Programma 4: Sociaal Domein
Beoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Beoogd maatschappelijk effectWe dragen bij aan de bestaanszekerheid van onze inwoners
We stimuleren dat inwoners hun eigen regie en hun doen-vermogen versterken. Daarmee ontwikkelen onze inwoners perspectieven en ondernemen ze stappen naar autonomie en zelfstandigheid. Daarnaast zorgen we dat we een betrouwbare en voorspelbare overheid zijn. We zorgen voor een vangnet voor wie dat nodig heeft, we zetten in op begrijpelijke taal en laagdrempelige dienstverlening.
We dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners
We stimuleren een gezonde leefstijl met een uitnodigende leefomgeving en gezonde sport- en schoolkantines. We dragen bij aan de mentale gezondheid van onze inwoners door te voorkomen dat problemen groter worden. We zetten in op de sociale basis. Daarnaast stimuleren we netwerkkracht, waarbij een inwoner kan terugvallen op het sociale netwerk van buurt- en verenigingsleven.
We dragen bij aan kansengelijkheid van onze inwoners
We zorgen voor passende dienstverlening voor inwoners die ons benaderen met een (hulp)vraag. We werken aan een samenleving waarin iedereen voldoende kansen krijgt om mee te doen. We zorgen voor een kansrijke start voor kinderen, voor goed onderwijs en voor mogelijkheden voor iedereen om zich te kunnen blijven ontwikkelen.
De Lansingerlandse standaard 2024 is onze basis
De Lansingerlandse Standaard 2024 biedt de kaders voor de keuzes die we maken om onze beleidsdoelen te bereiken. Met de standaard geven we invulling aan onze rol en aan onze inzet op de niveaus van Samenleving, Sociale basis en Hulp. De standaard biedt een sturingsmodel waarmee we onze rol per niveau kunnen bepalen. De Lansingerlandse Standaard is een fundament voor de beleidsplannen Integraal Veiligheidsbeleid (2024 - BR2400008), Vitaal en waardig ouder worden (doelgroep ouderen - 2024 - BR2400112), Kansrijk Opgroeien (doelgroep jeugd - 2024 – BR2400111) en Grip op het leven (doelgroep volwassenen - 2025 – BR2500049) en de uitvoering daarvan.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
75.352 |
73.624 |
73.845 |
73.106 |
74.195 |
75.497 |
|
Baten |
22.156 |
18.532 |
15.135 |
14.000 |
14.342 |
14.596 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-53.196 |
-55.092 |
-58.710 |
-59.106 |
-59.853 |
-60.901 |
|
Onttrekkingen |
8.036 |
884 |
260 |
260 |
260 |
260 |
|
Toevoegingen |
7.991 |
1.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
45 |
-372 |
260 |
260 |
260 |
260 |
|
Resultaat |
-53.150 |
-55.464 |
-58.450 |
-58.846 |
-59.593 |
-60.641 |
|
Beleidsveld Samenleving
Terug naar navigatie - - Beleidsveld SamenlevingDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Doelstelling - Wat willen we bereiken?Een inclusieve samenleving met gelijkwaardigheid als uitgangspunt
Als gemeente dragen we bij aan een krachtige en vitale samenleving. We vinden het belangrijk dat inwoners voldoende kansen krijgen om mee te kunnen doen in de samenleving. Veel inwoners hebben voldoende mogelijkheden om zelf of met behulp van hun netwerk de meeste zaken te organiseren die horen bij het dagelijks leven, zoals het doen van het huishouden of het op orde houden van de financiën. Deze inwoners nemen deel aan sociale activiteiten als sport en cultuur, doen vrijwilligerswerk, hebben een gezonde leefstijl en zijn mentaal in balans. Samen met de maatschappelijke partners biedt de gemeente een sociale basis voor inwoners die hier hulp bij nodig hebben. Daaronder vallen onder andere statushouders die bezig zijn met hun inburgering en ontheemde Oekraïners. Voor deze laatste groep organiseren we ook tijdelijke huisvesting. Ook helpen we hen om hun plek vinden in de Lansingerlandse samenleving.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
8.943 |
7.400 |
2.946 |
2.821 |
2.851 |
2.875 |
|
Baten |
7.516 |
5.322 |
36 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-1.427 |
-2.078 |
-2.909 |
-2.821 |
-2.851 |
-2.875 |
|
Onttrekkingen |
6.523 |
110 |
260 |
260 |
260 |
260 |
|
Toevoegingen |
7.991 |
1.181 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
-1.468 |
-1.071 |
260 |
260 |
260 |
260 |
|
Resultaat |
-2.895 |
-3.149 |
-2.649 |
-2.561 |
-2.591 |
-2.615 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Samenleving - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€4.454.000 voordeel)
Opvang ontheemde Oekraïners (€3.375.000 voordeel)
De richtlijn tijdelijke bescherming (RTB) loopt tot 4 maart 2026 en het vervolg hiervan is gezien de landelijke ontwikkelingen nog onzeker. Bij een verlenging lopen de kosten en inkomsten langer door waardoor dit verschil minder groot is. Zodra er meer bekend is, informeren wij de raad.
