Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier | Lasten | 3.307 | 82 | 3.389 | 190 | 0 | 3.579 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 82 | 82 | 0 | 0 | 82 | |
Totaal B1.1 | -3.307 | 0 | -3.307 | -190 | 0 | -3.497 | |
B1.2 Samenwerking | Lasten | 324 | 0 | 324 | 0 | 0 | 324 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.2 | -324 | 0 | -324 | 0 | 0 | -324 | |
B1.3 Dienstverlening | Lasten | 3.056 | 0 | 3.056 | -251 | 0 | 2.805 |
Baten | 796 | 0 | 796 | -85 | 0 | 711 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.3 | -2.260 | 0 | -2.260 | 166 | 0 | -2.093 | |
PG1 Bestuur en dienstverlening | Lasten | 6.687 | 82 | 6.769 | -61 | 0 | 6.708 |
Baten | 796 | 0 | 796 | -85 | 0 | 711 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 82 | 82 | 0 | 0 | 82 | |
Totaal PG1 | -5.890 | 0 | -5.890 | -24 | 0 | -5.914 |
Uitkomsten Slotwijziging 2023
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld 1.1 Gemeenteraad, college en griffier
Lasten ( nadeel 190.000)
Tweede kamer verkiezing ( nadeel € 125.000)
In 2023 zijn er vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. Dit resulteert in een hoger last van € 125.000.
Donatie Syrië en Turkije (nadeel € 65.000)
In 2023 heeft de Gemeente een donatie van € 1 per inwoner gedaan voor de slachtoffers van de aardbevind in Syrië en Turkije (raadsvergadering van 14-3-2023 en BW2300067). Dit resulteert in een hogere last van € 65.000.
De donatie wordt gedekt uit de algemene dekkingsmiddelen vanuit de stelpost onvoorzien.
Beleidsveld 1.2 Dienstverlening
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 1.3 Dienstverlening
Lasten (voordeel € 251.000)
Burgerparticipatie ( voordeel € 251.000)
In 2022 zijn we gestart met een ontwikkeltraject op het gebied van burgerparticipatie. Daarbij is gekozen voor een lerende aanpak. Om hier stappen in te kunnen zetten is in de begroting meerjarig incidenteel budget toegekend. Een belangrijke eerste mijlpaal is de vaststelling van de visie op burgerparticipatie (mei 2023). Het voorbereidende werk voor de vaststelling van de visie is budgettair positiever uitgevallen. Op dit moment worden de vervolgstappen uitgewerkt. Hierdoor geven we in 2023 minder uit dan vooraf geraamd. Dit resulteert in een lagere last van € 251.000.
Baten (nadeel € 85.000)
Leges rijbewijzen ( nadeel € 85.000)
In 2023 verwachten wij minder leges op de rijbewijzen te ontvangen dan begroot. Dit resulteert in lagere baten van € 85.000.
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B2.1 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 7.541 | 78 | 7.619 | -166 | -46 | 7.407 |
Baten | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 93 | 70 | 163 | 0 | -46 | 117 | |
Totaal B2.1 | -7.404 | -8 | -7.412 | 166 | 0 | -7.246 | |
PG2 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 7.541 | 78 | 7.619 | -166 | -46 | 7.407 |
Baten | 44 | 0 | 44 | 0 | 0 | 44 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 93 | 70 | 163 | 0 | -46 | 117 | |
Totaal PG2 | -7.404 | -8 | -7.412 | 166 | 0 | -7.246 |
Beleidsveld 2.1 Openbare orde en veiligheid
Lasten (voordeel € 166.000)
Mutaties
Personeelslasten (voordeel € 448.000)
Door het niet kunnen invullen van openstaande vacatures verwachten wij een onderbesteding van het personeelsbudget. Binnen team Veiligheid en APV us er 14,5 fte aan vacature ruimte, hiervan zit 9 fte bij toezicht en handhaving, hierop wordt gedeeltelijk ingehuurd (niet alles is te vervullen). Dit resulteert in € 448.000 lagere personeelslasten in 2023.
Incidentele kosten voor het ruimen van drugsafval (nadeel € 127.000)
In Lansingerland is er drugsafval geruimd waarvan de kosten niet zijn opgenomen in de begroting. Het gaat hier om één omvangrijke ruiming. Op grond van de Subsidieregeling opruimen drugsafval Zuid-Holland zal mogelijk een (substantieel) deel van deze kosten worden vergoed door of via de provincie. Op dit moment is nog onduidelijk of aan de vereisten voor de verkrijging van de subsidie wordt voldaan en zo ja, welk bedrag vergoed zal worden.
Nacalculatie veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (nadeel € 129.000)
Het te verwachten tekort 2023 van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond wordt verdeeld over de deelnemende gemeenten. Dit is het tekort zoals het nu wordt voorzien. De nacalculatie wordt bepaald bij het opstellen van de jaarrekening van de VRR en zal worden verdeeld over de gemeenten conform de verdeling van de basis bijdrage 2023.
Overige mutaties (nadeel € 26.000)
Deze worden veroorzaakt door diverse kleinere mutaties.
Budgetoverhevelingen
Wijkbrandweerman
In 2023 is een incidenteel budget toegekend voor het eenjarig dienstverband van de wijkbrandweerman. De wijkbrandweerman is op 1 augustus 2023 gestart. Daarom wordt 7/12e van het toegekende budget overgeheveld naar het volgende jaar.
Baten
Mutaties
Geen financiële mutaties
Reservemutaties beleidsveld 2.1
Toevoegingen
Geen financiële mutaties
Onttrekkingen
Vanwege de budgetoverhevelingen voor de wijkbrandweerman hoeft er in 2023 minder onttrokken te worden aan de algemene reserve. Het restant van de onttrekking vindt in 2024 plaats.
Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B3.1 Sport | Lasten | 2.460 | 0 | 2.460 | 127 | 0 | 2.586 |
Baten | 665 | 0 | 665 | 148 | 0 | 812 | |
Toevoeging reserves | 46 | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B3.1 | -1.841 | 0 | -1.841 | 21 | 0 | -1.820 | |
B3.2 Cultuur | Lasten | 2.210 | 28 | 2.238 | 62 | 0 | 2.300 |
Baten | 100 | 0 | 100 | 27 | 0 | 127 | |
Toevoeging reserves | 296 | 0 | 296 | 0 | 0 | 296 | |
Onttrekking reserves | 206 | 28 | 234 | 0 | 0 | 234 | |
Totaal B3.2 | -2.200 | 0 | -2.200 | -35 | 0 | -2.235 | |
B3.3 Onderwijs en kinderopvang | Lasten | 10.730 | 0 | 10.730 | 809 | 0 | 11.538 |
Baten | 1.338 | 0 | 1.338 | 53 | 0 | 1.391 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.743 | 0 | 1.743 | 0 | 0 | 1.743 | |
Totaal B3.2 | -7.648 | 0 | -7.648 | -756 | 0 | -8.404 | |
PG3 Sport, cultuur en onderwijs | Lasten | 15.400 | 28 | 15.428 | 997 | 0 | 16.425 |
Baten | 2.103 | 0 | 2.103 | 228 | 0 | 2.331 | |
Toevoeging reserves | 342 | 0 | 342 | 0 | 0 | 342 | |
Onttrekking reserves | 1.950 | 28 | 1.978 | 0 | 0 | 1.978 | |
Totaal PG3 | -11.689 | 0 | -11.689 | -769 | 0 | -12.458 |
Beleidsveld 3.1 Sport
Lasten (€ 127.000 nadeel)
De hogere lasten worden veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
Baten (€ 148.000 voordeel)
De hogere baten worden veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
Beleidsveld 3.2 Cultuur
Lasten (€ 62.000 nadeel)
De hogere lasten worden veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
Baten (€ 27.000 voordeel)
De hogere baten worden veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
Beleidsveld 3.3 Onderwijs en kinderopvang
Lasten (€ 809.000 nadeel)
OZB VO (€ 120.000 nadeel)
De WOZ-waarde van de schoolgebouwen voor voortgezet onderwijs is gestegen. Daarmee stijgen ook de OZB-kosten. Dit zorgt voor een structureel nadeel van € 120.000. Ditzelfde bedrag vormt een voordeel aan de inkomstenkant binnen de Algemene Dekkingsmiddelen.
Onderwijsachterstandenbeleid SPUK (€ 53.000 nadeel)
We ontvingen de definitieve specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 2023. Deze ligt € 53.000 hoger dan begroot. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten- als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Leerlingenvervoer (€ 61.000 nadeel)
Het budget voor leerlingenvervoer moet naar boven worden bijgesteld. Oorzaken zijn stijging van aantal ouders dat km vergoeding ontvangt in het aangepast vervoer en een stijging in de kosten in verband met jaarlijkse indexering.
Personele kosten (€ 232.000 nadeel)
Door toegenomen werkzaamheden, werkdruk, ziekteverzuim, moeilijk vervulbare openstaande vacatures en daardoor benodigde inhuur vallen de personeelslasten voor het beleidsveld onderwijs en kinderopvang hoger uit. Dit resulteert in een hogere last van € 232.000 in 2023.
Doordecentralisatievergoeding voortgezet onderwijs (nadeel € 313.000)
Wij ontvangen een vergoeding voor de doorcentralisatie van het voortgezet onderwijs via het gemeentefonds. Wij betalen deze vergoeding op basis van de met de onderwijsinstellingen gesloten overeenkomsten direct door aan het voortgezet onderwijs. De toename in het gemeentefonds vanuit de mei- en septembercirculaire zorgt voor een toename in deze doordecentralisatievergoeding. Voor 2023 is dit effect € 313.000. Per saldo (voordeel gemeentefonds en nadeel doordecentralisatie) is er dus geen effect op het saldo van de slotwijziging.
Overige mutaties (nadeel € 30.000)
Deze worden veroorzaakt door diverse kleinere mutaties.
Baten (€ 53.000 voordeel)
Onderwijsachterstandenbeleid SPUK (€ 53.000 voordeel)
We ontvingen de definitieve specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 2023. Deze ligt € 53.000 hoger dan begroot. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten- als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Programma 4 Sociaal Domein
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B4.1 Samenleving | Lasten | 7.593 | 1.739 | 9.332 | 759 | 0 | 10.090 |
Baten | 5.451 | 0 | 5.451 | 535 | 0 | 5.986 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 193 | 1.739 | 1.932 | 1 | 0 | 1.933 | |
Totaal B4.1 | -1.948 | 0 | -1.948 | -223 | 0 | -2.171 | |
B4.2 Jeugd | Lasten | 23.948 | 0 | 23.948 | 2.368 | -45 | 26.271 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 610 | 0 | 610 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | 45 | |
Onttrekking reserves | 78 | 0 | 78 | 285 | 0 | 363 | |
Totaal B4.2 | -23.871 | 0 | -23.871 | -1.472 | 0 | -25.343 | |
B4.3 Participatie | Lasten | 17.929 | 1.153 | 19.083 | 2.212 | 0 | 21.295 |
Baten | 9.700 | 0 | 9.700 | 2.779 | 0 | 12.479 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 502 | 1.153 | 1.655 | 0 | 0 | 1.655 | |
Totaal B4.3 | -7.728 | 0 | -7.728 | 567 | 0 | -7.161 | |
B4.4 Wet Maatschappelijke | Lasten | 14.267 | 32 | 14.299 | -762 | -114 | 13.423 |
Ondersteuning (WMO) | Baten | 320 | 0 | 320 | 231 | 0 | 551 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 114 | 114 | |
Onttrekking reserves | 2 | 32 | 34 | 0 | 0 | 34 | |
Totaal B4.4 | -13.945 | 0 | -13.945 | 993 | 0 | -12.951 | |
PG4 Sociaal Domein | Lasten | 63.737 | 2.924 | 66.661 | 4.577 | -159 | 71.079 |
Baten | 15.471 | 0 | 15.471 | 4.156 | 0 | 19.627 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 159 | 159 | |
Onttrekking reserves | 775 | 2.924 | 3.699 | 286 | 0 | 3.985 | |
Totaal PG4 | -47.491 | 0 | -47.491 | -135 | 0 | -47.627 | |
Beleidsveld 4.1 Samenleving
Lasten (nadeel € 759.000 )
Mutaties
Het zorg- en herstelcentrum Bleiswijk (nadeel € 505.000)
In Bleiswijk bieden we met het zorg- en herstelcentrum (ZHC) plaats aan 22 zorgbehoevende ontheemde Oekraïners. De kosten voor verblijf worden gedekt door het Rijk op dezelfde manier als de LOO-locaties. Voor de zorg-(gerelateerde) kosten kunnen patiënten en dienstverleners direct terecht bij de zorgverzekering, hierin is de gemeente geen partij. De begrootte kosten voor 2023 bedragen in totaal € 505.000 en worden gedekt door rijksinkomsten (zie tekst baten).
