Uitkomsten Zomerrapportage 2021

Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B1.1 Gemeenteraad, college en griffier Lasten -2.634 -81 -2.715 -287 -3.002
Baten 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 80 80 50 130
Totaal B1.1 -2.634 -1 -2.635 -237 -2.872
B1.2 Samenwerking Lasten -253 0 -253 0 -253
Baten 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B1.2 -253 0 -253 0 -253
B1.3 Dienstverlening Lasten -2.693 -24 -2.718 -294 -3.011
Baten 670 0 670 60 730
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 45 0 45 0 45
Totaal B1.3 -1.978 -24 -2.003 -234 -2.236
PG1 Bestuur en dienstverlening Lasten -5.581 -105 -5.686 -581 -6.266
Baten 670 0 670 60 730
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 45 80 125 50 175
Totaal PG1 -4.865 -25 -4.890 -471 -5.361
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Gemeenteraad, college en griffier

Lasten (nadeel € 287.000)

Door het coronavirus zijn de verkiezingen georganiseerd over drie dagen, inclusief briefstemmen. Dit leidt tot hogere presentiegelden, drukkosten en portokosten. Een groot deel van de kosten wordt gedekt via de middelen ontvangen vanuit het Rijk en daarnaast wordt een deel van de kosten gedekt via de Reserve Crisismaatregelen. Daarnaast zijn er ook kosten gemaakt die geen verband houden met het coronavirus. Dit resulteert in een hogere last van € 61.000 incidenteel in 2021.

In de Decembercirculaire 2020 zijn er extra middelen toegekend aan de gemeente voor het Coronaproof organiseren van de verkiezingen. Dit resulteert in een hogere last van € 71.000 incidenteel in 2021. De baat is verwerkt in de Algemene uitkering voor 2021 (en betreft dus een mutatie op programma Algemene dekkingsmiddelen).

Het jaarlijks budget van de presentiegelden voor raadsleden is niet toereikend. Om dit op te lossen stijgt het lastenbudget met € 11.000. Daarnaast is er een toename van het aantal onderzoeken dat raadsleden laten uitvoeren. Om aan deze behoefte te voldoen stijgt het budget met € 10.000. Dit resulteert in een hogere last van € 21.000 incidenteel in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 66.000 structureel vanaf 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 68.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten

Geen financiële mutaties

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 50.000)

De kosten voor de verkiezingen zijn door het Coronavirus hoger dan verwacht. Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Crisismaatregelen. Dit resulteert in een hogere onttrekking van circa € 50.000 in 2021.

Beleidsveld 2 Samenwerking

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 3 Dienstverlening

Lasten (nadeel € 294.000)

Om de landelijke COVID-vaccinatiestrategie te ondersteunen heeft Lansingerland een priklocatie ingericht. Met deze priklocatie kan er lokaal worden bijgesprongen wanneer dit nodig is om de vaccinaties snel te kunnen zetten. Het is op dit moment onduidelijk met welke intensiteit de vaccinatielocatie in gebruik genomen gaat worden, daarom is het ook onduidelijk wat de kosten en opbrengsten gaan zijn. Wat duidelijk is, is dat de kosten die wij maken als gemeente worden vergoed door de GGD. Dus wanneer de kosten stijgen, nemen de opbrengsten ook toe. Dit kan stijgen naar € 600.000 afhankelijk van de ingebruikname. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, informeren wij u hierover in de Slotwijziging. Dit resulteert in deze Zomerrapportage tot een minimum van € 60.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Door het coronavirus is de werkdruk toegenomen. Hierdoor is er extra inzet bij de balies en het servicecontactcenter benodigd om zo de dienstverlening op peil te houden. Dit resulteert in een hogere last van € 187.000 incidenteel in 2021. Dit wordt onttrokken aan de Reserve Crisismaatregelen. Deze onttrekking is zichtbaar in het programma Overhead.

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een hogere last van € 33.000 structureel vanaf 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in het programma Overhead.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een lagere last van € 16.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 30.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 60.000)

Om de landelijke COVID-vaccinatiestrategie te ondersteunen heeft Lansingerland een priklocatie ingericht. Met deze priklocatie kan er lokaal worden bijgesprongen wanneer dit nodig is om de vaccinaties snel te kunnen zetten. Het is op dit moment onduidelijk met welke intensiteit de vaccinatielocatie in gebruik genomen gaat worden, daarom is het ook onduidelijk wat de kosten en opbrengsten gaan zijn. Wat duidelijk is, is dat de kosten die wij maken als gemeente worden vergoed door de GGD. Dus wanneer de kosten stijgen, nemen de opbrengsten ook toe. Dit kan stijgen naar € 600.000 afhankelijk van de ingebruikname. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, informeren wij u hierover in de Slotwijziging. Dit resulteert in deze Zomerrapportage tot een minimum van € 60.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B2.1 Openbare orde en veiligheid Lasten -6.511 0 -6.511 -403 -6.914
Baten 65 0 65 207 272
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 34 34
Totaal B2.1 -6.446 0 -6.446 -161 -6.608
PG2 Openbare orde en veiligheid Lasten -6.511 0 -6.511 -403 -6.914
Baten 65 0 65 207 272
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 34 34
Totaal PG2 -6.446 0 -6.446 -161 -6.608
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Openbare orde en veiligheid

