Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier | Lasten | -2.914 | -77 | -2.991 | -117 | -3.108 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 145 | 145 | 0 | 145 | |
Totaal B1.1 | -2.914 | 68 | -2.846 | -117 | -2.963 | |
B1.2 Samenwerking | Lasten | -257 | 0 | -257 | 0 | -257 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.2 | -257 | 0 | -257 | 0 | -257 | |
B1.3 Dienstverlening | Lasten | -2.747 | -158 | -2.905 | -62 | -2.967 |
Baten | 722 | -35 | 687 | 0 | 687 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.3 | -2.025 | -193 | -2.218 | -62 | -2.280 | |
PG1 Bestuur en dienstverlening | Lasten | -5.918 | -235 | -6.153 | -179 | -6.332 |
Baten | 722 | -35 | 687 | 0 | 687 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 145 | 145 | 0 | 145 | |
Totaal PG1 | -5.196 | -125 | -5.321 | -179 | -5.500 |
Uitkomsten Zomerrapportage 2022
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld 1 Gemeenteraad, college en griffier
Lasten (nadeel € 117.000)
Doorwerking CAO (nadeel € 21.000 )
Per 1 december 2021 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 21.337 incidenteel in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2022 en verder.
Decembercirculaire 2021 (nadeel € 82.000)
In de Decembercirculaire 2021 zijn er extra middelen toegekend aan de gemeente voor het Coronaproof organiseren van de verkiezingen. Dit resulteert in een hogere last van € 82.000 incidenteel in 2022. De baat is verwerkt in de Algemene uitkering voor 2022 (en betreft dus een mutatie op programma Algemene dekkingsmiddelen).
Het restant van circa € 14.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties
Reservemutaties beleidsveld 1
Toevoegingen
Geen financiële mutaties
Onttrekkingen
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 2 Samenwerking
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 3 Dienstverlening
Lasten (nadeel € 62.000)
Doorwerking CAO (nadeel € 76.000)
Per 1 december 2021 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 76.000 incidenteel in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2023.
Het restant van circa € 14.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties
Reservemutaties beleidsveld 3
Toevoegingen
Geen financiële mutaties
Onttrekkingen
Geen financiële mutaties
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B2.1 Openbare orde en veiligheid | Lasten | -6.759 | -240 | -6.999 | -238 | -7.237 |
Baten | 65 | 0 | 65 | -25 | 40 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 144 | 144 | 0 | 144 | |
Totaal B2.1 | -6.694 | -95 | -6.790 | -263 | -7.053 | |
PG2 Openbare orde en veiligheid | Lasten | -6.759 | -240 | -6.999 | -238 | -7.237 |
Baten | 65 | 0 | 65 | -25 | 40 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 144 | 144 | 0 | 144 | |
Totaal PG2 | -6.694 | -95 | -6.790 | -263 | -7.053 |
Beleidsveld 1 Openbare orde en veiligheid
Lasten (nadeel € 238.000)
Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) VRR (nadeel € 113.000)
Vanaf 2014 betalen wij een gefixeerd bedrag voor het FLO van brandweerpersoneel dat vroeger in dienst van de gemeente was aan de VRR. Iedere 5 jaar wordt de bijdrage geëvalueerd en eventueel een nieuwe bijdrage bepaald. De afgelopen jaren betaalden wij € 26.000 per jaar. Gebleken is dat dit bedrag niet de hele lading dekt. Het FLO bedrag is hoger uitgevallen. Eind 2022 betalen wij het gefixeerde bedrag van € 26.000 plus de eindafrekening van € 113.000. Bij de ontwikkelagenda is bepaald dat vanaf 2023 het FLO bedrag niet apart in rekening wordt gebracht bij iedere gemeente, maar opgenomen wordt in de basisbijdrage. Dit resulteert in een hogere last van € 113.000 incidenteel in 2022.
Basisbijdrage VRR (nadeel € 60.000)
De Veiligheidsregio heeft de basisbijdrage 2022 aangepast aan het aantal inwoners van Lansingerland per 1 januari 2021, conform de geldende systematiek. Dit is het laatste jaar dat de deelnemersbijdrage op deze manier tot stand komt. Dit resulteert in een hogere last van € 60.000 in 2022.
Doorwerking CAO en overige effecten (nadeel € 90.000)
Per 1 december 2021 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 90.000 structureel vanaf 2022.
Interne verrekeningen (voordeel € 25.000)
Een mutatie op de interne verrekeningen leidt tot een verlaging van de lasten. Dit resulteert in een lagere last van € 25.000 structureel vanaf 2022.
Baten (nadeel € 25.000)
Interne verrekeningen (nadeel € 25.000)
Een mutatie op de interne verrekeningen leidt tot een verlaging van de baten. Dit resulteert in een lagere baat van € 25.000 structureel vanaf 2022.
Reservemutaties beleidsveld 1
Toevoegingen
Geen financiële mutaties.
Onttrekkingen
Geen financiële mutaties.
Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B3.1 Sport | Lasten | -2.271 | 0 | -2.270 | -220 | -2.490 |
Baten | 677 | 0 | 677 | 81 | 758 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | |
Totaal B3.1 | -1.594 | 0 | -1.593 | -39 | -1.632 | |
B3.2 Cultuur | Lasten | -1.638 | -96 | -1.734 | -57 | -1.791 |
Baten | 39 | 0 | 39 | 0 | 39 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 105 | 97 | 202 | -7 | 195 | |
Totaal B3.2 | -1.494 | 0 | -1.494 | -64 | -1.557 | |
B3.3 Onderwijs en kinderopvang | Lasten | -7.660 | -18 | -7.678 | -1.183 | -8.862 |
Baten | 532 | 0 | 532 | 320 | 852 | |
Toevoeging reserves | -17 | 0 | -17 | -7.441 | -7.458 | |
Onttrekking reserves | 96 | 0 | 96 | 8.424 | 8.520 | |
Totaal B3.2 | -7.049 | -18 | -7.067 | 119 | -6.948 | |
PG3 Sport, cultuur en onderwijs | Lasten | -11.569 | -114 | -11.683 | -1.460 | -13.143 |
Baten | 1.248 | 0 | 1.248 | 401 | 1.649 | |
Toevoeging reserves | -17 | 0 | -17 | -7.441 | -7.458 | |
Onttrekking reserves | 201 | 97 | 298 | 8.517 | 8.815 | |
Totaal PG3 | -10.137 | -18 | -10.154 | 16 | -10.138 |
Beleidsveld 1 Sport
Lasten (nadeel € 220.000 )
Volwassenenfonds Sport & Cultuur (nadeel € 81.000)
In 2021 heeft de gemeente van het Rijk € 90.000 extra uitvoeringsbudget ontvangen voor het Sportakkoord. € 81.000 van dit budget zetten we in voor een pilot voor een ‘Volwassenfonds Sport & Cultuur’ om inwoners met een laag inkomen financieel te ondersteunen bij deelname aan sport- of cultuuractiviteiten. De pilot loopt van juli 2022 tot en met augustus 2023.
