Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier | Lasten | -3.210 | 5 | -3.206 | -77 | -3.283 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.1 | -3.210 | 5 | -3.206 | -77 | -3.283 | |
B1.2 Samenwerking | Lasten | -338 | 0 | -338 | 0 | -338 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.2 | -338 | 0 | -338 | 0 | -338 | |
B1.3 Dienstverlening | Lasten | -3.191 | 121 | -3.071 | -301 | -3.372 |
Baten | 953 | -27 | 926 | 269 | 1.195 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B1.3 | -2.238 | 94 | -2.144 | -32 | -2.177 | |
PG1 Bestuur en dienstverlening | Lasten | -6.740 | 125 | -6.615 | -378 | -6.993 |
Baten | 953 | -27 | 926 | 269 | 1.195 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal PG1 | -5.787 | 98 | -5.689 | -110 | -5.798 |
Uitkomsten Zomerrapportage 2024
Programma 1 Bestuur en dienstverlening
Beleidsveld 1.1 Gemeenteraad, college en griffie
Lasten (nadeel € 77.000)
Het (resterende) verschil van € 77.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 1.2 Samenwerking
Er is geen sprake van een mutatie op de begroting.
Beleidsveld 1.3 Dienstverlening
Lasten (nadeel € 301.000)
Rijksleges (nadeel € 275.000)
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het bijstellen van de rijksleges op basis van de verwachte uitgaven in de komende jaren. De hogere lasten worden gecompenseerd met hogere baten (zie baten) ten aanzien van de rijksleges.
Overig (nadeel € 26.000)
Het (resterende) verschil van € 26.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel€ 269.000)
Het verschil wordt veroorzaak door het bijstellen van de rijksleges op de basis de verwachte uitgave in de komende jaren. De hogere baten worden gecompenseerd met hogere lasten (zie lasten) ten aanzien van de rijksleges.
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B2.1 Openbare orde en veiligheid | Lasten | -7.839 | -159 | -7.998 | -237 | -8.235 |
Baten | 48 | 0 | 48 | 0 | 48 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 93 | 46 | 138 | 0 | 138 | |
Totaal B2.1 | -7.698 | -113 | -7.811 | -237 | -8.049 | |
PG2 Openbare orde en veiligheid | Lasten | -7.839 | -159 | -7.998 | -237 | -8.235 |
Baten | 48 | 0 | 48 | 0 | 48 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 93 | 46 | 138 | 0 | 138 | |
Totaal PG2 | -7.698 | -113 | -7.811 | -237 | -8.049 |
Beleidsveld 2.1 Openbare orde en veiligheid
Lasten (nadeel € 236.822)
Bijdrage Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (nadeel € 68.000)
Onder andere als gevolg van de stijging van de salarislasten bij de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is de bijdrage met € 68.000 nadelig bijgesteld.
Verlengen wijkbrandweerfunctionaris tot en met 31 december 2024 (nadeel 32.822 euro)
Het contract met de wijkbrandweerfunctionaris loopt tot en met 31 juli 2024. Dit bedrag is nodig om tot een goede afweging te komen voor eventuele structurele financiering vanaf 2025 en verder.
Overig (nadeel € 136.000)
Het (resterende) verschil van € 136.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B3.1 Sport | Lasten | -2.689 | -20 | -2.709 | -70 | -2.780 |
Baten | 805 | 0 | 805 | -33 | 772 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 25 | 0 | 25 | 0 | 25 | |
Totaal B3.1 | -1.859 | -20 | -1.879 | -103 | -1.983 | |
B3.2 Cultuur | Lasten | -2.110 | -53 | -2.163 | 37 | -2.126 |
Baten | 127 | 0 | 127 | 10 | 137 | |
Toevoeging reserves | -300 | 0 | -300 | 0 | -300 | |
Onttrekking reserves | 38 | 0 | 38 | 0 | 38 | |
Totaal B3.2 | -2.245 | -53 | -2.298 | 47 | -2.250 | |
B3.3 Onderwijs en kinderopvang | Lasten | -11.520 | -111 | -11.631 | -570 | -12.201 |
Baten | 940 | 0 | 940 | 320 | 1.260 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.021 | 0 | 2.021 | 16 | 2.036 | |
Totaal B3.2 | -8.559 | -111 | -8.670 | -234 | -8.904 | |
PG3 Sport, cultuur en onderwijs | Lasten | -16.320 | -183 | -16.503 | -603 | -17.106 |
Baten | 1.872 | 0 | 1.872 | 297 | 2.169 | |
Toevoeging reserves | -300 | 0 | -300 | 0 | -300 | |
Onttrekking reserves | 2.084 | 0 | 2.084 | 16 | 2.099 | |
Totaal PG3 | -12.664 | -183 | -12.847 | -290 | -13.138 |
Beleidsveld 3.1 Sport
Lasten (nadeel € 70.000)
Het (resterende) verschil van € 70.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (nadeel € 33.000)
Het (resterende) verschil van € 33.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 3.2 Cultuur
Lasten (voordeel € 37.000)
Het (resterende) verschil van € 37.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 10.000)
Het (resterende) verschil van € 10.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 3.3 Onderwijs en kinderopvang
Lasten (nadeel € 570.000)
Kapitaallasten (voordeel € 868.000
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2023 vallen de kapitaallasten in 2024 lager uit dan begroot, omdat een aantal investeringen langer doorlopen. Dit resulteert in een lagere last van € 868.000 in 2024.
