Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier | Lasten | 3.544 | 1 | 3.545 | 86 | 3.632 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 1 | 1 | -1 | 0 | |
Totaal B1.1 | -3.544 | 0 | -3.544 | -87 | -3.632 | |
B1.2 Samenwerking | Lasten | 338 | 0 | 338 | 0 | 338 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.2 | -338 | 0 | -338 | 0 | -338 | |
B1.3 Dienstverlening | Lasten | 3.377 | 40 | 3.418 | -59 | 3.359 |
Baten | 1.355 | 0 | 1.355 | 18 | 1.373 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 24 | 24 | -24 | 0 | |
Totaal B1.3 | -2.022 | -17 | -2.039 | 53 | -1.986 | |
PG1 Bestuur en dienstverlening | Lasten | 7.260 | 42 | 7.301 | 27 | 7.328 |
Baten | 1.355 | 0 | 1.355 | 18 | 1.373 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 25 | 25 | -25 | 0 | |
Totaal PG1 | -5.905 | -17 | -5.921 | -34 | -5.956 | |
Uitkomsten Zomerrapportage 2025
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld 1.1 Gemeenteraad, college en griffie
Lasten (totaal nadeel € 86.000)
De mutatie van € 86.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 1.000)
De mutatie van € 1.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 1.3 Dienstverlening
Lasten (totaal voordeel € 59.000)
De mutatie van € 59.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 18.000)
De mutatie van € 18.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 24.000)
De mutatie van € 24.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B2.1 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 8.426 | 85 | 8.511 | 73 | 8.584 |
Baten | 52 | 0 | 52 | 0 | 52 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B2.1 | -8.374 | -85 | -8.459 | -73 | -8.532 | |
PG2 Openbare orde en veiligheid | Lasten | 8.426 | 85 | 8.511 | 73 | 8.584 |
Baten | 52 | 0 | 52 | 0 | 52 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal PG2 | -8.374 | -85 | -8.459 | -73 | -8.532 |
Beleidsveld 2.1 Openbare orde en veiligheid
Lasten (totaal nadeel € 73.000)
De mutatie van € 73.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B3.1 Sport | Lasten | 2.849 | 23 | 2.871 | -134 | 2.737 |
Baten | 850 | -55 | 795 | 0 | 795 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 20 | 20 | 0 | 20 | |
Totaal B3.1 | -1.998 | -58 | -2.056 | 134 | -1.922 | |
B3.2 Cultuur | Lasten | 2.314 | 46 | 2.360 | 223 | 2.583 |
Baten | 88 | 0 | 88 | 110 | 198 | |
Toevoeging reserves | 186 | 0 | 186 | 0 | 186 | |
Onttrekking reserves | 38 | 0 | 38 | 0 | 38 | |
Totaal B3.2 | -2.373 | -46 | -2.419 | -113 | -2.533 | |
B3.3 Onderwijs en kinderopvang | Lasten | 12.184 | 836 | 13.020 | -591 | 12.430 |
Baten | 967 | 0 | 967 | 632 | 1.599 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 25.000 | 25.000 | |
Onttrekking reserves | 2.305 | 836 | 3.141 | 23.551 | 26.692 | |
Totaal B3.2 | -8.912 | 0 | -8.912 | -227 | -9.139 | |
PG3 Sport, cultuur en onderwijs | Lasten | 17.347 | 905 | 18.251 | -501 | 17.750 |
Baten | 1.905 | -55 | 1.850 | 742 | 2.592 | |
Toevoeging reserves | 186 | 0 | 186 | 25.000 | 25.186 | |
Onttrekking reserves | 2.343 | 856 | 3.199 | 23.551 | 26.750 | |
Totaal PG3 | -13.284 | -104 | -13.387 | -206 | -13.593 |
Beleidsveld 3.1 Sport
Lasten (totaal voordeel € 134.000)
De mutatie van € 134.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 3.2 Cultuur
Lasten (totaal nadeel € 223.000)
80 jaar vrijheid Lansingerland (nadeel € 50.000)
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2024 is de motie 80 jaar vrijheid (M2024-021) unaniem aangenomen. In deze motie vroeg u het college om in lijn met de subsidieverordening en in samenwerking met onder meer de historische verenigingen en de Oranjeverenigingen een mooi en uitdagend programma te maken voor de viering van 80 jaar vrijheid op 5 mei 2025. De activiteiten hebben inmiddels plaatsgevonden en met deze aanpassing in de begroting voeren we ook het laatste onderdeel van de motie uit. Die is daarmee afgehandeld.
