Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier | Lasten | 3.288 | -5 | 3.283 | 126 | -1 | 3.408 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.1 | -3.288 | 5 | -3.283 | -126 | 0 | -3.409 | |
B1.2 Samenwerking | Lasten | 338 | 0 | 338 | 17 | 0 | 355 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.2 | -338 | 0 | -338 | -17 | 0 | -355 | |
B1.3 Dienstverlening | Lasten | 3.367 | 5 | 3.372 | 92 | -24 | 3.440 |
Baten | 1.195 | 0 | 1.195 | 75 | 0 | 1.270 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 24 | 24 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.3 | -2.172 | -5 | -2.177 | -17 | 0 | -2.194 | |
PG1 Bestuur en dienstverlening | Lasten | 6.993 | 0 | 6.993 | 235 | -25 | 7.203 |
Baten | 1.195 | 0 | 1.195 | 75 | 0 | 1.270 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal PG1 | -5.798 | 0 | -5.798 | -160 | 0 | -5.958 |
Uitkomsten Slotwijziging 2024
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
Omschrijving (toelichting)
De afwijkingen binnen dit programma worden door diverse kleine verschillen veroorzaakt. Er is derhalve geen toelichting per beleidsveld opgenomen.
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B2.1 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 8.235 | 0 | 8.235 | -665 | 0 | 7.570 |
Baten | 48 | 0 | 48 | 0 | 0 | 48 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 138 | 0 | 138 | 0 | 0 | 138 | |
Totaal B2.1 | -8.049 | 0 | -8.049 | 665 | 0 | -7.384 | |
PG2 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 8.235 | 0 | 8.235 | -665 | 0 | 7.570 |
Baten | 48 | 0 | 48 | 0 | 0 | 48 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 138 | 0 | 138 | 0 | 0 | 138 | |
Totaal PG2 | -8.049 | 0 | -8.049 | 665 | 0 | -7.384 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 2.1 Openbare orde en veiligheid
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 665.000)
Deelnemersbijdrage VRR (voordeel € 231.000)
We verwachten geen negatief resultaat meer bij de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, waardoor nacalculatie niet meer nodig is. Dit levert een voordeel op van € 231.000.
Personeelskosten (voordeel € 434.000)
Door personeelswisselingen konden we enkele vacatures niet direct invullen. Daardoor konden we minder tijd en capaciteit besteden aan ontwikkeling- en inrichtingsvraagstukken (bijvoorbeeld beschrijven van werkprocessen en digitalisering) en waren we genoodzaakt werk te herprioriteren (bijvoorbeeld een aangepaste planning voor controles). Financieel levert dit een (incidenteel) voordeel op van € 434.000.
Overigens zijn er recent 3 nieuwe collega’s aangenomen en is de werving gestart voor 2 andere vacatures. Daarmee verwachten we voor 2025 de bezetting passend te hebben bij de opgaven en taken.
Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B3.1 Sport | Lasten | 2.780 | 53 | 2.832 | 64 | -20 | 2.876 |
Baten | 772 | 53 | 825 | 14 | 0 | 839 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 25 | 0 | 25 | -5 | -20 | 0 | |
Totaal B3.1 | -1.983 | 0 | -1.983 | -54 | 0 | -2.037 | |
B3.2 Cultuur | Lasten | 2.126 | 5 | 2.131 | 71 | 0 | 2.202 |
Baten | 137 | 5 | 142 | 35 | 0 | 177 | |
Toevoeging reserves | 300 | 0 | 300 | 27 | 0 | 327 | |
Onttrekking reserves | 38 | 0 | 38 | 0 | 0 | 38 | |
Totaal B3.2 | -2.250 | 0 | -2.250 | -63 | 0 | -2.314 | |
B3.3 Onderwijs en kinderopvang | Lasten | 12.201 | 229 | 12.430 | -939 | -836 | 10.655 |
Baten | 1.260 | 0 | 1.260 | 77 | 0 | 1.337 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 325 | 325 | |
Onttrekking reserves | 2.036 | 229 | 2.265 | -951 | -511 | 803 | |
Totaal B3.2 | -8.904 | 0 | -8.904 | 65 | 0 | -8.839 | |
PG3 Sport, cultuur en onderwijs | Lasten | 17.106 | 287 | 17.393 | -805 | -856 | 15.732 |
Baten | 2.169 | 58 | 2.227 | 126 | 0 | 2.354 | |
Toevoeging reserves | 300 | 0 | 300 | 27 | 325 | 652 | |
Onttrekking reserves | 2.099 | 229 | 2.328 | -956 | -531 | 841 | |
Totaal PG3 | -13.138 | 0 | -13.138 | -52 | 0 | -13.190 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 3.1 Sport
Mutaties Slotwijziging 2024
De afwijkingen binnen dit beleidsveld worden door diverse kleine verschillen veroorzaakt en vallen onder de € 200.000 en worden daarom niet verder toegelicht.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 20.000)
Onderzoek sportaccommodaties (voordeel € 20.000)
Het onderzoek naar de kostendekkendheid van sportaccommodaties heeft nog niet plaatsgevonden. Partijen die dit onderzoek kunnen uitvoeren hebben beperkte beschikbaarheid in 2024. Hierdoor schuift de start van het onderzoek op naar januari 2025. Om deze reden hevelen we het budget € 20.000 over naar 2025.
Reservemutaties (nadeel € 20.000)
Zie toelichting budgetoverheveling lasten.