Reparatie schoolplein en onderliggende constructie (nadeel €650.000 incidenteel)
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan het speelterrein van de scholen van de Prins Johan Friso en De Klipper is schade ontstaan. Dit speelterrein is tevens het dak van de onderliggende parkeergarage van het appartementencomplex. De gemeente is aansprakelijk voor de ontstane schade. Uit onderzoek van de verzekeringsspecialisten is gebleken dat deze schade niet is te verhalen. Hierdoor moeten we deze kosten onvermijdelijk maken. Om dit probleem af te sluiten en achter ons te laten, beogen we de werkzaamheden zo snel mogelijk uit te voeren.
Overdracht Baken (nadeel € 511.000)
De overdracht van schoolgebouw Het Baken stond reeds in 2023 begroot (BR2200017). In 2023 heeft geen overdracht plaatsgevonden, deze staat gepland voor 2024. Daarom is dit bedrag nu voor 2024 opgenomen. Hiermee is ook de onttrekking aan de Reserve Overdracht Schoolgebouwen doorgeschoven naar 2024 waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.
Onderwijsachterstandenbeleid (nadeel € 293.000)
Jaarlijks ontvangen wij een Specifieke Uitkering (SPUK) voor de uitvoering van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. De SPUK voor 2024 valt hoger uit dan begroot. Het budget wordt aangepast aan zowel de baten- als de lastenkant. Hiermee is de wijziging budgetneutraal.
Overig (voordeel € 16.000)
Het (resterende) verschil van € 16.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 320.000)
Onderwijsachterstandenbeleid (voordeel € 293.000)
Zie toelichting bij de lasten.
Overig (voordeel € 27.000)
Het (resterende) verschil van € 27.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties
Onttrekkingen (voordeel € 16.000)
Overdracht het Baken (voordeel € 511.000)
Conform raadbesluit BR2200017, Actualisatie Nota Integraal Huisvestingsplan 2020-2024 Primair Onderwijs, onttrekken we in 2024 € 511.000 voor de overdracht van het Baken uit de reserve overdracht schoolgebouwen. Zie toelichting hierboven bij 'Overdracht Baken'.
Lagere onttrekking kapitaallasten (nadeel € 495.000)
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2023 vallen de kapitaallasten in 2024 lager uit dan
begroot, omdat een aantal investeringen langer doorlopen. Een deel van deze investering wordt gedekt uit de reserve kapitaallasten. Daarom resulteert dit ook in een lagere reserveonttrekking van € 495.000 in 2024.
Programma 4 Sociaal Domein
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B4.1 Samenleving | Lasten | -10.801 | -133 | -10.934 | 9 | -10.925 |
Baten | 7.938 | 0 | 7.938 | 0 | 7.938 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B4.1 | -2.863 | -133 | -2.996 | 9 | -2.987 | |
B4.2 Jeugd | Lasten | -26.861 | -463 | -27.324 | -2.199 | -29.523 |
Baten | 535 | 0 | 535 | 0 | 535 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 349 | 795 | 1.144 | 0 | 1.144 | |
Totaal B4.2 | -25.978 | 333 | -25.645 | -2.199 | -27.845 | |
B4.3 Participatie | Lasten | -16.612 | -278 | -16.890 | -95 | -16.985 |
Baten | 10.766 | 30 | 10.796 | -93 | 10.702 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B4.3 | -5.846 | -248 | -6.095 | -188 | -6.283 | |
B4.4 Wet Maatschappelijke | Lasten | -14.916 | -332 | -15.247 | 164 | -15.083 |
Ondersteuning (WMO) | Baten | 528 | 0 | 528 | 0 | 528 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 114 | 114 | 0 | 114 | |
Totaal B4.4 | -14.387 | -218 | -14.605 | 164 | -14.441 | |
PG4 Sociaal Domein | Lasten | -69.190 | -1.205 | -70.395 | -2.121 | -72.517 |
Baten | 19.766 | 30 | 19.796 | -93 | 19.703 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 349 | 909 | 1.258 | 0 | 1.258 | |
Totaal PG4 | -49.075 | -266 | -49.341 | -2.214 | -51.555 |
Beleidsveld 4.1 Samenleving
Lasten (voordeel € 9.000)
Het (resterende) verschil van € 9.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.2 Jeugd
Lasten (nadeel € 2.199.000)
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (nadeel € 1.262.000)
