We werken in het programma Kwaliteit Leefomgeving samen met onze partners in brede zin aan de uitwerking van onze ambities voor de ruimtelijke kwaliteit van onze leefomgeving.
De verschillende aspecten zoals gezondheid, milieu en ruimtelijke kwaliteit verbinden andere thema’s als wonen en mobiliteit en zijn onderdeel van de integrale benadering om te komen tot het bereiken en behouden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit. Het kader hiervoor is de Nationale Omgevingsvisie (NOVI), ontwikkeling van het Stedelijk Netwerk Nederland, integrale verstedelijkingsstrategie: verstedelijking zo veel mogelijk in bestaand stedelijk gebied, klimaatbestendig en natuurinclusief, waarbij grote open ruimten tussen de steden hun groene karakter behouden.
De kwaliteit van de leefomgeving is een centraal thema binnen de Omgevingswet en nog betrekkelijk nieuw, om die reden zijn er voor Kwaliteit Leefomgeving nog geen kengetallen. Het verzamelen en in kaart brengen van data (kengetallen) is een van de belangrijke activiteiten binnen dit thema. Alleen door te meten, monitoren en evalueren, weten we wat de status is en of maatregelen die ingezet worden om onze doelen te behalen ook effectief zijn.

We werken aan een milieubewuste leefomgeving waarbij we gezondheid centraal stellen
We onderzoeken en beoordelen milieubelastende activiteiten en het effect van deze activiteiten op aangrenzende gebieden. Milieu staat centraal en is randvoorwaardelijk bij alle ontwikkelingen en de Omgevingsvisie 2.0 is daarvoor de basis. Daarom leveren we een constructieve bijdrage aan alle nieuwe ontwikkelingen met focus op:
• Het centraal stellen van gezondheid bij nieuwe ontwikkelingen (informeren, adviseren, enthousiasmeren) om een veilige en gezonde fysieke leefomgeving te bereiken en in stand te houden
• Geluidsluwe plekken - Niet te laten toenemen van geluidsbelasting en treffen maatregelen om de negatieve effecten van geluidsoverlast te compenseren
• Schone lucht - Een significante verbetering van de luchtkwaliteit in 2050 voor alle inwoners
• Bescherming van donkerte in Lansingerland
• Behoud van de huidige situatie met betrekking tot trilling en geuroverlast
• Veilig verblijf in Lansingerland
• Tegengaan van verhoogde gezondheidsrisico’s door bodemvervuiling
• Tegengaan van negatieve gevolgen door straling op basis van de Europese en daarmee Nederlandse wetgeving en richtlijnen op het gebied van straling
• Opstellen van beleid ten behoeve van toetsing en handhaving. Uitwerking aandachtspunten uit de LER en Omgevingsfoto, ten minste op de milieueffecten die in het rapport als negatief worden beoordeeld.

We werken aan een Klimaatbestendig Lansingerland 
Lansingerland moet in 2050 klimaatbestendig, waterrobuust en hittebestendig zijn. Dit betekent dat Lansingerland beschermd moet zijn tegen de gevolgen van klimaatverandering. Denk hierbij ook aan het veiligstellen van de watervoorziening, het vergroten van de waterberging en het hittebestendig inrichten. 

We beperken onze inzet hierop. We houden rekening met het bodem- en watersysteem bij ontwikkelingen. We stellen geen tot zeer beperkt beleid op (maatregelen, verordeningen) en voeren geen bewonersacties uit. Voor de inzet die we doen, sturen we op onderstaande doelen. 
• Iedere inwoner woont in een veilige en klimaatadaptieve omgeving
• Rekening houden met het bodem- en watersysteem bij ontwikkelingen
• Wateroverlast en droogte zorgen niet voor schade aan gebouwen, infrastructuur, vitale functies, groen en fundering.

Water
Om te zorgen voor een klimaatadaptieve gebouwde omgeving houden we rekening met het bodem- en watersysteem bij de nieuwe woningbouwontwikkelingen. Concreet betekent het dat in nieuwe gebiedsontwikkelingen we hemelwater bergen en vertraagd afvoeren en neerslag voor het grootste deel infiltreren. We werken met de waterschapen aan maatregelen die bijdragen aan de verbetering van de waterkwaliteit in Lansingerland. Als eerste stap brengen we in kaart waar in Lansingerland Natte Ecologische Zones (zoals Natuurvriendelijke Oevers) liggen, en hoe we ze kunnen beschermen en uitbreiden. We evalueren en updaten het Afvalwaterakkoord wat we met de waterschappen hebben gesloten. In onze Omgevingsprogramma Kwaliteit van de Leefomgeving werken we aan:
• Schoon en gezond water in 2050
• Een robuust verbonden watersysteem in 2050
• Een waterbestendig Lansingerland