Decentralisatie-uitkering Spreidingswet en Meerkosten Oekraïne (€110.000 voordeel)
De decembercirculaire 2024 leverde ten opzichte van de septembercirculaire 2024 een voordeel, waarvan €110.000 als gevolgen van de decentralisatie-uitkeringen Spreidingswet (€59.000) en ‘Meerkosten Oekraïne Sociaal Domein’ (€51.000). Bij de jaarrekening 2024 hevelden we deze middelen over naar 2025.
Wet inburgering (€1.165.000 voordeel)
Per 1 januari 2026 valt deze taak onder het beleidsveld 4.3 Participatie. Hierdoor ontstaat er per 2026 een voordeel op dit beleidsveld.
Bouw- en woonrijp maken Noordpolder t.b.v. tijdelijke flexwoningen (€290.000 nadeel)
De gemeenteraad gaf in 2024 onder voorwaarden akkoord op het investeringsvoorstel bouw- en woonrijp maken van de Noordpolder voor tijdelijke flexwoningen (BR2400061). De kapitaallasten die hieruit voortvloeien, bedragen €290.000 per jaar en met een afschrijvingstermijn van vijftien jaar.
Overige verschillen (€94.000 voordeel)
Het verschil van €94.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€5.286.000 nadeel)
Opvang ontheemde Oekraïners (€4.543.000 nadeel)
De richtlijn tijdelijke bescherming (RTB) loopt tot 4 maart 2026 en het vervolg hiervan is gezien de landelijke ontwikkelingen nog onzeker. Bij een verlenging lopen de kosten en inkomsten langer door waardoor dit verschil minder groot is. Zodra er meer bekend is, informeren wij de raad.
Wet inburgering (€700.000 nadeel)
Per 1 januari 2026 valt deze taak onder het beleidsveld 4.3 Participatie. Hierdoor ontstaat er per 2026 een voordeel op dit beleidsveld.
Overige verschillen (€43.000 nadeel)
Het verschil van €43.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€1.331.000 voordeel)
Bouw- en woonrijp maken Noordpolder t.b.v. tijdelijke flexwoningen (€260.000 voordeel)
De gemeenteraad gaf in 2024 onder voorwaarden akkoord op het investeringsvoorstel bouw- en woonrijp maken van de Noordpolder voor tijdelijke flexwoningen (BR2400061). De afschrijving die hieruit voortvloeit en welke we onttrekken uit de kapitaallastenreserve, bedraagt €260.000 per jaar en met een termijn van vijftien jaar.
Decentralisatie-uitkering Spreidingswet en Meerkosten Oekraïne (€110.000 nadeel)
De decembercirculaire 2024 leverde ten opzichte van de septembercirculaire 2024 een voordeel, waarvan €110.000 als gevolgen van de decentralisatie-uitkeringen Spreidingswet (€59.000) en ‘Meerkosten Oekraïne Sociaal Domein’ (€51.000). Bij de jaarrekening 2024 hevelden we deze middelen over naar 2025.
Opgave opvang Nieuwkomers (€1.181.000 voordeel)
In 2025 stortten we het exploitatieoverschot van de specifieke uitkering Bekostigingsregeling opvang ontheemde Oekraïners in de bestemmingsreserve Opgave opvang Nieuwkomers.
