Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs
Beoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs - Beoogd maatschappelijk effectWe dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners
Een actief verenigingsleven en een passend cultureel en sportief voorzieningenniveau dragen bij aan een gezonde leefstijl, mentale gezondheid en netwerkkracht. Daarom ondersteunen we verenigingen en investeren we in de realisatie en het beheer van voldoende en passende culturele en sportaccommodaties. Ook zorgen we voor voldoende binnensportaccommodaties voor het bewegingsonderwijs.
We dragen bij aan kansengelijkheid van onze inwoners
We hebben een belangrijke wettelijke taak op het gebied van onderwijshuisvesting voor het primair- en voortgezet onderwijs. We zorgen ervoor dat er voldoende plek is voor onderwijs in Lansingerland, we blijven werken aan goede en gezonde onderwijslocaties en spelen in op de groei in onze gemeente.
Daarnaast dragen wij zorg voor leerlingenvervoer, voor leerlingen die door een beperking niet zelf naar school kunnen reizen of leerlingen die naar een speciale school gaan. We handhaven de leerplicht, zodat alle leerlingen naar school kunnen gaan. We houden toezicht op de kwaliteit van kinderopvang in onze gemeente. Daarmee dragen we bij aan het kansrijk opgroeien in Lansingerland.
We dragen bij aan leefbaarheid en veiligheid van Lansingerland
We stimuleren een veerkrachtige samenleving en dragen bij aan een goed voorzieningenaanbod. Daarom zorgen we voor een passend aanbod van accommodaties voor onder meer cultuur, sportbeoefening en bibliotheken. Op deze plekken kunnen mensen elkaar ontmoeten en sociale contacten opdoen. Zo ontstaat samenhang die bijdraagt aan een vitale samenleving waarin iedereen de mogelijkheid heeft om mee te doen. Ook stimuleren we het organiseren van aansprekende evenementen en faciliteren we een stevige lokale omroep.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
15.982 |
17.999 |
16.312 |
16.844 |
17.279 |
17.678 |
|
Baten |
2.342 |
2.592 |
2.098 |
2.073 |
2.073 |
2.073 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-13.640 |
-15.408 |
-14.213 |
-14.771 |
-15.206 |
-15.604 |
|
Onttrekkingen |
793 |
27.000 |
1.635 |
1.395 |
1.416 |
1.423 |
|
Toevoegingen |
652 |
25.186 |
692 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
140 |
1.815 |
944 |
1.395 |
1.416 |
1.423 |
|
Resultaat |
-13.500 |
-13.593 |
-13.270 |
-13.376 |
-13.790 |
-14.182 |
|
Beleidsveld Sport
Terug naar navigatie - - Beleidsveld SportDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Sport - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Sport - Doelstelling - Wat willen we bereiken?We willen dat bewegen en sporten voor iedereen toegankelijk is
Bewegen en sporten is voor alle inwoners van onze gemeente belangrijk. Het draagt bij aan een gezonde leefstijl en aan mentale veerkracht. Wij zetten in op het bereikbaar en toegankelijk maken van sport en bewegen voor alle inwoners. We hebben hierbij extra aandacht voor kinderen en jongeren, mensen met een minimuminkomen, mensen met een beperking en ouderen. We zorgen voor voldoende en geschikte sportmogelijkheden voor ons groeiende aantal inwoners.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Sport - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
2.838 |
2.737 |
2.931 |
2.850 |
3.013 |
3.145 |
|
Baten |
841 |
795 |
825 |
801 |
801 |
801 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-1.998 |
-1.942 |
-2.106 |
-2.049 |
-2.213 |
-2.344 |
|
Onttrekkingen |
0 |
20 |
22 |
10 |
10 |
10 |
|
Toevoegingen |
0 |
0 |
12 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
0 |
20 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Resultaat |
-1.998 |
-1.922 |
-2.096 |
-2.040 |
-2.203 |
-2.335 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Sport - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€194.000 nadeel)