Coronacompensatie (nadeel € 43.000)
Hoewel binnensport weer volledig is toegestaan kunnen sommige activiteiten nog steeds niet doorgaan ten gevolge van corona, er vallen wedstrijden en competitiedagen uit omdat er te veel ziektegevallen zijn. De verenigingen hebben dan wel zaalhuurkosten. Daarnaast hebben verenigingen in 2021 zalen gereserveerd voor 2022. Zij hebben echter te maken met dalende ledenaantallen, waardoor zij een deel van de zalen niet nodig hebben. We ondersteunen de binnensportverenigingen door compensatie te geven voor de huur van sporthallen en gymzalen die in de periode februari – juni 2022 vanwege corona niet gebruikt konden worden. Hiervoor nemen we een bedrag van € 43.000 op.
Huurverrekening sport/cultuur (nadeel € 57.000)
In 2021 heeft de gemeente de huur over Q2 kwijtgescholden aan buitensportverenigingen. De kwijtschelding werd gecompenseerd met een bijdrage van de Rijksoverheid (TVS), maar in 2021 heeft geen verrekening met de verenigingen plaatsgevonden. Dat betekent in 2022 een extra incidentele aframing van de baten van € 57.000. Dit bedrag dekken we uit de reserve coronamaatregelen en voegen we toe aan de baten van het programma Sport.
Diverse bijstellingen op het beleidsveld sport (nadeel € 39.000)
Diverse bijstellingen op het beleidsveld Sport tellen samen op tot een bedrag van € 39.000 aan nadeel. Dit is inclusief de bijstelling op de uren als gevolg van de stijging van de CAO.
Baten (voordeel € 81.000 )
Volwassenenfonds Sport & Cultuur (voordeel € 81.000)
De dekking voor het ‘Volwassenfonds Sport & Cultuur’ wordt gevormd door de in 2021 ontvangen subsidie van € 90.000. Hiervan zetten we in 2022 € 81.000 in.
Reservemutaties beleidsveld 1 Sport
Toevoegingen
Geen financiële mutaties
Onttrekkingen (nadeel € 100.000)
Coronacompensatie binnensport (€ 43.000)
Het bedrag voor coronacompensatie van de binnensportverenigingen dekken we uit de reserve crisismaatregelen, voor een bedrag van € 43.000.
Huurverrekening voor sport/cultuur (€ 57.000)
De huurverrekening voor sport en cultuur dekken we uit de reserve crisismaatregelen en hiervoor onttrekken we € 57.000.
Beleidsveld 2 Cultuur
Lasten (nadeel € 57.000)
Dit bestaat uit diverse bijstellingen op het beleidsveld Cultuur die samen optellen tot een bedrag van € 57.000. Dit is inclusief de bijstelling op de uren als gevolg van de stijging van de CAO.
Baten
Geen financiële mutaties
Reservemutaties beleidsveld 2 Cultuur
Toevoegingen
Geen financiële mutaties
Onttrekkingen (€ 7.000)
Door administratieve bijstellingen hoeft er dit jaar € 7.000 minder aan de reserves te worden onttrokken.
Beleidsveld 3 Onderwijs en kinderopvang
Lasten ( € 1.183.000 nadeel)
GOAB 2022 (nadeel € 110.000)
Gemeenten ontvangen jaarlijks een Specifieke Uitkering voor het organiseren van het Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (GOAB). Op basis van onderwijsachterstandenbeleid 2022 verwachten we dit jaar €110.000 extra kosten te maken door een verbreding van de doelgroep voor voor- en vroegschoolse educatie. We verwachten de kosten voor de verbreding van de doelgroep voor- en vroegschoolse educatie te dekken uit de resterende budgetten uit rijksmiddelen voor GOAB voor de periode 2019- 2021. Hierdoor is deze wijziging budgettair neutraal.
Inspecties kinderopvang (voordeel € 44.000)
Vanaf 1 juli 2021 heeft de GGD Rotterdam Rijnmond verkorte inspecties verricht in de kinderopvang. Hierdoor konden ondanks corona alle locaties bezocht worden. Het effect van de verkorte inspecties is zichtbaar in de besteding van het budget. Wij vorderen € 44.000 terug van de GGD Rotterdam Rijnmond van het ingekochte budget aan inspecties in de kinderopvang 2021. Dit resulteert in een lagere last van € 44.000 in 2022.
Nationaal Programma Onderwijs (nadeel € 210.000)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is er voor herstel en ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona. Lansingerland ontvangt hiervoor een bedrag van €1.339.252, te besteden tot en met juli 2025. Dit resulteert in een hogere last van € 210.000 in 2022 om in te zetten voor herstel na corona, waaronder het inlopen van de onderwijsachterstanden.
Bijstelling omslagrente & overige bijstellingen (voordeel € 59.000)
De bijstelling van de omslagrente voor investeringen in het kader van onderwijshuisvesting, levert een voordeel op van € 91.000. Overige bijstellingen, waaronder de toerekening van uren aan de projecten leveren een nadeel op van € 32.000. Per saldo ontstaat daarmee een voordeel van € 59.000.
Effecten raadsvoorstel IHP (BR2200017 ) (nadeel € 966.000)
Voor de huisvesting van Treehouse, waarover u per brief (U22.00923) bent geïnformeerd en voor de mutaties uit de actualisatie IHP (BR2200017, onttrekkingen reserves) ontstaat een lasten en baten neutrale mutatie die wordt gedekt uit meerdere reserves. Deze mutaties zijn hieronder toegelicht. In raadsvoorstel BR2200017 zijn de volgende effecten opgenomen die in 2022 op beleidsveld 3 in de lasten tot uiting komen. De dekking voor deze mutaties is opgenomen in verscheidene onttrekkingen uit de reserves.
- Onderwijsleermiddelen in 2022, dekking uit reserve 1e Inrichting en OLP . Dit resulteert in een hogere last van € 295.000 in 2022.
- Tijdelijke huisvesting in 2022, dekking uit algemene reserve. Dit resulteert in een hogere last van € 160.000 in 2022.
- Overdracht schoolgebouw het Baken, dekking uit de reserve kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs. Dit resulteert in een hogere last van € 511.000 in 2022.
Baten (voordeel € 320.000)
GOAB 2022 (voordeel €110.000)
De verbreding van de doelgroep voor- en vroegschoolse educatie dekken we uit de resterende budgetten uit rijksmiddelen voor GOAB voor de periode 2019- 2021. Dit resulteert in een hogere baat van € 110.000 in 2022.