Opvang Oekraïners aan de Sporthoeklaan (voordeel € 540.000)
Doordat de planning van de oplevering van flexwoningen aan de Sporthoeklaan is uitgelopen hebben wij de Oekraïense ontheemden later kunnen inhuizen dan eerder gedacht. Dit leidt tot € 540.000 minder uitgaven in 2023 doordat we nog geen huur, elektriciteit en begeleiding hoefden in te kopen. Inmiddels zijn alle flexwoningen in gebruik door zowel Oekraïners als spoedzoekers.
Noodopvang Asielzoekers (nadeel € 500.000)
Voor het realiseren van de noodopvang voor asielzoekers achter het gemeentehuis moet de onder- en bovengrondse infrastructuur geregeld zijn voordat er gebouwd kan worden. De begrote kosten bedragen € 500.000 en worden gedekt door het COA (zie tekst baten).
Personeelskosten (nadeel € 371.000)
Door toegenomen werkzaamheden, werkdruk, ziekteverzuim, moeilijk vervulbare openstaande vacatures en daardoor benodigde inhuur vallen de personeelslasten voor het beleidsveld samenleving hoger uit. Dit resulteert in een hogere last van € 371.000 in 2023.
Diverse verschillen (voordeel € 77.000)
Het restant van circa € 77.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Baten (voordeel € 535.000)
Mutaties
Het zorg- en herstelcentrum Bleiswijk (voordeel € 505.000)
De kosten (zie tekst lasten) die worden gemaakt voor het zorg- en herstelcentrum worden vergoed door de rijksoverheid.
Opvang Oekraïners aan de sporthoeklaan (nadeel € 540.000)
Doordat we later Oekraïense ontheemden inhuizen ligt de rijksvergoeding voor 2023 € 540.000 lager. Dit houdt gelijke tred met de uitgaven.
Noodopvang Asielzoeker (voordeel € 500.000)
De kosten (zie tekst lasten) voor de onder- en bovengrondse infrastructuur worden vergoed door het COA.
Diverse verschillen (voordeel € 70.000)
Het restant van circa € 70.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 4.1 Samenleving
Onttrekkingen
Het restant van circa € 1.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Beleidsveld 4.2 Jeugd
Lasten (nadeel € 2.368.000)
Mutaties
GRJR (nadeel € 2.091.000)
De kosten van specialistische jeugdhulp zijn hoger dan begroot. De stijging zit vooral in ambulante hulp en in opname in een open of gesloten instelling. Dit komt door een toename van het aantal kinderen dat deze hulp nodig heeft en ook door gestegen kosten per kind. Ook maken meer kinderen gebruik van de zeer specialistische zorg die landelijk wordt ingekocht. Per 1 januari 2023 zijn de tarieven gewijzigd en zorgt indexatie voor een hogere kostprijs. De kostprijs van opname is momenteel hoog. De gesloten opname wordt afgebouwd, maar open alternatieven zijn nog in ontwikkeling. Om kinderen goede zorg te bieden en de veiligheid te garanderen, is het soms nodig om een extra begeleider voor het kind in te zetten. Dit resulteert in een hogere last van € 2.091.000 in 2023.
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (nadeel € 167.000)
Zie verklaring “Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA)” bij het kopje baten.
Personeelskosten (nadeel € 376.000)
Door toegenomen werkzaamheden, werkdruk, ziekteverzuim, moeilijk vervulbare openstaande vacatures en daardoor benodigde inhuur vallen de personeelslasten voor het beleidsveld Jeugd hoger uit. Dit resulteert in een hogere last van € 376.000 in 2023.
PGB (voordeel € 150.000)
We zien een lichte afname in de aantallen PGB’s de afgelopen jaren. Het budget kan naar beneden bijgesteld worden, waarbij rekening wordt gehouden met een verwachte stijging van het informele tarief en een eventuele toename in aantallen. Dit resulteert in een lagere last van € 150.000 in 2023.
Basis GGZ (voordeel € 109.000)
Voor basis GGZ was minder geld nodig dan begroot doordat er minder kinderen in basis GGZ instromen. We zien dat de Jeugdcoach op School (JOS) goed loopt. De praktijkondersteuner van de huisarts (POH) vangt ook hulpvragen af. De hulpvragen die overblijven zijn mogelijk te complex voor basis GGZ. Dit resulteert in een lagere last van € 109.000 in 2023.
Diverse verschillen (voordeel € 7.000)
Het restant van circa € 7.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Budgetoverhevelingen
Middelen Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming (€ 45.000)
Voor de voorbereiding van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming ontvangen we via de centrumgemeente Rotterdam gedurende een aantal jaar incidentele middelen. Omdat de middelen pas laat in het jaar uitgekeerd worden is het lastig dit op een goede manier in te zetten.
Baten (voordeel € 610.000)
DU VO middelen (voordeel € 398.000)
Een groot deel van deze inkomsten dient als compensatie voor onze inleg voor Veilig Thuis (VTRR) bij de GRJR. Het gaat om het deel voor de volwassen doelgroep die ook door VTRR geholpen worden. Deze inkomsten worden vanaf Begroting 2024 meegenomen. Dit resulteert in een hogere baat van € 398.000 in 2023.
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (voordeel € 167.000)
Sinds 2023 stelt het Rijk geld beschikbaar op het vlak van gezondheidspreventie, sport en cultuur via een specifieke uitkering (SPUK GALA). Onder SPUK GALA vallen 13 thema’s die allen gerelateerd zijn aan gezondheidspreventie. Dit zijn onder andere valpreventie, kansrijke start, terugdringen gezondheidsachterstanden en één tegen eenzaamheid. Dit zijn incidentele gelden. We ontvangen SPUK GALA in de periode 2023-2026. In 2023 is het ontvangen budget nog niet geheel benut omdat voor een aantal onderwerpen eerst in 2023 een integraal plan van aanpak opgesteld moet worden. Dit resulteert in een hogere baat van € 167.000 in 2023.
Diverse verschillen (voordeel € 45.000)
Het restant van circa € 45.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 4.2 Jeugd
Toevoegingen
Jeugd
De budgetoverhevelingen voor beleidsveld Jeugd bedragen € 45.000. Deze worden technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2023 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2024.
Onttrekkingen
Aanpak Wachtlijst Jeugd (voordeel € 285.000)
Het project om de wachtlijst bij Team Jeugd te verminderen wordt gedekt uit de reserve sociaal domein. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 285.000 in 2023.
