Uitkomsten Slotwijziging 2021

Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier Lasten 3.002 0 3.002 5 -70 2.937
Baten 0 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 70 70
Onttrekking reserves 130 0 130 0 0 130
Totaal B1.1 -2.872 0 -2.872 -5 0 -2.877
B1.2 Samenwerking Lasten 253 0 253 0 0 253
Baten 0 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B1.2 -253 0 -253 0 0 -253
B1.3 Dienstverlening Lasten 3.011 0 3.011 -103 0 2.908
Baten 730 0 730 150 0 880
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 45 0 45 0 0 45
Totaal B1.3 -2.236 0 -2.236 253 0 -1.983
PG1 Bestuur en dienstverlening Lasten 6.266 0 6.266 -98 -70 6.098
Baten 730 0 730 150 0 880
Toevoeging reserves 0 0 0 0 70 70
Onttrekking reserves 175 0 175 0 0 175
Totaal PG1 -5.361 0 -5.361 248 0 -5.113
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Gemeenteraad, college en griffier

Lasten (voordeel € 65.000)

Mutaties

Het restant van circa € 5.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

De gemeente Lansingerland streeft naar volledig toegankelijke stemlokalen. Daarvoor lieten wij in 2020 alle lokalen toetsen op toegankelijkheid door de stichting Ongehinderd en maakten op aanwijzen van de stichting al grote stappen in toegankelijkheid. In samenwerking met deze stichting bepaalden wij op welke onderwerpen de gemeente haar toegankelijke stemlokalen verder kan ontwikkelen zodat ook werkelijk iedere kiezer zelfstandig de stem kan uitbrengen. In 2022 richten we een aantal stemlokalen volledig toegankelijk in voor blinde en slechtziende kiezers. Zodat zij met behulp van een tijdelijke geleidelijnen zelfstandig het lokaal kunnen betreden, hun weg in het lokaal kunnen vinden en daarna met behulp van een stemmal, een stemgestuurde kandidatenlijst en een braillelijst zelfstandig het stembiljet kunnen invullen en in de stembus doen. Daarnaast richten wij in 2022 in al onze stemlokalen voorzieningen in voor dove en slechthorende kiezers en kiezers met niet aangeboren hersenletsel. De kosten voor deze verschillende faciliteiten waren gepland om uit te geven in 2021. De levering vindt echter plaats in 2022 waardoor we het budget verschuiven van 2021 naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 70.000 incidenteel in 2021.

Baten

Geen financiële mutaties

Reservemutaties beleidsveld 1

Onttrekkingen

Geen financiële mutaties

Toevoegingen (€ 70.000)

De budgetoverheveling aangaande de volledig toegankelijke stemlokalen verloopt via een toevoeging van € 70.000 aan de reserve in 2021. In 2022 zal dit worden onttrokken aan de reserve ten gunste van de volledige toegankelijke stemlokalen. Dit resulteert in een toevoeging aan de reserve van € 70.000 in 2021.

Beleidsveld 2 Samenwerking

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 3 Dienstverlening

Lasten (nadeel € 103.000)

Mutaties

Om de coronapandemie het hoofd te bieden richtte de gemeente Lansingerland in opdracht van de GGD een covid19-vaccinatielocatie in. In juli 2021 nam de GGD de locatie in gebruik. Wij maakten hiervoor kosten zoals een verbouwing en inrichting naar aanwijzingen van de GGD, dagelijkse schoonmaak, beveiliging en bemensing. Dit resulteert in een hogere last van € 130.000 incidenteel in 2021 en deze worden vergoed door de GGD. De baat is verwerkt onder de baten van dit beleidsveld.

Het restant van circa € 27.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 150.000)

Mutaties

De kosten die gemeente maakte voor het inrichten, open houden en bemensen van een covid19-vaccinatielocatie, declareren wij bij de GGD.  Daarnaast kunnen we de gemaakte uren (waarvoor reeds dekking in de begroting) in rekening brengen bij de GGD. Dit resulteert in een hogere baat van € 150.000 incidenteel in 2021.

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B2.1 Openbare orde en veiligheid Lasten 6.914 0 6.914 -34 -144 6.736
Baten 272 0 272 -44 0 229
Toevoeging reserves 0 0 0 0 144 144
Onttrekking reserves 34 0 34 0 0 34
Totaal B2.1 -6.608 0 -6.608 -10 0 -6.617
PG2 Openbare orde en veiligheid Lasten 6.914 0 6.914 -34 -144 6.736
Baten 272 0 272 -44 0 229
Toevoeging reserves 0 0 0 0 144 144
Onttrekking reserves 34 0 34 0 0 34
Totaal PG2 -6.608 0 -6.608 -10 0 -6.617
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Openbare orde en veiligheid

Lasten (voordeel € 34.000)

Mutaties

Voor gemeenten is een eenmalige specifieke uitkering beschikbaar gesteld voor kosten in Coronatijd rondom toezicht- en handhavingstaken. Het betreft een compensatie voor extra kosten die we hebben gemaakt in de periode 15 december 2020 tot 1 oktober 2021 in verband met de coronamaatregelen. In de zomerrapportage hebben we het volledig aan te vragen budget opgenomen. Inmiddels hebben we inzichtelijk dat € 30.000 van onze gemaakte kosten in aanmerking komt voor deze regeling. Dit resulteert in een lagere last en lagere baat van € 177.000 incidenteel in 2021. Deze toelichting geldt ook voor de baat.

Als onderdeel van de coronamaatregelen is het coronatoegangsbewijs (CTB) ingevoerd, op diverse locaties binnen onze gemeente moet gecontroleerd op een geldig CTB. Vanuit het rijk is hiervoor, via de veiligheidsregio (VRR) budget beschikbaar gesteld om onder meer ondernemers en sportverenigingen te faciliteren in hun verantwoordelijkheid de coronatoegangsbewijzen te controleren. Het beeld in Lansingerland is dat de ondernemers hun zaakjes redelijk tot goed op orde hebben. Ook het scannen levert thans geen problemen (meer) op. Het probleem spitst zich binnen Lansingerland toe bij de sportverenigingen, daar is men aangewezen op vrijwilligers. De rijksmiddelen willen wij dan ook inzetten om de sportverenigingen te ondersteunen tot 1 januari 2022. Dit resulteert in een hogere last en een hogere baat van € 133.000 incidenteel in 2021. Deze toelichting geldt ook voor de baat.

Budgetoverhevelingen

Op het loon- en inhuurbudget van het Team veiligheid en Openbare orde resteert budget in 2021. Dit budget zal worden overgeheveld naar Maatschappelijke opgaven en tevens naar 2022. Dit bedrag wordt (mede) ingezet om de hoge werkdruk binnen het team. op te vangen. Daarnaast zal dit budget gebruikt worden voor de doorontwikkeling van het team zoals het voorkomen van een hoge werkdruk in de toekomst. Dit resulteert in een lagere last van € 150.000 in 2021.

Het restant van circa € 6.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 44.000)

Mutaties

Zie de toelichting van de eenmalige specifieke uitkering bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een lagere last en lagere baat van € 177.000 incidenteel in 2021.

Zie de toelichting van het coronatoegangsbewijs (CTB) bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een hogere last en een hogere baat van € 133.000 incidenteel in 2021.

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 150.000)

Zoals verwacht blijft op het loon- en inhuurbudget van het Team veiligheid en Openbare orde over in 2021. Het voorstel is dit budget om te zetten naar Team MO en tevens over te hevelen naar 2022. Dit bedrag wordt (mede) ingezet voor het verlagen van de werkdruk en de doorontwikkeling (zoals het voorkomen van toekomstige werkdruk) van het Team MO.  Dit resulteert in een onttrekking van € 150.000 in 2021.

Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B3.1 Sport Lasten 2.425 0 2.425 67 0 2.492
Baten 774 0 774 99 0 874
Toevoeging reserves 0 0 0 154 0 154
Onttrekking reserves 60 0 60 154 0 214
Totaal B3.1 -1.591 0 -1.591 33 0 -1.558
B3.2 Cultuur Lasten 1.707 0 1.707 -14 -97 1.597
Baten 114 0 114 0 0 114
Toevoeging reserves 0 0 0 0 97 97
Onttrekking reserves 60 0 60 0 0 60
Totaal B3.2 -1.533 0 -1.533 14 0 -1.519
B3.3 Onderwijs en kinderopvang Lasten 9.154 0 9.154 -515 0 8.638
Baten 1.082 0 1.082 -243 0 839
Toevoeging reserves 5.842 0 5.842 0 0 5.842
Onttrekking reserves 6.956 0 6.956 -500 0 6.456
Totaal B3.2 -6.957 0 -6.957 -228 0 -7.185
PG3 Sport, cultuur en onderwijs Lasten 13.286 0 13.286 -463 -97 12.727
Baten 1.970 0 1.970 -144 0 1.827
Toevoeging reserves 5.842 0 5.842 154 97 6.092
Onttrekking reserves 7.076 0 7.076 -346 0 6.730
Totaal PG3 -10.082 0 -10.082 -181 0 -10.262
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Sport

Lasten (nadeel € 67.000)

Mutaties

Eind 2020 is het Sportakkoord Lansingerland ondertekend. Voor de uitvoering hiervan ontvangen wij gelden van het Rijk. Voor 2021 hebben we extra inkomsten ontvangen. Deze middelen benutten wij voor de uitvoering van het door 14 lokale sport-, beweeg- en welzijnsorganisaties ondertekende lokale sportakkoord Lansingerland. Dit resulteert in een hogere last en hogere baat van  € 90.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is. Deze toelichting geldt ook voor de baat.

Het jaar 2021 was een opstartjaar voor het Sportakkoord Lansingerland waar nog niet veel budget voor nodig was. De focus lag op het kennismaken met elkaar en het in kaart brengen van de mogelijkheden. Door (de drukte rondom) Corona en de beperkingen die de maatregelen met zich meebrachten, bleek het voor veel partners moeilijk om activiteiten te organiseren of projecten op te starten. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport biedt Nederlandse gemeenten, in verband met corona, de mogelijkheid het overgebleven budget over te hevelen van 2021 naar 2022. Dit resulteert in een lagere last en een lagere baat van € 145.000 incidenteel in 2021.

