget voor 2026 lager € 370.000 lager is was dan wat is op genomen in de begroting van 2025.
Groot onderhoud gemeentehuis (€368.000 nadeel)
Sinds de bouw van het gemeentehuis is voor het onderhoud van het gemeentehuis gekozen voor een reactieve onderhoudsstrategie. Gezien de leeftijd en het intensieve gebruik van het object is een wijziging in strategie en aanpak gewenst. Om de kosten voor nu en in de toekomst inzichtelijk te krijgen is voor het gemeentehuis een nieuw MJOP opgesteld en wordt omgeschakeld naar een meer preventieve /planmatige onderhoudsstrategie. Dit sluit ook aan bij de onderhoudsstrategie die wij bij het overige gemeentelijke vastgoed hanteren. Het preventief onderhouden van het gemeentehuis levert een nadeel op van €368.000.
Doorbelasting Overhead Investeringen (€463.000 voordeel)
Voor de begroting 2026 is de methodiek van de interne doorbelasting van overhead binnen het domein Ruimte & Economie herzien, wat heeft geleid tot een mutatie van de interne doorbelasting van overhead. Dit resulteert in een hogere doorbelasting van de overheadkosten.
Doorbelasting Grondexploitaties/Anterieure Overeenkomsten (€809.000 nadeel)
Voor de begroting 2026 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd, wat heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting. Als gevolg hiervan er minder kosten naar grondexploitaties en anterieure overeenkomsten doorbelast. Dit resulteert in een lagere doorbelasting van de overheadkosten.
Overige afwijkingen (€64.000 nadeel)
Het verschil van €64.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€5.000 nadeel)
Het verschil van €5.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€279.000 nadeel)
Groot onderhoud gemeentehuis (€368.000 nadeel)
In 2026 wordt een bedrag van € 368.000 gebruikt voor de dekking van de extra lasten ten behoeve van de overgang naar een nieuwe, meer preventieve en planmatige onderhoudsstrategie voor het gemeentehuis zoals ook hierboven is genoemd.
Overige afwijkingen (€89.000 voordeel)
Het verschil van € 89.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.