Het verschil van €194.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€30.000 voordeel)
Het verschil van €30.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€10.000 nadeel)
Het verschil van €10.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld Cultuur
Terug naar navigatie - - Beleidsveld CultuurDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Cultuur - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Cultuur - Doelstelling - Wat willen we bereiken?We willen dat cultuur voor iedereen toegankelijk is
Cultuur draagt bij aan de leefbaarheid in de gemeente en aan de ontwikkeling en ontplooiing van onze inwoners. Daarom investeren we in een passend, uitnodigend en toegankelijk cultuuraanbod voor iedereen. Ons rijke verenigingsleven verzorgt diverse vormen van kunst- en cultuuruitingen, van muziek tot theater en dans. Daarnaast investeren we in passende culturele voorzieningen waaronder de drie cultuurhuizen, Theater ‘t Web, de Cultuurfabriek en Cultuurhuis Casa Cadanza en Bibliotheek Oostland, die haar bibliotheekpositie verstevigt in aanloop naar de invoering van de zorgplicht openbare bibliotheken in 2027.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Cultuur - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
2.180 |
2.583 |
2.808 |
3.391 |
3.443 |
3.446 |
|
Baten |
178 |
198 |
595 |
595 |
595 |
595 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-2.002 |
-2.385 |
-2.213 |
-2.796 |
-2.848 |
-2.851 |
|
Onttrekkingen |
38 |
38 |
38 |
601 |
651 |
651 |
|
Toevoegingen |
327 |
186 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
-289 |
-147 |
38 |
601 |
651 |
651 |
|
Resultaat |
-2.291 |
-2.532 |
-2.174 |
-2.194 |
-2.197 |
-2.199 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Cultuur - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€225.000 nadeel)
Subsidie cultuurhuis (€202.000 nadeel)
In 2026 wordt het cultuurhuis geopend dus het volledig beschikte bedrag wordt aan stichting Casa Cadanza uitgekeerd.
Overig (€23.000 nadeel)
Het verschil van €23.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€397.000 voordeel)
Verhuur cultuurhuis (€479.000 voordeel)
In 2026 wordt het cultuurhuis geopend dus worden er vanaf 2026 huurinkomsten en een bijdrage voor de inventaris ontvangen.
Overig (€82.000 nadeel)
Het verschil van €82.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€186.000 voordeel)
Het verschil van €186.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de €200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang
Terug naar navigatie - - Beleidsveld Onderwijs en kinderopvangDoelstelling
Terug naar navigatie - Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang - DoelstellingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang - Doelstelling - Wat willen we bereiken?We willen bijdragen aan de kansengelijkheid van kinderen in onze gemeente
We dragen bij aan de kansengelijkheid van kinderen door in gezamenlijkheid met partners en opvoeders de pedagogische basis te versterken. Hierbinnen bieden we optimale ontwikkelingskansen aan, zodat kinderen in een stabiele leeromgeving veerkrachtig kunnen opgroeien en hun talenten en vaardigheden zo goed mogelijk kunnen benutten.
De mogelijke taal- en ontwikkelingsachterstanden pakken we aan door de lokale educatieve agenda verder vorm en inhoud te geven. Dit in gezamenlijkheid met de betrokken ketenpartners.
We willen dat jeugdigen toegang hebben tot passend onderwijs dichtbij huis
Samen met de schoolbesturen werken we aan goed onderwijs dichtbij, zodat onze kinderen kansrijk kunnen opgroeien. Kinderen in Lansingerland hebben toegang tot de onderwijsinstelling die het beste bij hen past, binnen of buiten onze gemeente. Ook zorgen de gemeente en de onderwijsorganisaties samen voor ondersteuning voor kinderen dit nodig hebben.