Overig (nadeel 173.000)
De overige mutatie van € 173.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 110.000)
De mutatie van € 110.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 3.3 Onderwijs en kinderopvang
Lasten (totaal voordeel € 591.000)
Bijstellen lasten huur tijdelijke huisvesting (voordeel € 450.000)
In de begroting zijn we uitgegaan van hogere kosten voor tijdelijke huisvesting. Door de Tweede actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan realiseren we in Wilderszijde nog geen tijdelijke huisvesting. Tevens worden huurkosten bespaard door huisvesting in leegstand. Dit voordeel resulteert in een lagere onttrekking van de reserve tijdelijke huisvesting.
Onderwijsachterstanden en VVE (nadeel € 415.000)
De Specifieke Uitkering (SPUK) voor de uitvoering van het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid 2025 is toegekend op € 622.000 in plaats van € 257.000. Hiermee valt deze SPUK € 415.000 hoger uit dan begroot. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Nationaal onderwijs programma (nadeel € 196.000)
Dit betreft het bijstellen van de lasten aan het restant bedrag van € 196.000 nadeel dat voor de NPO middelen in 2025 uitgegeven wordt. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Lagere afschrijvingslasten onderwijshuisvesting (voordeel € 874.000)
Vanuit het MIP zijn een groot aantal investeringen, waarvan verwacht werd dat deze in 2024 afgerond zouden worden toch doorgeschoven naar 2025, en verder. Dit resulteert, in 2025, in een lagere last van € 874.000.
Overig (voordeel € 122.000)
De overige mutatie van € 122.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 632.000)
Onderwijsachterstanden en VVE (voordeel € 415.000)
De Specifieke Uitkering (SPUK) voor de uitvoering van het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid 2025 is toegekend op € 622.000 in plaats van € 257.000. Hiermee valt deze SPUK € 415.000 hoger uit dan begroot. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Nationaal onderwijs programma (voordeel € 196.000)
Dit betreft het bijstellen van de lasten aan het restant bedrag van € 196.000 nadeel dat voor de NPO middelen in 2025 uitgegeven wordt. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Overig (voordeel € 21.000)
De overige mutatie van € 21.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Toevoeging reserves (totaal nadeel € 25.000.000)
Storting in bestemmingsreserve kapitaallasten (nadeel € 25.000.000)
Conform raadsvoorstel Maatschappelijke voorzieningen Wilderszijde en Tweede actualisatie Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs (IHP) wordt er € 25.000.000 in de bestemmmingsreserve kapitaallasten gestort voor dekking toekomstige kapitaallasten m.b.t. het IHP.
Onttrekking reserves (totaal voordeel € 23.551.0000)
Onttrekking algemene reserve (voordeel € 25.000.000 )
Conform raadsvoorstel Maatschappelijke voorzieningen Wilderszijde en Tweede actualisatie Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs (IHP) (BR2400109) wordt er € 25.000.000 onttrokken uit de algemene reserve voor dekking toekomstige kapitaallasten m.b.t. het IHP.
Bijstellen lasten huur tijdelijke huisvesting (nadeel € 450.000)
In de begroting zijn we uitgegaan van hogere kosten voor tijdelijke huisvesting. Door de Tweede actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan realiseren we in Wilderszijde nog geen tijdelijke huisvesting. Tevens worden huurkosten bespaard door huisvesting in leegstand. Dit voordeel resulteert in een lagere onttrekking van de reserve tijdelijke huisvesting. Zie ook lasten.
Lagere onttrekking door lagere afschrijvingslasten (nadeel € 999.000)
Doordat de afschrijvingslasten voor 2025 lager zijn dan begroot is ook de onttrekking uit de reserve voor deze kosten lager dan begroot. Dit resulteert in een nadeel van € 999.000.
