Van Omgevingsvisie 2.0 naar nadere uitwerking Omgevingsprogramma Wonen
De Omgevingsvisie 2.0 en het basis omgevingsprogramma Wonen zijn in de afrondende fase. In 2026 gaan wij aan de slag met de uitvoering van beiden. Wij vinden het van belang dat iedereen in Lansingerland een fijn thuis heeft in een fijne buurt. Dit draagt bij aan een gezonde samenleving. Bij de visie en het omgevingsprogramma Wonen is één van de belangrijkste ambities: huisvesting vinden voor de doelgroepen die niet vanzelfsprekend betaalbare huisvesting vinden zoals lage- en middeninkomens, starters, jongeren en kwetsbare doelgroepen waar wonen en zorg met elkaar verbonden zijn. 

Grote woningbouwontwikkelingen zoals Wilderszijde, Bleiswijk, Wolfend, Westpolder/Bolwerk (deelplan 4 West) en Bleizo-West maken voor deze doelgroepen het grote verschil. Bij de al vastgestelde woningbouwontwikkelingen is 50% van de woningen geprogrammeerd als betaalbaar (sociale huur en betaalbare huur en koop). Bij nog vast te stellen woningbouwprojecten zoals Bleizo-West en Wolfend programmeren we 2/3de betaalbaar. Hierbij zijn de landelijk vastgestelde maximale prijzen het uitgangspunt. Voor de eerste 1/3de voor sociale huur geldt als maximale huurprijs € 900 per maand. Voor het tweede 2/3de geldt dat het huur mag zijn met maximaal € 1.184,82 per maand of € 405.000 koop. Dit is het prijspeil voor 2025 en zal voor 2026 geüpdatet. We werken ook uit hoe wij programma’s optimaliseren gericht op betaalbare kleine woningen voor eenpersoonshuishoudens. Daarnaast programmeren we bij deze grote ontwikkelingen 40% als gelijkvloerse woning (appartementen) en ca. 5% voor bijzondere doelgroepen. 
Bij andere wat kleinere ontwikkelingen passen we maatwerk toe. Bovenstaande vertalen we op projectniveau en landt vanuit het omgevingsprogramma Wonen in de Nota van uitgangspunten, Masterplannen en/of omgevingsplan. Daarnaast blijven we een aantal instrumenten inzetten ten behoeve van het bouwen en betaalbaar houden van wonen. Een voorbeeld daarvan is de Starterslening die in 2024 is verlengd. Ook zetten wij bij grote nieuwbouwontwikkelingen in op zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding door het maken van afspraken met de projectontwikkelaar. Daarnaast maken we met de projectontwikkelaars ook afspraken om de woningen betaalbaar te houden met een minimale instandhoudingstermijn binnen de categorie. Ook optimaliseren we waar mogelijk het woningbouwprogramma door kleinere betaalbare woningen te bouwen zoals in Wilderszijde.

Afstemming in de regio
Om onze positie in de regio ten volste te benutten is regionale afstemming van onze woonopgave noodzakelijk. Denk hierbij aan het gezamenlijk agenderen van knelpunten bij medeoverheden zoals de Provincie Zuid-Holland en de Rijksoverheid zoals netcongestie en mobiliteit. We benutten de financiële en bestuurlijke oplossingen die hiervoor worden geboden. De Regionale Realisatieagenda Wonen (Woondeal), waarin we afspraken hebben gemaakt over het aantal (betaalbaar) te bouwen woningen, is in 2025 geüpdatet. Afstemming tussen gemeenten, regio, provincie en Rijk over de uitvoering van deze agenda blijft in 2026 een belangrijke opgave. Daarnaast is de planning dat de wet Regie Volkshuisvesting in 2026 in werking treed en werkt de provincie Zuid-Holland aan de actualisatie van haar Omgevingsbeleid. Deze hebben beiden impact op de lopende woningbouwontwikkelingen. 

Woningbouwontwikkelingen
De huidige planning is om 446 woningen, waarvan 179 sociale huurwoningen en 99 overige betaalbare woningen, op te leveren in 2026. We gaan in 2026 intensief verder met de ontwikkeling van ca. 2.700 woningen in Wilderszijde. Daarnaast brengen we in 2026 ook de ontwikkeling rondom het station Berkel Westpolder verder. Voor de woningbouwontwikkeling in Bleiswijk werken we in 2026 aan de uitvoering van het omgevingsplan dat eind 2025 zal worden afgerond. Ook de locatie Driehoek Noordpolder brengen we conform coalitieakkoord in 2026 verder richting bouw. Voor de verdere ontwikkeling van locatie Wolfend doorlopen we een extra fase ten behoeve van de verkeersontsluiting met name richting de N209.

Specifieke doelgroepen
In de omgevingsvisie 2.0 is de ambitie vastgelegd om een flexibele schil van tijdelijke huisvesting te hebben rondom de reguliere woningvoorraad. Flexwoningen zijn bedoeld om nu en in de toekomst statushouders, maar ook spoedzoekers, Oekraïners/ vluchtelingen (nieuwkomers) of nieuwe doelgroepen met een urgente woonvraag tijdelijk te huisvesten. In 2026 werken we verder aan de uitwerking van het onderzoek naar de ontwikkeling in Berkel en Rodenrijs nabij de Noordeindseweg voornamelijk voor de doelgroep statushouders. Hierin nemen we ook mee wat de gewenste mix is van de doelgroepen waaronder jongeren, spoedzoekers en statushouders. Voor 2026 zal er ook worden besloten of de ontwikkeling van LOO2 doorgaat, voornamelijk voor de huisvesting van Oekraïners en deels ook spoedzoekers waaronder statushouders. 

De Taakstelling huisvesting statushouders is na jaren van stijging nu gestabiliseerd. We verwachten in 2026 een soortgelijke taakstelling als in 2025 die wij naar verwachting kunnen realiseren met het toewijzen van vrijkomende sociale huurwoningen. We nemen aanvullende maatregelen om de achterstand die er nog is uit 2024 weer in te lopen. Dit betekent dat we in 2026 te maken hebben met een taakstelling van circa 175 te huisvesten statushouders. 
Ten behoeve van ondersteuning van Horti Science en de logistieke sector, het zorgen voor goede woon- en leefomstandigheden voor de arbeidsmigranten en het leefbaar houden van buurten, hechten we sterk aan het stimuleren en faciliteren van kwalitatieve huisvesting voor arbeidsmigranten binnen onze gemeente. We onderhouden daarvoor actief contacten met marktpartijen. In 2026 beogen we verdere realisatie van de verschillend lopende particuliere initiatieven; mogelijk worden er drie woonaccommodaties gerealiseerd met in totaal ca. 460 huisvestingsplekken. Verder blijven we in 2026 ons inzetten op de herontwikkeling van woonwagencentrum Bosland. We onderzoeken ook verder de behoefte voor het woonwagencentrum Meerweg.