We hogen de begroting voor specialistische hulp op van € 13.031.315 naar € 14.294.000. Dit is het aandeel van Lansingerland in de gewijzigde begroting 2024 van de GRJR. De regionale begroting 2024 stijgt van € 284,7 miljoen naar € 372,8 miljoen. Alle gemeenten zien hun uitgaven aan specialistische jeugdhulp stijgen. Dit zit vooral in een verhoging van de weektarieven, waarschijnlijk door toegenomen zorgzwaarte. De drie hulpvormen waar we actief op sturen zijn ambulante hulp (perceel E), open en gesloten residentieel (perceel B) en landelijke zeer specialistische hulp (LTA). Perceel E: sinds de zomer van 2023 voeren we actief beleid om meer jeugdigen te verwijzen naar ons lokale aanbod voor specialistische ambulante hulp. We zien dat het aantal jeugdigen dat naar regionale ambulante hulp gaat begint af te nemen, nadat het in 2022 sterk gestegen was. Hier treedt een verschuiving op naar lokaal ingekochte jeugdhulp. Perceel B: de uitgaven voor jeugdigen die kortdurend moeten worden opgenomen in de open of gesloten jeugdzorg zijn moeilijk te voorspellen dit jaar. Het aantal jeugdigen dat hier gebruik van maakt is redelijk stabiel door de jaren heen. De kostprijs is in sommige gevallen erg hoog, vooral door de inzet van één op één begeleiding op de groep. De kwestie van de stijgende kostprijs zit aan de kant van de jeugdhulpaanbieders en daar hebben we indirect invloed op via de GRJR. LTA: de uitgaven voor jeugdigen die zeer hoog specialistische jeugdhulp ontvangen stijgen naar verwachting licht. Middels de taakstelling en opgave jeugd in 2024 proberen we als gemeente dichter betrokken te zijn door steviger casusregie. Zo krijgen we meer inzicht in wat nodig is, vooral als de jeugdige is verwezen door een arts of gecertificeerde instelling en de gemeente meer op afstand staat. Daarmee krijgen we meer grip. We zetten erop in dat de kosten voor specialistische jeugdhulp structureel lager worden, maar in 2024 treedt dat financiële effect nog niet op.
Lokale jeugdhulp (nadeel € 438.000)
In 2023 is het nieuwe contract voor de lokale jeugdhulp ingegaan en de weg naar de lokale hulp wordt steeds beter gevonden. Hierdoor wordt er minder persoonsgebonden budget aangevraagd voor jeugdhulp. Dat is een positieve ontwikkeling in lijn met de inzet van ons beleid. We zien een afname van het gebruik van basis GGZ. Dit komt waarschijnlijk doordat de Praktijkondersteuner Jeugd bij de huisarts en de Jeugdcoach op School lichte hulp verlenen, waardoor een verwijzing naar basis GGZ dan niet nodig is. Per 2023 zit licht specialistische GGZ in het lokale hulpaanbod en bleef de specialistische GGZ in het regionale aanbod. Dat meer kinderen hulp krijgen via de licht specialistische GGZ is zeer positief. Kinderen krijgen zo dichter bij huis de passende hulp. We beginnen hierdoor een verschuiving van kosten te zien: een daling van de uitgaven aan regionale hulp en meer uitgaven aan lokale hulp. Dit is een positieve beweging. Verder neemt de hoeveelheid hulp die per kind nodig is toe bij begeleiding en dagbesteding. Daardoor zien we sinds 2023 de gemiddelde maandelijkse kosten van deze jeugdhulpvormen stijgen. Dit komt onder andere doordat passende hulp voor een aantal kinderen met een ernstige meervoudige beperking en/of ernstige beperking met gedragsprobleem lastig realiseerbaar is en extra inzet nodig is om hen goed te ondersteunen.
Jeugdcoach op School (JOS) (nadeel € 283.000)
De JOS is het schoolmaatschappelijk werk waarbij in sommige gevallen ook thuis ondersteuning geboden kan worden. Het is een belangrijke preventie partner die actief is op zowel het basis- als voortgezet onderwijs. We verhogen het budget omdat we zien dat de inschatting van de lasten te laag is. Dit is ook in lijn met de kaderbrief 2025.
Sociaal Medische Indicatie (SMI) (nadeel € 165.000)
Met deze ondersteuning gaan kinderen naar een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang zolang dat voor hun ontwikkeling nodig is en het gezin nog niet voldoende zelfredzaam is. De ondersteuning is langer dan verwacht nodig om de gezinnen naar zelfredzaamheid te begeleiden.