Beleidsveld 3.2 Cultuur
Mutaties Slotwijziging 2024
De afwijkingen binnen dit beleidsveld worden door diverse kleine verschillen veroorzaakt en vallen onder de € 200.000 en worden daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 3.3 Onderwijs
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 939.000)
Lagere lasten voor huur tijdelijke onderwijshuisvesting (voordeel € 880.000)
We hebben lagere lasten voor de huur van tijdelijke huisvesting omdat we optimaal gebruik kunnen maken van de huidige leegstand van bestaande schoolgebouwen. Ook zijn de nieuwe scholen het Avontuur en het Palet later gestart. Wij hebben hen sinds augustus 2024 gehuisvest in leegstand in een tijdelijk schoolgebouw op de Zuiderparklaan. Dit in plaats van de eerder geplande tijdelijke huisvesting (huur tijdelijke huisvesting) in Wilderszijde. Dit voordeel zorgt ervoor dat de geraamde onttrekking aan de bestemmingsreserve tijdelijke onderwijshuisvesting niet meer hoeft plaats te vinden.
Minder inzet op Onderwijs Leerpakketen (OLP) (voordeel € 71.000)
Dit jaar hebben we minder Onderwijs Leerpakketten verstrekt aan schoolbesturen dan verwacht. Dit voordeel zorgt ervoor dat de geraamde onttrekking aan de bestemmingsreserve OLP niet meer hoeft plaats te vinden.
Diverse verschillen (nadeel € 12.000)
Het verschil van € 12.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 77.000)
Diverse verschillen (voordeel € 77.000)
Het verschil van € 77.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (nadeel € 951.000)
Onttrekkingen aan reserves (nadeel € 951.000)
Zoals onder lasten is aangegeven zal er € 880.000 minder onttrokken worden voor de huur van tijdelijke huisvesting. Ook voor Onderwijs Leer Pakketten zal € 71.000 minder onttrokken worden.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 836.000)
Overdracht Het Baken (voordeel € 511.000)
In 2024 draagt de gemeente het juridische eigendom over van het schoolgebouw van Het Baken aan het betreffende schoolbestuur. Bij deze overdracht hoort een bedrag van € 511.000. We hebben afgesproken dat de betaling plaatsvindt bij de daadwerkelijke overdracht in 2025. Deze overdracht vindt naar verwachting in 2025 plaats. Daarom hevelen we € 511.000 over naar 2025.
Reparatie dak Mozaïek (voordeel € 325.000)
We verwachten in de huidige markt geen aannemer te vinden die de renovatie van het dak van de Mozaïek volledig kan hebben uitgevoerd in 2024. Een deel van het budget geven we daarom in 2025 uit, omdat dan de renovatie volledig wordt afgerond. Daarom hevelen we het budget € 325.000 over naar 2025.
Reservemutaties (nadeel € 836.000)
De budgetoverheveling overdracht het Baken zorgt voor een lagere onttrekking aan de reserve Tijdelijke Huisvesting Primair onderwijs. Dit zorgt voor een nadeel van € 511.000. Het niet realiseren van de reparatie aan het dak Mozaïek zorgt voor een toevoeging aan de algemene reserve voor de overheveling van het budget naar 2025. Dit resulteert in een nadeel van € 325.000 op dit beleidsveld.
Programma 4 Sociaal Domein
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B4.1 Samenleving | Lasten | 10.925 | 1.476 | 12.400 | -4.216 | 0 | 8.185 |
Baten | 7.938 | 516 | 8.454 | -1.336 | 0 | 7.118 | |
Toevoeging reserves | 0 | 5.469 | 5.469 | 2.866 | 0 | 8.335 | |
Onttrekking reserves | 0 | 6.431 | 6.431 | 92 | 0 | 6.523 | |
Totaal B4.1 | -2.987 | 3 | -2.984 | 105 | 0 | -2.879 | |
B4.2 Jeugd | Lasten | 29.523 | 71 | 29.594 | 1.056 | 0 | 30.650 |
Baten | 535 | 32 | 567 | 2 | 0 | 568 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.144 | 36 | 1.180 | 0 | 0 | 1.180 | |
Totaal B4.2 | -27.845 | -3 | -27.848 | -1.054 | 0 | -28.902 | |
B4.3 Participatie | Lasten | 16.985 | 280 | 17.265 | 2.911 | 0 | 20.175 |
Baten | 10.702 | 0 | 10.702 | 2.591 | 0 | 13.294 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 280 | 280 | 0 | 0 | 280 | |
Totaal B4.3 | -6.283 | 0 | -6.283 | -319 | 0 | -6.602 | |
B4.4 Wet Maatschappelijke | Lasten | 15.083 | 47 | 15.131 | 13 | 0 | 15.144 |
Ondersteuning (WMO) | Baten | 528 | 47 | 576 | -1 | 0 | 575 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 114 | 0 | 114 | 0 | 0 | 114 | |
Totaal B4.4 | -14.441 | 0 | -14.441 | -14 | 0 | -14.455 | |
PG4 Sociaal Domein | Lasten | 72.517 | 1.873 | 74.390 | -236 | 0 | 74.155 |
Baten | 19.703 | 596 | 20.299 | 1.256 | 0 | 21.555 | |
Toevoeging reserves | 0 | 5.469 | 5.469 | 2.866 | 0 | 8.335 | |
Onttrekking reserves | 1.258 | 6.747 | 8.005 | 92 | 0 | 8.097 | |
Totaal PG4 | -51.555 | 0 | -51.555 | -1.283 | 0 | -52.838 | |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 4.1 Samenleving
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 4.216.000)
Exploitatie opvang Oekraïne gunstiger dan verwacht (€ 3.060.000 voordeel)
De exploitatie van de Sporthoeklaan valt zeer gunstig uit ten opzichte van de verwachtingen in de business case. De oorzaken liggen in de toerekening van kosten van de fysieke ontwikkeling conform de business case welke grotendeels in 2023 hebben plaatsgevonden. Hierdoor ontstaat voor 2024 een voordeel van € 500.000. Ook zien we dat de locatie met minder bemensing beheerd kan worden en dat veel Oekraïners aan het werk zijn waardoor begeleiding en ondersteuning veel minder kost dan begroot. Ook voor het ZHC geldt dat de kosten lager zijn dan begroot. Echter dit blijft een dure locatie om te exploiteren, maar door de lage kosten van Sporthoeklaan is dit voor de gemeente behapbaar. Per saldo blijven we voor de totale opvang onder de daggeldvergoeding waardoor we overhouden op Oekraïne opvang.