We werken aan een natuurinclusief Lansingerland
Bij gebiedsontwikkelingen sturen we op een gezonde leefomgeving voor mens en dier. Het Toetsingssysteem natuurinclusief bouwen en de Inspiratiegids Natuurinclusief ontwikkelen en inrichten worden verder geïmplementeerd (informeren, enthousiasmeren). We onderzoeken of het systeem gecombineerd kan worden met klimaatadaptief bouwen vanuit het Convenant Klimaatadaptief Bouwen. 
De Groenblauwe kansenkaart is de basis voor waardebepaling van groen ten behoeve van het aanwijzen van groengebieden en ecologische verbindingen. We werken dit verder uit in de ecologische hoofdstructuur.
Ook zetten we verder in op de ontwikkeling van bewustwording, educatie en voorlichting met betrekking tot een Natuurinclusief Lansingerland voor een gezonde leefomgeving voor mens en dier (ecologie).
We leveren een constructieve bijdragen aan zowel de samenwerking als het ontwikkelen van beleid dat toeziet op het behalen van:
• Tegengaan biodiversiteitsverlies
• Een gezond groenblauw netwerk
• Natuurinclusieve gemeente in 2050 (BKN)

We werken aan het behoud en versterken van karakteristieke landschap/ ruimtelijke kwaliteiten
We ontwikkelen beleid om ruimtelijke kwaliteit en herkenbare landschapsstructuren te behouden en te versterken, inclusief cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en objecten. Dit omvat een grondige actualisering van het welstandsbeleid (Welstandsnota 2012) en nieuwe richtlijnen voor monumenten en erfgoed en cultuurhistorisch waardevolle objecten. Gebruiks-, belevings-, herkomst en toekomstwaarde worden vertaald naar beoordelingscriteria voor ruimtelijke kwaliteit. In het Omgevingsprogramma Kwaliteit van de Leefomgeving komt dit samen in tactisch beleid voor:
• Cultuurhistorie (bodem als drager), erfgoed, linten en identiteit
• Landschapskwaliteit gebaseerd op gebiedskarakteristieken binnen en buiten dorpen
• Stedenbouw en architectuur (zoals hoogbouw en verdichting)
• Evenwicht tussen groeiend aantal inwoners, woningbouw en groene/open ruimte

Recreatie
We dragen bij in de ontwikkeling en het beheer van groen en recreatiegebieden om ons als groene gemeente te kunnen blijven profileren, waar ook ruimte is voor mensen buiten de gemeente om te recreëren. We zijn ons bewust van onze positie in de regio en de toename van het aantal recreanten waardoor de balans tussen recreatie en natuur onder spanning staat. Daarvoor nemen verantwoordelijkheid zoals o.a. overeengekomen in het recreatiekader Ruimte voor een groenblauwe toekomst binnen de gemeenschappelijke regeling recreatiegebied Rottemeren.
Ook voor het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) Midden-Delfland en natuur- en recreatiegebied de Groenzoom zijn we ons bewust van het regionale belang en blijven we inzetten op de samenwerking met overheden en gebiedspartijen aan plannen voor de bescherming en ontwikkeling van de rijke cultuurhistorie van dit waardevolle landschap dat de verbinding vormt tussen Midden Delfland en het Groene Hart en de basis is voor onze westelijke groene flank.

Als deelnemer in de ontwikkeling van de Noordrand Rotterdam werken verder aan de ontwikkeling van het Triangelpark en de realisatie van een plandeel van het Polderpad en een gebiedsvisie voor het Hoekse park. De opgave voor de Noordrand vloeit voort uit de afspraken die zijn gemaakt in de Project Mainport ontwikkeling Rotterdam (PMR) tussen het Rijk, de toenmalige stadsregio en Rotterdam.

We werken samen met onze partners
Wat de verschillende onderwerpen gemeen hebben is dat ze niet stoppen bij de gemeentegrens.
Met de ontwikkeling van de groene flanken dragen we bij aan de balans tussen recreatie en natuur en het op peil houden van onze voorzieningen met de toename van het aantal inwoners. Vandaaruit zullen we ons verder profileren als deelnemer aan de

Nationale OmgevingsVisie Executiekracht (NOVEX, richt zich op de uitvoering van de NOVI in zestien aangewezen NOVEX-gebieden) praten in samenwerking met provincie, gemeenten en waterschappen mee over het vraagstuk waarbij verschillende ruimtelijke opgaven en belangen op elkaar moeten worden afgestemd, ook wel ‘het leggen van de ruimtelijke puzzel’ genoemd. 
Om doelen te bereiken is dus samenwerking nodig met omliggende gemeenten, waterschappen, provincie en andere samenwerkingspartners.
De samenwerking op het thema water is belangrijk maar ook weerbarstig. Op alle onderwerpen (bijv. klimaatadaptatie, afvalwater, Kaderrichtlijn Water (KRW), riolering, hemel & grondwater) is samenwerking noodzakelijk en is er dus ook sprake van afhankelijkheid. Om ambities uit de omgevingsvisie uit te kunnen werken naar maatregelen, verordeningen etc. zijn dus een goede samenwerkingsverbanden nodig.