Overig (nadeel € 44.000)
Het (resterende) verschil van € 44.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.3 Participatie
Lasten (nadeel € 95.000)
Het (resterende) verschil van € 95.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (nadeel € 93.000)
Het (resterende) verschil van € 93.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 4.4 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Lasten (voordeel € 164.000)
Het (resterende) verschil van € 164.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B5.1 Beheer openbare ruimte | Lasten | -18.543 | -160 | -18.703 | -869 | -19.573 |
Baten | 1.008 | 0 | 1.008 | -6 | 1.003 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 385 | -25 | 360 | -92 | 268 | |
Totaal B5.1 | -17.150 | -185 | -17.335 | -966 | -18.302 | |
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement | Lasten | -12.259 | -22 | -12.280 | -26 | -12.306 |
Baten | 14.868 | 0 | 14.868 | 0 | 14.868 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B5.2 | 2.610 | -22 | 2.588 | -26 | 2.562 | |
B5.3 Vastgoed | Lasten | -4.241 | -13 | -4.254 | -895 | -5.148 |
Baten | 2.561 | 0 | 2.561 | 64 | 2.625 | |
Toevoeging reserves | -400 | 0 | -400 | -148 | -548 | |
Onttrekking reserves | 552 | 0 | 552 | 781 | 1.333 | |
Totaal B5.3 | -1.528 | -13 | -1.541 | -198 | -1.739 | |
PG5 Kwaliteit openbare ruimte | Lasten | -35.043 | -194 | -35.237 | -1.790 | -37.027 |
Baten | 18.437 | 0 | 18.437 | 59 | 18.496 | |
Toevoeging reserves | -400 | 0 | -400 | -148 | -548 | |
Onttrekking reserves | 937 | -25 | 912 | 689 | 1.600 | |
Totaal PG5 | -16.069 | -219 | -16.288 | -1.191 | -17.479 |
Beleidsveld 5.1 Beheer openbare ruimte
Lasten (nadeel € 869.000)
Terugdraaien inflatiecorrectie van 13.7 naar 8.2% (nadeel € 526.000)
Met het vaststellen van de begroting 2024 is de indexatie van beleidsveld 5.1 naar beneden bijgesteld van 13,7% (kadernota 2024) naar 8,2% . De indexatie van 13,7% was gebaseerd op de GWW-index van het CBS en op de reeds afgesloten raamcontracten voor 2024. Met de bijstelling naar 8,2% hebben we aangesloten bij het indexatie cijfer dat ook de provincie Zuid-Holland zelf hanteerde. In de praktijk blijkt echter dat met de in de begroting vastgestelde inflatiecorrectie van 8,2% niet voldoende middelen beschikbaar zijn om alle kostenstijgingen te dekken.
Uitbreiding areaal (nadeel € 331.000)
Het te onderhouden areaal is uitgebreid (o.a. Noorderparklaan, Westpolder en Oudeland). Dit bedrag onttrekken we aan de stelpost areaaluitbreiding uit programma 6 en is daarmee budgettair neutraal.
Overig (nadeel € 12.000)
Het (resterende) verschil van € 12.000 nadeel bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (nadeel € 6.000)
Het (resterende) verschil van € 6.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties (nadeel € 92.000)
Het verschil van € 92.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 5.2 Afval- en afvalwatermanagement
Lasten (nadeel € 26.000)
Het verschil van € 26.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 5.3 Vastgoed
Lasten (nadeel € 895.000)
Bijstellen Onderhoudsbudgetten n.a.v. gewijzigd MJOP (nadeel €815.000)
In februari 2024 is het nieuwe beheerplan gebouwen voor het groot onderhoud van gemeentelijke gebouwen vastgesteld (BR2300119). De financiële consequenties van dit beheerplan zijn als mutatie verwerkt in de zomerrapportage. Dit levert een nadeel op van € 815.000. Om meerjarig te kunnen voldoen aan de noodzakelijke onderhoudskosten is een verhoging van de jaarlijkse dotatie noodzakelijk. Enerzijds is dit gerealiseerd door het budget van € 80.000 voor de inhuur van externe expertise voor gebouwenonderhoud en begroot staan op over te hevelen naar de reserve voor het groot onderhoud gebouwen en anderzijds door een verhoging van de dotatie met € 68.000. De onderhoudskosten die voortvloeien uit het MJOP worden volledig gedekt middels een onttrekking aan de reserve Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Overig (nadeel € 80.000)
Het (resterende) verschil van € 80.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 64.000)
Het verschil van € 64.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties
Toevoegingen (nadeel € 148.000)
Het verschil van € 148.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Onttrekkingen (voordeel € 781.000)
De hogere onderhoudskosten die voortvloeien uit het MJOP (BR2300119) worden volledig gedekt middels een onttrekking aan de reserve Groot onderhoud gemeentelijke gebouwen. Dit resulteert in een voordeel van € 781.000.