NPO 2022 (voordeel € 210.000)
Het budget voor NPO ontving de gemeente (deels) in 2021 van het Rijk en is op de balans gezet ter dekking van kosten in volgende jaren. Daarmee is uitvoering van het programma budgetneutraal. Dit resulteert in een hogere baat van € 210.000 in 2022.
Toevoegingen (€ 7.441.000)
Conform BR2200017 storten we € 511.000 in de reserve overdracht schoolgebouwen voor overdracht het Baken, gedekt uit de reserve kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs .
Conform BR2200017 storten we € 2.040.000 in de algemene reserve, gedekt uit de reserve kapitaallasten verduurzaming kapitaallasten primair onderwijs.
Conform BR2200017 storten we € 817.000 in de reserve onderwijsleermiddelen, gedekt uit de algemene reserve.
Conform BR 2200017 storten we € 4.090.000 in de reserve tijdelijke huisvesting, gedekt uit de algemene reserve.
Door een administratieve bijstelling voegen we € 17.000 minder toe aan de reserve overdracht schoolgebouwen (voordeel).
Onttrekkingen (€ 8.424.000)
Conform BR2200017 valt er € 2.040.000 vrij uit de reserve kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs ten gunste van de algemene reserve.
Conform BR2200017 valt er € 511.000 vrij uit de reserve kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs ten gunste van de reserve overdracht schoolgebouwen, voor de overdracht van het Baken.
Conform BR2200017 wordt er € 817.000 uit de algemene reserve bestemd ten gunste van de reserve 1e inrichting en OLP.
Conform BR2200017 wordt er € 4.090.000 uit de algemene reserve bestemd, ten gunste van de reserve tijdelijke huisvesting schoolgebouwen.
Conform BR2200017 onttrekken we in 2022 € 511.000 voor de overdracht van het Baken uit de reserve overdracht schoolgebouwen.
Conform BR 2200017 onttrekken we in 2022 € 295.000 voor onderwijsleermiddelen ten laste van de reserve 1e inrichting en OLP.
Conform BR 2200017 onttrekken we in 2022 € 160.000 voor tijdelijke huisvesting.
Programma 4 Sociaal Domein
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B4.1 Samenleving | Lasten | -3.603 | -365 | -3.968 | -544 | -4.512 |
Baten | 3 | 0 | 3 | 390 | 393 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 111 | 111 | 0 | 111 | |
Totaal B4.1 | -3.600 | -255 | -3.855 | -154 | -4.008 | |
B4.2 Jeugd | Lasten | -19.259 | -701 | -19.961 | -527 | -20.488 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | -869 | 0 | -869 | 0 | -869 | |
Onttrekking reserves | 1.055 | 544 | 1.598 | 0 | 1.598 | |
Totaal B4.2 | -19.074 | -158 | -19.231 | -527 | -19.758 | |
B4.3 Participatie | Lasten | -15.361 | -579 | -15.940 | -1.735 | -17.675 |
Baten | 9.532 | 0 | 9.532 | 642 | 10.174 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 416 | 416 | 0 | 416 | |
Totaal B4.3 | -5.830 | -163 | -5.992 | -1.093 | -7.086 | |
B4.4 Wet Maatschappelijke | Lasten | -14.099 | -74 | -14.173 | 99 | -14.074 |
Ondersteuning (WMO) | Baten | 322 | 0 | 322 | 0 | 322 |
Toevoeging reserves | -13 | 0 | -13 | 13 | 0 | |
Onttrekking reserves | 74 | 0 | 74 | 0 | 74 | |
Totaal B4.4 | -13.716 | -74 | -13.791 | 112 | -13.678 | |
PG4 Sociaal Domein | Lasten | -52.322 | -1.720 | -54.043 | -2.706 | -56.749 |
Baten | 9.857 | 0 | 9.857 | 1.032 | 10.889 | |
Toevoeging reserves | -882 | 0 | -882 | 13 | -869 | |
Onttrekking reserves | 1.129 | 1.071 | 2.199 | 0 | 2.199 | |
Totaal PG4 | -42.220 | -650 | -42.869 | -1.661 | -44.530 |
Beleidsveld 1 Samenleving
Lasten (nadeel € 544.000)
Inburgeringsvoorzieningen (nadeel € 450.000)
De kosten die we maken voor de inkoop van inburgeringvoorzieningen worden gedekt door de specifieke uitkering van het Rijk (€ 390.000). Daarnaast maken we uitvoeringskosten ad € 60.000. Deze uitvoeringskosten bestaan o.a. uit het afnemen van de leefbaarheidstoets. Dit resulteert in een hogere last van € 450.000 in 2022.
Doorwerking CAO (nadeel € 54.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 54.000 structureel vanaf 2022.
Het restant van circa € 40.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (voordeel € 390.000)
Inburgeringsvoorzieningen (voordeel € 390.000)
Het Rijk stelt vanaf 2022 jaarlijks budget beschikbaar voor het inkopen van alle inburgeringsvoorzieningen. Dit resulteert in een hogere baat van € 390.000 in 2022 en wordt met deze zomerrapportage geformaliseerd.
Beleidsveld 2 Jeugd
Lasten (nadeel € 527.000)
GR Jeugd (nadeel € 473.000)
Met de eerste begrotingswijziging van de GRJR is de begroting 2022 bijgesteld naar een realistischer financieel beeld. Het AB van de GRJR heeft ingestemd met de eerste begrotingswijziging. Nadat de deelnemende gemeenteraden hierover hun zienswijzen hebben ingediend, neemt het AB hierover een definitief besluit in juli 2022.
De bijstelling was noodzakelijk in verband met:
• Realistisch begroten op basis van 2021 in plaats van 2022 (vooral duurdere trajecten)
• Ophogen budget Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond
• Indiceren van budgetten voor extra lonen in de zorg
• Woonplaatsbeginsel
• Ophogen budget adolescenten strafrecht
• Dekking wachttijden aanpak
Voor Lansingerland resulteert dit in een hogere last van € 473.000 in 2022. De effecten voor 2023 en verder landen in de ontwerpbegroting 2023 GRJR en verwerkt het college in de Kadernota 2023.
Jeugd PGB (nadeel € 150.000)
We gingen er in 2021 van uit dat de in 2020 en 2021 ingezette verlaging van het pgb-tarief en de focus op normalisatie zouden leiden tot een daling van het gebruik van jeugdhulp gefinancierd met een pgb vanaf 2021 en stabilisatie vanaf 2023. In 2021 leek dat te leiden tot een lastenverlaging.
We zien nu dat de lastenverlaging wordt tegengegaan door de verschuiving van het gebruik van zorg in natura naar gebruik van pgb. Het pgb biedt ruimte om wachtlijsten voor gespecialiseerde hulp te omzeilen. Dit ‘olifantenpaadje’ blijft naar verwachting bestaan vanwege de druk op de jeugdhulpketen. Dit resulteert in een hogere last van € 150.000 in 2022.