Nagekomen kosten Fysiek via voorziening (€ 908.000 voordeel)
Omdat per jaareinde 2023 niet volledig duidelijk was welke werkzaamheden er nog uitgevoerd dienden te worden voor de fysieke afronding van Sporthoeklaan is het budget overgeheveld. Deze kosten worden volledig gedekt door de voorziening van de GREX. Dit budget kan alhier dan ook vrijvallen.
SPUK Wet Inburgering (voordeel € 200.000)
De afwijking is budgetneutraal. We hebben minder statushouders gehuisvest dan beoogd volgens de taakstelling huisvesting statushouders. Hierdoor hebben we minder uitgaven gedaan.
Diverse verschillen (voordeel € 48.000)
Het verschil van € 48.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (nadeel € 1.336.000)
SPUK Wet Inburgering (nadeel € 200.000)
De afwijking is budgetneutraal. We hebben minder statushouders gehuisvest dan beoogd volgens de taakstelling huisvesting statushouders. Hierdoor zijn er minder uitgaven gedaan.
Exploitatie opvang Oekraïne (€1.194.000 nadeel)
We verwachtten dat in 2024 de opvang van Oekraïners meer zou kosten (zie tekst lasten). Derhalve hadden we rekening gehouden met een hogere bijdrage van het rijk. Doordat de lasten lager zijn zal de bijdrage van het rijk ook lager zijn en verwachten we minder baten. Per saldo draagt het rijk meer bij dan de gemaakte kosten voor Oekraïne opvang.
Diverse verschillen (voordeel € 58.000)
Het verschil van € 58.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (nadeel € 2.774.050)
Toevoegingen aan reserves (nadeel € 2.866.060)
Storting overschot exploitatie Opvang vluchtelingen Oekraïne in de bestemmingsreserve (nadeel ad. € 1.866.060)
Voorgesteld wordt om het uiteindelijke voordeel ad. € 1.866.060 op de exploitatie voor de opvang van Oekraïners zoals toegelicht onder het kopje lasten en baten ( € 3.060.000 lagere lasten en € 1.194.000 lagere baten) toe te voegen aan de bestemmingsreserve ‘Opvang vluchtelingen Oekraïne. De verwachting is dat de bijdrage voor 2025 vanuit het Rijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt verlaagd van €100 naar € 45 per persoon per dag. Hierdoor ontstaan er in de komende jaren exploitatietekorten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.
Toevoeging Algemene reserve na vrijval Bestemmingsreserve Opvang vluchtelingen Oekraïne ( nadeel €1.000.000)
Omdat nog niet zeker was wanneer en hoeveel middelen er beschikbaar gesteld zouden worden vanuit het Rijk is in 2022 vanuit de Algemene reserve een bedrag gestort van € 1.000.000 in de Bestemmingsreserve Opvang Vluchtelingen Oekraïne als voorschot voor de te maken exploitatiekosten voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Zie hiervoor eerder genomen raadbesluit BR2200018. Voorgesteld wordt om het voorschot ad. € 1.000.000 terug te storten in de Algemene reserve gezien het overschot op de exploitatie Opvang vluchtelingen Oekraïne.
Onttrekkingen aan reserves (voordeel € 92.000)
Lagere onttrekking algemene reserve (nadeel ad. € 908.000)
De werkzaamheden voor de fysieke afronding van Sporthoeklaan worden gedekt door de voorziening van de Grex. Zie ook de toelichting onder het kopje ‘Lasten’. De onttrekking aan de algemene reserve die hiervoor als dekking was geraamd is derhalve niet meer nodig en komt dan ook te vervallen. Dit resulteert in een nadeel van € 908.000.
Vrijval bestemmingsreserve Opvang vluchtelingen Oekraïne (voordeel ad. €1.000.000)
Omdat nog niet zeker was wanneer en hoeveel middelen er beschikbaar gesteld zouden worden vanuit het Rijk is in 2022 vanuit de algemene reserve een bedrag gestort van € 1.000.000 in de bestemmingsreserve Opvang Vluchtelingen Oekraïne als voorschot voor de te maken exploitatiekosten voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne.
Zie hiervoor eerder genomen raadbesluit BR2200018. Voorgesteld wordt om het voorschot ad. € 1.000.000 terug te storten in de Algemene reserve.