Beleidsveld Jeugd
Terug naar navigatie - - Beleidsveld JeugdDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Doelstelling - Wat willen we bereiken?Gezond, veilig en kansrijk opgroeien in Lansingerland
We investeren in het kansrijk opgroeien van onze jeugdigen. Kansrijk betekent opgroeien in een veilige leefomgeving waar gezondheid wordt gestimuleerd, jeugdigen gelijke kansen hebben, er weinig gezondheidsverschillen zijn en zij zich vrij kunnen ontplooien en ontwikkelen.
Om gezond, kansrijk en veilig te kunnen opgroeien zijn er voor alle jeugdigen in onze gemeente algemene voorzieningen beschikbaar zoals sport en culturele activiteiten, onderwijs en voorschoolse educatie, speelvoorzieningen en groen in de wijk. Wanneer er een ondersteuningsvraag is kunnen jeugdigen en gezinnen ook een beroep doen op vrij toegankelijke voorzieningen in de sociale basis zoals de jeugdgezondheidszorg, jeugd- en jongerenwerk of de jeugdcoach op school. Als er meer hulp nodig is, dan voorzien we in geïndiceerde hulp vanuit de Jeugdwet zoals begeleiding, behandeling, pleegzorg of crisishulp.
Het aantal jeugdigen in Lansingerland blijft licht groeien. Als percentage van de bevolking daalt het aandeel jeugdigen licht naar 23,7% (was 25,2% in 2020 en daarna dalend). We zetten de beweging voort waarmee we de stijgende lijn van het aantal jeugdigen met geïndiceerde hulp afvlakken. In 2026 gaat naar verwachting 80% van de uitgaven naar geïndiceerde hulp en 20% naar vrij toegankelijke hulp. Ons beleid is dat we inzetten in op het verstevigen van de lokale sociale basis waar jeugdigen en hun ouders met een hulpvraag terecht kunnen. Daarmee houden we de geïndiceerde hulp beschikbaar voor jeugdigen die dat echt nodig hebben. We volgen hiermee de landelijke Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028. Voor het uitvoeren van dit beleid en het in gang zetten van de beweging hebben we in 2026 minder budget beschikbaar. We kunnen hierdoor niet inzetten op het verstevigen en uitbreiden van de lokale sociale basis. We verkleinen het bestaande aanbod.
In het beleidsplan Kansrijk opgroeien in Lansingerland (BR2400111) hebben we vastgelegd dat we de komende jaren werken aan vijf prioriteiten. In het bijbehorende uitvoeringsplan staat op welke manier het college uitvoering geeft aan de prioriteiten. Hieronder hebben we uitgewerkt hoe we in 2026 op de prioriteiten investeren.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
30.633 |
31.373 |
32.708 |
32.259 |
32.350 |
32.587 |
|
Baten |
606 |
646 |
578 |
470 |
470 |
470 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-30.027 |
-30.727 |
-32.130 |
-31.789 |
-31.880 |
-32.117 |
|
Onttrekkingen |
1.119 |
774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Toevoegingen |
0 |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
1.119 |
699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Resultaat |
-28.907 |
-30.028 |
-32.130 |
-31.789 |
-31.880 |
-32.117 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Jeugd - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€1.335.000 nadeel)
Indexatie (€1.260.000 nadeel)
Indexeren zorgkosten (lokaal en GRJR) met de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling index (OVA) van 4,2%. Indexeren subsidies/uitvoeringskosten GRJR met 5,2% op basis van regionale afspraken.
Ombuiging Kansrijk opgroeien (€1.090.000 voordeel)
Op basis van de vastgestelde Perspectiefnota 2026, versoberen wij het aanbod in de sociale basis door € 840.000 minder uit te geven. Het gaat onder andere om stoppen met preventieve hulp aan kinderen met beginnende problematiek, maatjesprojecten en ondersteuning aan kwetsbare gezinnen. We stoppen met de preventie trainingen voor jeugdigen.