Beleidsveld 4.3 Participatie
Lasten (nadeel € 2.212.000)
Mutaties
BUIG-gelden (nadeel € 658.000)
Bij het opstellen van de begroting 2023 was de stijging van het minimumloon in 2023 (10,15% per 1 januari en 3,13% per 1 juli 2023) nog niet bekend. Dit leidt tot een verhoging van de lasten van bijstandsuitkeringen. Deze verhoging is deels gecompenseerd doordat de groei van het aantal bijstandsuitkeringen lager ligt dan verwacht bij het opstellen van de begroting.
Toeslagenproblematiek (nadeel€ 1.578.000)
Vanuit het Rijk ontvangen wij een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 1.628.000 voor 2023. Hiervan was € 50.000 aan kosten reeds opgenomen in de begroting. Wij verwerken dit zowel aan de baten- en lastenkant. De verwachte kosten zijn 1,5 miljoen, deze kosten krijgen we via de SPUK 'hersteloperatie toeslagenproblematiek' 100% vergoed.
Personeelskosten (nadeel € 385.000)
Door toegenomen werkzaamheden, werkdruk, ziekteverzuim, moeilijk vervulbare openstaande vacatures en daardoor benodigde inhuur vallen de personeelslasten voor het beleidsveld Participatie hoger uit. Dit resulteert in een hogere last van € 385.000 in 2023.
Rotterdampas (voordeel € 71.000)
Sinds 2023 zijn er nieuwe tarieven en doelgroepen voor de Rotterdampas. Het reductietarief is goedkoper geworden, maar het reguliere tarief hoger. Ook is er een middentarief gekomen. Hierdoor hebben wij, zoals verwacht, lagere lasten voor de Rotterdampas. Dit resulteert in een lagere last van € 71.000 in 2023.
Kwijtscheldingen (voordeel € 67.000)
Het aantal huishoudens dat gebruik maakt van de kwijtscheldingen voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing is lager dan ingeschat. Dit resulteert in een lagere last van € 67.000 in 2023.
Schuldhulpverlening (voordeel € 74.000)
We zien dat het aantal formele schuldhulpverleningstrajecten daalt ten opzichte van 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 74.000 in 2023. Daarnaast zijn een aantal beleidsvoornemens niet gestart.
Diverse verschillen (voordeel € 197.000)
Het restant van circa € 197.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Baten (voordeel € 2.779.000)
BUIG-gelden (voordeel € 804.000)
De hoogte van de bijstandsuitkering is gekoppeld aan het minimumloon. Het minimumloon is per 1 januari 2023 10,15% en per 1 juli 2023 3,13% opgehoogd. Dit leidt tot een stijging van de inkomsten met € 804.000.
Vangnetuitkering (voordeel € 314.000)
Over 2022 is een vangnetuitkering aangevraagd ter hoogte van € 314.000, deze was niet in de jaarrekening 2022 als baten en vordering opgenomen, daardoor verantwoorden we deze bate in 2023.
Toeslagenproblematiek (voordeel € 1.628.000)
Vanuit het Rijk ontvangen wij een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 1.628.000 voor 2023. Hiervoor was nog niets opgenomen in de begroting. Wij verwerken dit zowel aan de baten- en lastenkant.
Diverse verschillen (voordeel € 33.000)
Het restant van circa € 33.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Beleidsveld 4.4 Wmo
Lasten (voordeel € 762.000)
Mutaties
Hulp bij Huishouden (voordeel € 359.000)
We zien een lager gebruik van de maatwerkvoorziening ‘hulp bij huishouden’ dan begroot. Ondanks de stijging in aantal indicaties, blijft het verzilveringspercentage lager is dan normaal. De krapte op de arbeidsmarkt blijft bij deze dienst. Aanbieders hebben daardoor moeite om nieuwe klanten aan te nemen en hulp te leveren aan de bestaande cliënten. We hebben hier nauw contact over met de aanbieders en zij zetten hard in op de werving van nieuw personeel. Desondanks blijft dit een aandachtspunt. Ook blijft het effect van de invoering, per juli 2022, van het KPMG-normenkader doorwerken. We zien dat we bij nieuwe indicaties een minder aantal minuten wordt geïndiceerd dan voorheen. Dit resulteert in een lagere last van € 359.000 in 2023.
Begeleiding (voordeel € 332.000)
We zien een lager gebruik van de maatwerkvoorziening ‘begeleiding’ dan begroot. De voorziening ‘begeleiding’ bestaat uit verschillende producten. Begeleiding individueel, begeleiding groep, begeleiding mantelzorger zijn onderdeel van de totale voorziening. Op de producten begeleiding groep (dagbesteding) en begeleiding mantelzorg zien we een lagere inzet dan begroot. We zien dat er goed gebruik wordt gemaakt van het voorliggende veld. Denk hierbij aan de vrij toegankelijke dagbesteding en mantelzorgondersteuning via het Steunpunt mantelzorg van Welzijn Lansingerland. Daarnaast zien we de afgelopen jaren dat er meer kortdurende indicaties worden gegeven. Dit zijn vaak indicaties voor jong volwassenen die na kortdurende begeleiding weer zelfstandig verder kunnen. Dit resulteert tot een lagere last van € 332.000 in 2023
Woningaanpassingen (voordeel € 128.000)
We hebben in 2023 minder lasten voor de woningaanpassingen dan begroot. Een aantal grote woningaanpassingen die waren gepland voor dit jaar zijn niet door gegaan omdat verhuizingen van grote gezinnen naar onze gemeente niet zijn door gegaan. Of omdat er ander huis geschikt bleek na bemiddeling van 3BWonen waar minder woningaanpassingen nodig waren. We zien dit jaar ook minder middelgrote woningaanpassingen. Ook hier ervaren we de personeelstekorten bij de uitvoerende partijen zoals aannemers en elektriciens waardoor aanpassingen niet altijd direct worden uitgevoerd. Ondanks het verlagen van de lasten hebben we nog voldoende middelen om een kostenstijging op te vangen van de kleine woningaanpassingen en de trapliften die nog wel door gaan in 2023.
Wmo vrij toegankelijk (voordeel € 617.000)
We zien een voordeel op de lasten in 2023 ten opzichte van de begroting. Onze aanbieders in Lansingerland die subsidie bij ons aanvragen voor activiteiten vragen niet allemaal het in de begroting geïndexeerde bedrag aan omdat zij dat niet nodig hebben voor het uitvoeren van hun activiteiten. Ook komt het voor dat partijen geen subsidie meer aanvragen voor een bepaalde activiteit. Hierdoor houden we budget over.
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (nadeel € 264.000)
Zie verklaring “Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA)” bij het kopje baten bij beleidsveld Jeugd.