Beleidsveld 4.2 Jeugd
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 1.056.000)
Jeugd lokaal (nadeel € 1.056.000)
De kosten van de lokale jeugdhulp zijn hoger dan begroot en dit heeft meerdere oorzaken. We hebben dit jaar ingezet op meer kinderen met lokale jeugdhulp helpen dan met regionale jeugdhulp. Meer kinderen krijgen nu hulp via de lokale licht specialistische GGZ. Dat is positief en in lijn met de opgave jeugd. Doordat er meer kinderen lokaal worden geholpen, stijgen de kosten voor de lokale jeugdhulp. Naast deze verschuiving zien we ook een autonome stijging in het lokale jeugdhulpgebruik. Er is een toename van het aantal kinderen dat begeleiding, behandeling of dagbesteding nodig heeft. Daarnaast heeft een aantal jeugdigen schaarse hulpvormen nodig die niet tijdig beschikbaar zijn, waardoor we duurdere alternatieve hulpvormen zoals 1-op-1 begeleiding moeten inzetten om de kinderen ondersteunen. Zie voor meer inzichten en cijfers "Raadsinformatiebrief stand van zaken jeugdhulp, nr 4" d.d. 10 oktober 2024 (U.24.04375).
Baten (voordeel € 2.000)
Diverse verschillen (voordeel € 2.000)
Het verschil van € 2.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.3 Participatie
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 2.911.000)
Toeslagenaffaire (nadeel € 2.053.000)
Vanuit het Rijk ontvangen wij een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 2.053.000 voor 2024. Deze kosten krijgen we via de SPUK 'hersteloperatie toeslagenproblematiek' 100% vergoed. Daarom verwerken wij deze toename zowel in de baten als lasten.
BUIG-gelden (nadeel € 909.000)
Dit nadeel ontstaat door een hogere uitgave aan uitkeringen. Dit wordt deels verklaard door de verdere verhoging van het minimumloon. Daarnaast blijft onze uitstroom lager dan dat er op basis van de BUIG, verstrekt door het Rijk, verwacht wordt van onze gemeente. In oktober is gestart met de voorgenomen maatregelen, welke we hebben afgestemd met de gemeenteraad (BR2400047). Vanwege onder andere de krappe arbeidsmarkt is het niet gelukt om hiermee in januari te starten. We verwachten dat de effecten van deze maatregelen volgend jaar zichtbaar worden.
Diverse verschillen (voordeel € 51.000)
Het verschil van € 51.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 2.591.000)
Toeslagenaffaire (voordeel € 2.053.000)
Vanuit het Rijk ontvangen wij een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 2.053.000 voor 2024. Deze kosten krijgen we via de SPUK 'hersteloperatie toeslagenproblematiek' 100% vergoed. Daarom verwerken wij deze toename zowel in de baten als lasten.
BUIG-gelden (voordeel € 617.000)
Begin oktober werden door het Rijk de definitieve bijstandsbudgetten over 2024 gepubliceerd. De uitkering vanuit het Rijk is € 617.000 hoger dan de ontvangen voorlopige beschikking. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 617.000.
Diverse verschillen (nadeel € 79.000)
Het verschil van € 79.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.4 Maatschappelijke ondersteuning
Mutaties Slotwijziging 2024
De afwijkingen binnen dit beleidsveld worden door diverse kleine verschillen veroorzaakt en vallen onder de € 200.000 en worden daarom niet verder toegelicht.
Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B5.1 Beheer openbare ruimte | Lasten | 19.563 | -2 | 19.561 | 53 | 0 | 19.614 |
Baten | 1.003 | 0 | 1.003 | 45 | 0 | 1.048 | |
Toevoeging reserves | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 | 350 | |
Onttrekking reserves | 268 | 350 | 618 | -150 | 0 | 468 | |
Totaal B5.1 | -18.292 | 2 | -18.290 | -158 | 0 | -18.448 | |
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement | Lasten | 12.316 | -5 | 12.312 | 420 | 0 | 12.732 |
Baten | 14.868 | 0 | 14.868 | 254 | 0 | 15.122 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 8 | 8 | 0 | 0 | 8 | |
Totaal B5.2 | 2.552 | 13 | 2.564 | -166 | 0 | 2.398 | |
B5.3 Vastgoed | Lasten | 5.148 | -2 | 5.147 | -424 | 0 | 4.722 |
Baten | 2.625 | 0 | 2.625 | 0 | 0 | 2.625 | |
Toevoeging reserves | 548 | 1.559 | 2.107 | 0 | 0 | 2.107 | |
Onttrekking reserves | 1.333 | 1.559 | 2.892 | -437 | 0 | 2.454 | |
Totaal B5.3 | -1.739 | 2 | -1.737 | -13 | 0 | -1.750 | |
PG5 Kwaliteit openbare ruimte | Lasten | 37.027 | -8 | 37.019 | 48 | 0 | 37.068 |
Baten | 18.496 | 0 | 18.496 | 299 | 0 | 18.795 | |
Toevoeging reserves | 548 | 1.909 | 2.457 | 0 | 0 | 2.457 | |
Onttrekking reserves | 1.600 | 1.917 | 3.517 | -587 | 0 | 2.930 | |
Totaal PG5 | -17.479 | 16 | -17.463 | -337 | 0 | -17.800 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 5.1 Beheer openbare ruimte
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (€ 53.000 nadeel)
Diverse kleine afwijkingen (nadeel € 53.000)
Het verschil van € 53.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 45.000)
Overige (voordeel € 45.000)
Het verschil van € 45.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (nadeel € 150.000)
Er wordt € 150.000 minder onttrokken aan de reserve baggeren. Dit wordt veroorzaakt doordat de aanbesteding van werkzaamheden later dan gepland wordt afgerond. De werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2025.
Beleidsveld 5.2 Afval- en afvalwatermanagement
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 420.000)
Hogere aanbiedvolumes (nadeel 250.000)
De inzameling en verwerking van huishoudelijk afval valt hoger uit dan begroot. De oorzaak hiervan ligt in het aanbieden van meer huishoudelijk afval bij de verwerker van het afval. Hierdoor zijn zowel de verwerkingskosten als de verbrandingsbelasting hoger dan vooraf was voorzien.