Programma 4 Sociaal Domein
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B4.1 Samenleving | Lasten | 7.154 | 0 | 7.154 | 137 | 7.291 |
Baten | 4.141 | 0 | 4.141 | 1.181 | 5.322 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 1.181 | 1.181 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B4.1 | -3.012 | 0 | -3.012 | -137 | -3.150 | |
B4.2 Jeugd | Lasten | 30.186 | -75 | 30.111 | 1.262 | 31.373 |
Baten | 535 | 0 | 535 | 112 | 646 | |
Toevoeging reserves | 0 | 75 | 75 | 0 | 75 | |
Onttrekking reserves | 374 | 400 | 774 | 0 | 774 | |
Totaal B4.2 | -29.278 | 400 | -28.878 | -1.151 | -30.028 | |
B4.3 Participatie | Lasten | 17.822 | 20 | 17.842 | 1.230 | 19.072 |
Baten | 10.849 | 0 | 10.849 | 1.179 | 12.028 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B4.3 | -6.973 | -20 | -6.993 | -51 | -7.044 | |
B4.4 Wet Maatschappelijke | Lasten | 16.114 | 0 | 16.114 | -335 | 15.778 |
Ondersteuning (WMO) | Baten | 535 | 0 | 535 | 0 | 535 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B4.4 | -15.578 | 0 | -15.578 | 335 | -15.243 | |
PG4 Sociaal Domein | Lasten | 71.275 | -55 | 71.220 | 2.294 | 73.515 |
Baten | 16.060 | 0 | 16.060 | 2.472 | 18.532 | |
Toevoeging reserves | 0 | 75 | 75 | 1.181 | 1.256 | |
Onttrekking reserves | 374 | 400 | 774 | 0 | 774 | |
Totaal PG4 | -54.841 | 380 | -54.461 | -1.004 | -55.465 |
Beleidsveld 4.1 Samenleving
Lasten (totaal nadeel € 137.000)
De mutatie van € 137.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 1.181.000)
Opvang ontheemden Oekraïne (voordeel € 1.181.000)
De begroting 2025 ging nog uit van een, zoals het Rijk destijds aangaf, einde van de opvangregeling per 4 maart 2025. Inmiddels is deze regeling verlengd t/m 4 maart 2026. De verlenging van de opvang betekent dat we tot 4 maart 2026 in ieder geval nog Rijksvergoeding krijgen en we tot die datum ook zorgdragen voor de opvang van ontheemden Oekraïners.
Toevoeging reserves (totaal nadeel € 1.181.000)
Storting overschot exploitatie Opvang ontheemden Oekraïne in de bestemmingsreserve Opgave opvang Nieuwkomers (nadeel € 1.181.000)
Mede vanwege afgesproken lagere huurkosten voor de opvanglocatie Sporthoeklaan wijkt het totaal aan lasten voor de opvang van ontheemden Oekraïne niet af ten opzichte van de begroting 2025, die nog uitging van de opvangregeling t/m 4 maart 2025. Voorgesteld wordt om het voordeel van € 1.181.000 op de exploitatie, zoals toegelicht onder het kopje baten, toe te voegen aan de reserve Opgave opvang Nieuwkomers.
Beleidsveld 4.2 Jeugd
Lasten (totaal nadeel € 1.262.000)
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) (voordeel € 99.000, maar verrekend met taakstelling dus mutatie begrotingsresultaat 0)
De opgave jeugdhulp heeft in 2024 ingezet op een daling van de inzet van ambulante specialistische GGZ behandeling. We zien daar de tekenen van een trendbreuk waardoor we kunnen aframen. Het gaat om een voordeel van € 809.000. Op andere specialistische hulpvormen zien we deze trendbreuk niet en ontstaat een nadeel. Zo zien we een stijging van het aantal jeugdigen dat zeer specialistische landelijk ingekochte hulp nodig heeft (nadeel van € 92.000). Ook hebben meer jeugdigen dagbehandeling nodig, bijvoorbeeld na een forensisch traject of ter voorkoming van opname (dagbehandeling nadeel van € 111.000). Daarnaast is er structureel meer geld nodig voor Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond. Op het moment van schrijven gaat het om € 28.000.