Praktijkondersteuners (voordeel € 107.000)
Als onderdeel van de veranderopgave Jeugd zetten we in op praktijkondersteuners bij huisartsen. We verwachten dat er in 2022 nog sprake is van onderbezetting van poh'ers bij de huisartsen vanwege praktische problemen, zoals gebrek aan tijd bij huisartsen, ruimtegebrek in praktijken en/of gebrek aan geschikte kandidaten. De ambitie blijft ongewijzigd namelijk om een praktijkondersteuner beschikbaar te hebben voor elke huisarts. Hier blijven we op inzetten. Dat betekent dat het budget in 2022 niet volledig nodig is. Dit resulteert in een lagere last van € 107.000 incidenteel in 2022.
Doorwerking CAO (nadeel € 55.000 )
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 55.000 structureel vanaf 2022
Het restant van circa € 45.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 3 Participatie
Lasten (nadeel € 1.735.000)
Bijstandsuitkeringen (voordeel € 129.000)
Voor wat betreft het aantal uitkeringen gaan we in de begroting 2022 uit van een stijging van 3,55% in het lopende jaar, op basis van autonome inwonergroei en op basis van het scenario volledig herstel uit de analyse van Berenschot. Afgaande op de data van afgelopen jaren is deze stijging wat aan de hoge kant. Wij kiezen er toch voor om dit stijgingspercentage te hanteren, vanwege het verwachte zware economisch klimaat voor bedrijven (hoge inflatie, hoge energieprijzen, oorlog in Oekraïne, naweeën coronacrisis) en de toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne. Het aantal uitkeringsgerechtigden op 1-1-2022 is echter wel lager dan bij de begroting aanvankelijk gedacht. Dit resulteert in een lagere last van € 129.000 in 2022.
Bijzondere Bijstand (nadeel € 100.000)
De lasten van de Bijzondere Bijstand vallen hoger uit. Dat heeft twee redenen:
- De lasten van de sociaal medische indicatie (voornamelijk voor kinderopvang) nemen toe. Dat leidt tot een nadeel van circa € 100.000.
- De druk op de reguliere bijzondere bijstand neemt toe vanwege de stijgende lasten, zoals energielasten, stijgende prijzen etc. Dat leidt tot volledige uitnutting en mogelijk een verdere overschrijding van het budget.
Eenmalige Energietoeslag (nadeel € 1.200.000)
We verwachten € 1,2 miljoen nodig te hebben voor 1500 huishoudens die in aanmerking komen voor de eenmalige energietoeslag. Dit resulteert in een hogere last van € 300.000 in 2022. Bij de baten is gerekend met € 900.000 naar aanleiding van de Maartbrief omtrent het Gemeentefonds. Hierin is er toegezegd dat gemeenten extra gecompenseerd worden. Het is nog onduidelijk hoe dit precies uitpakt voor Lansingerland. We komen hierop terug in de slotwijziging. Het college zal de Raad tussentijds informeren.
Rijksmiddelen decembercirculaire (nadeel € 502.000)
Bij de decembercirculaire heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld om de dienstverlening van de gemeente te versterken, onder anderen om ervoor te zorgen dat de slachtoffers van de toeslagen-affaire betere ondersteuning krijgen. Het betreft een niet geoormerkt budget van €502.000. Dat betekent dat de gemeente beleidsruimte heeft voor de besteding ervan. Een projectteam is nu aan de slag voor inwoners van Lansingerland die zijn getroffen door de Toeslagenaffaire.
De budgetten vanuit de decembercirculaire zijn laat gekomen, daarom hebben we ervoor gekozen het volledige bedrag over te hevelen naar 2022 en het te laten landen binnen het beleidsveld Participatie. Op dit moment brengen we budgetten, prioriteiten en de benodigde capaciteit in kaart. Daarna gaan we over tot uitvoering. We informeren u hierover bij de slotwijziging.
Doorwerking CAO (nadeel € 72.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 72.000 structureel vanaf 2022.
Het restant van circa € 10.150 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Budgetten Decembercirculaire
De budgetten vanuit de Decembercirculaire zijn laat gekomen, daarom hebben we ervoor gekozen het volledige bedrag over te hevelen naar 2022 en het te landen binnen het beleidsveld Participatie. Op dit moment brengen we budgetten, prioriteiten en de benodigde capaciteit in kaart. Daarna gaan we over tot uitvoering. We informeren u hierover bij de slotwijziging.
Baten (voordeel € 642.000)
Bijstelling BUIG (nadeel € 298.000)
Het Rijk stelt regelmatig de BUIG (de gebundelde uitkering voor bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz) bij op basis van een vaste verdeelsystematiek. De verdeelsystematiek is gebaseerd op inwoneraantallen alsmede op de stand van het uitkeringsbestand uit het verleden. De hoogte van de BUIG 2022 is eind april gepubliceerd en is door de huidige arbeidsmarktomstandigheden lager dan eerder door het Rijk werd afgegeven. Als gemeente bedraagt het eigen risico op de BUIG (de lasten minus de baten) maximaal 10%. Dit resulteert tot een lagere baat van € 298.000 in 2022.
Bijdrage gemeentefonds energietoeslag (voordeel € 900.000)
Uit de Maartbrief 2022 (omtrent het gemeentefonds) is opgenomen dat er voor Lansingerland budget beschikbaar is voor de uitvoering en uitgifte van de energietoeslag. Naderhand heeft het Kabinet het macrobudget nog verhoogd, maar onduidelijk is hoe dit exact voor Lansingerland uitpakt. We rekenen vooralsnog met de informatie uit de Maartbrief. Dit resulteert in een hogere baat van € 900.000 in 2022.
Het restant van circa € 40.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Beleidsveld 4 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Lasten (voordeel € 99.000)
Indexatie looncomponent Hulp bij het huishouden (nadeel € 50.000)
We ramen € 50.000 bij, voor hulp bij het huishouden. We stellen het begrote bedrag bij omdat we per 1 maart een extra looncomponent in de indexering van de tarieven van 1,13% doorvoeren op verzoek van de VNG en de Rijksoverheid. Daarmee maken we een verbetering van de salarissen in de zorg mogelijk. Ook voor de professionals die deze maatwerkvoorziening leveren. Dit resulteert in een hogere last van € 50.000 in 2022.
Indexatie looncomponent Begeleiding (nadeel € 35.000)
We ramen € 35.000 bij, voor begeleiding. We stellen het begrote bedrag bij omdat we per 1 maart een extra looncomponent in de indexering van de tarieven van 1,13% doorvoeren op verzoek van de VNG en de Rijksoverheid. Daarmee maken we een verbetering van de salarissen in de zorg mogelijk. Ook voor de professionals die deze maatwerkvoorziening leveren. Dit resulteert in een hogere last van € 35.000 in 2022.