Overige (nadeel € 170.000)
Het verschil van € 170.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000 en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 254.000)
Hogere opbrengsten afvalstoffenheffing (voordeel € 161.000)
Het voordeel aan baten ontstaat doordat het volume huishoudelijk afval dat wordt aangeboden hoger is dan begroot.
Overige (voordeel € 93.000)
Het verschil van € 93.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 5.3 Vastgoed
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 424.000)
Lagere kosten voor groot onderhoud gebouwen (voordeel € 422.000)
Door uitstel van werken naar aankomende jaren en het zoveel mogelijk beperken van de onderhoudskosten wordt een verwacht voordeel gerealiseerd van € 422.000. Dit voordeel zorgt voor een lagere onttrekking aan de reserve GO gemeentelijke gebouwen.
Overige (voordeel € 2.000)
Het verschil van € 2.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (nadeel €437.000)
Reserve GO gebouwen (nadeel € 422.000)
Er wordt € 422.000 minder onttrokken aan de reserve. Zie toelichting bij "lagere kosten voor groot onderhoud gebouwen" bij "lasten".
Overige (nadeel € 15.000)
Het restant van € 15.000 lagere onttrekking ontstaat door diverse kleine mutaties.
Programma 6 Lansingerland ontwikkelt
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B6.1 Ruimtelijke ordening | Lasten | 11.391 | 305 | 11.696 | 2.622 | -550 | 13.768 |
Baten | 4.618 | 0 | 4.618 | 2.702 | 0 | 7.319 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 550 | 550 | |
Onttrekking reserves | 628 | 306 | 934 | 86 | 0 | 1.020 | |
Totaal B6.1 | -6.146 | 1 | -6.144 | 166 | 0 | -5.978 | |
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit | Lasten | 1.926 | 528 | 2.454 | -85 | 0 | 2.370 |
Baten | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 | 18 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 175 | 528 | 703 | -100 | 0 | 603 | |
Totaal B6.2 | -1.734 | 0 | -1.734 | -15 | 0 | -1.749 | |
B6.3 Economische ontwikkeling | Lasten | 2.586 | 2.060 | 4.646 | 313 | -1.989 | 2.970 |
Baten | 318 | 309 | 627 | 531 | -289 | 869 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.193 | 1.750 | 2.943 | 12 | -1.700 | 1.255 | |
Totaal B6.3 | -1.075 | -1 | -1.076 | 230 | 0 | -847 | |
B6.4 Duurzaamheid | Lasten | 2.825 | 2.058 | 4.883 | 61 | -1.115 | 3.829 |
Baten | 975 | 1.439 | 2.415 | 321 | -961 | 1.775 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 155 | 155 | |
Onttrekking reserves | 249 | 618 | 866 | 0 | 0 | 866 | |
Totaal B6.4 | -1.600 | -2 | -1.602 | 260 | 0 | -1.342 | |
PG6 Lansingerland ontwikkelt | Lasten | 18.728 | 4.952 | 23.680 | 2.911 | -3.654 | 22.936 |
Baten | 5.928 | 1.748 | 7.677 | 3.554 | -1.250 | 9.981 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 705 | 705 | |
Onttrekking reserves | 2.245 | 3.201 | 5.446 | -2 | -1.700 | 3.744 | |
Totaal PG6 | -10.555 | -2 | -10.557 | 641 | 0 | -9.916 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 2.622.000)
Hogere kosten N209 (nadeel €2.700.000)
De hogere kosten worden veroorzaakt door een factuur van de provincie met betrekking tot het plaatsen van geluidswering bij de N209. Voor het plaatsen van de geluidswering bij de N209 ontvangt de gemeente een specifieke uitkering van het Rijk. De specifieke uitkering van het Rijk wordt verantwoord onder het kopje baten.
Basis-locatie onderzoek huisvesting doelgroepen ( nadeel € 86.000)
De raad heeft met haar besluit over voorstel BR2400035 opdracht gegeven tot een integraal locatieonderzoek naar het huisvesten en opvangen van doelgroepen nieuwkomers en spoedzoekers.
Deze opdracht is gestart met onderdeel A een basis-locatie-onderzoek, waarover Raad en college in oktober 2024 zijn geïnformeerd. Zie raadsinformatiebrief U24.03668.
De volgende fase betreft onderdeel B het locatiekeuzeproces. De kosten zijn en worden in de periode april-december 2024 gemaakt. Het bedrag wordt onttrokken aan de Reserve Onderzoekskosten.
Overige verschillen (voordeel € 164.000)
Het verschil van € 164.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 2.702.000)
Subsidie geluidswering N209 (voordeel € 2.700.000)
Voor het plaatsen van de geluidswering bij de N209 ontvangt de gemeente een specifieke uitkering van het Rijk.
Overige verschillen (voordeel € 2.000)
Het verschil van € 2.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (voordeel € 86.000)
Overige verschillen (voordeel € 86.000)
Het verschil van € 86.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 550.000).
Woonwagen (Bosland) (voordeel € 550.000)
Het project heeft vertraging opgelopen vanwege het complexe proces. Zie raadsinformatiebrief U24.02627. De noodzaak tot saneren blijft bestaan.
Reservemutaties (nadeel € 464.000)
Woonwagen (Bosland) (nadeel € 550.000)
Zie toelichting Budgetoverheveling lasten.
Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Mutaties Slotwijziging 2024
De afwijkingen binnen dit beleidsveld worden door diverse kleine verschillen veroorzaakt en vallen onder de € 200.000 en worden daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 313.000)
Bedrijfsinvesteringszones (nadeel € 200.000)
In 2024 is er een nieuwe BIZ opgericht, hierdoor moeten we het budget bijstellen. Aangezien hier opbrengsten tegen overstaan, is deze mutatie budgettair neutraal.
Overige verschillen (nadeel € 113.000)
Het verschil van € 113.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 531.000)
Bedrijfsinvesterings-zones (voordeel € 200.000)
Zie toelichting lasten.
Food System WUR (voordeel € 176.000)
In 2024 is er een nagekomen subsidie ontvangen van € 176.000 voor werkzaamheden die in eerdere jaren zijn uitgevoerd. Dit bedrag was niet begroot.
Overige verschillen (voordeel € 155.000)
Het verschil van € 155.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 1.989.000)
Horti Science (voordeel € 1.700.000)
Vanwege vertragingen in de uitvoering van de Horti Science visie, zowel door interne als externe factoren, is niet het volledige incidentele budget benut. Interne capaciteitstekorten en externe invloeden, zoals de schommelende gasprijzen, hebben het tempo van de uitvoering beïnvloed. Om die reden hevelen we het onbenutte budget van € 1.700.000 over naar 2025.
Bleizo West (voordeel € 289.000)
In oktober 2021 heeft de gemeenteraad het ontwikkelperspectief Proeftuin Bleizo vastgesteld. Daarbij is besloten, in afwachting van provinciale besluitvorming, geen verdere kosten te maken. In februari 2023 heeft de gemeenteraad toestemming gegeven om onderzoeken te doen die nodig zijn voor de provincie om een besluit te nemen. De kosten van 2023 en 2024 zijn daarom beperkt gebleven. Het onbenutte budget is nodig om in 2025 de ontwikkelstrategie op te stellen. Om die reden hevelen we het onbenutte budget van € 289.000 over naar 2025.
Baten (nadeel € 289.000)
Bleizo West (nadeel € 289.000)
Zie toelichting budgetoverhevelingen lasten.
Reservemutaties (nadeel € 1.700.000)
Horti Science (nadeel € 1.700.000)
Zie toelichting budgetoverhevelingen lasten.
Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 61.000)
Overige verschillen (nadeel € 61.000)
Het verschil van € 61.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 321.000)
Energiearmoede (voordeel € 154.000)
In 2023 zijn er voor zowel Nationaal Isolatieprogramma en Energiearmoede meerjarige SPUK-gelden ontvangen. Deze middelen zijn voor energiebesparende isolatiemaatregelen en ondersteuning van huishoudens met een laag besteedbaar inkomen, die te maken hebben met hogere energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen. Dit betreft een meerjarige regeling. De verwachting is dat hier in 2024 meer gebruik van wordt gemaakt.
Overige verschillen (voordeel € 167.000)
Het verschil van € 167.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 1.115.000)
Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (voordeel € 961.000)
Vanaf 2023 ontvangen wij jaarlijks CDOKE-middelen voor klimaat- en energiebeleid. Deze zijn te besteden tot twee jaar na het jaar van ontvangst. Daarom besteden we in 2024 eerst het budget uit 2023 en hevelen we het onbenutte budget 2024 (€ 961.000) over naar 2025. Doordat hier een ontvangst van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tegenover staat, is deze mutatie budgettair neutraal.
Duurzaam Funderingsherstel Rottekade (voordeel € 154.000)
Dit bedrag is gereserveerd om leningen te kunnen verstrekken aan inwoners voor funderingsherstel. Dit betreft een beperkt deel van de gemeente: 3 postcodegebieden. Voor het tempo van uitgeven zijn wij dus afhankelijk van aanvragen van inwoners. Omdat er weinig leningen worden verwacht in 2024, zal 50% (€ 154.000) van het budget worden overgeheveld naar 2025.
Baten (nadeel € 961.000)
Uitvoeringsmiddelen Klimaat- en energiebeleid (nadeel € 961.000)
Zie toelichting budgetoverheveling lasten.
Reservemutaties (nadeel € 155.000)
Duurzaam Funderingsherstel Rottekade (nadeel € 155.000)
Zie toelichting budgetoverheveling lasten.
Programma 7 Grondzaken
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B7.1 Grondexploitatie | Lasten | 57.730 | -898 | 56.832 | -14.580 | 0 | 42.252 |
Baten | 56.748 | -898 | 55.850 | -14.580 | 0 | 41.270 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 985 | 0 | 985 | 0 | 0 | 985 | |
Totaal B7.1 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | |
PG7 Grondzaken | Lasten | 57.730 | -898 | 56.832 | -14.580 | 0 | 42.252 |
Baten | 56.748 | -898 | 55.850 | -14.580 | 0 | 41.270 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 985 | 0 | 985 | 0 | 0 | 985 | |
Totaal PG7 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 14.580.000)
Voor de slotwijziging hebben wij de realisatie van onze grondexploitaties in het lopende jaar afgezet tegen de verwachting die wij hebben opgenomen in het MPG 2024.
Voor de kosten verwachten wij in 2024 circa € 2,36 miljoen minder uit te geven (ten opzichte van € 23,79 miljoen geraamd). Voor de opbrengsten verwachten wij in 2024 € 14,58 miljoen minder te realiseren (ten opzichte van € 53,66 miljoen geraamd). Deze lagere realisaties voor zowel kosten als opbrengsten zijn grotendeels te verklaren door verschuivingen in de projecten, waardoor deze later worden gerealiseerd. Daarnaast verwachten we een aanbestedingsvoordeel, waardoor de kosten lager uitvallen dan begroot.