Personeelskosten (nadeel € 313.000)
Door toegenomen werkzaamheden, werkdruk, ziekteverzuim, moeilijk vervulbare openstaande vacatures en daardoor benodigde inhuur vallen de personeelslasten voor het beleidsveld Wmo hoger uit. Dit resulteert in een hogere last van € 313.000 in 2023.
Diverse verschillen (nadeel € 97.000)
Het restant van circa € 97.000 nadeel ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Budgetoverheveling
Gratis OV ouderen (€ 90.000)
De implementatie is uitgesteld van 2023 naar 1 maart 2024. We hebben meer tijd nodig om met de RET en onze uitvoering tot een goed plan van aanpak te komen om met zoveel mogelijk gemak voor de inwoner het proces van aanvraag in te richten.
Kansrijke start (€ 24.000)
In 2023 hebben we geld gekregen uit de decembercirculaire van 2022 (afkomstig van het Rijk, bestemd voor Kansrijke Start). Dit bedrag konden we grotendeels niet besteden in 2023 omdat we het pas in 2023 hebben ontvangen. Begin 2024 moeten we een ketenaanpak opleveren voor de SPUK-middelen voor Kansrijke Start, wat als richtlijn geldt voor nieuwe structurele interventies. Omdat deze op dit moment nog niet af is, kunnen we geen nieuwe structurele interventies inkopen in 2023.
Baten (voordeel € 231.000)
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (voordeel € 264.000)
Zie verklaring “Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA)” bij het kopje baten bij beleidsveld Jeugd.
Diverse verschillen (nadeel € 33.000)
Het restant van circa € 33.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 4.4 Wmo
Toevoegingen
Wmo
De budgetoverhevelingen voor beleidsveld Wmo bedragen € 114.000. Deze worden technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2023 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2024.
Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B5.1 Beheer openbare ruimte | Lasten | 16.574 | 0 | 16.574 | 515 | 0 | 17.089 |
Baten | 1.008 | 0 | 1.008 | 136 | 0 | 1.144 | |
Toevoeging reserves | -6 | 0 | -6 | 406 | 0 | 401 | |
Onttrekking reserves | 268 | 0 | 268 | 677 | 0 | 946 | |
Totaal B5.1 | -15.292 | 0 | -15.292 | -109 | 0 | -15.401 | |
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement | Lasten | 12.079 | 0 | 12.079 | 94 | 0 | 12.174 |
Baten | 14.878 | 0 | 14.878 | 198 | 0 | 15.076 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | -35 | 0 | -35 | 0 | 0 | -35 | |
Totaal B5.2 | 2.764 | 0 | 2.764 | 104 | 0 | 2.868 | |
B5.3 Vastgoed | Lasten | 5.629 | 0 | 5.629 | -55 | 0 | 5.574 |
Baten | 2.974 | 0 | 2.974 | 0 | 0 | 2.974 | |
Toevoeging reserves | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 400 | |
Onttrekking reserves | 1.528 | 0 | 1.528 | 0 | 0 | 1.528 | |
Totaal B5.3 | -1.527 | 0 | -1.527 | 55 | 0 | -1.472 | |
PG5 Kwaliteit openbare ruimte | Lasten | 34.282 | 0 | 34.282 | 555 | 0 | 34.837 |
Baten | 18.860 | 0 | 18.860 | 334 | 0 | 19.194 | |
Toevoeging reserves | 394 | 0 | 394 | 406 | 0 | 801 | |
Onttrekking reserves | 1.761 | 0 | 1.761 | 677 | 0 | 2.439 | |
Totaal PG5 | -14.054 | 0 | -14.054 | 50 | 0 | -14.005 |
Beleidsveld 5.1 Beheer openbare ruimte
Lasten (€ 515.000 nadeel)
Degeneratiekosten (nadeel € 180.000)
De degeneratiekosten (kosten voor herstel) zijn hoger dan verwacht door de grote hoeveelheid kabels en leidingen die dit jaar zijn aangebracht in de openbare ruimte door derden (o.a. glasvezel en kabels van Stedin).
Energiekosten (nadeel € 220.000)
De energiekosten zijn voor dit jaar (nog) hoger dan voorzien in de zomerrapportage.
Uitbreiding areaal (nadeel € 213.000)
Het te onderhouden areaal is uitgebreid (o.a. Oudeland, Westpolder, Bleizo en Parkzoom).
Baggerwerkzaamheden (voordeel €244.000)
Uit technische inspectie bleek dat er minder baggerwerkzaamheden noodzakelijk waren dan vooraf ingeschat.
Kapitaallasten (nadeel € 271.000)
De inhaalafschrijving op de Overbuurtsepolder is het gevolg van het gereedkomen van het activum, de inhaalafschrijving wordt gedekt uit de reserve kapitaallasten. Verdere toelichting is opgenomen onder de mutaties van de reserves.
Diverse kleine afwijkingen (voordeel € 125.000)
Het restant van € 125.000 lagere lasten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Baten (voordeel € 136.000)
Hogere baten degeneratie (voordeel € 180.000)
Dit jaar is een grote hoeveelheid kabels en leidingen aangebracht in de openbare ruimte door derden, waardoor de opbrengsten uit degeneratie hoger zijn dan begroot.
Diverse kleine afwijkingen (nadeel € 44.000)
Het restant van € 44.000 lagere baten ontstaat door diverse kleine afwijkingen.
Reservemutaties 5.1
Toevoeging aan reserves (nadeel € 406.000)
Het nadeel komt voort uit een gerechtelijke procedure over de wegen Overbuurtsepolder. Hieruit blijkt dat er € 406.000 extra als exploitatievergoeding moet worden betaald. Deze verhoging wordt verwerkt op het activum. Dit wordt onttrokken uit de algemene reserve en gestort in de reserve kapitaallasten.
Onttrekkingen aan de reserves voordeel (€ 677.000)
Deze onttrekkingen bestaan uit:
€ 406.000 voordelig, zie bovenstaande toelichting inzake Overbuurtsepolder.
€ 271.000 voordelig als gevolg van de inhaalafschrijving op de Overbuurtseweg, na het afronden van de gerechtelijke procedure; deze inhaalafschrijving wordt gedekt uit de kapitaallasten.
Beleidsveld 5.2 Afval- en afvalwatermanagement
Lasten (nadeel € 94.000)
De hogere lasten van € 94.000 ontstaan door diverse kleine afwijkingen.
Baten (voordeel € 198.000)
Hogere opbrengsten afvalbrengstation (voordeel € 40.000)
De inkomsten voor ingeleverde matrassen fluctueren en zijn dit jaar hoger dan vooraf voorzien.