Herijking taakstelling jeugdhulp (€647.000 nadeel)
De in de begroting 2024 structureel opgenomen taakstelling van € 1,64 miljoen is deels gerealiseerd. Het restant van de taakstelling a € 900.000 is op basis van nieuwe inzichten onderbouwd.
Jeugd GRJR (€680.000 nadeel)
We zien op basis van de trends een forse stijging op perceel B/ behandeling met verblijf. Vanuit andere zorgvormen zijn er zijn een aantal kinderen doorgestroomd naar deze zorg en omdat dit zeer dure trajecten zijn kan een kleine stijging van de vraag zorgen voor een relatief grote stijging van de kosten. In de prognose bij de perspectiefnota is de begroting op perceel E fors naar beneden bijgesteld. In de meest recente prognose is het voordeel op perceel E/ambulant minder groot dan eerder gedacht, omdat we een lichte stijging zien in het aantal kinderen dat specialistische GGZ nodig heeft. Hier staat tegenover een verwacht voordeel op LTA en voordeel op de overige percelen. Dit resulteert in een nadeel van €680.000.
Eenmalige bijdrage verbouwing CJG (€190.000 voordeel)
Betreft bijdrage voor eenmalige verbouwing CJG en is in 2025 verwerkt in de Zomerrapportage. Deze is niet meer van toepassing in 2026.
Overige verschillen (€28.000 nadeel)
Het verschil nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€68.000 nadeel)
Het verschil van € 68.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€699.000 nadeel)
Geen onttrekking ten behoeve van jeugd (€ 774.000 nadeel)
In 2026 is geen onttrekking aan de reserves meer voorzien ten behoeve van jeugd. Dit betekent een nadeel van € 774.000.
Overige verschillen (€ 75.000 voordeel)
Het verschil van €75.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld Participatie
Terug naar navigatie - - Beleidsveld ParticipatieDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Doelstelling - Wat willen we bereiken?We willen dat volwassenen in Lansingerland grip hebben op hun eigen leven en mee kunnen doen in de Lansingerlandse samenleving
We gaan ervan uit dat veerkrachtige volwassenen zorgen voor een veerkrachtige samenleving, waarin ieder mee kan doen naar vermogen. We zorgen voor zichtbare en laagdrempelige voorzieningen en bieden voor de meest kwetsbare inwoners voor een passend aanbod voor hulp en ondersteuning.
In het beleidsplan Grip op het leven in Lansingerland (BR2500049) hebben we vastgelegd dat we de komende jaren werken aan zes prioriteiten. In de bijbehorende uitvoeringsplannen staat op welke manier het college uitvoering geeft aan de prioriteiten. Hieronder hebben we uitgewerkt hoe we in 2026 op de prioriteiten investeren.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
20.839 |
19.072 |
21.838 |
21.570 |
22.234 |
22.929 |
|
Baten |
13.529 |
12.028 |
13.977 |
13.200 |
13.525 |
13.762 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-7.310 |
-7.044 |
-7.862 |
-8.370 |
-8.709 |
-9.168 |
|
Onttrekkingen |
280 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
280 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Resultaat |
-7.031 |
-7.044 |
-7.862 |
-8.370 |
-8.709 |
-9.168 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Participatie - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€2.912.000 nadeel)
Uitkeringen (€503.000 nadeel)
Het aantal aanvragen voor bijstandsuitkeringen stijgt naar verwachting de komende jaren, met daarbij ook een toename van het aantal inwoners met meervoudige hulpvragen, onder andere als gevolg van de taakstelling statushouders, de instroom van de groep die voorheen een Wajong kreeg toegekend en wijzigingen in de bevolkingssamenstelling. Verder zien we veel jongeren die een uitkering aanvragen en bestaat het huidige bestand voor een groot deel uit mensen met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt, die we dus niet op korte termijn naar werk kunnen bemiddelen.
Daarnaast stelt het CPB in het Centraal Economisch Plan (februari 2025) dat de werkloosheid oploopt naar 4% in 2026. De arbeidsmarkt is in 2025 krap gebleven; ondanks de krimp van de economie bleef de werkgelegenheid groeien. Met vertraging verwacht het CPB echter toch een toename van de werkloosheid, wat onder normale omstandigheden na 2025 een landelijke stijging van het aantal bijstandsuitkeringen betekent.