Toelichting verschillen
Het grootste verschil aan de kostenkant wordt veroorzaakt in het project Wilderszijde. Door de nadere uitwerking en de planning van de aanleg van de wijkontsluitingsweg en diverse kunstwerken wordt verwacht dat dit resulteert in lagere kosten dan geraamd. Het daadwerkelijke voordeel is bekend na afronding van de werkzaamheden. Bij de actualisatie van de grondexploitatie 2025 wordt beoordeeld hoe dit cijfermatig in de grondexploitatie verwerkt wordt. Project Ruimte voor Ruimte Groenzoom Noordeinde is vertraagd, waardoor veel van de geraamde kosten doorschuiven naar 2025.
De verschuiving in opbrengsten wordt met name veroorzaakt in de woningbouwprojecten. Bij project Westpolder-Bolwerk schuift de uitgifte van deelplan 6 (deels) door naar 2025. Ook in het project Ruimte voor Ruimte Groenzoom Noordeinde is sprake van vertraging en worden de grondopbrengsten pas in 2025 verwacht.
Op het bedrijventerrein Oudeland zal een uitgifte van 1 kavel verschuiven naar 2025.
Effect op resultaat MPG-niveau
De verschuivingen in de tijd van de gerealiseerde opbrengsten en kosten worden verwerkt in de eerstvolgende herziening van het MPG in 2025. Het financiële effect op MPG-niveau is na een integrale herziening van de grondexploitaties beter in te schatten. Op dit moment verwachten we voor Wilderszijde een positieve ontwikkeling van het resultaat. Voor de projecten waarbij sprake is van het verschuiven naar achteren van kosten/opbrengsten is hierdoor geen groot effect op het resultaat te verwachten.
Baten (nadeel € 14.580.000)
Zie toelichting lasten.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B8.1 Lokale heffingen | Lasten | 511 | 0 | 511 | -162 | 0 | 349 |
Baten | 21.847 | 0 | 21.847 | 509 | 0 | 22.356 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.1 | 21.337 | 0 | 21.337 | 671 | 0 | 22.008 | |
B8.2 Algemene uitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
gemeentefonds | Baten | 100.680 | 0 | 100.680 | 418 | 0 | 101.099 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.2 | 100.680 | 0 | 100.680 | 418 | 0 | 101.099 | |
B8.3 Dividend | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 1.978 | 0 | 1.978 | 0 | 0 | 1.978 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.3 | 1.977 | 0 | 1.977 | 0 | 0 | 1.977 | |
B8.4 Financieringsfunctie | Lasten | 2.520 | 0 | 2.520 | -77 | 0 | 2.443 |
Baten | 2.774 | 438 | 3.211 | 267 | 0 | 3.478 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.4 | 253 | 438 | 691 | 344 | 0 | 1.035 | |
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 1.844 | 0 | 1.844 | 166 | -1.600 | 410 |
en saldo kostenplaatsen | Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Toevoeging reserves | 4.330 | 0 | 4.330 | 0 | 0 | 4.330 | |
Onttrekking reserves | 6.743 | 0 | 6.743 | 0 | -1.600 | 5.143 | |
Totaal B8.5 | 589 | 0 | 589 | -166 | 0 | 423 | |
B8.6 Mutaties reserves | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B8.7 Stelpost onvoorzien | Lasten | 8 | 0 | 8 | 0 | 0 | 8 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.7 | -8 | 0 | -8 | 0 | 0 | -8 | |
PG8 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 4.884 | 0 | 4.884 | -73 | -1.600 | 3.210 |
Baten | 127.299 | 438 | 127.737 | 1.194 | 0 | 128.931 | |
Toevoeging reserves | 4.330 | 0 | 4.330 | 0 | 0 | 4.330 | |
Onttrekking reserves | 6.743 | 0 | 6.743 | 0 | -1.600 | 5.143 | |
Totaal PG8 | 124.829 | 438 | 125.267 | 1.267 | 0 | 126.534 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 8.1 Lokale heffingen
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 162.000)
De uitvoeringslasten voor de lokale heffingen zijn lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een verlaging van de deelnemersbijdrage van het SVHW over 2024. De verlaging is tot stand gekomen door minder ingediende bezwaren dan verwacht.
Baten (voordeel € 509.000)
De afwijking in de baten OZB niet-woningen wordt enerzijds veroorzaakt door aanslagen uit eerdere jaren (2023) ad. €144.000 en er wordt gerekend met een lager totaalbedrag aan verminderingen en kwijtscheldingen ten opzichte van voorgaand jaar.
Beleidsveld 8.2 Algemene uitkering gemeentefonds
Mutaties Slotwijziging 2024
Baten (voordeel € 418.000)
De Septembercirculaire 2024 van het Gemeentefonds is onlangs beschikbaar gesteld; de effecten die op 2024 betrekking hebben zijn in deze slotwijziging verwerkt. De slotwijziging bestaat uit een gesaldeerd effect van de Meicirculaire 2024 (€1.226.000) en de Septembercirculaire 2024 (€807.000), de bijstelling van de stelpost BCF (€360.000) en overige mutaties (€59.000) in de Algemene Uitkering. Dit gezien de uitkomsten van Meicirculaire en Septembercirculaire 2024 pas bekend zijn gemaakt na de Zomerrapportage 2024. De raad is over de effecten en achtergrond van de Septembercirculaire 2024 middels de brief 'Septembercirculaire 2024 Gemeentefonds' (U24.04572) geïnformeerd.