Hogere opbrengsten afvalstoffenheffing (voordeel € 158.000)
Het voordeel aan baten ontstaat doordat het aantal huishoudens in de gemeente hoger is dan vooraf voorzien, waardoor de opbrengsten van de afvalstoffenheffing hoger uitvallen.
Beleidsveld 5.3 Vastgoed
Lasten (voordeel € 55.000)
De afwijking van circa € 55.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Programma 6 Lansingerland ontwikkelt
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B6.1 Ruimtelijke ordening | Lasten | 11.926 | 0 | 11.926 | 89 | 0 | 12.015 |
Baten | 5.517 | 0 | 5.517 | 0 | 0 | 5.517 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.332 | 0 | 1.332 | 0 | 0 | 1.332 | |
Totaal B6.1 | -5.077 | 0 | -5.077 | -89 | 0 | -5.166 | |
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit | Lasten | 2.564 | 0 | 2.564 | -184 | 0 | 2.380 |
Baten | 12 | 0 | 12 | -6 | 0 | 7 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 957 | 0 | 957 | -137 | 0 | 820 | |
Totaal B6.2 | -1.595 | 0 | -1.595 | 42 | 0 | -1.553 | |
B6.3 Economische ontwikkeling | Lasten | 3.859 | 170 | 4.029 | 6 | 0 | 4.035 |
Baten | 640 | 0 | 640 | 0 | 0 | 640 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.005 | 170 | 2.175 | 0 | 0 | 2.175 | |
Totaal B6.3 | -1.214 | 0 | -1.214 | -6 | 0 | -1.220 | |
B6.4 Duurzaamheid | Lasten | 3.779 | 0 | 3.779 | -375 | 0 | 3.405 |
Baten | 1.555 | 0 | 1.555 | 0 | 0 | 1.555 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 814 | 0 | 814 | 0 | 0 | 814 | |
Totaal B6.4 | -1.410 | 0 | -1.410 | 375 | 0 | -1.035 | |
PG6 Lansingerland ontwikkelt | Lasten | 22.129 | 170 | 22.299 | -464 | 0 | 21.834 |
Baten | 7.724 | 0 | 7.724 | -6 | 0 | 7.718 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 5.108 | 170 | 5.278 | -137 | 0 | 5.141 | |
Totaal PG6 | -9.297 | 0 | -9.297 | 322 | 0 | -8.975 |
Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening
Lasten (nadeel € 89.000)
De afwijking van circa € 89.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Lasten (voordeel € 184.000)
De afwijking van circa € 184.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (nadeel € 6.000)
De afwijking van circa € 6.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Onttrekkingen (nadeel € 137.000)
Het bedrag van circa € 137.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling
Lasten (voordeel € 6.000)
De afwijking van circa € 6.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid
Lasten (voordeel € 375.000)
Duurzaamheid (voordeel € 390.000)
In 2022 is budget ontvangen voor duurzaamheid, vanuit het rijk zijn sinds 2023 aanvullende regelingen ontvangen. De gelden van 2022 kunnen we niet meer realiseren bovenop de reeds ontvangen regelingen. Voor de gelden uit 2022 geldt geen terugbetaalverplichting voor de nieuwe regelingen wel. Derhalve komen de gelden uit 2022 ten gunste van het rekeningresultaat.
Het bedrag van circa € 15.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Programma 7 Grondzaken
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B7.1 Grondexploitatie | Lasten | 51.714 | 0 | 51.714 | -14.338 | 0 | 37.376 |
Baten | 50.929 | 0 | 50.929 | -14.270 | 0 | 36.659 | |
Toevoeging reserves | -70 | 0 | -70 | 0 | 0 | -70 | |
Onttrekking reserves | 720 | 0 | 720 | 0 | 0 | 720 | |
Totaal B7.1 | 5 | 0 | 5 | 68 | 0 | 73 | |
PG7 Grondzaken | Lasten | 51.714 | 0 | 51.714 | -14.338 | 0 | 37.376 |
Baten | 50.929 | 0 | 50.929 | -14.270 | 0 | 36.659 | |
Toevoeging reserves | -70 | 0 | -70 | 0 | 0 | -70 | |
Onttrekking reserves | 720 | 0 | 720 | 0 | 0 | 720 | |
Totaal PG7 | 5 | 0 | 5 | 68 | 0 | 73 |
Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie
Lasten (voordeel € 14.338.000)
Voor de slotwijziging hebben wij de realisatie van onze grondexploitaties afgezet tegen de verwachting die wij hebben opgenomen in het MPG 2023. Hieruit blijkt dat er vertraging is opgetreden binnen onze projecten. Voor de kosten verwachten wij in 2023 circa € 7,24 miljoen minder uit te geven. Voor de opbrengsten verwachten wij in 2023 € 14,27 miljoen minder te realiseren. Deze lagere realisaties voor zowel kosten als opbrengsten zijn grotendeels te verklaren door verschuivingen in de projecten, waardoor deze later worden gerealiseerd. Door deze mutaties zal de interne verrekening mutatie van de boekwaarde €7,03 miljoen lager zijn dan geraamd.
Toelichting verschillen
Een deel van het verschil ontstaat door diverse over- en onderschrijdingen op de ramingen.
Zo schuiven o.a. kosten voor verwerving en bouw- en woonrijpmaken door bij Westpolder-Bolwerk als gevolg van het later ondertekenen van contracten voor gronduitgifte.
Bij Berkel Centrum West zorgt de gewijzigde planning van het cultuurhuis voor vertraging van de aanleg van het parkeerterrein en de directe omgeving.
Voor Oudeland schuiven kosten ook door, maar worden veel werkzaamheden nog wel dit jaar gestart.
Project Ruimte voor Ruimte Groenzoom Noordeinde ligt in 2023 zo goed als stil, waardoor veel van de geraamde kosten doorschuiven naar 2024.
Voor Wilderszijde loopt de planvorming voor Polderwijk uit, waardoor de werkzaamheden voor bouwrijp maken voor een groot deel doorschuiven naar 2024.
Bij vertraging in de bouw of uitgifte in de projecten schuift een deel van de engineering en aanbesteding ook door, en hiermee alle plankosten. Samen met een schaarste in capaciteit levert dit minder plankosten op in 2023. De kosten schuiven door naar 2024.
De verschuiving in opbrengsten wordt met name veroorzaakt in de woningbouwprojecten. Bij project Westpolder-Bolwerk schuift de uitgifte van vrije kavels en deelplan 4 West en deel plan 6 (deels) door naar 2024. Ook in het project Ruimte voor Ruimte Groenzoom Noordeinde is sprake van vertraging en worden de grondopbrengsten pas in 2024 verwacht.