Programma 6 Lansingerland ontwikkelt
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B6.1 Ruimtelijke ordening | Lasten | -10.947 | -586 | -11.533 | 142 | -11.391 |
Baten | 4.618 | 0 | 4.618 | 0 | 4.618 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 628 | 0 | 628 | 0 | 628 | |
Totaal B6.1 | -5.701 | -586 | -6.287 | 142 | -6.146 | |
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit | Lasten | -1.693 | -94 | -1.787 | -139 | -1.926 |
Baten | 12 | 0 | 12 | 6 | 18 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 100 | 75 | 175 | 0 | 175 | |
Totaal B6.2 | -1.581 | -19 | -1.600 | -134 | -1.734 | |
B6.3 Economische ontwikkeling | Lasten | -2.536 | 10 | -2.526 | -60 | -2.586 |
Baten | 255 | 0 | 255 | 63 | 318 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.205 | 0 | 1.205 | -12 | 1.193 | |
Totaal B6.3 | -1.076 | 10 | -1.066 | -9 | -1.075 | |
B6.4 Duurzaamheid | Lasten | -2.766 | -44 | -2.810 | -14 | -2.825 |
Baten | 975 | 0 | 975 | 0 | 975 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 249 | 0 | 249 | 0 | 249 | |
Totaal B6.4 | -1.542 | -44 | -1.586 | -14 | -1.600 | |
PG6 Lansingerland ontwikkelt | Lasten | -17.943 | -714 | -18.656 | -72 | -18.728 |
Baten | 5.860 | 0 | 5.860 | 68 | 5.928 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.182 | 75 | 2.257 | -12 | 2.245 | |
Totaal PG6 | -9.901 | -639 | -10.539 | -15 | -10.555 |
Beleidsveld 6.1 Ruimtelijke ordening
Lasten (voordeel € 142.000)
Het (resterende) verschil van € 142.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.2 Infrastructuur en mobiliteit
Lasten (nadeel € 139.000)
Het (resterende) verschil van € 139.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 6.000)
Het (resterende) verschil van € 6.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.3 Economische ontwikkeling
Lasten (nadeel € 60.000)
Het (resterende) verschil van € 60.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 63.000)
Het (resterende) verschil van € 63.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties
Onttrekking (nadeel € 12.000)
Het verschil van € 12.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 6.4 Duurzaamheid
Lasten (nadeel € 14.000)
Het (resterende) verschil van € 14.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Programma 7 Grondzaken
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B7.1 Grondexploitatie | Lasten | -57.202 | 0 | -57.202 | 68 | -57.134 |
Baten | 56.151 | 0 | 56.151 | 0 | 56.151 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 985 | 0 | 985 | 0 | 985 | |
Totaal B7.1 | -66 | 0 | -66 | 68 | 2 | |
PG7 Grondzaken | Lasten | -57.202 | 0 | -57.202 | 68 | -57.134 |
Baten | 56.151 | 0 | 56.151 | 0 | 56.151 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 985 | 0 | 985 | 0 | 985 | |
Totaal PG7 | -66 | 0 | -66 | 68 | 2 |
Beleidsveld 7.1 Grondexploitatie
Lasten (voordeel € 68.000)
Het (resterende) verschil van € 68.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
De mutaties op de grondexploitaties zullen worden verwerkt bij het doorvoeren van de Meerjaren Prognose Grondexploitaties (MPG) 2024.
Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B8.1 Lokale heffingen | Lasten | -411 | 0 | -411 | -100 | -511 |
Baten | 21.847 | 0 | 21.847 | 0 | 21.847 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.1 | 21.437 | 0 | 21.437 | -100 | 21.337 | |
B8.2 Algemene uitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
gemeentefonds | Baten | 97.023 | 1.738 | 98.761 | 1.919 | 100.680 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.2 | 97.023 | 1.738 | 98.761 | 1.919 | 100.680 | |
B8.3 Dividend | Lasten | -5 | 0 | -5 | 4 | 0 |
Baten | 897 | 0 | 897 | 1.081 | 1.978 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.3 | 892 | 0 | 892 | 1.085 | 1.977 | |
B8.4 Financieringsfunctie | Lasten | -1.300 | 0 | -1.300 | -1.220 | -2.520 |
Baten | 2.489 | 0 | 2.489 | 285 | 2.774 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.4 | 1.189 | 0 | 1.189 | -935 | 253 | |
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | -1.611 | -1.964 | -3.575 | 1.731 | -1.844 |
en saldo kostenplaatsen | Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 |
Toevoeging reserves | -4.330 | 0 | -4.330 | 0 | -4.330 | |
Onttrekking reserves | 5.943 | 800 | 6.743 | 0 | 6.743 | |
Totaal B8.5 | 23 | -1.164 | -1.141 | 1.731 | 589 | |
B8.6 Mutaties reserves | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B8.7 Stelpost onvoorzien | Lasten | -68 | 60 | -8 | 0 | -8 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal B8.7 | -68 | 60 | -8 | 0 | -8 | |
PG8 Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | -3.395 | -1.904 | -5.299 | 415 | -4.884 |
Baten | 122.276 | 1.738 | 124.014 | 3.285 | 127.299 | |
Toevoeging reserves | -4.330 | 0 | -4.330 | 0 | -4.330 | |
Onttrekking reserves | 5.943 | 800 | 6.743 | 0 | 6.743 | |
Totaal PG8 | 120.495 | 634 | 121.129 | 3.700 | 124.829 |
Beleidsveld 8.1 Lokale heffingen
Lasten (nadeel € 100.000)
Het (resterende) verschil van € 100.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.2 Algemene uitkering gemeentefonds
Baten (voordeel € 1.919.000)
Algemene uitkering (voordeel € 1.236.000)
De wijziging van de Algemene uitkering komen per circulaire tot stand. De Decembercirculaire 2023 kende een meerjarige doorwerking. Voor 2024 betreft dit een hogere baat van € 1.236.000. Dit voordeel is middels raadsinformatiebrief U23.05910 d.d. 20 december 2023 aan de Raad gemeld.