In de begroting 2024 is een structurele taakstelling van € 1.640.000 opgenomen en deze staat nog meerjarig in de begroting. Op basis van onze prognoses in de Zomerrapportage 2025 dalen de verwachte kosten van de GRJR in totaal met € 99.000, dus er moet in de loop van het jaar nog een besparing worden gerealiseerd van € 1.548.000 om bij de Jaarrekening 2025 budgetneutraal uit te komen.
Lokale jeugdhulp (nadeel € 1.203.000)
In 2025 zien we dat er meer jeugdigen gebruik maken van de lokale jeugdhulp ten opzichte van 2023 en 2024. Dit is toegelicht in de raadsinformatiebrief van 5 maart 2025 (U25.00610), de brief van 11 december 2024 (U24.05646) en voorgaande brieven (U24.04375, U24.02555). Jeugdigen en ouders met hulpvragen weten de lokale zorgpartijen goed te vinden. Deze stijging binnen de jeugdhulp geldt met name voor begeleiding, dagbesteding en de maatwerkcontracten. We zien dat er meer jeugdigen gebruik maken van begeleiding en dat trajecten langer duren waardoor de kosten stijgen. We verwachten dat deze stijging afvlakt door een aanpassing in de verordening en omdat we meer gaan inzetten op het versterken van vaardigheden van ouders.
Bij dagbesteding zien we een toename in het aantal jeugdigen dat niet naar school kan omdat ze (nog) niet voldoende schoolrijp zijn. Daarnaast zien we een stijging in het aantal jeugdigen dat uitvalt op school. Deze jeugdigen krijgen (meestal) dagbesteding. De uitstroom is beperkt door een tekort aan geschikte onderwijsplekken. Hierdoor zien we ook een stijging van de kosten van maatwerkcontracten. Meer jeugdigen hebben ondersteuning nodig omdat zij niet (voltijd) naar school kunnen. De kosten voor de maatwerkcontracten blijven echter onzeker, omdat de instroom moeilijk te voorspellen is. Voor de persoonsgebonden budgetten zien we juist dat de lasten voor 2025 lager zijn dan eerder begroot. Jeugdigen maken minder gebruik van een persoonsgebonden budget en meer van maatwerkcontracten voor passende zorg. Verder zien we dat meer jeugdigen verder moeten reizen voor passende hulp, waardoor de vervoerskosten stijgen.
Overig (nadeel € 59.000)
De overige mutatie van € 59.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 112.000)
De overige mutatie van € 112.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.3 Participatie
Lasten (totaal nadeel € 1.230.000)
Uitkeringen en begeleiding bij re-integratie/scholing (nadeel € 1.037.000)
De bevolking groeit harder dan verwacht. Dit heeft effect op de (verschillende soorten) uitkeringen die aangevraagd worden. Daarnaast bestaat het uitkeringsbestand voornamelijk uit inwoners met meervoudige problematiek, waardoor deze inwoners minder snel kunnen uitstromen naar een betaalde baan en daar meer begeleiding bij nodig hebben. Dit is een trend die wordt herkend door de rijksoverheid waardoor gemeente Lansingerland ook meer gelden ontvangt voor het betalen van de uitkeringen (BUIG).
Overig (nadeel € 193.000)
De mutatie van € 193.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 1.179.000)
Uitkeringen (voordeel € 1.164.000)
Het Rijk stelt regelmatig de BUIG (de gebundelde uitkering voor bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz) bij op basis van een vaste verdeelsystematiek. De verdeelsystematiek is gebaseerd op inwoneraantallen alsmede op de stand van het uitkeringsbestand uit het verleden. De hoogte van de BUIG 2025 is eind maart gepubliceerd en hoger dan eerder door het Rijk werd afgegeven. Dit resulteert tot een hogere baat van € 1.164.000.
Overig (voordeel € 15.000)
De mutatie van € 15.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.4 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Lasten (totaal voordeel € 335.000)
Collectief vervoer (voordeel 181.000)
Door een wisseling van aanbieders in 2024 zien we de aantallen actieve gebruikers achterblijven op wat er begroot is. We ramen in 2025 het budget af met € 181.000 naar € 630.000. Dit is in lijn met de prognose van 2025. Deze prognose is gebaseerd op de verzilvering 2024 en de gemiddelde indicatiewaarde voor 2025.