Het jaarlijks onderhoud van de bestaande veldverlichting is door het vervangen van de bestaande veldverlichting in led verlichting niet uitgevoerd. Dit resulteert in een lagere last van € 25.000 incidenteel in 2021. 

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het eerste en tweede kwartaal 2021 vergoed krijgen. Onze sportaccommodaties konden in het eerste half jaar van 2021 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij de huren deels kwijtgescholden conform maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een hogere last en een hogere baat van € 154.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit bedrag aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is. Deze toelichting geldt ook voor de baat.

Het restant bedrag circa € 7.000 ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 99.000)

Mutaties

De toelichting voor het Sportakkoord staat bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een hogere last en hogere baat van  € 90.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Daarnaast was jaar 2021 een opstartjaar voor het Sportakkoord Lansingerland waar nog niet veel budget voor nodig was (zie de toelichting bij de lasten). Dit resulteert in een lagere last en lagere baat van € 145.000 incidenteel in 2021.

De toelichting van de TVS-regeling staat bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een hogere last en een hogere baat van € 154.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit bedrag aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen (€ 154.000)

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het eerste en tweede kwartaal 2021 vergoed krijgen. Onze sportaccommodaties konden in het eerste half jaar van 2021 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij de huren deels kwijtgescholden conform maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een toevoeging van € 154.000 incidenteel in 2021 aan de reserve crisismaatregelen. 

Onttrekkingen (€ 154.000)

De toelichting voor de reservemutaties staat hierboven. Dit resulteert in een onttrekking van € 154.000 incidenteel in 2021 aan de reserve crisismaatregelen. 

Beleidsveld 2 Cultuur

Lasten (voordeel € 14.000)

Mutaties

De geraamde kosten voor de subsidieregeling Levendig Lansingerland vallen lager uit dan begroot. De beperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrachten hebben het voor veel partijen moeilijk of onmogelijk gemaakt om culturele initiatieven te starten. Daarnaast wordt er minder besteed aan incidentele culturele projecten, omdat ook voor veel van deze activiteiten geldt dat ze zijn vertraagd of komen te vervallen. Dit resulteert in een lagere last van € 60.000 incidenteel in 2021.

Het restant bedrag circa € 46.000 ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

Het Rijk stelt in 2021 budget beschikbaar ten behoeve van lokale cultuur en de buurt- en dorpshuizen. Het ministerie verzoekt gemeenten om met dit budget tekorten die zijn ontstaan in verband met corona te compenseren en de culturele sector te ondersteunen. Concreet betekent dit de uitvoering van projecten die zijn uitgesteld vanwege corona, zoals het talentenbal, beleidsontwikkeling kunst en erfgoed in de buitenruimte, gemeentedichterschap en leesbevordering, erfgoed promotie en conceptcoördinatie cultuurfabriek. Wij willen hiervoor gerichte tijdelijke capaciteit inzetten voor de realisatie. De uitvoering hiervan kan voor het eerst in 2022 starten, waardoor de betalingen ook pas in 2022 plaatsvinden. Dit bedrag zal worden overgeheveld van 2021 naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 97.000 incidenteel in 2021 en een toevoeging aan de algemene reserve van € 97.000 in 2021.

Baten 

Geen mutaties

Beleidsveld 3 Onderwijs en kinderopvang

Lasten (voordeel € 515.000)

Mutaties

De werkzaamheden die gepaard gaan met de overdracht van het schoolgebouw het Baken, schuiven door naar 2022 i.v.m. beschikbaarheid van aannemers. Hierdoor wordt de begrote onttrekking aan de bestemmingsreserve overdracht onderwijshuisvesting met € 500.000 verlaagd. Dit resulteert in een lagere last van € 500.000 incidenteel in 2021. 

In 2021 hebben we voor twee scholen de Speciale Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) ontvangen. In de zomer 2021 heeft de uitvoering van één van de twee scholen plaatsgevonden. De tweede school heeft vertraging opgelopen door de beperkte beschikbaarheid van aannemers. We schuiven uitvoeringen van de werkzaamheden, en daarmee de SUVIS-gelden voor deze school door naar 2022. Dit resulteert in lagere baten en lagere lasten van € 420.000 incidenteel in 2021.

Vanaf november 2021 wordt iedere maand geld overgemaakt vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Totaal ontvangen we een bedrag van 1,3 miljoen in 2021 en 2022. We zijn nog bezig met een uitvoeringsplan voor deze gelden. Omdat iedere school behoefte heeft aan extra inzet van de Jeugdcoach op School, wordt in 2021 al het budget van € 170.000 hiervoor aangewend. Dit resulteert in hogere lasten en hogere baten van € 170.000 incidenteel in 2021. 

De voor 2021 opgenomen investering voor tijdelijke huisvesting koop is niet gebruikt omdat de nieuwe leerlingenprognoses hebben uitgewezen dat de scholen recht hebben op permante uitbreiding. De tijdelijkheid van de uitbreiding tot permanente uitbouw heeft ertoe geleid dat de huisvesting gehuurd is. De investering voor tijdelijke huisvesting koop vervalt. Hiervoor in de plaats zijn kosten van € 150.000 gemaakt in 2021 voor tijdelijke huisvesting huur in 2021. Voor vaststelling van de kadernota 2023 informeren wij uw raad over alle ontwikkelingen omtrent het IHP. Dit resulteert in een hogere last van € 150.000 incidenteel in 2021.

In 2021 geven wij € 18.000 extra uit voor handhaving binnen de kinderopvang. Het gaat hier om de kosten voor de inzet van juridische ondersteuning in een langdurig handhavingstraject en de proceskosten en griffierecht behorende bij dit traject. Dit resulteert in een hogere last van € 18.000 incidenteel in 2021.

Jaarlijks betalen wij een vergoeding uit aan schoolbestuur Laurentius en Sportfondsen voor klokuren bewegingsonderwijs. Het gaat hier om een vergoeding voor het gebruik van de sportaccommodaties die Laurentius zelf in bezit heeft en Sportfondsen namens de gemeente beheert. We zien de afgelopen jaren een stijging van deze vergoeding. Deze stijging komt doordat het aantal gevraagde gymuren vanuit scholen stijgt. Daarnaast stijgen ook de normbedragen voor de uitbetaling jaarlijks met circa 1%. Dit resulteert in een hogere last van € 57.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 10.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (nadeel € 243.000)

Mutaties

Vanaf november 2021 wordt iedere maand geld overgemaakt vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Totaal ontvangen we een bedrag van 1,3 miljoen in 2021 en 2022. We zijn nog bezig met een uitvoeringsplan voor deze gelden. Omdat iedere school behoefte heeft aan extra inzet van de Jeugdcoach op School, wordt in 2021 al het budget van € 170.000 hiervoor aangewend. Dit resulteert in incidentele hogere lasten en hogere baten in 2021. 

In 2021 hebben we voor twee scholen de Speciale Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) ontvangen. In de zomer 2021 heeft de uitvoering van één van de twee scholen plaatsgevonden. De tweede school heeft vertraging opgelopen door de beperkte beschikbaarheid van aannemers. We schuiven uitvoeringen van de werkzaamheden, en daarmee de SUVIS-gelden voor deze school door naar 2022. Dit resulteert in incidentele lagere baten en lagere lasten van € 420.000 in 2021.

Het restant bedrag ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties beleidsveld 3

Toevoegingen 

Geen financiele mutaties

Onttrekkingen (€ 500.000)

De werkzaamheden die gepaard gaan met de overdracht van het schoolgebouw het Baken, schuiven door naar 2022 i.v.m. beschikbaarheid van aannemers. Dit resulteert in een lagere onttrekking aan de Bestemmingsreserve Overdracht onderwijshuisvesting van € 500.000 in 2021.

Programma 4 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B4.1 Samenleving Lasten 3.496 0 3.496 -21 -111 3.364
Baten 3 0 3 0 0 3
Toevoeging reserves 0 0 0 0 111 111
Onttrekking reserves 475 0 475 0 0 475
Totaal B4.1 -3.018 0 -3.018 21 0 -2.997
B4.2 Jeugd Lasten 19.794 0 19.794 495 -544 19.745
Baten 0 0 0 408 0 408
Toevoeging reserves 1.300 0 1.300 14 544 1.858
Onttrekking reserves 3.733 0 3.733 750 0 4.483
Totaal B4.2 -17.361 0 -17.361 649 0 -16.712
B4.3 Participatie Lasten 17.525 0 17.525 -526 -416 16.583
Baten 10.947 0 10.947 -259 0 10.688
Toevoeging reserves 0 0 0 0 416 416
Onttrekking reserves 41 0 41 0 0 41
Totaal B4.3 -6.538 0 -6.538 268 0 -6.270
B4.4 Wet Maatschappelijke Lasten 12.931 0 12.931 -360 -75 12.496
Ondersteuning (WMO) Baten 302 0 302 0 0 302
Toevoeging reserves 13 0 13 0 75 88
Onttrekking reserves 7 0 7 136 0 142
Totaal B4.4 -12.636 0 -12.636 496 0 -12.140
PG4 Sociaal Domein Lasten 53.745 0 53.745 -412 -1.145 52.188
Baten 11.251 0 11.251 149 0 11.400
Toevoeging reserves 1.313 0 1.313 14 1.145 2.472
Onttrekking reserves 4.255 0 4.255 886 0 5.141
Totaal PG4 -39.552 0 -39.552 1.433 0 -38.119
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Samenleving

Lasten (voordeel € 132.000)

Mutaties

Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Gemeenten krijgen een belangrijke rol in het nieuwe stelsel; per 1 januari 2022 zijn wij als gemeente verantwoordelijk voor de inburgering van onze inwoners met een inburgeringsplicht. Het Rijk heeft budget beschikbaar gesteld aan Lansingerland om ons voor te bereiden op deze veranderingen. Het budget wordt hoofdzakelijk besteed aan fte kosten binnen de afdeling participatie. Meerdere werkgroepen zijn opgericht waar medewerkers aan deelnemen om de benodigde wijzigingen te implementeren. Het budgetdeel bestemd voor deze fte kosten hevelen wij nu over naar de betreffende kostenplaats. Het geld wordt echter wel besteed, maar vanuit een andere kostenplaats. Dit resulteert in een lagere last van € 80.000 incidenteel in 2021.