Wet inburgering (€2.277.000 nadeel)
Deze taak valt per 1 januari 2026 onder het beleidsveld 4.3 Participatie. Tot en met 2025 viel dit onder beleidsveld 4.1 Samenleving. Daar worden de lasten dan ook verantwoord. Hierdoor ontstaat er eenmalig een verschil.
Overige verschillen (€132.000 nadeel)
Het verschil van €132.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€1.949.000 voordeel)
Uitkeringen (€315.000 voordeel)
Voor het BUIG-budget (inkomsten) gaan we uit van de raming van LIAS BUIG. De bijstelling van het budget leidt vooralsnog tot een negatief effect op lasten- en batenniveau. Wanneer de definitieve BUIG 2026 is gepubliceerd, volgt een (definitieve) bijstelling van de BUIG. De gemeente neemt diverse maatregelen (BR2400047) om de tekorten op de BUIG-gelden terug te dringen.
Wet inburgering (€1.637.000 voordeel)
Deze taak valt per 1 januari 2026 onder het beleidsveld 4.3 Participatie. Tot en met 2025 viel dit onder beleidsveld 4.1 Samenleving. Daar worden de lasten dan ook verantwoord. Hierdoor ontstaat er eenmalig een verschil.
Overige verschillen (€3.000 nadeel)
Het verschil van €3.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning
Terug naar navigatie - - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuningDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Doelstelling - Wat willen we bereiken?We willen dat inwoners zelfstandig mee kunnen doen in de samenleving, zo lang als mogelijk thuis blijven wonen en actief mee kunnen doen aan het maatschappelijk leven.
Als gemeente zetten we in op het creëren van een leefomgeving waarin het maken van gezonde keuzes en het hebben of behouden van een positieve en gezonde leefstijl makkelijker worden. We laten onze inwoners hierbij zoveel mogelijk de eigen regie voeren, het is aan de inwoners zelf of ze hier iets mee willen doen. We zetten voornamelijk in op het versterken van de vitaliteit van onze inwoners die hier een extra steuntje in de rug bij nodig hebben. Zowel voor volwassenen als ouderen zetten we in op eigen regie. We maken nog sterker de beweging naar een sterke sociale basis met een passend lokaal aanbod, zodat hulp beschikbaar blijft voor inwoners die het echt nodig hebben. We zien dat de komende jaren de groep ouderen sterk groeit. Vanwege hun toegenomen vitaliteit kunnen zij langer en beter voor zichzelf en hun omgeving zorgen. Met onze inzet willen we de vitaliteit en de eigen regie van de 67-plusser verder versterken. We zien ook dat vanwege de groei van het aantal inwoners de komende jaren de vraag om hulp zal toenemen. Door oplopende kosten en een tekort aan personeel zorgt dit voor problemen in de zorg. We zetten een beweging in gang waarmee we de sociale basis verstevigen, zodat we de vraag om maatwerkvoorzieningen kunnen afvlakken. In het beleidsplan Grip op het leven in Lansingerland (BR2500049) hebben we vastgelegd aan welke prioriteiten we de komende jaren werken voor volwassenen. In het beleidsplan Vitaal en waardig ouder worden in Lansingerland (BR2400112) hebben we vastgelegd aan welke prioriteiten we de komende jaren werken voor ouderen. In de bijbehorende uitvoeringsplannen staat op welke manier het college uitvoering geeft aan de prioriteiten. Hieronder hebben we uitgewerkt hoe we in 2026 op de prioriteiten investeren.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
14.937 |
15.778 |
16.353 |
16.456 |
16.760 |
17.106 |
|
Baten |
505 |
535 |
544 |
331 |
347 |
364 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-14.431 |
-15.243 |
-15.809 |
-16.126 |
-16.413 |
-16.741 |
|
Onttrekkingen |
114 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
114 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Resultaat |
-14.317 |
-15.243 |
-15.809 |
-16.126 |
-16.413 |
-16.741 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Maatschappelijke ondersteuning - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€575.000 nadeel)
Huishoudelijke hulp (€534.000 nadeel)
De stijging is een gevolg van verschillende zaken: met de aanbieders zijn afspraken gemaakt over het jaarlijks indexeren van de tarieven, bijvoorbeeld voor de stijgende kosten die zij maken voor hun personeel. Daarnaast zien we een toename van het gebruik van de voorziening. Het grootste deel van de gebruikers van Hulp bij Huishouden zijn ouderen. Het aantal ouderen neemt toe en ze blijven steeds langer thuis wonen. Zij hebben in toenemende mate ondersteuning nodig om thuis te blijven wonen.