Trendbreuk Begeleiding (voordeel € 300.000)
Na afgelopen jaren van explosieve groei in de kosten van begeleiding zien we vanaf 2021 de kosten stabiliseren. We verwachten dat deze stabilisatie in 2022 nog doorzet. We zien een verband met de hogere mutatiegraad in de verpleeghuizen waardoor ouderen sneller naar een verpleeghuis gaan en daardoor korter (overbruggings)begeleiding gebruiken. Door deze trendbreuk ramen we budget af. Dit resulteert in een lagere last van € 300.000 in 2022. We verwachten dat komende jaren de vraag voor deze voorziening weer zal stijgen naar de geschatte 7% groei per jaar. Deze 7% groei is een som van prijsstijging (door loonindexatie) en toename van het gebruik van de voorziening, als gevolg van onze inwonergroei en de toenemende vergrijzing. We verwachten dat er bij de eindafrekening nog een aframing komt. Echter, door bewegelijke realisatie neemt het college deze nog niet mee in de zomerrapportage.
Doorwerking CAO (nadeel € 59.000 )
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 59.000 structureel vanaf 2022.
Het restant van circa € 57.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties
Reserve mutaties beleidsveld Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Toevoegingen (€ 13.000)
Groot onderhoud van het gemeentelijk vastgoed is ondergebracht in programma 5.3. De toevoeging aan de reserve groot onderhoud gebouwen hevelen we over van programma 4.4 naar programma 5.3. Dit resulteert in een lagere toevoeging van € 13.000 in 2022.
Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B5.1 Beheer openbare ruimte | Lasten | -13.979 | -272 | -14.251 | -522 | -14.773 |
Baten | 1.231 | 0 | 1.231 | -318 | 913 | |
Toevoeging reserves | -220 | 0 | -220 | 226 | 6 | |
Onttrekking reserves | 352 | 0 | 352 | -152 | 200 | |
Totaal B5.1 | -12.615 | -272 | -12.887 | -767 | -13.654 | |
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement | Lasten | -11.829 | -67 | -11.896 | -23 | -11.919 |
Baten | 14.553 | 0 | 14.553 | 116 | 14.669 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B5.2 | 2.724 | -67 | 2.657 | 93 | 2.749 | |
B5.3 Vastgoed | Lasten | -4.201 | 11 | -4.190 | -151 | -4.341 |
Baten | 2.914 | 0 | 2.914 | 0 | 2.914 | |
Toevoeging reserves | -356 | 0 | -356 | -62 | -417 | |
Onttrekking reserves | 499 | 0 | 499 | 0 | 499 | |
Totaal B5.3 | -1.144 | 11 | -1.133 | -213 | -1.346 | |
PG5 Kwaliteit openbare ruimte | Lasten | -30.009 | -328 | -30.337 | -696 | -31.034 |
Baten | 18.698 | 0 | 18.698 | -202 | 18.496 | |
Toevoeging reserves | -576 | 0 | -576 | 164 | -412 | |
Onttrekking reserves | 851 | 0 | 851 | -152 | 699 | |
Totaal PG5 | -11.035 | -328 | -11.363 | -887 | -12.250 |
Beleidsveld 1 Beheer openbare ruimte
Lasten (nadeel € 522.000)
Stof- en onkruidbestrijding (voordeel € 318.000)
Het BBV schrijft voor dat de interne verrekeningen van stof- en onkruidbestrijding en het baggeren aan riolering niet als baten, maar als negatieve lasten moeten worden verwerkt. Dit resulteert in een lagere last van € 318.000 structureel vanaf 2022.
Dagelijks en groot onderhoud (nadeel € 970.000)
Om het dagelijks en groot onderhoud te kunnen uitvoeren vindt er een bijstelling plaats van de toe te rekenen uren aan projecten. Dit resulteert in een hogere last van € 970.000 in 2022.
Kapitaallasten (voordeel € 504.000)
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2021 vallen de kapitaallasten in 2022 lager uit dan begroot, omdat een aantal investeringen langer doorlopen. Dit resulteert in een lagere last van € 504.000 in 2022.
CAO-verhoging (nadeel € 178.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma's. Voor dit programma resulteert dit in een hogere last van € 178.000 structureel in 2022 en verder.
Areaal (nadeel € 185.000)
Vanuit de projecten wordt er jaarlijks areaal overgedragen vanuit ruimtelijke ontwikkeling naar beheer en onderhoud openbare ruimte. Voor het aanvullende areaal worden beheer- en onderhoudskosten gemaakt (groen, openbare verlichting, wegen, spelen, oppervlaktewater, straatmeubilair en vastgoed). Dit resulteert in een hogere last van € 185.000 in 2022. Eenzelfde bedrag wordt vanuit het budget overgeheveld van programma 6 naar programma 5 vanaf 2022.
Het restant van circa € 11.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (nadeel € 318.000)
Stof- en onkruidbestijding (nadeel € 318.000)
Het BBV schrijft voor dat de interne verrekeningen van stof- en onkruidbestrijding en het baggeren aan riolering niet als baten, maar als negatieve lasten moeten worden verwerkt. Dit resulteert in een lagere bate van € 318.000 structureel vanaf 2022.
Reservemutaties beleidsveld 1
Toevoegingen (€ 226.000)
Reserve Baggeren (€ 225.000)
De Reserve Baggeren is de afgelopen jaren dusdanig gevuld dat we de komende jaren de baggerwerkzaamheden conform planning kunnen uitvoeren. Dit resulteert in een lagere toevoeging van € 225.000 aan de reserve Baggeren vanaf 2022.
Het restant van circa € 1.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Onttrekkingen (€ 152.000)
Diverse investeringsprojecten (nadeel € 152.000)
Fasering van diverse investeringsprojecten resulteert in een lagere onttrekking van € 152.000 aan de reserve Kapitaallasten in 2022.
Beleidsveld 2 Afval- en afvalwatermanagement
Lasten (nadeel € 23.000)
Het restant van circa € 23.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (voordeel € 116.000)
Papierprijs (voordeel € 116.000)
De verwerkingstarieven van de papierprijs zijn hoger dan ingeschat. Dit resulteert in een hogere baat van € 116.000 in 2022.
Beleidsveld 3 Vastgoed
Lasten (nadeel € 151.000)
Kapitaallasten (voordeel € 49.000)
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2021 vallen de kapitaallasten in 2022 lager uit dan begroot, omdat een aantal investeringen langer doorlopen. . Dit resulteert in een lagere last van € 49.000 in 2022.