We investeren in regionale samenwerking in het VMBO en MBO
Jongeren hebben carrièremogelijkheden in de regio door de samenwerking tussen de verschillende vormen van onderwijs de tuinbouwsector en het lokale bedrijfsleven. Dit samenwerkingsverband, genaamd SOB Oostland, zorgt voor een betere aansluiting van leerlingen op de arbeidsmarkt.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang - Wat gaat het kosten? Bedragen x €1.000Realisatie 2024 |
Begroting na wijziging 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
10.964 |
12.679 |
10.573 |
10.603 |
10.823 |
11.087 |
|
Baten |
1.323 |
1.599 |
677 |
677 |
677 |
677 |
|
Totaal saldo van baten en lasten |
-9.641 |
-11.081 |
-9.895 |
-9.926 |
-10.145 |
-10.410 |
|
Onttrekkingen |
754 |
26.942 |
1.576 |
785 |
755 |
762 |
|
Toevoegingen |
325 |
25.000 |
680 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties reserves |
429 |
1.942 |
896 |
785 |
755 |
762 |
|
Resultaat |
-9.211 |
-9.138 |
-8.999 |
-9.141 |
-9.390 |
-9.648 |
|
Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'
Terug naar navigatie - Beleidsveld Onderwijs en kinderopvang - Verschillen 'Begroot 2026 ten opzichte van 'Begroting na wijziging 2025'Lasten (€ 2.106.000 voordeel)
Nationaal onderwijs programma (SPUK) en Onderwijsachterstanden en VVE (SPUK) (€1.001.000 voordeel)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) eindigt in 2025, waardoor incidentele middelen van €586.000 vanaf 2026 vervallen. Daarnaast wordt de SPUK-bijdrage voor onderwijsachterstanden pas in september 2025 vastgesteld. Voorzichtigheidshalve is uitgegaan van een lager bedrag, wat een voordeel van €415.000 oplevert. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Hogere kapitaallasten onderwijshuisvesting (€244.000 nadeel)
Afschrijvingslasten stijgen met €449.000 door oplevering van diverse projecten met betrekking tot het nieuwe IHP in 2025, waarvan de kapitaallasten in 2026 ingaan. Op de rentelasten is er een voordeel van €205.000 door een lagere omslagrente. Dit resulteert per saldo in een nadeel van €244.000.
Afronden eenmalige projecten 2025 (€1.172.500 voordeel)
De overdracht van de Bakel en de reparatie van Mozaïek wordt in 2025 afgerond waardoor in 2026 geen kosten meer worden gemaakt. Dit resulteert in een voordeel van €1.172.500.
Overig (€176.500 voordeel)
Het verschil van €176.500 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (€922.000 nadeel)
Nationaal onderwijs programma (SPUK) en Onderwijsachterstanden en VVE (SPUK) (€ 1.001.000 nadeel).
Zie ook toelichting bij voordeel op de lasten.
Overig (€79.000 voordeel)
Het verschil van €79.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (€ 1.046.000 nadeel)l)
Onttrekking bestemmingreserve overdracht schoolgebouwen (€ 200.000 nadeel)
Bijstelling voor huur tijdelijke huisvestiging.
Hogere onttrekking door hogere afschrijvingslasten (€243.000 nadeel)
Doordat de afschrijvingslasten voor 2026 hoger zijn dan in 2025 is ook de onttrekking uit de reserve voor deze kosten hoger Dit resulteert in een nadeel van € 213.000.
Storting in bestemmingsreserve kapitaallasten (€680.000 nadeel)
Storting in reserve kapitaallasten voor Maatschappelijke voorzieningen Wilderszijde en Tweede actualisatie Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs (IHP) (BR2400109) in 2025 verwerkt dus in 2026 niet meer van toepassing.
Onttrekking IHP aan bestemmingreserve Enecoreserve (€ 25.491.000 voordeel)
Voor de verklaring omtrent deze technische maatregel verwijzen we naar de toelichting op de technische maatregel in het "Financieel overzicht Begroting 2026-2029".
Dotatie IHP aan Algemene Reserve (€ 25.491.000 nadeel)
Voor de verklaring omtrent deze technische maatregel verwijzen we naar de toelichting op de technische maatregel in het "Financieel overzicht Begroting 2026-2029" .