Overige verschillen (€41.000 nadeel)
Het verschil van €41.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€9.000 voordeel)
Het verschil van €9.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Kengetallen Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Kengetallen Sociaal DomeinBeleidsveld |
Kengetal |
Realisatie 2024 |
Begr 2025 |
Begr 2026 |
|---|---|---|---|---|
Samenleving |
||||
Percentage inwoners dat maatwerkondersteuning ontvangt in het kader van de Participatiewet, Jeugdwet of Wmo |
7% |
8% |
7% |
|
Jeugd |
||||
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland |
15.896 |
15.800 |
15.900 |
|
Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening |
2.071 |
1.982 |
2.150 |
|
Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen |
20% |
25% |
20% |
|
Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen |
80% |
75% |
80% |
|
Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening |
€ 10.500 |
€ 11.277 |
€ 11.510 |
|
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdzorg |
62% |
70% |
59% |
|
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdzorg |
38% |
30% |
41% |
|
Participatie |
||||
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december |
617 |
590 |
690 |
|
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december |
762 |
739 |
904 |
|
Percentage inwoners met een bijstandsuitkering |
1,15% |
1,13% |
1,35% |
|
Aantal kandidaten uitgestroomd naar betaald werk |
65 |
89 |
95 |
|
Aantal formele schuldhulptrajecten |
156 |
190 |
200 |
|
Aantal inburgeraars op 31 december |
n.v.t. |
n.v.t. |
296 |
|
Het aantal goedgekeurde aanvragen bijzondere bijstand |
n.v.t. |
n.v.t. |
257 |
|
Maatschappelijke ondersteuning |
||||
Aantal 65-plusser in Lansingerland |
10.835 |
11.128 |
11.450 |
|
Aantal ondersteuningsplannen voor 65-plussers in het afgelopen kalenderjaar |
€ 741 |
€ 813 |
€ 892 |
|
Aantal unieke inwoners waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een Wmo-maatwerkvoorziening |
||||
· Jeugd |
69 |
103 |
155 |
|
· Volwassenen |
401 |
445 |
495 |
|
· 65-plussers |
853 |
938 |
1031 |
|
Aantal woningaanpassingen voor 65-plussers in het afgelopen kalenderjaar |
104 |
124 |
149 |
|
Gemiddelde zorguitgaven per inwoner met een Wmo- maatwerkvoorziening |
||||
· Jeugd |
€ 18 |
€ 27 |
€ 28 |
|
· Volwassenen |
€ 69 |
€ 76 |
€ 84 |
|
· 65-plussers |
€ 549 |
€ 589 |
€ 630 |
|
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO) |
77% |
80% |
nog niet bekend |
|
% door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO) |
81% |
80% |
nog niet bekend |
Toelichting op kengetallen Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal Domein - Toelichting op kengetallen Sociaal DomeinSamenleving
Percentage inwoners met maatwerkvoorziening
Dit betreft het percentage inwoners met een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, de participatiewet, de gemeentelijk wet op schuldhulpverlening en de Wmo.
Jeugd
Aantal jeugdigen woonachtig in Lansingerland
We meten het aantal jeugdigen van 0-18 jaar die in Lansingerland wonen en volgen hierbij de meest recente Bevolkingsprognose Lansingerland (2024-2040). We bekijken daarbij of het aandeel jeugd in Lansingerland ten opzichte van het aantal inwoners stijgt of daalt.
Aantal jeugdigen waarvoor een of meerdere indicaties zijn afgegeven voor een maatwerkvoorziening
We meten het aantal jeugdigen van 0-18 jaar die een of meerdere indicaties hebben voor een maatwerkvoorziening. We gaan er hierbij vanuit dat met de groei (of daling) van het aantal jeugdigen in Lansingerland, ook het aandeel jeugdigen met een of meerdere indicaties mee stijgt (of daalt). We meten hier aan af hoe groot het aandeel jeugdigen is met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening en hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit aantal).