Het Rijk stelt ieder jaar budget beschikbaar voor maatschappelijke begeleiding van (asiel)statushouders via de Meicirculaire. Voor 2021 gaat het om € 101.910 (incidenteel hogere last). Dit budget wordt aangevuld met € 50.000. Dit budget is beschikbaar vanuit het accent ‘Intensivering van integratie en participatie asielgerechtigden’ ten behoeve van de begeleiding van statushouders. Dit bedrag stond nog begroot op het beleidsveld WMO en hevelen wij nu over naar het beleidsveld van waaruit alle kosten rondom inburgering worden betaald. Dit resulteert in een hogere last van € 50.000 incidenteel in 2021. In totaal dus voor maatschappelijke begeleiding van (asiel) statushouders een hogere last  van € 151.910 incidenteel in 2021.

Het restant bedrag circa € 93.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

Het Rijk stelt in 2021 budget beschikbaar ten behoeve van de begeleiding van statushouders die niet onder de nieuwe Wet inburgering vallen. Het ministerie verzoekt gemeenten om hen met dit budget in de geest van de nieuwe Wet te begeleiden. Wij kiezen ervoor deze groep aan enkele modules van de nieuwe Wet inburgering te laten deelnemen. Het gaat om taallessen, de training budgetbeheer en de nieuwe (uitgebreidere) versie van het participatieverklaringstraject. De inkooptrajecten hiervoor lopen nu. De deelname start pas in 2022, waardoor de betalingen ook pas in 2022 plaatsvinden. Daarom hevelen wij een deel van het budget  over naar de begroting van 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 91.000 incidenteel in 2021.

De gemeente heeft in 2021 incidenteel een bedrag van €101.247 ontvangen voor het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen door Covid-19. Het betreft een algemene, dus vrij te besteden uitkering, maar het verzoek van VWS is om het bedrag te besteden aan de uitbreiding van activiteiten die de lokale coalitie tegen eenzaamheid al organiseert. Onze coalitie Samen aan Zet, waarbij 17 partijen zijn aangesloten, heeft een bestedingsvoorstel gedaan voor de organisatie van gezamenlijke extra activiteiten en voor professionele ondersteuning bij de gezamenlijke communicatie. Dat heeft geresulteerd in de campagne Kom erbij Lansingerland! Er zijn in de zomer en tijdens de Week tegen de eenzaamheid 2021 tal van activiteiten georganiseerd en er komen nog activiteiten op de dag van de mantelzorg en winteractiviteiten in december. De middelen zijn pas in juni door de Rijksoverheid overgeheveld, waardoor nog niet het volledige budget besteed is. Daarom hevelen we het resterende bedrag van over naar 2022, waarmee de coalitie Samen aan Zet soortgelijke activiteiten in 2022 organiseert. Dit resulteert in een lagere last van € 20.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 2 Jeugd

Lasten (voordeel € 49.000)

Mutaties

Vanuit de Meicirculaire 2021 is € 10.000 ontvangen voor Jeugd aan zet voor jongeren die geraakt zijn door de Coronacrisis. Daarnaast is er € 50.000 subsidie ontvangen van de organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie ZonMw voor maatschappelijke diensttijd (zie U21.01488). Deze is budgettair neutraal opgenomen, waardoor dit resulteert in een hogere baat en last van € 60.000 incidenteel in 2021.

Voor Veilig thuis (lokale veld) zijn er hogere lasten dan begroot. Dit resulteert in een hogere last van  € 117.000 incidenteel in 2021. Dit budget is nader toegelicht bij de onderstaande budgetoverhevelingen.

BasisGGZ is in 2021 opnieuw aanbesteed. Door vertraging in de aanbesteding hebben aanbieders afgewacht en zijn niet alle jeugdigen geholpen. De start van de pilot BasisGGZ PLUS is ook vertraagd en niet zoals gepland in april 2021 gestart, maar pas in oktober. Hierdoor is er nu geen volledige uitnutting van het budget  (€ 150.000) . Naar verwachting gaat de pilot BasisGGZ PLUS in 2022 volop draaien en kunnen jeugdigen met complexere problematiek ook worden geholpen. Zij hoeven dan niet allemaal op de wachtlijst SGGZ. Een deel van het budget wordt overgeheveld naar 2022. Dit budget is nader toegelicht bij de onderstaande budgetoverhevelingen. Het overige deel valt vrij. Dit resulteert in een lagere last van € 60.000 incidenteel in 2021

Het budget Jeugd ggz (praktijkondersteuners) is lager dan begroot. Artsen zijn geïnteresseerd, maar het is nog niet gelukt om met alle artsen tot afspraken en praktische invulling te komen. Soms vanwege drukte en andere prioriteiten, soms vanwege praktische punten zoals het ontbreken van huisvesting. Dit resulteert in een lagere last van € 115.000 incidenteel in 2021.

In 2020 heeft Lansingerland de Corona Coulance toegepast voor het CJG, in verband met productieverlies door Corona. Later bleek dat het CJG hier vanuit het Rijk door gecompenseerd wordt, waardoor het bedrag van de Corona Coulance vanuit het CJG aan ons is geretourneerd. Dit resulteert in een lagere last van € 208.000 incidenteel in 2021.

Via de 1e Begrotingswijziging van de GRJR is 10,5 mln euro (regio) aan lasten bijgeraamd onder andere als gevolg van de hoge wachttijden en aanpak spoedhulp (zie zienswijze BR2100092). Voor Lansingerland betekende dit een mutatie van € 374.000 euro in de begroting. Op basis van de op dit moment beschikbare data van de GRJR gemeenten heeft de GRJR aangekondigd nog een extra tekort van € 16,9 mln te verwachten. Deze meerkosten zitten o.a. in een toename van pleeghulp, opname en langdurig verblijf. Ons begrote aandeel in de GRJR is 3,56%. Voor ons komt dat neer op een extra bijdrage. Pas nadat de jaarrekening definitief is vastgesteld wordt op basis van de vlaktakssystematiek bekend wat onze daadwerkelijke bijdrage is. Wij zullen u dan nader informeren. Voor nu hechten wij eraan, conform gebruik, hierover alvast in de slotwijziging transparant te communiceren. Dit resulteert in een hogere last van € 600.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 52.000 nadelig (€102.000 nadeel lasten) en (€50.000 voordeel baten) ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

Van de BasisGGZ wordt er budget overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 90.000 incidenteel in 2021. De toelichting hiervan is te vinden bij de mutaties van dit beleidsveld.

Eind 2020 hebben we deze middelen ontvangen met als doel het versterken van het lokale veld op het gebied van de bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling. In 2021 hebben we nogmaals eenzelfde bedrag ontvangen (€117.000). Het bedrag bestaat uit tweemaal € 117.000. Dit jaar zijn deze middelen niet ingezet vanwege de uitgestelde implementatie van Intensief Vrijwillige Hulp en beperkte personele bezetting. Voor 2022 verwachten we een hogere subsidieaanvraag van Veilig Thuis waar we deze middelen voor inzetten. We hevelen dit budget over naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 234.000 incidenteel in 2021.

Vanuit de Meicirculaire 2021 is € 10.000 ontvangen voor Jeugd aan zet voor jongeren die geraakt zijn door de Coronacrisis. Daarnaast is er € 50.000 subsidie ontvangen van ZonMw voor maatschappelijke diensttijd (zie U21.01488). Het netwerk rondom jeugd heeft een plan opgesteld voor jongeren na Corona. Een deel hiervan is reeds in 2021 opgestart. De rest voeren we in 2022 uit, aangezien de zorgen over jongeren na Corona onverminderd groot. zijn Daarom hevelen we het nog niet ingezette deel van het budget over naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 182.000 incidenteel in 2021.

Het betreft extra middelen die waren toegekend aan Jeugd en Jongerenwerk in verband met Corona. Deze middelen hangen samen met het Jongeren na Corona pakket (zie vorige punt). Ook dit budget is nog niet besteed in 2021, maar de plannen voor de inzet in 2022 liggen klaar. Daarom hevelen we het budget over naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 38.000 incidenteel in 2021.

Baten (voordeel € 408.000)

Veilig Thuis Rotterdam-Rijnmond (VTRR) krijgt via de GRJR een subsidie. Omdat hun doelgroep breder is dan alleen jeugdigen krijgen we voor de doelgroep volwassenen geld vanuit het Rijk: de Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO). Lansingerland betaalt de subsidie via de inleg aan de GRJR, dus ook voor het volwassen-deel. De centrumgemeente Rotterdam stort hiervoor een bedrag vanuit de DUVO-middelen naar ons terug, om die hogere inleg bij de GRJR te compenseren. Dit resulteert in een hogere baat van € 241.000 incidenteel in 2021.

Er is extra budget ontvangen voor het lokale veld op het gebied van de bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit resulteert in een hogere baat van € 117.000 incidenteel in 2021 Dit budget staat nader toegelicht bij de bovenstaande budgetoverhevelingen.

Het restant van circa € 47.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutatie beleidsveld 2

Onttrekkingen (€ 750.000)

De Reserve Sociaal domein is ingesteld om de fluctuatie van kosten op te vangen en tekorten binnen de open-einde regelingen op te vangen. Er worden hogere kosten verwacht voor de GRJR Jeugd. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 600.000.

Wij hebben uw Raad al bij de Zomerrapportage 2021 geïnformeerd over de basis GGz-plus om met een beperkt aantal aanbieders hierover afspraken te maken. De dekking hiervan zou geschieden via de extra incidentele jeugdgelden 2021. Het was toe echter te laat om dit nog via de reserve sociaal domein te verwerken en dit is toen via de algemene reserve gegaan. Dit corrigeren we nu bij deze slotwijziging. Hetzelfde geldt voor de voortzetting van de SPAN (specialistisch ambulant netwerk). Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 150.000 in 2021.

