In 2026 gaan we werken met de Omgevingsvisie 2.0, waarin integrale strategische doelen en ambities zijn benoemd, mede op het onderwerp mobiliteit. Daarbij werken we aan een Omgevingsprogramma Mobiliteit. Hoofdonderdelen van het omgevingsprogramma Mobiliteit zijn de uitwerkingen van de drie pijlers, verbonden in de Metropool, Gezond samen Leven en Vindingrijk en Ondernemend. In het programma wordt dit onder uitgewerkt in specifieke acties ten aanzien van verkeersveiligheid, wegencategorisering en parkeren. 

In 2026 verlagen we onze inzet voor ambities binnen de pijler Verbonden in de Metropool behorende bij de Omgevingsvisie en houden daardoor beperkte ruimte voor lokale ambities. Het blijft mogelijk om kleine maatregelen te nemen binnen de zorgplicht voor veiligheid en het verhelpen van ongemakken. Bij de inzet voor mobiliteit en bereikbaarheid ligt de nadruk op sober, kosteneffectief en duurzaam.

Bij gebiedsontwikkelingen is in eerste instantie specifiek aandacht voor de actieve en duurzame vormen van mobiliteit. We hanteren daarvoor de prioriteitenladder overeenkomstig het STOMP principe, bestaande uit de elementen:
1. Stappen (lopen)
2. Trappen (fietsen)
3. Openbaar Vervoer
4. Mobility as a service (slimme vervoeroplossingen en deelmobiliteit)
5. Privé auto

Deze ladder betekent dat we modaliteiten niet overal gelijkwaardig faciliteren. De invulling van de ladder is echter wel gebiedsgericht en wisselt ook per doelgroep. Zo willen we een realistische maar ambitieuze transitie in gang zetten naar meer duurzame, actieve mobiliteit, waarbij óók gewoon ruimte blijft voor de auto voor diegene die daarvan afhankelijk is .

Het uitgangspunt daarbij is afmaken waarmee we zijn gestart. Dit leidt voor 2026 tot de volgende projecten en activiteiten:

  • We continueren daarbij de gezamenlijke aanpak om de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-corridor Zoetermeer Rotterdam (ZoRo) als railverbinding voor 2040 te realiseren.
  • We vervolgen de realisatie van de Metropolitane fietsroute ‘Delft/Rotterdam Alexander’ en starten met de realisatie van de Metropolitane fietsroute 'Zoetermeer/Rotterdam'. Dit verbetert de lokale en regionale fietsbereikbaarheid, draagt bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen en faciliteert de toekomstige inwonersgroei van de gemeente en regio. Met deze routes is het doel om meer woon-werk relaties binnen een 45 minuten fietsafstand te creëren.
  • De aanleg van het ontbrekende fietspad parallel aan de Gerberasingel in Berkel en Rodenrijs wordt afgemaakt.
  • Bij metrostation Rodenrijs is in 2026 de eerste Zelf Service Fietsenstalling (ZSF) operationeel. 
  • Bij metrostation Berkel Westpolder wordt een nieuwe fietsenstalling aan de zijde van de P+R garage gerealiseerd als onderdeel van de gebiedsontwikkeling. Deze wordt ook als Zelf Service Fietsenstalling ingericht. Daarbij wordt het aantal fietsrekken fors uitgebreid. 
  • Een nieuwe R-net bushalte aan de Laan van Mathenesse bij het Horti Science Park wordt in gebruik genomen. Dit zal de OV bereikbaarheid van bedrijven en onderwijsinstellingen in dit gebied, zoals Jumbo, Dynalogic, en de Wageningen Universiteit, aanzienlijk verbeteren. 
  • Een nieuwe buslijn (lijn 172) van RET gaat rijden tussen Delft en Rotterdam Alexander via Lansingerland. 
  • Ten behoeve van de verduurzaming van de automobiliteit breiden we het regulier laadnetwerk met elektrische oplaadpalen verder uit.
  • De voorbereidingen voor de realisatie van het beoogde geluidscherm bij Bleiswijk wordt gestart.
  • Samen met de provincie Zuid-Holland werken we verder aan de verkeersmaatregelen op en rondom de N209 t.b.v. de bereikbaarheid van woningbouwlocaties, het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid rondom deze weg.
  • Voor 2028 wordt een nieuw busplan voor de busconcessie van RET opgesteld. Het doel van dit busplan is om tegen gelijkblijvende kosten meer reizigers te bedienen. Wij nemen deel aan de planvorming en houden daarbij rekening met de OV-bereikbaarheid van de centra en het voorbereiden op de groei van de gemeente. 
  • Maatregelen ten behoeve van een structurele verbetering van de verkeersveiligheid van de rotonde Berkelse Poort wordt verder uitgewerkt tot een voorstel aan de gemeenteraad.