CAO-verhoging (nadeel € 207.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging geboekt naar de programma’s. Daarnaast heeft er een herverdeling vanuit de teams plaatsgevonden. Dit resulteert in een hogere last van € 207.000 in 2022.
Het restant van circa € 7.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 3
Toevoegingen (€ 62.000)
Het restant van circa € 62.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Programma 6 Lansingerland ontwikkelt
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B6.1 Ruimtelijke ordening | Lasten | -6.834 | -1.304 | -8.138 | -2.125 | -10.263 |
Baten | 2.685 | 476 | 3.161 | 1.668 | 4.829 | |
Toevoeging reserves | -41 | 0 | -41 | 41 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.054 | 811 | 1.865 | 0 | 1.865 | |
Totaal B6.1 | -3.136 | -17 | -3.152 | -417 | -3.569 | |
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit | Lasten | -1.415 | -174 | -1.589 | -9 | -1.598 |
Baten | 15 | 0 | 15 | 0 | 15 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 160 | 160 | 0 | 160 | |
Totaal B6.2 | -1.400 | -14 | -1.414 | -9 | -1.424 | |
B6.3 Economische ontwikkeling | Lasten | -2.452 | -572 | -3.024 | -52 | -3.076 |
Baten | 245 | 447 | 692 | 4 | 696 | |
Toevoeging reserves | 0 | -425 | -425 | 0 | -425 | |
Onttrekking reserves | 1.505 | 491 | 1.996 | 0 | 1.996 | |
Totaal B6.3 | -701 | -60 | -761 | -48 | -809 | |
B6.4 Duurzaamheid | Lasten | -1.316 | -118 | -1.433 | -135 | -1.568 |
Baten | 7 | 0 | 7 | 100 | 107 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 95 | 95 | 0 | 95 | |
Totaal B6.4 | -1.309 | -22 | -1.331 | -35 | -1.366 | |
PG6 Lansingerland ontwikkelt | Lasten | -12.016 | -2.168 | -14.184 | -2.322 | -16.506 |
Baten | 2.952 | 923 | 3.875 | 1.772 | 5.647 | |
Toevoeging reserves | -41 | -425 | -466 | 41 | -425 | |
Onttrekking reserves | 2.559 | 1.557 | 4.116 | 0 | 4.116 | |
Totaal PG6 | -6.546 | -113 | -6.659 | -509 | -7.168 |
Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening
Lasten (nadeel € 1.783.000)
Anterieure overeenkomsten (nadeel € 1.715.000)
Bij de begroting verwachtten we in 2022 een aantal anterieure overeenkomsten (AOK's) af te ronden met budgettair neutraal resultaat. Nu zien we echter een nadeel van € 47.000. Deze overeenkomsten lopen over meerdere jaren, waardoor de lasten voor de baten uitgaan. Conform de Notitie Grondbeleid moeten in de begroting de baten en lasten van anterieure overeenkomsten apart worden geboekt en niet enkel het saldo. Dit resulteert in een hogere last van € 1.715.000 en een hogere baat van € 1.668.000 (voordeel) in 2022.
Areaal (budgettair neutraal)
Vanuit de projecten wordt er jaarlijks areaal overgedragen vanuit ruimtelijke ontwikkeling naar beheer en onderhoud openbare ruimte. Voor het aanvullende areaal worden beheer- en onderhoudskosten gemaakt (groen, openbare verlichting, wegen, spelen, oppervlaktewater, straatmeubilair en vastgoed). Dit resulteert in een hogere last van € 185.000 in 2022. Eenzelfde bedrag wordt vanuit het budget overgeheveld van programma 6 naar programma 5 voor 2022. Deze wijzigingen zijn binnen programma 6 budgettair neutraal.
CAO-verhoging (nadeel € 195.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging geboekt naar de programma’s. Dit resulteert voor beleidsveld 6.1 in een hogere last van € 195.000 incidenteel in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2022 en verder.
Doorbelasting naar projecten (nadeel € 199.000)
Bij de realisatie blijkt dat de er vanuit een aantal teams minder uren doorbelast kunnen worden naar de projecten dan eerder begroot was. Dit resulteert in een hogere last van € 199.000 in 2022.
Het restant van circa € 17.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (voordeel €1.668.000)
Anterieure overeenkomsten (voordeel € 1.668.000)
Zie voor de toelichting op de AOK's de toelichting bij de lasten hierboven. Dit resulteert in een hogere baat van € 1.668.000 in 2022.
Reservemutaties beleidsveld 6.1
Het verschil van circa € 41.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Lasten (nadeel € 9.000)
Het verschil van € 9.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties.
Reservemutaties beleidsveld 6.2
Geen financiële mutaties.
Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling
Lasten (nadeel € 52.000)
Het verschil van € 52.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (voordeel € 4.000)
Het verschil van € 4.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Reservemutaties beleidsveld 6.3
Geen financiële mutaties.
Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid
Lasten (nadeel € 135.000)
Aanpak energiearmoede (nadeel € 100.000)
Wij ontvingen van het Rijk € 241.000 om energiearmoede te bestrijden door inzet van energiebesparende maatregelen naast gelden die direct aan de betreffende huishoudens uitgekeerd kunnen worden. Dit wordt vanuit het sociaal domein gecoördineerd. Hiervoor wordt een aanpak opgesteld. De gelden kunnen worden uitgegeven tot medio 2023. Dit resulteert in een hogere last van € 100.000 in 2022. Omdat hier de gelden vanuit het Rijk tegenover staan, is deze mutatie budgettair neutraal.
Het restant van € 35.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten (voordeel € 100.000)
Aanpak energiearmoede (voordeel € 100.000)
Zie de toelichting op de aanpak energie-armoede hierboven.
Reservemutaties beleidsveld 6.4
Geen financiële mutaties.
Programma 7 Grondzaken
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B7.1 Grondexploitatie | Lasten | -38.820 | -304 | -39.124 | -53 | -39.177 |
Baten | 38.036 | 389 | 38.425 | 0 | 38.425 | |
Toevoeging reserves | 71 | 0 | 71 | 0 | 71 | |
Onttrekking reserves | 664 | -33 | 631 | 0 | 631 | |
Totaal B7.1 | -49 | 52 | 2 | -53 | -51 | |
PG7 Grondzaken | Lasten | -38.820 | -304 | -39.124 | -53 | -39.177 |
Baten | 38.036 | 389 | 38.425 | 0 | 38.425 | |
Toevoeging reserves | 71 | 0 | 71 | 0 | 71 | |
Onttrekking reserves | 664 | -33 | 631 | 0 | 631 | |
Totaal PG7 | -49 | 52 | 2 | -53 | -51 |
Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie
Lasten (nadeel € 53.000)
Het verschil van € 53.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties.
De mutaties op de grondexploitaties zullen worden verwerkt bij het doorvoeren van de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG).