Percentage uitgaven vrij toegankelijke voorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen vrij toegankelijke voorzieningen en lokale en regionale maatwerkvoorzieningen.
Percentage uitgaven lokale en regionale maatwerkvoorzieningen
We meten het percentage uitgaven voor lokale en regionale maatwerkvoorzieningen en zetten dit af tegen de uitgaven voor vrij toegankelijke voorzieningen. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokale en regionale maatwerkwerkvoorzieningen en vrij toegankelijke voorzieningen.
Gemiddelde zorguitgave per jeugdige met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening
We meten de gemiddelde zorguitgave in een jaar per jeugdige van 0-23 jaar met een of meerdere indicaties voor een maatwerkvoorziening. We bekijken daarbij of hoe dit zich verhoudt tot voorgaande jaren (stijgt of daalt dit bedrag).
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte jeugdhulp
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdhulp en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdhulp. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen regionaal ingekochte hulp en lokaal ingekochte hulp.
Percentage uitgaven maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte jeugdhulp
We meten het percentage uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor lokaal ingekochte Jeugdhulp en zetten dit af tegen de uitgaven voor maatwerkvoorzieningen voor regionaal ingekochte Jeugdhulp. We willen inzicht krijgen in de verhouding in uitgaven tussen lokaal ingekochte hulp en regionaal ingekochte hulp.
Participatie
Aantal lopende bijstandsuitkeringen op 31 december
Dit getal geeft het aantal bijstandsuitkeringen aan op 31 december.
Aantal bijstandsgerechtigden op 31 december
Vaak ligt het aantal bijstandsuitkeringen wat lager dan het aantal bijstandsgerechtigden (personen), omdat er meer personen binnen een huishouden van één uitkering afhankelijk kunnen zijn. Bijstandsuitkeringen kunnen dus meerdere uitkeringen binnen een gezin omvatten. De bijstandsgerechtigden zijn de individuele personen.
Percentage inwoners met een bijstandsuitkering
Percentage bijstandsgerechtigden ten opzichte van de totale beroepsbevolking in Lansingerland.
Aantal kandidaten dat is uitgestroomd naar betaald werk
Het aantal bijstandsgerechtigden dat is uitgestroomd naar betaald werk en niet langer afhankelijk is van een bijstandsuitkering.
Aantal formele schuldhulptrajecten
Formele trajecten: schuldhulpverleningstraject conform de gemeentelijke wet schuldhulpverlening.
Aantal inburgeraars
Het totaal aantal inwoners met een verblijfstatus dat aan een inburgeringstraject deelneemt. Het traject wordt middels één van de drie mogelijke inburgeringsroutes afgestemd op de inburgeraar.
Het aantal goedgekeurde aanvragen bijzondere bijstand
Dit getal geeft aan hoeveel inwoners gebruik maken van bijzondere bijstand.
Wmo
Aantal unieke cliënten (jeugd, volwassenen en ouderen) dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo
Dit getal geeft aan hoeveel cliënten gebruik maakt van een Wmo-voorziening.
Gemiddelde zorguitgaven per Wmo-cliënt in een maatwerkvoorziening
Dit cijfer zet de uitgaven voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het aantal Wmo-gebruikers dat in een jaar ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt. Een stijging kan te maken hebben met stijgende prijzen maar ook met een gestegen gemiddelde zorgzwaarte.
Gemiddelde zorguitgaven Wmo-maatwerkvoorziening per inwoner in Lansingerland
Dit cijfer zet de uitgaven voor Wmo-maatwerkvoorzieningen af tegen het totaal aantal inwoners binnen de gemeente.
Tevredenheid kwaliteit ondersteuning (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers tevreden is met de kwaliteit van ondersteuning.
Percentage dat door hulp een betere kwaliteit van leven heeft (bron: CEO)
We meten dit kengetal via cliëntervaringsonderzoeken. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Wmo-gebruikers door hulp een betere kwaliteit van leven ervaart.