Overig (voordeel € 154.000)
De mutatie van € 154.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B5.1 Beheer openbare ruimte | Lasten | 22.639 | 21 | 22.660 | -1.321 | 21.338 |
Baten | 1.470 | 0 | 1.470 | 0 | 1.470 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.159 | 0 | 1.159 | -507 | 652 | |
Totaal B5.1 | -20.009 | -21 | -20.030 | 814 | -19.216 | |
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement | Lasten | 13.675 | 11 | 13.686 | 299 | 13.985 |
Baten | 17.028 | 0 | 17.028 | 151 | 17.180 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B5.2 | 3.353 | -11 | 3.342 | -147 | 3.195 | |
B5.3 Vastgoed | Lasten | 4.862 | 0 | 4.862 | -79 | 4.784 |
Baten | 2.505 | 0 | 2.505 | -165 | 2.340 | |
Toevoeging reserves | 609 | 0 | 609 | 0 | 609 | |
Onttrekking reserves | 901 | 0 | 901 | 30 | 932 | |
Totaal B5.3 | -2.065 | 0 | -2.065 | -56 | -2.121 | |
PG5 Kwaliteit openbare ruimte | Lasten | 41.176 | 32 | 41.208 | -1.102 | 40.106 |
Baten | 21.003 | 0 | 21.003 | -14 | 20.990 | |
Toevoeging reserves | 609 | 0 | 609 | 0 | 609 | |
Onttrekking reserves | 2.060 | 0 | 2.060 | -477 | 1.583 | |
Totaal PG5 | -18.722 | -32 | -18.753 | 611 | -18.143 |
Beleidsveld 5.1 Beheer openbare ruimte
Lasten (totaal voordeel € 1.321.000)
Interne doorbelasting (voordeel € 528.000)
In 2025 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen. Op dit beleidsveld worden minder uren doorbelast.
Lagere afschrijvingslasten (voordeel € 870.000)
Vanuit het MIP zijn een groot aantal investeringen, waarvan verwacht werd dat deze in 2024 afgerond zouden worden toch doorgeschoven naar 2025, en verder. Dit resulteert, in 2025, in een lagere last van € 870.000.
Overig (nadeel € 75.000)
Het (resterende) verschil van € 104.000 nadeel bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 507.000)
Lagere onttrekking door lagere afschrijvingslasten (€ 507.000 nadeel)
Doordat de afschrijvingslasten voor 2025 lager zijn dan begroot is ook de onttrekking uit de reserve voor deze kosten lager dan begroot. Dit resulteert in een nadeel van €507.000. Zie ook de toelichting bij de lasten.
Beleidsveld 5.2 Afval- en afvalwatermanagement
Lasten (totaal nadeel € 299.000)
Nieuw contract afval inzamelaar (nadeel € 425.000)
2025 is een overgangsjaar waarin het afvalbeheer wordt ingericht op de samenwerking met de nieuwe inzamelaar Remondis vanaf januari 2026.
Er is voor gekozen om een aantal onderdelen separaat te organiseren van het inzamelcontract om de kansen op een geschikte inschrijving van inzamelaars te vergroten. Er is €285.000 opgenomen voor additionele projectkosten voor het in de markt zetten van een reeks van aanbestedingen, onder meer voor de inkoop van PMD-zakken en minicontainers, de inrichting van een nieuw Container Management Systeem (ICT) en het beheer van ondergrondse containers voor de komende jaren.
De huidige dienstverlening voor het beheer van het afvalbrengstation en het Klant Contact Centrum (KCC) door Renewi moet op andere wijze worden georganiseerd.
Om in januari 2026 direct operationeel te zijn is het belangrijk om vanaf september / oktober 2025 te starten met de implementatie van de nieuwe organisatie. Hier is in totaal €140.000 aan extra middelen voor begroot.