Stelpost BCF (voordeel € 683.000)
Gemeenten kunnen BTW declareren in het BTW compensatiefonds. Indien er geld overblijft in het fonds wordt het toegevoegd aan de algemene uitkering. Vanuit de toezichthouder mogen we aannemen dat elk jaar hetzelfde bedrag overblijft, en mogen we hier een structurele stelpost voor opnemen. In 2023 is er € 573 miljoen overgebleven in het fonds, dit is fors meer dan in 2022 toen er € 318 miljoen overbleef. Onder de aanname dat er in 2024 wederom € 573 miljoen overblijft in het fonds, in plaats van de € 318 miljoen waar bij begroting vanuit is gegaan, wordt de stelpost BCF met € 683.000 opgehoogd.
Beleidsveld 8.3 Dividend
Lasten (voordeel € 4.000)
Het (resterende) verschil van € 4.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Baten (voordeel € 1.081.000)
Stedin (voordeel € 1.081.000)
Uit het jaarverslag 2023 van Stedin is gebleken dat er een fors hogere jaarwinst is geboekt dan voorspeld, resulterend in een hogere dividenduitkering van € 1.081.000.
Beleidsveld 8.4 Financieringsfunctie
Lasten (nadeel € 1.220.000)
Rente op kasgeldleningen (nadeel 1.220.000)
De liquiditeitsbehoefte in 2024 is groter dan verwacht bij begroting 2024. Dit komt voornamelijk door verschuivingen in de GREX-planning waardoor (forse) inkomsten pas later dan gepland worden gerealiseerd. Ter overbrugging zijn tot dusverre vier kasgeldleningen afgesloten met een totale rentelast van € 900.000. Op basis van de liquiditeitsprognose zullen er in 2024 naar verwachting nog twee kasgeldleningen moeten worden aangegaan met € 520.000 aan additionele rentelasten. Voor nog af te sluiten leningen in 2024 was reeds een stelpost opgenomen van € 200.000. Het totale nadeel betreft dus € 1.220.000. Een deel van deze extra rentelasten kan mogelijk aan de GREXen worden doorbelast. Na vaststelling van het MPG in juni zal dit worden doorgerekend waarna dit verwerkt wordt in de slotwijziging.
Baten (voordeel € 285.000)
Schatkistrente (voordeel € 475.000)
Op ons saldo bij de schatkist krijgen we per dag een rente vergoeding. In het eerste kwartaal is er € 166.000 aan rente op ons uitstaand saldo vanuit het Schatkistbankieren gerealiseerd,. Dit komt omdat de aangetrokken kasgeldleningen niet op elke dag volledig gebruikt zijn, op het niet ingezette deel ontvangen we een schatkist rente die nagenoeg gelijk is aan de rente die we over de lening betalen. Op basis van de liquiditeitsprognose verwachten wij op de rentebaten een jaarresultaat van € 475.000 te realiseren. Aan de baten kant is niet eerder een inkomst geraamd omdat het netto resultaat op de post rente negatief is (de netto rentelast werd begroot). In het kader van de rechtmatigheidsverantwoording is het wenselijk de baten en lasten wel apart zichtbaar te maken.
Overig (nadeel € 190.000)
Het verschil van € 190.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen
Lasten (voordeel € 1.731.000)
Stelpost loon- en prijsontwikkelingen Septembercirculaire 2023 (voordeel € 1.164.000)
In de raadsinformatiebrief over de Septembercirculaire 2023 (U23.04503) is toegelicht dat we vanuit het Gemeentefonds meer budget ontvingen voor aanvullende loon- en prijsbijstellingen. Er is toen ook aangegeven dat dit budget gereserveerd moest worden voor de daadwerkelijke aanvullende loon- en prijsbijstellingen, aangezien de indexaties in onze Begroting 2024 gebaseerd waren op de indexcijfers uit de Meicirculaire 2023. Inmiddels zijn de verwachte prijsbijstellingen (zie bijvoorbeeld bij het beleidsveld beheer openbare ruimte) en de daadwerkelijke CAO 2024 verwerkt in de programma's en kan deze stelpost vrijvallen.