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B8.1 Lokale heffingen | Lasten | -434 | 0 | -434 | -36 | -470 |
Baten | 17.382 | 0 | 17.382 | 359 | 17.740 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.1 | 16.948 | 0 | 16.948 | 323 | 17.271 | |
B8.2 Algemene uitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
gemeentefonds | Baten | 79.935 | 2.766 | 82.700 | 601 | 83.301 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.2 | 79.935 | 2.766 | 82.700 | 601 | 83.301 | |
B8.3 Dividend | Lasten | -5 | 0 | -5 | 0 | -5 |
Baten | 451 | 0 | 451 | -5 | 446 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.3 | 447 | 0 | 447 | -5 | 442 | |
B8.4 Financieringsfunctie | Lasten | -3.175 | 0 | -3.175 | 0 | -3.175 |
Baten | 3.087 | 393 | 3.480 | -537 | 2.943 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.4 | -88 | 393 | 305 | -537 | -232 | |
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | -2.705 | -1.042 | -3.747 | 2.688 | -1.059 |
en saldo kostenplaatsen | Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 |
Toevoeging reserves | -9.789 | 0 | -9.789 | 0 | -9.789 | |
Onttrekking reserves | 14.290 | 400 | 14.690 | -1.260 | 13.430 | |
Totaal B8.5 | 1.815 | -642 | 1.173 | 1.428 | 2.601 | |
B8.6 Mutaties reserves | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B8.7 Stelpost onvoorzien | Lasten | -65 | 0 | -65 | 0 | -65 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.7 | -65 | 0 | -65 | 0 | -65 | |
PG8 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | -6.384 | -1.042 | -7.426 | 2.652 | -4.774 |
Baten | 100.874 | 3.158 | 104.033 | 418 | 104.451 | |
Toevoeging reserves | -9.789 | 0 | -9.789 | 0 | -9.789 | |
Onttrekking reserves | 14.290 | 400 | 14.690 | -1.260 | 13.430 | |
Totaal PG8 | 98.991 | 2.516 | 101.507 | 1.810 | 103.318 |
Beleidsveld 1 Lokale heffingen
Lasten (nadeel € 36.000)
SVHW (nadeel € 36.000)
De deelnemersbijdrage van het SVHW zal stijgen doordat zij extra kosten maken ten opzichte van de initiële begroting voor onder meer inflatie van de lonen en materiële kosten.
Baten (voordeel € 359.000)
OZB (voordeel € 359.000)
Er doen zich twee technische wijzigingen voor in de OZB ramingen: In de OZB tarieven 2022 is een inflatiecorrectie van 1,6 % doorgevoerd conform de uitgangspunten van de begroting. Echter, deze verhoging is niet meegegaan in de centrale mutatie verhoging, waardoor de begrote baten te laag waren geraamd ad € 130.000 in 2022. Daarnaast nemen de verwachte inkomsten door de herijking van de areaaluitbreiding toe met € 229.000. Dit resulteert in een hogere baat van € 359.000 in 2022.
Beleidsveld 2 Algemene uitkering gemeentefonds
Lasten
Geen financiële mutaties
Baten (voordeel € 601.000)
Algemene uitkering (voordeel € 601.000)
De wijziging van de Algemene uitkering komen per circulaire tot stand. Deze lichten we hieronder toe:
- Meicirculaire 2022
De Meicirculaire 2022 wordt eind mei gepubliceerd. We hebben op dit moment dus nog geen cijfers voor 2022, maar deze worden (indien mogelijk) later in deze zomerrapportage verwerkt. Uw raad wordt hierover – conform de bestendige gedragslijn – per brief geïnformeerd.
- Meicirculaire 2022 (meerjarig 2022-2025)
De effecten van de Meicirculaire 2022 voor 2023 en latere jaren vormen de basis voor de Begroting 2023-2026 en worden separaat per brief toegelicht.
- Decembercirculaire 2021 (meerjarig voor 2022)
De Decembercirculaire 2021 is gepubliceerd na vaststelling van de Begroting 2022-2025. Dit geeft voor 2022 een positief saldo weer. Dit resulteert in een hogere baat van € 601.000 in 2022.
Hiervan zijn de belangrijkste onderdelen:
1. Versterking ondersteuning wijkteams (€ 133.000 voordeel)
2. Extra vergoeding Salarislasten zorgdomein jeugd & wmo (€ 207.000 voordeel)
3. Compensatie covid maatregelen gemeenteraadsverkiezingen (€ 82.000 voordeel)
4. WOZ hoeveelheidsverschillen (€ 68.000 nadeel);
Het restant van € 247.000 voordelig zijn overige kleine verschillen
Beleidsveld 3 Dividend
Lasten
Geen financiële mutaties
Baten (nadeel € 5.000)
Stedin (nadeel € 5.000)
Conform haar jaarrekening 2022 is het jaarresultaat Stedin toe te rekenen aan de reguliere aandeelhouders lager dan verwacht waardoor het dividend op de reguliere aandelen € 222.000 lager is uitgevallen. Op 3 juni 2021 heeft de gemeenteraad van Lansingerland ingestemd met de verkrijging van maximaal € 13.522.000 van de nog uit te geven cumulatief preferente aandelen Stedin Holding N.V. Er is overtekend op de emissie waardoor de toewijzing heeft geresulteerd in een totale investering van € 12.858.458 welke op 12 juli 2021 is voldaan. Deze investering in cumulatief preferente aandelen Stedin levert ons een structureel dividend op. Het cumulatief preferent dividend bedraagt 3% per jaar over het ingebrachte kapitaal resulterend in een verwacht structureel inkomen van € 385.750 per jaar. Conform het uitgangspunt van onze accountant moeten deze baten toegerekend moeten worden aan het boekjaar waarin zij worden opgebouwd. Derhalve wordt er in 2022 een volledig jaar aan dividendrechten gerealiseerd. Dit resulteert in een hogere baat van € 201.000. Daarnaast is er nog een voordeel € 16.000,- in 2021 welke niet meer toegerekend kon worden (na balansdatum) en welke in 2022 wordt verantwoord. Per saldo resulteert dit in een lagere baat € 5.000 in 2022.
Beleidsveld 4 Financieringsfunctie
Lasten
Geen financiële mutaties
Baten (nadeel € 537.000)
Grex rente (nadeel € 537.000)
De stelpost rente GREX rente voor Wilderszijde valt (deels) vrij resulterend in een lagere baat van € 378.000. Daarnaast is de omslagrente voor 2022 is gecorrigeerd. Dit resulteert in een lagere baat van € 159.000 incidenteel in 2022. Per saldo resulteert dit in een lagere baat van € 537.000 in 2022.
Beleidsveld 5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
Lasten (voordeel € 2.688.000)
CAO-verhoging (voordeel € 1.352.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een lagere last van € 1.352.000 in 2022.