Toevoegingen (€ 14.000)

Bij de zomerrapportage is er € 1.300.000 toegevoegd aan de Reserve Sociaal domein voor incidentele jeugdgelden 2021. Uiteindelijk is het definitieve bedrag bij de Meicirculaire 2021 € 1.314.000 geworden. Dit resulteert in een hogere toevoeging van € 14.000 in 2021.

Beleidsveld 3 Participatie

Lasten (voordeel € 942.000)

Mutaties

Het uitgangspunt voor de BUIG (de gebundelde uitkering voor de bekostiging van de uitkeringen in het kader van onder andere de participatiewet) in 2021 was matig herstel (Berenschot advies). Dit betekende in 2021 een verhoging van het uitkeringenbestand met 12,18%. Landelijk verbeterde de scenario’s sterk (onder andere die van het CPB) en zo ook in Lansingerland. Vooralsnog verwachten we echter voor 2021 op een toename uit te komen van ongeveer 5%. Dit betekent dus dat de BUIG € 9.940.000 afgeraamd wordt met € 525.625. Daarmee worden de te verwachten lasten voor 2021 € 9.414.375. Dit resulteert in een lagere last van € 525.625 incidenteel in 2021.

De TONK-regeling (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) is er voor huishoudens die ten gevolge van de Coronacrisis aanzienlijk in inkomen achteruit zijn gegaan, waardoor zij vaste lasten als hypotheek of huur niet meer kunnen betalen. Eerder heeft het Rijk al met de 1e Tranche € 84.000 beschikbaar gesteld (verwerkt in zomerrapportage 2021). Het Rijk heeft nu met de 2e tranche (Septembercirculaire 2021) extra budget beschikbaar gesteld aan Lansingerland om dit uit te voeren. Dit resulteert in een hogere baat en last van € 261.000 incidenteel in 2021. 

In het voorjaar 2020 introduceerde de rijksoverheid de Tijdelijke overbruggingsuitkering zelfstandig ondernemers (Tozo) als steunmaatregel. Op basis hiervan kunnen zelfstandigen een tegemoetkoming krijgen als gevolg van de geleden omzetderving door Corona. Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) voert deze regeling voor ons uit. Ten opzichte van de zomerrapportage verlagen we de uitvoeringskosten met € 27.000, vooral omdat TOZO 4 achter is gebleven met de raming. De regeling in 2021 is opgesplitst in 3 onderdelen, namelijk TOZO 3, 4 en 5. Bij de zomerrapportage hebben we de begroting hiervoor aangepast. Naar aanleiding van de nieuwe overzichten van het RBZ is de TOZO 3 omhoog bijgesteld met € 25.000 ten opzichte van de zomerrapportage. De TOZO 4 is afgeraamd met € 483.000; de TOZO 5 is omhoog bijgesteld met € 315.000. Hiervoor was bij de zomerrapportage nog niets geraamd, omdat deze regeling pas inging per juli 2021. De mutatie van de uitvoeringskosten, de kosten levensonderhoud en kapitaalverstrekking Tozo bedragen € 169.000. Het teveel verkregen bedrag zal aan het Rijk worden terugbetaald.  Dit resulteert in een lagere last van € 169.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit bedrag aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

In 2021 ontvingen we middelen  van het rijk voor het gemeentelijk schuldenbeleid met als doel inwoners te ondersteunen die in financiële problemen kwamen vanwege de Coronacrisis. In 2021 konden inwoners nog gebruik maken van de verschillende steunpakketten, zoals Tozo en Tonk. Daardoor bleef de verwachte stijging van de schuldhulpvragen achter (€125.000). Deze trend werd ook landelijk gezien. Nu de verschillende Coronasteunpakketten aflopen, verwachten we in 2022 meer inwoners met financiële problemen. Een deel van de middelen laten we vrij vallen. Dit resulteert in een lagere last van  € 84.000 incidenteel in 2021. Het andere deel van het budget hevelen we over naar 2022 om de verwachte stijging in hulpvragen op te vangen. Dit staat nader toegelicht onder de budgetoverhevelingen.

Wegens Corona zijn er minder Rotterdampassen verkocht. We ramen het budget daarom af. Dit resulteert in een lagere last  van € 85.000 incidenteel in 2021. 

In 2021 zijn er middelen beschikbaar gesteld door het Rijk (Meicirculaire 2021) om zelfstandigen te helpen bij hun heroriëntatie op de arbeidsmarkt. Dit resulteert in een hogere last van € 27.000  incidenteel in 2021. Een groot deel van dit budget zal echter worden overgeheveld naar 2022. Dit staat nader toegelicht bij de budgetoverhevelingen.

Het restant van circa €50.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

De TONK-regeling gold van 1 januari tot en met 30 september 2021. De toekenning en uitbetaling van de meeste TONK-uitkeringen moet echter nog plaatsvinden. Er zijn nog aanvragen in behandeling. Ook verwachten wij nog nieuwe aanvragen waarmee met terugwerkende kracht om een TONK-uitkering wordt verzocht. Daarnaast kan men in bezwaar gaan tegen het besluit. Dit betekent dat er tot zeker halverwege 2022 TONK-budget beschikbaar moet zijn om uit te keren. Daarom hevelen wij een deel van het budget over naar 2022 . Dit resulteert in een lagere last van € 300.000 incidenteel in 2021.

Het Rijk stelt in 2021 extra middelen voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden beschikbaar. Deze middelen zijn onderdeel van het Corona steun- en herstelpakket. Wij besteden dit budget pas volgend jaar. Wij voeren nu een aanbestedingsprocedure uit, waardoor wij per april 2022 nieuwe aanbieders onder contract hebben voor begeleiding bij re-integratie. Dit nieuwe aanbod sluit beter aan op de specifieke hulpvragen van de voornaamste groepen onder de bijstandsgerechtigden. Wij hevelen het budget over naar 2022 om het extra budget in te zetten zodra het nieuw aanbod beschikbaar is. Dit resulteert in een lagere last van € 54.000 incidenteel in 2021.

We hevelen een deel van het budget van schuldhulpverlening over naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 41.000 incidenteel in 2021.

We hevelen een deel van het budget  van de heroriëntatie zelfstandigen over naar 2022. In 2021 hebben weinig zelfstandigen hiervan gebruik gemaakt, omdat zij gebruik konden maken van de Tozo-regeling. De Tozo is gestopt per 1 oktober 2021. We verwachten dat in 2022 meer zelfstandigen ondersteuning vragen om hun toekomst op de arbeidsmarkt te bepalen. Dit resulteert in een lagere last van € 21.000 incidenteel in 2021.

Baten (nadeel € 259.000)

Eind september hebben wij de definitieve beschikking BUIG ontvangen voor 2021. Omdat landelijk het bijstandsniveau meevalt, valt de Buig lager uit. Dit resulteert in een lagere baat van €89.000  incidenteel in 2021.

Per saldo is er een lagere besteding op de TOZO. Het teveel gekregen budget zal worden terugbetaald aan het Rijk. Dit resulteert in een lagere baat van  € 170.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 4 Wmo

Lasten (voordeel € 435.000)

Mutaties

In november 2020 is bij de vaststelling van de Begroting 2021 besloten om het budget voor Wmo vrij toegankelijk (indexering subsidies) op te hogen met 7%. Dit is gedaan om rekening te houden met de dubbele vergrijzing  (+3,5%), omdat de voorliggende voorzieningen voor de helft op individuele inwoners gericht zijn. De subsidiebudgetten waren toen reeds vastgesteld, aangezien wij zekerheid moeten bieden aan onze subsidiepartijen die hier hun personeelsplanning op vaststellen. We waren van plan om gedurende het jaar 2021 extra subsidies te verstrekken om de middelen die verkregen zijn bij de bijgestelde begroting 2021 uit te keren aan onze subsidiepartijen. Uiteindelijk bleek dat door de Coronamaatregelen in de eerste helft van het jaar 2021 er meerdere activiteiten niet door konden gaan en er via rijksregelingen budget beschikbaar kwam waardoor  er geen extra budget nodig was via subsidies Lansingerlandse Standaard. Dit resulteert in een lagere last van € 134.000 incidenteel in 2021.

Er wordt budget Wmo vrij toegankelijk overgeheveld naar het beleidsveld Samenleving voor het accent ‘Intensivering van integratie en participatie asielgerechtigden’ ten behoeve van de begeleiding van statushouders. Op dit beleidsveld worden namelijk de kosten rondom inburgering betaald. Dit resulteert in een lagere last van € 50.000 incidenteel in 2021.

De voorziening ‘begeleiding’ Wmo bestaat uit verschillende producten. Begeleiding individueel, begeleiding groep en begeleiding mantelzorger zijn onderdeel van de totale voorziening. Op meerdere producten zien we een lagere inzet dan begroot. We zien dit jaar ook dat er kortere/geen wachttijden zijn voor Wlz-instellingen (verpleeghuizen). Hierdoor kunnen ouderen sneller gebruik maken van een verpleeghuisplek en zetten we voor een kortere periode begeleiding in om de periode tot aan Wlz verblijf te overbruggen.  Dit resulteert in een lagere last van € 164.000 incidenteel in 2021.

De verwachte kostenstijging voor de hulpmiddelen over het jaar 2021 is lager dan begroot. Een mogelijke verklaring is dat inwoners door de beperkingen door Corona minder naar buiten zijn gegaan en daarom minder vaak een hulpmiddel hebben aangevraagd. De verwachting is dat dit incidenteel is en de komende jaren weer een stijging is van de kosten conform de meerjarenbegroting. Dit resulteert in een lagere last van € 92.000 incidenteel in 2021.