Beleidsveld 8.3 Mutaties Reserves
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 8.4 Financieringsfunctie
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 77.000)
De rente van de kasgeldleningen zijn kortlopend van karakter en derhalve onderhevig aan fluctuaties. De rentelasten zijn voor 2024 € 77.000 lager uitgevallen.
Baten (voordeel € 267.000)
Er is € 267.000 extra ontvangen vanuit de rente van het schatkistbankieren. De liquide middelen waar tussentijds geen aanspraak op wordt gedaan worden gestald bij de Schatkist van het Rijk. Hierdoor is er sprake van extra rentebaten.
Beleidsveld 8.5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
Mutaties Slotwijziging 2024
Naar aanleiding van het boekenonderzoek dat de Belastingdienst heeft uitgevoerd over de jaren 2018 tot en met 2020 worden er voor de loonheffing en de omzetbelasting naheffingen opgelegd van respectievelijk € 125.000 en € 128.000. Dit leidt tot een incidenteel nadeel van € 253.000.
Het verschil van € 87.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en wordt daarom niet verder toegelicht.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 1.600.000)
In de begroting 2024 was een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 (overgeheveld vanuit 2023: € 800.000 en in de begroting 2024: € 800.000) om een traineeprogramma te starten. Trainees zouden in dienst komen van de gemeente Lansingerland en een tweejarig traineeship doorlopen waarna ze op een vaste ‘reguliere’ functie geplaatst zouden worden. Het traineeprogramma staat inmiddels in de steigers en de werving is gestart. We verwachten per 1 januari 2025 met zo’n 10-12 trainees te starten verdeeld over de gehele organisatie. Het incidentele budget van € 1.600.000 schuift daarom door naar 2025 en bij de Slotwijziging 2025 wordt € 800.000 doorgeschoven naar 2026. Voor het reeds overgehevelde budget uit 2023 ad. € 800.000 wordt aan de raad gevraagd af te wijken van het in de nota planning en control opgenomen kader ten aanzien van het eenmalig overhevelen van budgetten uit eerdere jaren.
Reservemutaties (nadeel €1.600.000)
Zie toelichting Budgetoverhevelingen Lasten.
Beleidsveld 8.6 Mutaties Reserves
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 8.7: Stelpost onvoorzien
Geen financiële mutaties.
Overzicht Overhead
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2024 | Actuele begroting 2024 | Mutaties Slotwijziging 2024 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024 | Begroting 2024 na Slotwijziging 2024 | ||
B10.1 Overhead | Lasten | 23.096 | -117 | 22.978 | 351 | -555 | 22.774 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | 55 | 816 | 871 | 0 | 330 | 1.201 | |
Onttrekking reserves | 1.682 | 816 | 2.498 | -125 | -225 | 2.147 | |
Totaal B10.1 | -21.449 | 117 | -21.331 | -476 | 0 | -21.808 | |
PG10 Overhead | Lasten | 23.096 | -117 | 22.978 | 351 | -555 | 22.774 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | 55 | 816 | 871 | 0 | 330 | 1.201 | |
Onttrekking reserves | 1.682 | 816 | 2.498 | -125 | -225 | 2.147 | |
Totaal PG10 | -21.449 | 117 | -21.331 | -476 | 0 | -21.808 |
Omschrijving (toelichting)
Beleidsveld 10.1 Overhead
Mutaties Slotwijziging 2024
Lasten (nadeel € 351.000)
De afwijking van circa € 351.000 nadeel ontstaat door een dotatie aan de voorziening RVU regeling ad. € 75.000, extra lasten in verband met een reparatie aan het dak van het gemeentehuis ad. € 100.000 en extra inhuurlasten in verband met langdurig ziekteverzuim en/of moeilijk vervulbare openstaande vacatures. ad. € 176.000.
Reservemutaties (nadeel €126.000)
Bij de Zomerrapportage 2024 is het budget voor kluisarchivering verlaagd met € 170.000, dit budget werd gedekt uit de algemene reserve. De onttrekking wordt nu teruggedraaid en is derhalve een incidenteel nadeel voor 2024. Er wordt € 44.000 meer onttrokken door hogere kapitaallasten en dat is een voordeel voor 2024.
Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2024
Lasten (voordeel € 555.000)
Toevoegingen (voordeel € 330.000)
De budgetoverheveling privacy bedraagt € 80.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2024 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2025.
De budgetoverheveling van het budget digitaal duurzaam bedraagt € 150.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2024 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2025.
De budgetoverheveling voor het budget Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV ) bedraagt € 50.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2024 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2025.
De budgetoverheveling voor het communicatiever maken van de organisatie bedraagt € 50.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2024 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2025.
Onttrekkingen (voordeel € 225.000)
De budgetoverheveling voor Learning Management System bedraagt € 100.000. Dit is een budgetoverheveling uit 2022 en hevelen we over naar 2025. Dit wordt technisch verwerkt door de onttrekking aan de algemene reserve in 2024 terug te draaien en te onttrekken aan de algemene reserve in 2025.
De budgetoverheveling voor Implementatie E-HRM bedraagt € 75.000. Dit is een budgetoverheveling uit 2022 en hevelen we over naar 2025. Dit wordt technisch verwerkt door de onttrekking aan de algemene reserve in 2024 terug te draaien en te onttrekken aan de algemene reserve in 2025.
De budgetoverheveling voor Kluisarchivering bedraagt € 50.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2024 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2025.
Reservemutaties (nadeel € 555.000)
Zie toelichting budgetoverhevelingen lasten.