Wij verwachten op dit moment niet dat de verwachte eindresultaten van de grondexploitaties sterk zullen worden beïnvloed door deze ontwikkelingen. De verschuivingen in de tijd van de gerealiseerde opbrengsten en kosten worden verwerkt in de eerstvolgende herziening van het MPG in 2024.
Baten (nadeel € 14.270.000)
Zie voor de toelichting bij de lasten hierboven.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B8.1 Lokale heffingen | Lasten | 508 | 0 | 508 | 90 | 0 | 598 |
Baten | 19.887 | 0 | 19.887 | 720 | 0 | 20.607 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.1 | 19.379 | 0 | 19.379 | 630 | 0 | 20.009 | |
B8.2 Algemene uitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
gemeentefonds | Baten | 89.143 | 0 | 89.143 | 2.972 | 0 | 92.115 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.2 | 89.143 | 0 | 89.143 | 2.972 | 0 | 92.115 | |
B8.3 Dividend | Lasten | 5 | 0 | 5 | 198 | 0 | 202 |
Baten | 1.054 | 0 | 1.054 | -113 | 0 | 941 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.3 | 1.050 | 0 | 1.050 | -311 | 0 | 739 | |
B8.4 Financieringsfunctie | Lasten | 1.517 | 0 | 1.517 | 30 | 0 | 1.547 |
Baten | 2.359 | 0 | 2.359 | 569 | 0 | 2.928 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.4 | 842 | 0 | 842 | 539 | 0 | 1.381 | |
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 820 | 99 | 919 | -810 | 0 | 110 |
en saldo kostenplaatsen | Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Toevoeging reserves | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 | |
Onttrekking reserves | 4.503 | 99 | 4.602 | -800 | 0 | 3.802 | |
Totaal B8.5 | 1.202 | 0 | 1.202 | 10 | 0 | 1.212 | |
B8.6 Mutaties reserves | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 25 | |
Totaal B8.6 | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 25 | |
B8.7 Stelpost onvoorzien | Lasten | 66 | 0 | 66 | -65 | 0 | 1 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.7 | -66 | 0 | -66 | 65 | 0 | -1 | |
PG8 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 2.916 | 99 | 3.015 | -557 | 0 | 2.458 |
Baten | 112.463 | 0 | 112.463 | 4.148 | 0 | 116.610 | |
Toevoeging reserves | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 | |
Onttrekking reserves | 4.503 | 99 | 4.602 | -775 | 0 | 3.827 | |
Totaal PG8 | 111.550 | 0 | 111.550 | 3.930 | 0 | 115.479 |
Beleidsveld 8.1 Lokale heffingen
Lasten (nadeel € 90.000)
De uitvoeringslasten voor de lokale heffingen zijn hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een naheffing van het SVHW over 2022 (€ 10.000), verhoogde deelnemersbijdrage aan het SVHW voor 2023 op grond van haar gewijzigde begroting 2023 (€ 68.000), en kosten voor de Waarderingskamer (€ 12.000).
brengen wij een voorlopig
Baten (voordeel € 720.000)
De inkomsten voor de OZB niet-woningen komen hoger uit dan begroot en zullen dan ook worden bijgesteld voor het begrotingsjaar 2023. Deze inkomsten bestaan uit naheffingen over de jaren 2021 en 2022. Dit resulteert per saldo in een hogere baat € 720.000 incidenteel in 2023.
Beleidsveld 8.2 Algemene uitkering gemeentefonds
Lasten
Geen financiële mutaties
Baten (voordeel € 2.972.000)
De Meicirculaire 2023 van het Gemeentefonds was pas beschikbaar toen de Zomerrapportage 2023 al aan de raad was verstuurd; de effecten die op 2023 betrekking hebben zijn in deze Slotwijziging verwerkt; dat geldt ook voor de Septembercirculaire 2023. De raad is over de effecten en achtergrond van de Meicirculaire 2023 reeds geïnformeerd in de brief: 'Meicirculaire Gemeentefonds 2023 in relatie tot de Kaderbrief 2024' (U23.02768 d.d. 20 juni 2023). De effecten en achtergrond van de Septembercirculaire zijn ook reeds aan de Raad gecommuniceerd, middels de brief: 'Septembercirculaire 2023' (U23.04503 d.d. 3 oktober 2023).
Zoals in de brief over de Meicirculaire 2023 gesteld is het vrij besteedbare effect van de Meicirculaire € 2.532.000. Het totale effect van de Meicirculaire is € 2.830.000 maar een bedrag van € 298.000 zal afgedragen worden in verband met de doordecentralisatie van het voorgezet onderwijs. Het vrij besteedbare effect van de Septembercirculaire is € 127.000. Het totale effect van de septembercirculaire is € 142.000 maar ook hier zal een bedrag van € 15.000 worden afgedragen in verband met de doordecentralisatie voortgezet onderwijs. Deze afdrachten worden verklaard in Programma 2.
Beleidsveld 8.3 Dividend
Lasten (nadeel € 198.000)
Bijdrage kas AHC Stedin
Vanuit het beschikbaar gestelde dividend is bij aandeelhoudersvergadering besloten om het saldo van de aandeelhouderscommissie kas te verhogen met een bedrag van exact € 3 miljoen. Vanuit deze kas worden de kosten voor (externe) advisering aan de aandeelhouders omtrent het traject Lange Termijn Financiering (LTF) betaald. De bijdrage van Lansingerland in deze aanvulling is € 101.000.
Toerekening kapitaallasten
Op 12 juli 2021 heeft de gemeente een investering van € 12.858.458 in cumulatief preferente aandelen Stedin gedaan. Deze aandelen staan tegen de historische verkrijgingsprijs gewaardeerd op onze balans. Bij begroting 2023 zijn er geen kapitaallasten toegerekend aan dit actief. In de nieuwe doorberekening van de kapitaallasten wordt hier wel € 96.000 aan toegerekend waardoor de lasten toenemen. Dit is een interne doorrekening en heeft verder geen effect op het saldo. Door de toerekening van deze lasten worden er op diverse plekken elders kleine voordelen geschreven, die met deze lasten salderen tot 0.
Baten (nadeel € 113.000)
Conform haar jaarrekening 2022 is het jaarresultaat Stedin toe te rekenen aan de reguliere aandeelhouders lager dan verwacht waardoor het dividend op de reguliere aandelen € 113.000 lager is uitgevallen.
Beleidsveld 8.4 Financieringsfunctie
Lasten (nadeel € 30.000)
Er is een kleine kortlopende kasgeldlening aangetrokken met een looptijd van 2 maanden om in de zomerperiode voldoende liquide te blijven. De rentelasten op deze kasgeldlening bedragen € 30.000.