De ophoging van het budget van de collectieve vervoersvoorziening is nodig om de meerkosten die de aanbieder heeft door Corona over het jaar 2020 te dekken. Deze kosten zijn in 2021 pas uitgekeerd om onder andere de controle te kunnen uitvoeren op de jaarrekening van de vervoerder. Conform de oproep VNG en de Rijksoverheid betalen wij de aanbieder van collectief vervoer gedeeltelijk voor het omzetverlies en de gemaakte meerkosten wegens Corona. We voorkomen hiermee dat de bedrijfsvoering van de aanbieder en daarmee de dienstverlening voor kwetsbare inwoners onder druk komt te staan. Dit resulteert in een hogere last van € 135.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 55.000 voordeel ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverheveling

In 2021 hebben we in verband met Corona incidentele middelen ontvangen voor 'kwetsbare groepen'. In 2021 hebben we deze middelen niet ingezet; extra inzet was lastig door de beperkende maatregelen waardoor fysiek contact niet mogelijk was.  Er is vooral ondersteuning vanuit de reguliere middelen in het voorliggend veld of vanuit maatwerk ingezet. In 2022 verwachten we een toename als gevolg van de na-effecten van Corona. We hevelen budget over naar 2022 voor het maatschappelijk werk voor 'kwetsbare groepen'.  Dit resulteert in een lagere last van € 75.000 incidenteel in 2021.

Reservemutatie beleidsveld 4

Onttrekkingen (€ 136.000)

Uit de Reserve Crisismaatregelen wordt er een extra bedrag onttrokken om de meerkosten Corona te dekken bij een aanbieder van een vervoersvoorziening. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 136.000 in 2021.

Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B5.1 Beheer openbare ruimte Lasten 14.483 0 14.483 420 0 14.903
Baten 1.132 0 1.132 117 0 1.249
Toevoeging reserves 3.523 0 3.523 0 0 3.523
Onttrekking reserves 544 0 544 -317 0 227
Totaal B5.1 -16.331 0 -16.331 -620 0 -16.951
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement Lasten 11.357 0 11.357 285 0 11.642
Baten 14.015 0 14.015 272 0 14.287
Toevoeging reserves 1.132 0 1.132 0 0 1.132
Onttrekking reserves 213 0 213 0 0 213
Totaal B5.2 1.739 0 1.739 -13 0 1.726
B5.3 Vastgoed Lasten 4.348 0 4.348 154 0 4.502
Baten 2.987 0 2.987 196 0 3.183
Toevoeging reserves 341 0 341 196 0 537
Onttrekking reserves 583 0 583 286 0 868
Totaal B5.3 -1.119 0 -1.119 132 0 -988
PG5 Kwaliteit openbare ruimte Lasten 30.189 0 30.189 860 0 31.048
Baten 18.134 0 18.134 585 0 18.720
Toevoeging reserves 4.997 0 4.997 196 0 5.192
Onttrekking reserves 1.340 0 1.340 -31 0 1.309
Totaal PG5 -15.711 0 -15.711 -501 0 -16.213
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Beheer openbare ruimte

Lasten (nadeel € 420.000)

Mutaties

In 2021 zijn er meer vergunningen voor kabels en leidingen verleend. Hierdoor hebben er meer herstelwerkzaamheden plaatsgevonden. Dit resulteert in een hogere last van € 125.000 incidenteel in 2021 voor degeneratiekosten.

In 2021 zijn er onderhoudstaken (groen, openbare verlichting, wegen, spelen, oppervlaktewater en straatmeubilair) overgedragen vanuit ruimtelijke ontwikkeling naar beheer en onderhoud openbare ruimte. Dit resulteert in een hogere last van € 173.000 incidenteel in 2021.

Er is extra inzet gepleegd om het onderdeel vastgoed op te zetten. Dit resulteert in een hogere last van € 254.000 incidenteel in 2021.

De aanneemsom voor het groot onderhoud baggeren is lager dan verwacht vanwege een financiële meevaller bij de aanbesteding. Dit resulteert in een lagere last en tevens een lagere onttrekking aan de Reserve Baggeren van € 152.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 20.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 117.000)

Mutaties

Er zijn meer vergunningen en herstelwerkzaamheden geweest door derden dan in voorgaande jaren. Dit resulteert in een hogere baat van € 125.000 incidenteel in 2021.

Het bedrag van circa € 8.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties beleidsveld 1

Onttrekkingen (€ 317.000)

Vanaf 2021 rekenen we 50% van het groot onderhoud baggeren door aan riolering. Hierdoor neemt de onttrekking aan de reserve baggeren af. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 317.000 in 2021.

Beleidsveld 2 Afval- en afvalwatermanagement

Lasten (nadeel € 285.000)

Mutaties

Het overschot aan geïnde afvalstoffenheffing storten wij in de voorziening Afvalstoffenheffing. Dit resulteert in een hogere last van € 67.000 incidenteel in 2021. 

Door hogere opbrengsten van de rioolheffing is de storting in de voorziening hoger dan eerder begroot. Dit resulteert in een hogere last van € 115.000 incidenteel in 2021.

Om alle werkzaamheden ten behoeve van onderhoud aan riolering en rioolgemalen goed uit te voeren ramen we in 2021 extra budget. Dit resulteert in een hogere last van € 103.000 incidenteel in 2021.

Baten (voordeel € 272.000)

Mutaties

In 2021 ontvangen we meer baten aan afvalstoffenheffing doordat er meer huisaansluitingen zijn dan eerder begroot. Dit resulteert in een hogere baat van € 67.000 incidenteel in 2021.

In 2021 ontvangen we meer baten aan rioolheffing, doordat er meer huisaansluitingen zijn dan eerder begroot. Dit resulteert in een hogere baat van € 156.000 incidenteel in 2021.

In 2021 hebben we meer woningen aangesloten op de riolering. De resulteert in een hogere baat van € 49.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 3 Vastgoed

Lasten (nadeel € 154.000)

Mutaties

De kosten voor onderzoek ten behoeve van gebiedsvisie Bosland hevelen we over naar beleidsveld ruimtelijke ontwikkeling (6.1). Dit resulteert in een lagere last van € 160.000 incidenteel in 2021. 

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het eerste en tweede kwartaal 2021 vergoed krijgen. In beleidsveld Sport zijn de bedragen voor buitensportverenigingen opgenomen, onder beleidsveld Vastgoed vallen de binnensportverenigingen. Onze binnensportaccommodaties konden in het eerste half jaar van 2020 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij de huren deels kwijtgescholden conform maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een hogere last € 286.000 incidenteel in 2021.  

Het restant van circa € 28.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 196.000)

Mutaties

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze binnensportaccommodaties over het eerste en tweede kwartaal 2021 vergoed krijgen. Onze binnensportaccommodaties konden in het eerste half jaar van 2021 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij de huren deels kwijtgescholden conform maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een hogere baat € 196.000 incidenteel in 2021.  

Reservemutaties beleidsveld 3

Toevoegingen (€196.000)

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het eerste en tweede kwartaal 2021 vergoed krijgen. Onze sportaccommodaties konden in het eerste half jaar van 2021 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij de huren deels kwijtgescholden conform maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een toevoeging aan de reserve crisismaatregelen van € 196.000 incidenteel in 2021.

Onttrekkingen (€ 286.000)

De toelichting van de TVS-regeling staat bij de baten hierboven. Dit resulteert in een onttrekking aan de reserve crisismaatregelen van € 286.000 incidenteel in 2021.

Programma 6 Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B6.1 Ruimtelijke ordening Lasten 7.336 0 7.336 2.354 -811 8.879
Baten 2.857 0 2.857 1.118 0 3.976
Toevoeging reserves 1.519 0 1.519 0 90 1.609
Onttrekking reserves 1.705 0 1.705 -22 -721 963
Totaal B6.1 -4.292 0 -4.292 -1.258 0 -5.550
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit Lasten 1.162 0 1.162 -45 -160 957
Baten 87 0 87 0 0 87
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 170 0 170 0 -160 10
Totaal B6.2 -905 0 -905 45 0 -859
B6.3 Economische ontwikkeling Lasten 4.185 0 4.185 118 -512 3.790
Baten 1.071 0 1.071 -7 -447 618
Toevoeging reserves 0 0 0 0 431 431
Onttrekking reserves 2.175 0 2.175 -102 365 2.438
Totaal B6.3 -939 0 -939 -226 0 -1.165
B6.4 Duurzaamheid Lasten 1.308 0 1.308 -167 0 1.141
Baten 198 0 198 76 0 274
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B6.4 -1.110 0 -1.110 243 0 -867
PG6 Lansingerland ontwikkelt Lasten 13.990 0 13.990 2.260 -1.483 14.767
Baten 4.213 0 4.213 1.188 -447 4.955
Toevoeging reserves 1.519 0 1.519 0 521 2.040
Onttrekking reserves 4.050 0 4.050 -124 -516 3.411
Totaal PG6 -7.246 0 -7.246 -1.195 0 -8.441
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening

Lasten (nadeel € 1.543.000)

Mutaties

Bij de begroting 2021 gaven wij aan te verwachten in 2021 een aantal anterieure overeenkomsten af te ronden zonder financieel resultaat (budgettair neutraal). Deze overeenkomsten lopen over meerdere jaren, waardoor de lasten en baten vaak niet parallel lopen. In de slotwijziging verwachten we over 2021  een nadeel van € 231.000. Dit is grotendeels toe te rekenen aan het project Driehoek Noordpolder, waarvoor de plankosten van de afgelopen jaren (€ 178.000) worden afgeboekt vanwege de pauze die het college heeft ingelast (U21.03208). Afboeking vindt plaats omdat nog onvoldoende zeker is dat deze plankosten verhaald kunnen worden. Dit. is afhankelijk van een eventueel vervolgtraject na de ingelaste pauze. Conform de Notitie Grondbeleid moeten de baten en lasten van anterieure overeenkomsten in begroting en jaarstukken apart worden geboekt en niet enkel het saldo. Dit resulteert in een hogere last en een hogere baat van € 1.689.000 incidenteel in 2021. De baat staat bij de baten hieronder verwerkt.