Overig (voordeel €126.000)
De overige mutatie van € 126.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 151.000)
De overige mutatie van € 151.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 5.3 Vastgoed
Lasten (totaal voordeel € 79.000)
De mutatie van € 79.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal nadeel €165.000)
De mutatie van € 165.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal voordeel € 30.000)
De mutatie van € 30.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 6 Lansingerland ontwikkelt
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B6.1 Ruimtelijke ordening | Lasten | 11.402 | 598 | 12.000 | -753 | 11.247 |
Baten | 4.656 | 0 | 4.656 | 0 | 4.656 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 750 | 750 | 150 | 900 | |
Totaal B6.1 | -6.746 | 152 | -6.594 | 903 | -5.692 | |
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit | Lasten | 1.817 | 824 | 2.640 | -379 | 2.261 |
Baten | 33 | 0 | 33 | 0 | 33 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 45 | 620 | 665 | 0 | 665 | |
Totaal B6.2 | -1.739 | -204 | -1.943 | 379 | -1.564 | |
B6.3 Economische ontwikkeling | Lasten | 1.576 | 2.000 | 3.575 | -7 | 3.568 |
Baten | 286 | 289 | 575 | 2 | 577 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 1.700 | 1.700 | 0 | 1.700 | |
Totaal B6.3 | -1.290 | -11 | -1.301 | 9 | -1.292 | |
B6.4 Duurzaamheid | Lasten | 3.060 | 1.079 | 4.140 | 1.253 | 5.393 |
Baten | 1.040 | 961 | 2.001 | 389 | 2.389 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 229 | 155 | 383 | -225 | 158 | |
Totaal B6.4 | -1.792 | 36 | -1.756 | -1.090 | -2.846 | |
PG6 Lansingerland ontwikkelt | Lasten | 17.855 | 4.501 | 22.356 | 114 | 22.470 |
Baten | 6.014 | 1.250 | 7.264 | 391 | 7.655 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 274 | 3.225 | 3.498 | -75 | 3.423 | |
Totaal PG6 | -11.568 | -26 | -11.594 | 201 | -11.392 |
Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening
Lasten (totaal voordeel € 753.000)
Interne doorbelasting (voordeel € 781.000)
In 2025 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen. Op dit beleidsveld worden minder uren doorbelast.
Onderzoek Maatschappelijke Voorziening (nadeel € 150.000)
Met het vanuit 2024 overgehevelde restantbudget voor de afronding van het locatieonderzoek verwachten we een overschrijding van € 50.000 vanwege ondersteuning bij het vervolgonderzoek op het gebied van planvorming. Daarnaast is inzet nodig voor de noodzakelijke voorbereiding van locatieontwikkeling en deze schatten we voorlopig op € 100.000. Beide ontwikkelingen zijn in eerste instantie voor eigen rekening van de gemeente en, zoals gemeld via raadsbrief U25.01352, is de Bestemmingsreserve Nieuwkomers hiervoor incidenteel beschikbaar. De ontwikkelingen passen binnen het beleid van deze reserve. De realisatie van de locatie(s) en uitvoering van de opvang zijn verder de verantwoordelijkheid van het COA. Zodra deze activiteiten aanvangen, kan de gemeente gemaakte kosten in de voorbereiding declareren (en eventueel voorstellen om terug te storten in de reserve) en mogelijke vergoedingen verwachten op basis van een bestuursovereenkomst en het Faciliteitenbesluit opvangcentra.
Overig (voordeel € 122.000)
De mutatie van € 122.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal voordeel € 150.000)
Onderzoek Maatschappelijke Voorziening (voordeel € 150.000)
Zie toelichting lasten.
Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Lasten (totaal voordeel € 379.000)
Interne doorbelasting (voordeel € 451.000)
In 2025 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen. Op dit beleidsveld worden minder uren doorbelast.
Overig (nadeel € 72.000)
De overige mutatie van € 72.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling
Lasten (totaal voordeel € 7.000)
De mutatie van € 7.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (totaal voordeel € 2.000)
De mutatie van € 2.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid
Lasten (totaal nadeel € 1.253.000)
Interne doorbelasting (nadeel € 1.089.000)
In 2025 is de interne doorbelasting van uren binnen het domein Ruimte & Economie geactualiseerd. Dit heeft geleid tot een herziening van de interne doorbelasting voor de afzonderlijke programma’s die binnen dit domein vallen. Op dit beleidsveld worden meer uren doorbelast.