Baten (voordeel € 569.000)
Er is € 569.000 extra ontvangen vanuit de rente van het schatkistbankieren. De rente is sinds 2022 hard gestegen. Mede door de verkoop van de aandelen Eneco hadden we begin 2023 een aanzienlijk bedrag gestald bij de Schatkist van het Rijk. Hierdoor is er sprake van forse extra rentebaten. doordat gedurende 2023 een grote lening is afgelost is inmiddels het saldo bij de schatkist fors lager/nihil. De rentebaten zijn dus niet structureel, in de begroting hielden we al rekening met het vervallen van de rentelasten van de afgeloste lening.
Beleidsveld 8.5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
Budgetoverhevelingen (€ 800.000)
In de begroting 2023 was een incidenteel budget opgenomen (2023: € 800.000 en 2024: € 800.000) om een traineeprogramma te starten. Trainees zouden in dienst komen van de gemeente Lansingerland en een tweejarig traineeship doorlopen waarna ze op een vaste ‘reguliere’ functie geplaatst zouden worden. Binnenkort starten een aantal trainees van de VNG. Deze doen bij ons werkervaring op zorgen er binnen onze organisatie voor dat de toegevoegde waarde van een traineeship (vanuit het perspectief van de werkgever) zichtbaar wordt. Verkennende gesprekken met een extern bureau dat ons kan ondersteunen om een traineeprogramma op te zetten zijn gestart. Wij verwachten dat in de loop van 2024 ons eigen trainee programma kan starten (na een wervingsronde). Het incidentele budget van € 800.000 schuift daarom door naar 2024. Het budget voor 2024 schuift door naar 2025 (dat verwerken we in de zomerrapportage 2024 en begroting 2025).
Beleidsveld 8.6 Mutaties Reserves
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 8.7: Stelpost onvoorzien
Lasten (voordeel € 65.000)
In 2023 heeft de Gemeente een donatie van € 1 per inwoner gedaan voor de slachtoffers van de aardbevind in Syrië en Turkije. De donatie wordt gedekt vanuit de stelpost onvoorzien, die met deze wijziging wordt verminderd met € 65.000. De bijbehorende lasten van de donatie worden verklaard in Programma 1.
Overzicht Overhead
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 na ZR | Tussentijdse mutaties na ZR 2023 | Actuele begroting 2023 voor slotwijziging | Mutaties Slotwijziging 2023 | Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2023 | Begroting 2023 na Slotwijziging 2023 | ||
B10.1 Overhead | Lasten | 21.793 | 147 | 21.940 | 73 | -283 | 21.730 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | 55 | 0 | 55 | 160 | 108 | 323 | |
Onttrekking reserves | 479 | 147 | 626 | 160 | -175 | 611 | |
Totaal B10.1 | -21.349 | 0 | -21.349 | -73 | 0 | -21.422 | |
PG10 Overhead | Lasten | 21.793 | 147 | 21.940 | 73 | -283 | 21.730 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | 55 | 0 | 55 | 160 | 108 | 323 | |
Onttrekking reserves | 479 | 147 | 626 | 160 | -175 | 611 | |
Totaal PG10 | -21.349 | 0 | -21.349 | -73 | 0 | -21.422 |
Beleidsveld 10.1 Overhead
Lasten (nadeel € 73.000)
De afwijking van circa € 73.000 nadeel ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Budgetoverhevelingen
Learning Management System (€ 100.000) en Implementatie E-HRM (€ 75.000)
Als gevolg van langdurig ziekteverzuim zijn voorgenomen acties, zoals het inzetten van een gespecialiseerd adviesbureau dat onderzoek doet en advies geeft over een voor Lansingerland passend LMS (Learning Management System), het opzetten van leer- en ontwikkelpaden en vitaliteitsbeleid naar 2024 doorgeschoven. Dit resulteert in een lagere laste van € 175.000 incidenteel in 2023.
Wet open overheid (€ 78.000)
Voor de implementatie van de Wet open overheid (verder: Woo) hebben we van het Rijk een structureel en een incidenteel budget ontvangen. Het incidentele budget voor 2023 bedraagt € 78.000. Dit bedrag hevelen we over naar 2024, dit resulteert in een lagere last van € 78.000 incidenteel in 2023.
Het project loopt inmiddels een jaar en de nadruk ligt op de uitwerking van de 11 categorieën van gevallen van documenten die actief gepubliceerd moeten gaan worden. In 2024 zullen er extra kosten gemaakt moeten worden voor de ontwikkeling van standaard sjablonen en de afstemming met andere projecten, zoals de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de e-mailarchivering. Met de overheveling van het budget van € 78.000 is voor het totale project in 2024 een budget beschikbaar van € 275.000.
Proeftuinen (€ 30.000)
De voorbereidingsfase van het project "proeftuinen" is nog niet geheel afgrond. De projectleider rond de opdracht voor het voorbereidingstraject in 2024 af en daarna wordt gestart met de uitvoeringsfase. Dit resulteert in een lagere last van € 30.000 incidenteel in 2023.
Baten
Geen financiële mutaties
Reservemutaties Overhead
Toevoegingen
Voor de aanschaf van het mobiel servicepunt en de daaruit voortvloeiende afschrijving wordt € 160.000 toegevoegd aan de reserve kapitaallasten. Dit is vastgesteld in BR2300028.
De budgetoverheveling voor Wet open overheid bedraagt € 78.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2023 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2024.
De budgetoverheveling voor Proeftuinen bedraagt € 30.000. Dit wordt technisch verwerkt door een toevoeging aan de algemene reserve in 2023 en een onttrekking aan de algemene reserve in 2024.
Onttrekkingen
Voor de aanschaf van het mobiel servicepunt en de daaruit voortvloeiende afschrijving wordt € 160.000 onttrokken aan de algemene reserve en toegevoegd. Dit is vastgesteld in BR2300028.
De budgetoverheveling voor Learning Management System Jeugd bedraagt € 100.000. Dit is een budgetoverheveling uit 2022 en hevelen we over naar 2024. Dit wordt technisch verwerkt door de onttrekking aan de algemene reserve in 2023 terug te draaien en te onttrekken aan de algemene reserve in 2024.
De budgetoverheveling voor Implementatie E-HRM bedraagt € 75.000. Dit is een budgetoverheveling uit 2022 en hevelen we over naar 2024. Dit wordt technisch verwerkt door de onttrekking aan de algemene reserve in 2023 terug te draaien en te onttrekken aan de algemene reserve in 2024.
Onttrekkingen
Geen financiële mutaties