Sinds 1 januari 2021 moeten alle uren op projecten doorbelast worden naar de betreffende projecten. Deze methodiek en de administratieve verwerking daarvan is nieuw. Bij het opstellen van de begroting 2021 is de toerekening van de uren naar de projecten niet geheel juist verwerkt. Er waren te weinig uren doorbelast naar een aantal beleidsvelden en te veel uren naar de projecten (waaronder grondexploitaties). Dit is het gevolg van een nog niet volledig uitgekristalliseerde methodiek van urenschrijven, waardoor niet alle vooraf ingeschatte uren naar de projecten kunnen worden doorbelast. Daarnaast blijkt in de praktijk dat op realisatiebasis er in 2021 minder uren naar de projecten zijn doorbelast, o.a. doordat er minder productieve uren zijn gemaakt dan bij de begroting was voorzien (onder meer door meer uitval door ziekte en improductiviteit als gevolg van ICT-problemen). Dit leidt tot een nadeel op het beleidsveld. Dit nadeel op het beleidsveld betekent dat er op begrotingsbasis minder wordt doorbelast naar de grondexploitaties en andere projecten. Het betreft hier een administratieve aanpassing (toerekening van lasten). Dit resulteert in een hogere last van € 519.000 incidenteel in 2021.

In 2021 is er voor € 173.000 aan onderhoudstaken (groen, openbare verlichting, wegen, spelen, oppervlaktewater en straatmeubilair) overgedragen vanuit ruimtelijke ontwikkeling naar beheer en onderhoud openbare ruimte. Dit is meer dan was begroot in deze stelpost areaaluitbreiding (€ 134.000). Dit resulteert in een hogere last van € 39.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 120.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Overhevelingen

De invoering van de Omgevingswet brengt de komende jaren kosten met zich mee. Hiervoor heeft uw gemeenteraad op 3 juni 2021 in totaal € 2,3 miljoen beschikbaar gesteld voor 2021-2023 door de bestaande reserve te verhogen (BR2100033). Op 27 mei 2021 heeft verantwoordelijk minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besloten om de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet met een half jaar te verplaatsen van 1 januari naar 1 juli 2022. Met brief U21.03459 informeerden wij uw gemeenteraad dat wij in onze projectbegroting rekening hebben gehouden met kosten na 1 januari 2022 via de reserve. Daarom heeft dit Haagse besluit geen gevolgen voor het benodigde budget. Een deel van de kosten die we geraamd hadden in 2021 komen later door de verplaatsing van de datum van inwerkingtreding van 1 januari naar 1 juli 2022.  Dit bedrag wordt overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 721.000 incidenteel in 2021.

In 2021 is er een budget van € 160.000 budgettair neutraal overgeheveld vanuit beleidsveld 5.3 voor de gebiedsvisie Bosland. In 2022 zal worden gestart met de uitvoering rondom de huisvesting van de woonwagenbewoners. Dit budget wordt overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 90.000 incidenteel in 2021.

Baten (voordeel € 1.118.000)

Mutaties

Bij de begroting 2021 gaven wij aan te verwachten in 2021 een aantal anterieure overeenkomsten af te ronden zonder resultaat. Deze overeenkomsten lopen over meerdere jaren, waardoor de lasten en baten vaak niet parallel lopen. In de jaarrekening zien we een nadeel van €231.000. Dit is grotendeels toe te rekenen aan het project Driehoek Noordpolder, waarvoor de plankosten van de afgelopen jaren (€ 178.000) worden afgeboekt vanwege de pauze die het college heeft ingelast (U21.03208). Conform de Notitie Grondbeleid moeten de baten en lasten van anterieure overeenkomsten in begroting en jaarstukken apart worden geboekt en niet enkel het saldo. Dit resulteert in een hogere baat van € 1.458.000 incidenteel in 2021.

In de begroting 2021 is uitgegaan van drie excessief grote aanvragen (legesopbrengsten ad € 250.000 per aanvraag). Dit was gebaseerd op de realisatie van voorgaande jaren en informatie vanuit de projecten. We verwachten er in 2021 slechts één te ontvangen. We ontvangen meer legesopbrengsten uit woningbouwprojecten dan geraamd voor 2021. Dit resulteert per saldo in een lagere baat dan begroot van € 340.000 incidenteel in 2021.

Reservemutaties beleidsveld 6.1

Toevoegingen (€ 90.000)

In 2022 zal worden gestart met de uitvoering rondom de huisvesting van de woonwagenbewoners. Hiervoor wordt er vanuit de gebiedsvisie Bosland een budget van € 90.000 overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in 2021 in een toevoeging aan de Algemene reserve van € 90.000.

Onttrekkingen (€ 743.000)

De invoering van de Omgevingswet brengt in 2021 € 721.000 minder kosten met zich mee, omdat deze kosten doorschuiven naar 2022 en verder. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 721.000 aan de bestemmingsreserve in 2021.

Het restant van circa € 22.000 in 2021 ontstaat door een lagere onttrekking aan de Algemene reserve voor de A13/A16.

Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit

Lasten (voordeel € 205.000)

Mutaties

De mutatie van circa € 45.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen. 

Budgetoverhevelingen

In 2021 is de Mobiliteitsvisie opgesteld in het brede kader van het Toekomstperspectief. De Mobiliteitsvisie is met interne ambtelijke inzet opgesteld. Voor de uitwerking tot een uitvoeringsprogramma / mobiliteitsplan zal externe inzet / kennis nodig zijn. Denk aan extra capaciteit, het doen van parkeeronderzoeken en analyses van het fietsnetwerk. Dit budget wordt daarom overgeheveld en in de uitwerking in 2022 aangewend. Dit resulteert in een lagere last van € 100.000 incidenteel in 2021

In 2021 zijn stappen gezet om kleinschalig flexibel openbaar vervoer ook in Lansingerland van de grond te krijgen. De inzet van de maatwerkvervoer-makelaar van de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag draagt hieraan bij. In gezamenlijkheid verkenden we welke behoefte er precies is, en welke oplossingsrichtingen er zijn. Deze uitwerking leidt naar verwachting in 2022 tot een voorstel. Het budget van €60.000 wordt naar 2022 overgeheveld om dit initiatief te dekken. Een voorstel in 2021 was niet kansrijk vanwege de Coronacrisis; er was onvoldoende vervoerwaarde en vervoer met kleine voertuigen zou leiden tot problemen met de 1,5 meter afstand. Dit resulteert in een lagere last en lagere onttrekking van € 60.000 incidenteel in 2021.

Baten

Geen financiële mutaties

Reservemutaties beleidsveld 6.2

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 160.000)

De kosten van de uitwerking van de mobiliteitsvisie schuiven door naar 2022. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 100.000 in 2021 aan de Reserve Onderzoekskosten.

De toelichting voor het kleinschalig flexibel openbaar vervoer staat bij de lasten hierboven opgenomen. Dit resulteert in een lagere onttrekking aan de reserve van € 60.000 in 2021.

Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling

Lasten (voordeel € 395.000)

Mutaties

Om de gestelde doelen te realiseren heeft er een intensivering plaatsgevonden op het gebied van regionale samenwerking binnen Greenport West-Holland. Dit resulteert in een hogere last van € 18.000 incidenteel in 2021.

Sinds 1 januari 2021 moeten alle uren op projecten doorbelast worden naar de betreffende projecten. Deze methodiek en de administratieve verwerking daarvan is nieuw. Bij het opstellen van de begroting 2021 is de toerekening van de uren naar de projecten niet geheel juist verwerkt. Er waren te weinig uren doorbelast naar een aantal beleidsvelden en te veel uren naar de projecten (waaronder grondexploitaties). Dit is het gevolg van een nog niet volledig uitgekristalliseerde methodiek van urenschrijven, waardoor niet alle vooraf ingeschatte uren naar de projecten kunnen worden doorbelast. Daarnaast blijkt in de praktijk dat op realisatiebasis er in 2021 minder uren naar de projecten zijn doorbelast, o.a. doordat er minder productieve uren zijn gemaakt dan bij de begroting was voorzien (onder meer door meer uitval door ziekte en improductiviteit als gevolg van ICT-problemen). Dit leidt tot een nadeel op het beleidsveld. Dit nadeel op het beleidsveld betekent dat er op begrotingsbasis minder wordt doorbelast naar de grondexploitaties en andere projecten. Het betreft hier een administratieve aanpassing (toerekening van lasten). Dit resulteert in een hogere last van € 183.000 incidenteel in 2021.

Budgetoverhevelingen

De opdracht voor Bleizo-West bestaat uit twee fasen. Het ontwikkelperspectief zal in 2021 worden afgerond. In 2022 zal er gestart worden met de daaruit volgende ontwikkelstrategie. Het over te hevelen budget wordt zowel aan kosten- als aan de opbrengstenkant verwerkt. Tegenover de kosten van het ontwikkelperspectief staat namelijk een bijdrage vanuit de GR Bleizo, waardoor de overheveling een budgettair neutraal effect heeft. Dit resulteert in een lagere last van € 425.000 incidenteel in 2021.

FoodE is een Europees project dat zich richt op ontwikkelen van duurzame voedselsystemen in Europese steden. Het onderdeel waar Gemeente Lansingerland subsidie voor heeft gekregen is het stimuleren van bekendheid van lokale voedselsystemen. Thema’s in het project zijn voedselzekerheid, voedingswaarde van voedsel, duurzaamheid en Kidsscience. Bijzondere aandacht in dit project gaat uit naar Citizen-led city region food systems (CRFS). Dit project sluit aan bij de visie voor Horti Science. Een deel van de geraamde kosten voor het FoodE project zullen worden doorgeschoven naar 2022. Het over te hevelen budget wordt zowel aan kosten- als aan de opbrengstenkant verwerkt. Tegenover de kosten staat de bijdrage vanuit de Europese Unie, waardoor de overheveling een budgettair neutraal effect heeft. Dit resulteert in een lagere last van € 22.000 in 2021.