Nationaal Isolatieprogramma en Energiearmoede (nadeel € 389.000)
Eind 2024 ontvingen we de 2e tranche van de Specifieke Uitkering Nationaal Isolatieprogramma. Op 27 maart 2025 heeft de gemeenteraad de Subsidieverordening isolatie gemeente Lansingerland 2025-2027 vastgesteld om de isolatie van koopwoningen te stimuleren. Tevens is besloten om de geraamde kosten voor deze subsidieverordening voor een bedrag van maximaal €1.295.480,- te dekken uit de specifieke uitkering. Deze middelen zijn daarom niet eerder opgenomen in de begroting. Doordat hier ontvangsten van Rijksdienst voor Ondernemen Nederland en Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) tegenover staan, is deze mutatie budgettair neutraal.
Investeringsfonds Duurzaamheid (voordeel € 225.000)
Het coalitieakkoord beschrijft dat de mogelijkheden voor een investeringsfonds duurzaamheid worden verkend. Deze middelen waren gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan deze verkenning en het opzetten van een fonds. Gezien de beschikbare financiële producten binnen en buiten de gemeente, de financiële positie van de gemeente en de omstandigheden op de kapitaalmarkt zijn er de afgelopen jaren geen mogelijkheden geweest om een fonds uit te werken wat voldoende toegevoegde waarde heeft. Ook dit jaar verwachten we hiertoe geen mogelijkheden. Om deze reden laten we deze middelen nu terugvallen naar de algemene reserve.
Baten (totaal voordeel € 389.000)
Nationaal Isolatieprogramma en Energiearmoede (voordeel € 389.000)
Zie toelichting lasten.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 225.000)
Onttrekking Investeringsfonds Duurzaamheid (nadeel € 225.000)
Zie toelichting lasten.
Programma 7 Grondzaken
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B7.1 Grondexploitatie | Lasten | 38.425 | 0 | 38.425 | 186 | 38.610 |
Baten | 38.146 | 0 | 38.146 | 0 | 38.146 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 280 | 0 | 280 | 0 | 280 | |
Totaal B7.1 | 2 | 0 | 2 | -186 | -184 | |
PG7 Grondzaken | Lasten | 38.425 | 0 | 38.425 | 186 | 38.610 |
Baten | 38.146 | 0 | 38.146 | 0 | 38.146 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 280 | 0 | 280 | 0 | 280 | |
Totaal PG7 | 2 | 0 | 2 | -186 | -184 |
Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie
Lasten (totaal nadeel € 186.000)
De mutatie van € 186.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
De mutaties op de grondexploitaties zullen worden verwerkt bij het doorvoeren van de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) 2025.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B8.1 Lokale heffingen | Lasten | 403 | 0 | 403 | 0 | 403 |
Baten | 25.045 | -353 | 24.693 | 122 | 24.815 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 132 | 0 | 132 | -20 | 112 | |
Totaal B8.1 | 24.774 | -353 | 24.422 | 102 | 24.524 | |
B8.2 Algemene uitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
gemeentefonds | Baten | 103.271 | 272 | 103.543 | 688 | 104.231 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.900 | 0 | 1.900 | 0 | 1.900 | |
Totaal B8.2 | 105.171 | 272 | 105.443 | 688 | 106.131 | |
B8.3 Dividend | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 1.915 | 0 | 1.915 | -16 | 1.899 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.3 | 1.915 | 0 | 1.915 | -16 | 1.899 | |
B8.4 Financieringsfunctie | Lasten | 2.131 | 0 | 2.131 | 0 | 2.131 |
Baten | 3.842 | 0 | 3.842 | 83 | 3.926 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.4 | 1.711 | 0 | 1.711 | 83 | 1.794 | |
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | -82 | 1.600 | 1.518 | -1.600 | -82 |
en saldo kostenplaatsen | Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 800 | 800 | |
Onttrekking reserves | 668 | 1.600 | 2.268 | 0 | 2.268 | |
Totaal B8.5 | 770 | 0 | 770 | 800 | 1.570 | |
B8.6 Mutaties reserves | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B8.7 Stelpost onvoorzien | Lasten | 9 | 0 | 9 | 0 | 9 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.7 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 | |
PG8 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | 2.461 | 1.600 | 4.061 | -1.600 | 2.461 |
Baten | 134.093 | -81 | 134.012 | 877 | 134.890 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 800 | 800 | |
Onttrekking reserves | 2.700 | 1.600 | 4.300 | -20 | 4.280 | |
Totaal PG8 | 134.332 | -81 | 134.252 | 1.657 | 135.909 |
Beleidsveld 8.1 Lokale heffingen
Baten (totaal voordeel € 122.000)
De mutatie van € 122.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 20.000)
De mutatie van € 20.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.2 Algemene uitkering gemeentefonds
Baten (totaal voordeel € 688.000)
Toename algemene uitkering (voordeel € 996.000)
De wijziging van de algemene uitkering komt per circulaire tot stand. De Decembercirculaire 2024 kende een meerjarige doorwerking. Voor 2025 betreft dit een hogere baat van € 996.000. Dit voordeel is middels raadsinformatiebrief U25.00066 d.d. 5 februari 2025 aan de Raad gemeld.