Overig (€77.000 voordeel)
Het verschil van €77.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Kengetallen Sport, cultuur en onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs - Kengetallen Sport, cultuur en onderwijsBeleidsveld |
Kengetal |
Realisatie 2024 |
Begr 2025 |
Begr 2026 |
|---|---|---|---|---|
Sport |
Sport |
|||
Bezettingsgraad gymzalen |
n.v.t. |
35% |
38% |
|
Aantal sportverenigingen 4V’s |
n.v.t. |
n.v.t. |
10 |
|
Percentage inwoners dat lid is van een sportvereniging |
n.v.t. |
32% |
35% |
|
Aantal aanvragen Stimuleringsbudget Sportakkoord |
n.v.t. |
10 |
12 |
|
Cultuur |
Cultuur |
|||
Aantal gesubsidieerde culturele en erfgoed organisaties |
n.v.t. |
n.v.t. |
15 |
|
Aantal nieuwe culturele en erfgoed initiatieven |
n.v.t. |
n.v.t. |
10 |
|
Aantal scholen dat meedoet met Cultuurtrein |
17 |
20 |
17 |
|
Percentage inwoners dat lid is van Bibliotheek Oostland |
15% |
16% |
16% |
|
Totaal aantal uitleningen bij Bibliotheek Oostland |
179.082 |
200.000 |
180.000 |
|
Onderwijs en kinderopvang |
Onderwijs en kinderopvang |
|||
Aantal leerlingen primair onderwijs |
6.546 |
6.654 |
6.794 |
|
Aantal leerlingen voortgezet onderwijs |
5.083 |
5.062 |
5.111 |
|
Aantal scholen die voldoen aan BENG/ENG |
1 |
3 |
4 |
|
Handhaving leerplicht |
7 |
8 |
11 |
|
Aantal locaties gesubsidieerde peuteropvang |
8 |
8 |
8 |
|
· Waarvan VVE |
6 |
6 |
6 |
|
Aantal afgegeven VVE indicaties |
Onbekend |
160 |
180 |
|
% op tijd gereden ritten leerlingenvervoer |
94% |
94% |
94% |
|
Aantal beschikkingen leerlingenvervoer |
310 |
320 |
330 |
|
Toelichting op kengetallen Sport, Cultuur en Onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 3: Sport, cultuur en onderwijs - Toelichting op kengetallen Sport, Cultuur en OnderwijsSport
Bezettingsgraad gymzalen
Door de bezettingsgraad te monitoren kunnen we sturen op een efficiënte inroostering. Dit doen we in verhouding tot de verhuur van de overige sporthallen.
Aantal sportverenigingen die werken met de 4V’s van sociaal veilige sport (nieuw 2026)
We meten hoeveel sportverenigingen actief zijn met de 4V’s: een vereniging brede gedragscode, een vertrouwenscontactpersoon op de club, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor vrijwilligers en vakkundige trainers en coaches. Met de Vitaliteitscheck maken we inzichtelijk welke verenigingen hieraan voldoen.
Percentage inwoners dat lid is van een sportvereniging
Het percentage inwoners dat lid is van een sportvereniging aangesloten bij NOC*NSF. Dit zijn niet uitsluitend Lansingerlandse verenigingen. Inwoners kunnen immers lid zijn van een vereniging uit een andere gemeente. Dit getal zegt niet over de daadwerkelijke sportdeelname van onze inwoners omdat ongeorganiseerd sporten hierin niet is meegenomen. De cijfers worden aangeleverd vanuit NOC*NSF.
Aantal aanvragen Stimuleringsbudget Sportakkoord
Het Stimuleringsbudget is onderdeel van het Sportakkoord Lansingerland en is breed aan te vragen door sport- en beweegaanbieders, welzijnsorganisaties, onderwijs en zorgaanbieders voor het starten van nieuwe of vernieuwende initiatieven gericht op sport en bewegen. Per initiatief kent de Stuurgroep Sportakkoord maximaal € 2.500 toe als de aanvraag voldoet aan de ambities uit het Sportakkoord Lansingerland (Inclusie en diversiteit, Vitale sportaanbieders, Sociaal veilige sport, Vaardig in bewegen).