In 2021 is het Corona herstelplan in werking getreden om ondernemers in Lansingerland op korte termijn te helpen waar zij geraakt zijn door de coronacrisis. De kosten voor dit herstelplan zijn in 2021 lager uitgevallen dan begroot, doordat de te vergoeden lidmaatschapskosten lager uitvallen en doordat grote evenementen nog niet konden plaatsvinden. Daarnaast zijn een aantal posten reeds elders in de begroting verantwoord. Per saldo zijn de kosten € 91.000 lager, wat ook een lagere onttrekking uit de Reserve Crisismaatregelen met zich meebrengt. Van het totaalbedrag zal € 76.000 vrijvallen ten gunste van de reserve crisismaatregelen. Het resterende budget voor de kwijtschelding van vergunningsleges voor evenementen wordt overgeheveld naar 2022, omdat veel evenementen in 2021 nog geen doorgang hebben kunnen vinden. Dit resulteert in een lagere last van € 15.000 incidenteel in 2021.

Als gevolg van de coronacrisis en capaciteitsgebrek binnen het team Economie hebben er diverse onderzoeken niet plaatsgevonden. In 2022 willen wij alsnog een visie vormen op het coronaeffect op de drie dorpskernen. Het opstellen van de bedrijventerreinenstrategie is wel opgestart, maar zal pas in 2022 afgerond worden. Voor deze twee initiatieven wordt er een bedrag overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 45.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 13.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (nadeel € 453.000)

Mutaties

Een van de maatregelen in de Corona crisis was het (deels) sluiten van de markt. De marktgelden zijn in deze periode kwijtgescholden voor de kramen die niet mochten staan. Dit resulteert in een lagere baat van € 7.000 incidenteel in 2021.

Budgetoverhevelingen

De toelichting van Bleizo-West staat bij de budgetoverhevelingen hierboven. Dit resulteert in een lagere baat van € 425.000 incidenteel in 2021.

De toelichting voor FoodE staat bij de budgetoverhevelingen hierboven. Dit resulteert in een lagere baat van € 22.000 incidenteel in 2021.

Reservemutaties beleidsveld 6.3

Toevoegingen (nadeel € 425.000)

De budgetoverheveling van Bleizo-West loopt budgettair neutraal via de Algemene reserve door een onttrekking en een toevoeging van € 425.000 in 2021.

Onttrekkingen (voordeel € 263.000)

De toelichting voor het Corona herstelplan staat bij de budgetoverhevelingen (lasten) hierboven. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 91.000 in 2021.

De budgetoverheveling van Bleizo-West loopt budgettair neutraal via de Algemene reserve door een onttrekking en een toevoeging van € 425.000 in 2021.

De toelichting van het sluiten van de markt staat bij de baten hierboven. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 7.000 in 2021.

De toelichting van het niet plaats laten vinden van onderzoeken binnen team Economie staat bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 13.000 in 2021.

Het restant van circa € 20.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid

Lasten (voordeel € 167.000)

Mutaties

Doordat we in 2020 een subsidie Regeling Reductie Energieverbruik hebben ontvangen, waarvan € 195.000 is doorgeschoven naar 2021, wordt een groot deel van de uitvoering, welke wij normaliter dekken uit het reguliere budget, gedekt door de subsidie. Hierdoor is sprake van een onderbesteding van het reguliere budget in 2021. Daarnaast is een deel van de werkzaamheden door de coronacrisis niet uitgevoerd. Tenslotte waren er enkele uitgaven die wij konden co-financieren met een andere partij, of die zelfs volledig door een andere organisatie zijn betaald. Dit resulteert in een lagere last van € 128.000 incidenteel in 2021.

Het restant van circa € 39.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 76.000)

Voor de plaatsing van laadpalen in Lansingerland door een concessiehouder krijgen we als gemeente een vergoeding. In 2021 is dit afgerekend voor 2018-2020. Dit betekent voor 2021 aanvullende baten. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden, omdat er nog geen goede inschatting gemaakt kon worden van het bedrag. Dit resulteert in een hogere baat van € 76.000 incidenteel in 2021.

Programma 7 Grondzaken

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B7.1 Grondexploitatie Lasten 62.635 0 62.635 -22.390 0 40.245
Baten 61.868 0 61.868 -22.605 0 39.263
Toevoeging reserves -71 0 -71 0 0 -71
Onttrekking reserves 650 0 650 0 0 650
Totaal B7.1 -47 0 -47 -215 0 -261
PG7 Grondzaken Lasten 62.635 0 62.635 -22.390 0 40.245
Baten 61.868 0 61.868 -22.605 0 39.263
Toevoeging reserves -71 0 -71 0 0 -71
Onttrekking reserves 650 0 650 0 0 650
Totaal PG7 -47 0 -47 -215 0 -261
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie

Lasten (voordeel € 22.390.000)

Voor de slotwijziging hebben wij de realisatie van onze grondexploitaties afgezet tegen de verwachting die wij hebben opgenomen in het MPG 2021. Hieruit blijkt dat er vertraging is opgetreden binnen onze projecten. Voor de kosten verwachten wij in 2021 € 10,24 miljoen minder uit te geven (ten opzichte van € 28,05 miljoen geraamd). Voor de opbrengsten verwachten wij in 2021 € 22,61 miljoen minder te realiseren (ten opzichte van € 58,02 miljoen geraamd). Deze lagere realisaties voor zowel kosten als opbrengsten zijn te verklaren door verschuivingen in de projecten, waardoor deze later worden gerealiseerd. Zo schuiven o.a. kosten voor bouw- en woonrijpmaken door bij Westpolder Bolwerk door het later tekenen van contracten voor gronduitgifte en voor Oudeland doordat de voorbereiding langer loopt. De verschuiving in opbrengsten wordt met name veroorzaakt door project Oudeland doordat de gronden pas bij vergunning geleverd worden en door project Westpolder Bolwerk waar de uitgifte van vrije kavels doorschuift naar 2022. Wij verwachten op dit moment niet dat de verwachte eindresultaten van de grondexploitaties sterk zullen worden beïnvloed door deze ontwikkelingen. De verschuivingen in de tijd van de opbrengsten en kosten worden verwerkt in de eerstvolgende herziening van het MPG in 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 22.605.000 incidenteel in 2021.

Naar verwachting stelt de Raad in december 2021 het bestemmingsplan Wilderszijde vast en wordt heel Wilderszijde weer een 'actieve' grondexploitatie. Conform het BBV rekenen we dan vanaf 1/1/2021 weer rente toe. Dit resulteert in een hogere last van € 215.000 incidenteel in 2021 op de grondexploitatie, maar is een voordeel voor de algemene dienst.

Baten (nadeel € 22.605.000)

Voor de slotwijziging hebben wij de realisatie van onze grondexploitaties afgezet tegen de verwachting die wij hebben opgenomen in het MPG 2021. Hieruit blijkt dat er vertraging is opgetreden binnen onze projecten. Voor de kosten verwachten wij in 2021 € 10,24 miljoen minder uit te geven (ten opzichte van € 28,05 miljoen geraamd). Voor de opbrengsten verwachten wij in 2021 € 22,61 miljoen minder te realiseren (ten opzichte van € 58,02 miljoen geraamd). Deze lagere realisaties voor zowel kosten als opbrengsten zijn te verklaren door verschuivingen in de projecten, waardoor deze later worden gerealiseerd. Zo schuiven o.a. kosten voor bouw- en woonrijpmaken door bij Westpolder Bolwerk door het later tekenen van contracten voor gronduitgifte en voor Oudeland doordat de voorbereiding langer loopt. De verschuiving in opbrengsten wordt met name veroorzaakt door project Oudeland doordat de gronden pas bij vergunning geleverd worden en door project Westpolder Bolwerk waar de uitgifte van vrije kavels doorschuift naar 2022. Wij verwachten op dit moment niet dat de verwachte eindresultaten van de grondexploitaties sterk zullen worden beïnvloed door deze ontwikkelingen. Dit resulteert in een lagere baat van € 22.605.000 incidenteel in 2021.

Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B8.1 Lokale heffingen Lasten 399 0 399 32 0 431
Baten 16.512 0 16.512 -490 0 16.022
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B8.1 16.114 0 16.114 -522 0 15.591
B8.2 Algemene uitkering Lasten 0 0 0 0 0 0
gemeentefonds Baten 74.842 0 74.842 2.637 0 77.479
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B8.2 74.842 0 74.842 2.637 0 77.479
B8.3 Dividend Lasten 5 0 5 0 0 5
Baten 566 0 566 315 0 881
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B8.3 562 0 562 315 0 876
B8.4 Financieringsfunctie Lasten 3.448 0 3.448 0 0 3.448
Baten 3.345 0 3.345 209 0 3.554
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B8.4 -103 0 -103 209 0 106
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen Lasten 973 0 973 -463 -400 110
en saldo kostenplaatsen Baten 20 0 20 0 0 20
Toevoeging reserves 24.862 0 24.862 72 400 25.334
Onttrekking reserves 27.133 0 27.133 -197 0 26.936
Totaal B8.5 1.317 0 1.317 195 0 1.512
B8.6 Mutaties reserves Lasten 0 0 0 0 0 0
Baten 0 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 13.977 0 13.977 0 0 13.977
Onttrekking reserves 19.876 0 19.876 0 0 19.876
Totaal B8.6 5.899 0 5.899 0 0 5.899
B8.7 Stelpost onvoorzien Lasten 50 0 50 0 0 50
Baten 0 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0 0
Totaal B8.7 -50 0 -50 0 0 -50
PG8 Algemene dekkingsmiddelen Lasten 4.875 0 4.875 -431 -400 4.044
Baten 95.285 0 95.285 2.670 0 97.955
Toevoeging reserves 38.839 0 38.839 72 400 39.311
Onttrekking reserves 47.009 0 47.009 -197 0 46.812
Totaal PG8 98.580 0 98.580 2.833 0 101.413
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Lokale heffingen

Lasten (nadeel € 32.000)

Mutaties

Het bedrag van circa € 32.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (nadeel € 490.000)

Mutaties

De heffingsgrondslag voor de OZB niet-woningen is ten tijde van het opstellen van de begroting 2021 verwerkt conform de ten tijde meest recente raming van het SVHW. Deze raming is voor de OZB niet-woningen gebruikers herijkt met een forse verlaging van de heffingsgrondslag tot gevolg. Voor het gebruikersdeel van de OZB niet-woningen was gerekend met een leegstandspercentage van 15%, de leegstand blijk in 2021 hoger uit te vallen. Er is dus een groter dan geraamd deel van de niet-woning objecten “ongebruikt”. De herijking van de belastinggrondslag resulteert in een lagere baat € 311.000 incidenteel in 2021.