Stelpost BCF (nadeel € 308.000)
Gemeenten kunnen Btw terugvorderen via het Btw-compensatiefonds (BCF). Als er landelijk geld overblijft in het fonds, wordt dit toegevoegd aan de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Bij de decembercirculaire 2024 is gebleken dat we weliswaar onder het landelijke BCF-plafond zijn gebleven, maar minder ruim dan eerder werd verwacht in de septembercirculaire 2024. Hierdoor valt de verwachte opbrengst lager uit. Op basis van de voorjaarsnota 2025 wordt daarom een nadelige mutatie van € 308.000 op de stelpost BCF doorgevoerd.
Beleidsveld 8.3 Dividend
Baten (totaal nadeel € 16.000)
De mutatie van € 16.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.4 Financieringsfunctie
Baten (totaal voordeel € 83.000)
De mutatie van € 83.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
Lasten (totaal voordeel € 1.600.000)
Budgetoverheveling traineeprogramma (voordeel € 1.600.000)
In de begroting 2025 is een incidenteel budget opgenomen van € 1.600.000 (overgeheveld vanuit 2023: € 800.000 en vanuit 2024: € 800.000) om een traineeprogramma te starten. Op 1 januari 2025 zijn 12 trainees in dienst getreden bij de gemeente Lansingerland om een tweejarig traineeship te doorlopen met het voornemen om ze op een vaste ‘reguliere’ functie te plaatsen. Van het incidentele budget van € 1.600.000 besteden wij € 800.000 in 2025, dit wordt toebedeeld aan de verschillende programma's. De resterende € 800.000 hevelen we over naar 2026.
Toevoeging reserves (totaal voordeel € 800.000)
Zie toelichting bij de lasten.
Overzicht Overhead
Bedragen x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Primitief begroot 2025 | Tussentijdse mutaties 2025 | Begroting 2025 | Mutaties Zomer- rapportage 2025 | Begroting 2025 na Zomerrapportage 2025 | ||
B10.1 Overhead | Lasten | 24.514 | 555 | 25.069 | 308 | 25.378 |
Baten | 46 | 0 | 46 | 0 | 46 | |
Toevoeging reserves | 55 | 0 | 55 | 0 | 55 | |
Onttrekking reserves | 859 | 555 | 1.414 | -15 | 1.399 | |
Totaal B10.1 | -23.664 | 0 | -23.664 | -324 | -23.988 | |
PG10 Overhead | Lasten | 24.514 | 555 | 25.069 | 308 | 25.378 |
Baten | 46 | 0 | 46 | 0 | 46 | |
Toevoeging reserves | 55 | 0 | 55 | 0 | 55 | |
Onttrekking reserves | 859 | 555 | 1.414 | -15 | 1.399 | |
Totaal PG10 | -23.664 | 0 | -23.664 | -324 | -23.988 |
Beleidsveld 10 Overhead
Lasten (totaal nadeel € 308.000)
Proces Begroting 2026-2029 (nadeel €175.000)
Omdat begroting 2026 naar verwachting aanzienlijke maatschappelijke impact heeft, wil het college in gesprek met inwoners en organisaties over de financiële afwegingen die kunnen worden gemaakt. Voor het burgerparticipatieproces zijn de doelen opgesteld. Voor de uitvoering van dit proces is een projectbudget aangevraagd van € 175.000.
Overige mutaties (nadeel € 133.000)
De overige mutatie van € 133.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekking reserves (totaal nadeel € 15.000)
De mutatie van € 15.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere mutaties en is minder dan € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.