Allocatie budget autonome capaciteitsgroei (voordeel € 589.000)
In de begroting 2024 was rekening gehouden met de benodigde groei van budgetten (inclusief formatie) om taken uit te kunnen voeren. Inmiddels zijn deze budgetten per beleidsveld/team toegekend. De allocatie van het budget voor autonome groei 2024 leidt tot lagere last van € 589.000. Dit betreft een administratieve verschuiving tussen de programma's. Dit is daarmee per saldo budgettair neutraal.
Overig (nadeel € 22.000)
Het (resterende) verschil van € 22.000 voordelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Beleidsveld 8.6 Mutaties reserves
Er is geen sprake van een mutatie op de begroting.
Beleidsveld 8.7 Stelpost onvoorzien
Er is geen sprake van een mutatie op de begroting.
Overzicht Overhead
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Primitief begroot 2024 | Tussentijdse mutaties 2024 | Begroting 2024 | Mutaties Zomer- rapportage 2024 | Begroting 2024 na Zomerrapportage 2024 | ||
B10.1 Overhead | Lasten | -21.040 | -280 | -21.319 | -1.777 | -23.096 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | -55 | 0 | -55 | 0 | -55 | |
Onttrekking reserves | 1.501 | 313 | 1.814 | -132 | 1.682 | |
Totaal B10.1 | -19.574 | 33 | -19.541 | -1.908 | -21.449 | |
PG10 Overhead | Lasten | -21.040 | -280 | -21.319 | -1.777 | -23.096 |
Baten | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | |
Toevoeging reserves | -55 | 0 | -55 | 0 | -55 | |
Onttrekking reserves | 1.501 | 313 | 1.814 | -132 | 1.682 | |
Totaal PG10 | -19.574 | 33 | -19.541 | -1.908 | -21.449 |
Beleidsveld 10 Overhead
CAO effecten
Per 1 januari 2024 is er een CAO-verhoging doorgevoerd. Hiervoor hadden we reeds een stelpost opgenomen in de begroting 2024. De daadwerkelijke CAO-verhoging is nu doorgerekend en toegedeeld aan de diverse beleidsvelden. De structurele effecten worden meegenomen in de Kaderbrief 2025.
Lasten (nadeel € 1.777.000)
Bijstellingen 'Overhead' Zomerrapportage 2024: per onderwerp | |
Financiën - inhuur vacatures + vervanging (tijdelijk) | € 300.000 |
Informatieveiligheid en privacy/AVG (tijdelijk) | 248.000 |
Informatisering en digitalisering - basis op orde | 235.000 |
Informatisering en digitalisering - digitaal duurzaam (tijdelijk) | 200.000 |
Contractbeheer | 150.000 |
Toename premie WGA verzekering | 100.000 |
Juridische ondersteuning Omgevingswet | 100.000 |
Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (tijdelijk) | 100.000 |
Herziening van de capaciteitsraming | 88.000 |
Inkoopadvies (tijdelijk) | 65.000 |
Restant | 191.000 |
Totaal | 1.777.000 |
Inhuur team financiën (nadeel €300.000)
De realiteit van de arbeidsmarkt betekent dat inzet van incidentele inhuur noodzakelijk is om de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. Het aantrekken van ervaren financiële medewerkers is moeilijk, aangezien veel financiële professionals als ZZP'er werken of via inhuurbureaus worden ingehuurd. Hierdoor wordt het aantrekken van vast financieel personeel als lastig ervaren. De tarieven voor externe inhuur liggen momenteel tot 180% hoger dan onze eigen loonkosten.
Basis op orde WPG, AVG en NIS2 (nadeel € 248.000)
- Door een niet ingevulde vacature van de CISO zijn wij genoodzaakt deze in te huren. Dit leidt tot extra kosten (nadeel € 118.000).
- Om beleidsregels op te stellen op het gebied van algoritmes, een intern privacystatement, beleidsregels of een notitie op het gebied van digitale monitoring van burgers vanwege de openbare orde en veiligheid (toezegging 2021-046) en de noodzakelijk DPIA's uit te voeren is extra budget nodig (nadeel €100.000).
- Voor de implementatie van nieuwe wetgeving op het gebied van NIS2 is extra budget noodzakelijk (nadeel € 30.000).
Kwartiermaker ‘digitale duurzaamheid’ (nadeel €200.000)
Om de benodigde toekomstige digitale infrastructuur te plannen, inclusief visie, uitvoeringsplan en voorbereiding van besluitvorming, stellen we voor een senior ICT-architect en informatievoorzieningsexpert in te huren. Deze functie was eerder aangevraagd maar niet toegekend, wat heeft geleid tot achterstand in digitalisering, resulterend in systeemuitval, gebrek aan integraal plan en gemiste kansen.