Naast de verlaagde belastinggrondslag, is het aantal gehonoreerde bezwaarschriften OZB niet-woningen gebruikers in de eerste drie kwartalen van 2021 fors gestegen ten opzichte van 2020. Op basis van de laatste rapportages zijn de gederfde inkomsten in 2021 door gehonoreerde bezwaarschriften € 179.000 boven de gehonoreerde bezwaarschriften van 2020. Dit resulteert in een lagere baat van € 179.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 2 Algemene uitkering gemeentefonds

Lasten

Mutaties

Geen financiële mutaties

Baten (voordeel € 2.637.000)

Mutaties

In de Zomerrapportage 2021 kon de Meicirculaire 2021 nog niet worden verwerkt. Wel bent u al geïnformeerd over de circa € 1.300.000 die we met de Meicirculaire 2021 zouden ontvangen voor Jeugdhulp. Dit bedrag is bij de zomerrapportage verwerkt. Uiteindelijk is het definitieve bedrag voor Jeugdhulp in de Meicirculaire 2021 € 1.314.000 miljoen. Naast het bedrag dat we voor jeugdhulp hebben ontvangen, hebben we met de Meicirculaire 2021 in totaal € 2.448.000 ontvangen. In deze slotwijziging wordt het resterende deel van de Meicirculaire 2021 verwerkt. Dit resulteert in een hogere baat van  € 1.148.000 incidenteel in 2021.

Met de Zomerrapportage 2021 is door het Rijk een aankondiging gedaan van het voorlopige 4e steunpakket Corona. Dit hebben wij verwerkt. De definitieve cijfers daarvan zijn gepubliceerd en verwerkt in de Meicirculaire 2021. Dit resulteert in een lagere baat van € 47.000 incidenteel in 2021.

De effecten van de Septembercirculaire 2021 zijn inmiddels ook bekend. Dit resulteert in een hogere baat van € 1.536.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 3 Dividend

Lasten

Geen financiële mutaties

Baten (voordeel € 315.000)

Mutaties

Het dividend op de reguliere aandelen Stedin was oorspronkelijk geprognosticeerd op € 566.000 op basis van de verwachte jaarwinst Stedin over het boekjaar 2020. Deze winst is hoger dan verwacht uitgevallen wat geresulteerd heeft in een additioneel dividend op de reguliere aandelen Stedin. Dit resulteert in een hogere baat van € 130.000 incidenteel in 2021.

Op 3 juni 2021 heeft de gemeenteraad van Lansingerland ingestemd met de verkrijging van maximaal €13.522.000 van de nog uit te geven cumulatief preferente aandelen Stedin Holding N.V.  Er is overtekend op de emissie waardoor de toewijzing heeft geresulteerd in een totale investering van € 12.858.458 welke op 12 juli 2021 is voldaan. Deze investering in cumulatief preferente aandelen Stedin levert ons een structureel dividend op. Het cumulatief preferent dividend bedraagt 3% per jaar over het ingebrachte kapitaal resulterend in een verwacht structureel inkomen van € 385.750 per jaar. De aandelen bouwen vanaf het moment van storting dividendrechten op, waardoor deze baten toegerekend moeten worden aan het boekjaar waarin zij worden opgebouwd. Derhalve wordt er in 2021 een incidenteel resultaat op deze investering geboekt. Dit resulteert in een hogere baat van € 185.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 4 Financieringsfunctie

Lasten

Geen financiële mutaties

Baten (voordeel € 209.000)

Mutaties

De rekenrente op de kapitaallasten valt hoger uit dan begroot. Dit resulteert in een hogere baat van € 209.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen

Lasten (voordeel € 863.000)

Mutaties

In de algemene dekkingsmiddelen is er incidentele dekking opgenomen voor onvoorziene zaken.  Dit budget is ingezet om onder andere de incidentele tekorten binnen het beleidsveld Ruimtelijke ordening te dekken. Desondanks blijft er budget over. Dit resulteert in een lagere last van € 463.000 incidenteel in 2021.

Budgetoverhevelingen

We bevinden ons in een transitie in de richting van een grotere organisatie, met de benodigde professionalisering en rolvastheid, zowel in de organisatie als tussen organisatie en bestuur. De aanpassingen in de topstructuur, domeinstructuur en functie indeling en –waardering zijn hier onderdeel van geweest. Deze ingezette stevige organisatieontwikkeling - om een toekomstbestendige organisatie te zijn en te blijven – is in 2021, onder begeleiding van de bureaus Haagse beek en LCT voor respectievelijk teaminrichting & functiewaardering en teamontwikkeling (soft skills), voortgezet en nagenoeg afgerond. De ontwikkeling van de organisatie stopt hier uiteraard niet. Ontwikkeling is ten slotte een continu proces en om onze dienstverlening richting burgers en ondernemers te kunnen blijven leveren, blijft de organisatie zich door ontwikkelen. Het budget voor organisatie ontwikkeling is een tijdelijk budget om alle kosten te dekken van de organisatieontwikkeling. Het organisatieontwikkelingsproces is een precair proces wat met aandacht doorlopen moet worden. Als organisatie kunnen we de ontwikkeling alleen maar goed doormaken wanneer we ruimte hebben voor opleiding en coaching. Om deze ruimte ook in 2022 te kunnen benutten hevelen we het organisatie ontwikkel budget over van 2021 naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 400.000 incidenteel in 2021.

Toevoegingen (voordeel €472.000)

De budgetoverheveling van het organisatie ontwikkelbudget vindt plaats door een toevoeging van € 400.000  in 2021 aan de reserve. In 2022 zal dit bedrag worden onttrokken aan de reserve zodat dit ingezet kan worden in 2022.

Het bedrag van circa € 72.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Onttrekkingen (voordeel € 197.000)

In de zomerrapportage hebben we een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de kosten die ten laste zouden komen van de Reserve Crisismaatregelen. Door de versoepelingen rondom Corona in de zomerperiode verwachten we nu dat de onttrekking lager zal uitvallen. Dit resulteert in een lagere onttrekking van  € 197.000 in 2021.

Beleidsveld 6 Mutaties Reserves

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 7: Stelpost onvoorzien

Geen financiële mutaties

Overzicht Overhead

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Actuele begroting 2021 Mutaties Slotwijziging 2021 Budgetoverhevelingen Slotwijziging 2021 Begroting 2021 na Slotwijziging 2021
B10.1 Overhead Lasten 17.131 0 17.131 299 -225 17.205
Baten 20 0 20 5 0 25
Toevoeging reserves 80 0 80 0 225 305
Onttrekking reserves 1.907 0 1.907 311 0 2.218
Totaal B10.1 -15.284 0 -15.284 17 0 -15.267
PG10 Overhead Lasten 17.131 0 17.131 299 -225 17.205
Baten 20 0 20 5 0 25
Toevoeging reserves 80 0 80 0 225 305
Onttrekking reserves 1.907 0 1.907 311 0 2.218
Totaal PG10 -15.284 0 -15.284 17 0 -15.267
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Overhead

Lasten (nadeel € 74.000)

Mutaties

Door de corona pandemie is binnen onze organisatie de werkdruk toegenomen op een aantal specifieke aandachtsgebieden. Het gaat hier om: groter beroep op communicatie en woordvoering en door de regel ‘thuiswerken tenzij’ is er meer inzet nodig op het gebied van beheer en ontwikkeling van thuiswerkfaciliteiten. Dit resulteert in een hogere last van € 290.000 incidenteel in 2021. Dit wordt onttrokken aan de Reserve Crisismaatregelen.

Het bedrag van circa € 9.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Budgetoverhevelingen

In de zomerrapportage informeerde we u over een archiveringsopdracht die in 2021 ingezet zou worden. Doordat de doorlooptijd van de aanbesteding langer is dan  verwacht zal het werk in 2022 worden ingevoerd. Om deze reden hevelen we dit budget over naar 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 75.000 incidenteel in 2021.

In 2021 is het e-hrm systeem opnieuw aanbesteed. Bij het aanvragen van het budget is rekening gehouden met het mogelijk overstappen naar een geheel nieuwe aanbieder. Uit de Europese aanbesteding is de huidige aanbieder als best passend bevonden waardoor de kosten in 2021 minder zijn. Echter de kosten zullen in 2022 alsnog gemaakt worden conform de afspraken. We hevelen het budget dan ook over naar 2022. Afronding van de implementatie is gepland voor einde zomer 2022. Dit resulteert in een lagere last van € 150.000 incidenteel in 2021. 

Baten (voordeel € 5.000)

Het bedrag van circa € 5.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties Overhead

Toevoegingen (€ 225.000)

De budgetoverheveling aangaande implementatie E-HRM systeem en de archiveringsopdracht verloopt via de reserve. In 2021 wordt een bedrag toegevoegd aan de reserve. Deze zal in 2022 weer worden onttrokken. Dit resulteert in een hogere toevoeging van € 225.000 in 2021.

Onttrekkingen ( € 311.000)

Om de gevolgen van Corona het hoofd te kunnen bieden is de Reserve Crisismaatregelen ingesteld. Binnen de gemeentelijke organisatie heeft Corona flinke gevolgen gehad voor de werkzaamheden. Door het Coronavirus worden er meerkosten gemaakt, welke aan de reserve worden onttrokken. Hierbij kan gedacht worden aan: groter beroep op communicatie en woordvoering en  door de regel ‘thuiswerken tenzij’ meer inzet benodigd op het gebied van beheer en ontwikkeling van thuiswerkfaciliteiten. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 290.000 in 2021.

Het bedrag van circa € 21.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.