Cultuur
Aantal gesubsidieerde culturele en erfgoed organisaties (nieuw 2026)
Wij ondersteunen culturele en erfgoedorganisaties met de subsidieregeling Samenleving. Hiermee houden we de basisinfrastructuur op het gebied van inclusieve cultuurparticipatie en cultuureducatie op peil. In afwijking op de Begroting 2025 is het kengetal voor gesubsidieerde culturele en erfgoed organisaties gesplitst van het aantal nieuwe culturele en erfgoed initiatieven.
Aantal nieuwe culturele- en erfgoedinitiatieven (nieuw 2026)
Middels de subsidieregeling Levendig Lansingerland ondersteunen we nieuwe culturele- en erfgoedinitiatieven van organisaties, stichtingen en inwoners uit Lansingerland.
Aantal scholen dat meedoet met Cultuurtrein
De Cultuurtrein is het cultuureducatieprogramma voor basisscholen dat is opgezet door de Bibliotheek Oostland in samenwerking met Kunstgebouw. Deze is geïnitieerd naar aanleiding van de Rijksregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. Er wordt ingezet op implementatie, verdieping en borging van cultuureducatie in het basisonderwijs door middel van o.a. trainingen en coaching van docenten, co-teaching, inspiratie voor leerlingen in de vorm van workshops en het bevorderen van de samenwerking tussen scholen en culturele aanbieders
Percentage inwoners dat lid is van de bibliotheek
Stichting Bibliotheek Oostland biedt op drie bibliotheeklocaties en op verschillende scholen in de gemeente de vijf kerntaken vanuit de bibliotheekwet: ter beschikking stellen van kennis en informatie; bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie; bevorderen van lezen en laten kennismaken met literatuur; organiseren van ontmoetingen en debat en laten kennismaken met kunst en cultuur.
Totaal aantal uitleningen
Het aantal boeken en andere vormen van media wat jaarlijks door de bibliotheek uitgeleend wordt. Dit kengetal geeft inzicht in de uitvoering van twee van de kerntaken binnen bibliotheekwerk, ‘het ter beschikking stellen van kennis en informatie’ en ‘het bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur’.
Onderwijs & Kinderopvang
Aantal leerlingen primair onderwijs & aantal leerlingen voortgezet onderwijs
Het totaal aantal leerlingen dat onderwijs volgt bij een school in Lansingerland volgens de leerlingenprognoses (inclusief Wilderszijde).
Aantal scholen die voldoen aan BENG/ENG
Het aantal schoolgebouwen dat voldoet aan de eisen voor Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG) of Energie Neutrale Gebouwen (ENG).
Handhaving leerplicht
De leerplichtambtenaren zien toe op de naleving van de leerplicht en hebben drie wettelijke functies: leerlingen stimuleren (weer) naar school te gaan, vrijstellingen beoordelen en handhaven bij schoolverzuim. Het kengetal beschrijft het aantal opgemaakte processen-verbaal.
Aantal locaties gesubsidieerde peuteropvang
Wij subsidiëren jaarlijks voldoende kindplaatsen voor peuters waarvan de ouders niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag en voor peuters met een indicatie voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
Aantal afgegeven VVE indicaties
Het Centrum voor Jeugd en Gezin geeft een indicatie over voor- en vroegschoolse educatie af aan peuters die vallen binnen de gemeentelijke doelgroep voor VVE.
Percentage op tijd gereden ritten
Het percentage ritten in het kader van leerlingenvervoer dat binnen de toegestane marges is gereden.
Aantal beschikkingen leerlingenvervoer
Dit betreft alle beschikkingen voor taxivervoer, openbaar vervoer, fiets en kilometervergoeding.