Verbetering van Contractenbeheer (nadeel € 150.000)
Uit de rechtmatigheidsverantwoording 2023 blijkt dat we nog te veel afwijkingen hebben bij het rechtmatig inkopen en aanbesteden, door een gebrek aan werkend systeem en organisatie voor contractenbeheer. Om dit te veranderen, vragen we via deze zomerrapportage incidenteel budget aan voor een 'kwartiermaker' die nodige organisatorische, procesmatige en systeemveranderingen zal onderzoeken om integraal zicht te krijgen op alle lopende contracten, zodat tijdig tot (nieuwe) aanbesteding kan worden over gegaan.
Ook zal extra incidenteel geld nodig zijn binnen delen van de organisatie om een bijdrage aan het kwartier maken te doen. Het eindproduct van de kwartiermaker zal een plan van aanpak zijn, inclusief benodigde structurele middelen. De effecten zullen worden meegenomen in het eerstvolgende P&C-document.
Premie WGA (nadeel €100.000)
De premie van de WGA-eigen risicodrager wordt vastgesteld aan de hand van de loonsom van de gemeente aangevuld met een kortingspercentage. Door een combinatie van gestegen loonkosten en een gereduceerd kortingstarief is de premie gestegen.
Juridische ondersteuning Omgevingswet (nadeel €100.000)
Er is budget overgeheld vanuit het budget Omgevingswet naar team Juridische zaken en Inkoop voor juridische ondersteuning. Dit is per saldo voor de Zomerrapportage budgettair neutraal.
Wet Modernisering Elektronische Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) (nadeel €100.000)
Op 1 januari 2025 treed de Wet Modernisering Elektronische Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) in werking. Om deze wet goed te implementeren wordt een externe projectleider ingehuurd.
Tijdelijk capaciteit voor ICT (beheer en onderhoud) (nadeel €140.000)
Voor het draaiend houden van de huidige infrastructuur is meer capaciteit nodig, Voorheen huurden we deze in, maar door strenger budgetteren is dit niet langer haalbaar. We willen deze inhuur daarom omzetten naar tijdelijke formatie voor 2-3 jaar (nadeel € 88.000) omdat dit goedkoper is dan inhuren. Daarnaast werven we vooruitlopend op pensionering van een collega alvast een collega die de taken in de toekomst kan overnemen (€ 52.000 incidenteel nadeel). Zo zorgen we voor goede overgang en continuïteit van kennis.
Herziening van de capaciteitsraming (nadeel € 88.000)
Door een herziening van de capaciteitsraming zullen er meer kosten worden toegewezen aan overhead voor een teamleider MOJ. Dit resulteert in een overeenkomstig voordeel binnen het Programma Sociaal Domein.
Software licenties (nadeel € 75.000).
Door een combinatie van stijging van het aantal medewerkers en indexering van de noodzakelijke software licenties zijn deze uitgaven gestegen.
Ondersteuning inkoop (nadeel € 65.000).
Door een stijging van het aantal projecten is ook het aantal inkooptrajecten sterk gestegen. Om dit aantal inkooptrajecten te realiseren is tijdelijk extra inhuur noodzakelijk.
Optimalisatie Informatiebeheer en ICT (nadeel € 20.000)
Team I&D is eind 2023 opgesplitst in team IP&A en I&I, waardoor de kosten voor informatiebeheer duidelijker zijn geworden. We verlagen daarom het incidentele budget voor kluisarchivering met €170.000 en vragen structureel €190.000 aan voor verbetering van intern datamanagement, actueel houden van procesbeschrijvingen en licenties voor applicatie- en informatiebeheer. De ontwikkelingen op ICT gebied gaan snel. De vragen vanuit de organisatie en daar buiten op dit vlak dus ook. In het verleden vroeg het college daarom ook structureel aanvullend budget aan voor ICT en informatiebeheer. Destijds is gekozen voor het minimale scenario. We merken dat dit scenario nu ontoereikend blijkt. De huidige infrastructuur en technologie moeten worden aangepast aan toekomstige ontwikkelingen zoals AI, cloud-based systemen en digitale innovaties zoals voorgesteld door de EU en Common Ground beweging van de VNG VNG. Er is behoefte aan ‘digitale duurzaamheid’, van ad-hoc naar gestructureerd en op basis van een visie/stip op de horizon.
Overige mutaties (nadeel 191.000)
Het (resterende) verschil van € 191.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.
Reservemutaties
Onttrekking (nadeel € 132.000)
Het (resterende) verschil van € 132.000 nadelig bestaat uit één of diverse kleinere afwijkingen en valt onder de € 200.000, en wordt daarom niet verder toegelicht.