Correcties Woonplaatsbeginsel Jeugdwet en Meicirculaire (voordeel € 1.086.000)
Op 2 februari is de raad geïnformeerd middels de brief U21.07406 over de correcties met betrekking tot het Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet en de Meicirculaire. Deze correcties vinden plaats in deze Zomerrapportage en zorgen voor een structureel voordeel. Dit resulteert in een lagere last van € 1.086.000 in 2022. Middels deze wijziging is de Algemene Uitkering correct verwerkt.
Stelpost Frictiekosten flankerend beleid (voordeel € 400.000)
De stelpost Frictiekosten flankerend beleid is vrijgevallen. Dit resulteert in een lagere last van € 400.000 in 2022.
Terugdraaien bezuiniging op basis van eerste begrotingswijziging (nadeel € 150.000)
Bij de behandeling van de Begroting 2022 zijn een groot aantal ombuigingen teruggedraaid. Één ombuiging is binnen het sociaal domein (Wmo – drang taken) op een stelpost blijven staan. Dit verwerken we nu in de zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 150.000 in 2022. Het structurele effect is reeds meegenomen in de Kadernota 2023.
Beleidsveld 6 Mutaties Reserves
Geen financiële mutaties
Beleidsveld 7: Stelpost onvoorzien
Geen financiële mutaties
Overzicht Overhead
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2022 | Tussentijdse mutaties 2022 | Begroting 2022 | Mutaties Zomer- rapportage 2022 | Begroting 2022 na Zomerrapportage 2022 | ||
B10.1 Overhead | Lasten | -17.287 | -242 | -17.529 | -794 | -18.323 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | -66 | 0 | -66 | 10 | -55 | |
Onttrekking reserves | 356 | 225 | 581 | 33 | 614 | |
Totaal B10.1 | -16.976 | -17 | -16.993 | -751 | -17.744 | |
PG10 Overhead | Lasten | -17.287 | -242 | -17.529 | -794 | -18.323 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | -66 | 0 | -66 | 10 | -55 | |
Onttrekking reserves | 356 | 225 | 581 | 33 | 614 | |
Totaal PG10 | -16.976 | -17 | -16.993 | -751 | -17.744 |
Beleidsveld 1 Overhead
Lasten (nadeel € 794.000)
CAO verhoging 2022 (nadeel € 344.000)
Per 1 januari 2022 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Om die reden is de CAO-verhoging vanuit de stelpost CAO-verhoging structureel geboekt naar de programma’s. Dit resulteert in een hogere last van € 344.000 in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2023.
Mutatie team Exploitatie (nadeel € 275.000)
De prijs voor elektra en gas is historisch hoog, met als gevolg dat we ons budget voor 2022 moeten verhogen. Dit resulteert in een hogere last van € 275.000 in 2022. Naast deze hogere prijzen voor gas en elektra zijn er kosten opgenomen voor schade aan gemeente eigendom.
Aanpassen Kapitaallasten (voordeel € 208.000)
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2021 dalen de kapitaallasten, omdat een aantal investeringen langer doorlopen. Dit resulteert in een lagere last van € 208.000 in 2022.
Versterken en ondersteunen team Financiën (nadeel € 100.000)
We informeerden u eerder over de impact van het beveiligingslek met de naam van Log4j op de bedrijfsvoering en de dienstverlening(U22.00390). Dit heeft er in combinatie met ziektegevallen, onvoorzien vertrek, en vertraging in de doorontwikkeling van het team voor gezorgd dat er incidenteel extra inzet nodig is om de werkdruk bij team Financiën te verminderen. Dit resulteert in een hogere last van € 100.000 in 2022.
SIEM & SOC Lasten (nadeel € 80.000)
We informeerden u eerder over de gevolgen van het beveiligingslek met de naam van Log4j (U22.00390). Door de recente kwetsbaarheden rondom Log4j is de urgentie toegenomen en de behoefte groter om beter en sneller de mogelijke dreigingen en aanvallen binnen de logging te detecteren. SIEM & SOC is een vereiste vanuit de BIO. BIO staat voor Baseline informatiebeveiliging Overheid en is het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen. SOC staat voor Security Operation Center. Een SOC richt zich op het monitoren van dreigingen en de kwalificatie van incidenten. Om dit te bereiken, gebruiken analisten een tool genaamd “SIEM”, Security. Information Management System. Een SIEM integreert software die wordt gebruikt om bedrijfsinfrastructuren te bewaken. Dit resulteert in een hogere last van € 80.000 in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2023.
Archiveringsopdracht (nadeel € 75.000)
In de zomerrapportage 2021 informeerde we u reeds over een archiveringsopdracht die in 2021 ingezet zou worden. Doordat de doorlooptijd van de aanbesteding langer was dan verwacht, is het werk in 2022 van start gegaan. In de slotwijziging van 2021 hebben we u geïnformeerd dat we €75.000 van dit budget hebben overgeheveld naar 2022. Het totale benodigde budget voor de archiveringsopdracht bedraagt circa € 150.000. Om die reden zetten we in de zomerrapportage 2022 nog € 75.000 in voor de archiveringsopdracht. Dit resulteert in een hogere last van € 75.000 in 2022.
Verplaatsten 2e datacenter (uitwijklocatie) (nadeel € 74.000)
We informeerden u eerder over de herontwikkeling van de Snip (2019, besluit raad BR1900044). In dit raadsvoorstel moesten de kosten voor het Back up systeem nog verder worden uitgezocht. Inmiddels zijn de contouren hiervan duidelijk. De huidige uitwijklocatie is gevestigd in Bleiswijk, de Spil. De grond van de Spil is verkocht en het pand aldaar al worden gesloopt (planning januari 2023). Vóór de sloop moet onze uitwijklocatie ergens anders zijn ondergebracht. Dit betekent dat het datacenter in 2022 moet worden verplaatst naar een andere locatie. Dit resulteert in een hogere last van € 74.000 in 2022. De structurele effecten worden meegenomen in de Kadernota 2023.
Het restant van circa € 54.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.
Baten
Geen financiële mutaties
Reservemutaties Overhead
Toevoegingen (€ 10.000)
Groot onderhoud van het gemeentelijk vastgoed is ondergebracht in programma 5.3. De toevoeging aan de Reserve Groot onderhoud gebouwen hevelen we over van Overhead naar programma 5.3. Dit resulteert in een lagere toevoeging van € 10.000 in 2022.
Onttrekkingen (€ 33.000)
De kosten voor het onderzoek Visie op Huisvesting worden conform de begroting 2021 onttrokken aan de algemene reserve. In 2021 is niet het volledige bedrag uitgegeven en onttrokken. In 2022 wordt het onderzoek afgerond. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 33.000 in 2022.