Lasten (nadeel €403.000)

Voor het implementeren van maatregelen voor het privacy en AVG-proof maken van de processen in het veiligheidsdomein en toezicht in het sociaal domein is er meer budget nodig. Dit resulteert in een hogere last van € 55.000 incidenteel in 2021.
Bij de 1e Begrotingswijziging 2021 van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is het inwoneraantal aangepast aan het aantal inwoners per 1 januari 2020. Daarnaast is er een kleine wijziging i.v.m. de programma impuls omgevingsveiligheidsgelden, deze worden vanaf dit jaar ontvangen door de gemeenten in de algemene uitkering i.p.v. door de veiligheidsregio's zelf. De bijdrage basiszorg is hierdoor voor 2021 aangepast naar € 3.756.213. Dit resulteert in een hogere last van € 49.681 structureel vanaf 2021.

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een hogere last van € 52.000 structureel vanaf 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in het programma Overhead.

Voor gemeenten is een eenmalige specifieke uitkering beschikbaar gesteld voor kosten in Coronatijd rondom toezicht- en handhavingstaken. Het betreft een compensatie voor extra kosten die we hebben gemaakt in de periode 15 december 2020 tot 1 oktober 2021 in verband met de coronamaatregelen. Dit resulteert in een hogere last van € 207.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 39.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 207.000)

Voor gemeenten is een eenmalige specifieke uitkering beschikbaar gesteld voor kosten in Coronatijd rondom toezicht- en handhavingstaken. Het betreft een compensatie voor extra kosten die we hebben gemaakt in de periode 15 december 2020 tot 1 oktober 2021 in verband met de coronamaatregelen. Dit resulteert in een hogere baat van € 207.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 34.000)

Binnen het programma zijn er kosten gemaakt gerelateerd aan Corona. Dit betreft voornamelijk kosten voor toezicht en handhaving rondom de Corona maatregelen. Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Crisismaatregelen. Dit resulteert in een onttrekking van circa € 34.000 in 2021.

Programma 3 Sport, cultuur en onderwijs

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B3.1 Sport Lasten -2.453 0 -2.453 28 -2.425
Baten 592 0 592 182 774
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 60 0 60 0 60
Totaal B3.1 -1.801 0 -1.801 210 -1.591
B3.2 Cultuur Lasten -1.606 0 -1.606 -104 -1.710
Baten 0 0 0 114 114
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 60 0 60 0 60
Totaal B3.2 -1.546 0 -1.546 9 -1.536
B3.3 Onderwijs en kinderopvang Lasten -7.400 0 -7.400 -1.618 -9.019
Baten 508 0 508 574 1.082
Toevoeging reserves -5.690 0 -5.690 -152 -5.842
Onttrekking reserves 5.832 0 5.832 989 6.821
Totaal B3.2 -6.750 0 -6.750 -207 -6.957
PG3 Sport, cultuur en onderwijs Lasten -11.459 0 -11.459 -1.695 -13.154
Baten 1.100 0 1.100 870 1.970
Toevoeging reserves -5.690 0 -5.690 -152 -5.842
Onttrekking reserves 5.952 0 5.952 989 6.941
Totaal PG3 -10.096 0 -10.096 12 -10.084
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Sport

Lasten (voordeel € 28.000)

Eind 2020 is het Sportakkoord Lansingerland ondertekend. Voor de uitvoering hiervan ontvangen wij gelden van het Rijk. Hiervan is het uitvoeringsbudget van het sportakkoord voor 2021 eenmalig verdubbeld. Deze middelen benutten wij voor de uitvoering van het door 14 lokale sport-, beweeg- en welzijnsorganisaties ondertekende lokale sportakkoord Lansingerland. Dit resulteert in een bedrag van € 80.000 incidenteel in 2021 en € 40.000 incidenteel in 2022. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het Accommodatieplan Sport 2021-2030 leidt tot een structureel voordeel ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit voordeel ontstaat doordat het in het plan vastgelegde investeringsprogramma lager is dan de in de begroting opgenomen reservering voor de uitvoering hiervan. Dit resulteert in een lagere last van € 60.000 in 2021, € 20.000 in 2022, € 100.000 in 2023, € 200.000 in 2024 en € 107.000 in 2025 en verder.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit leidt tot een lagere last van € 59.000 in 2021.

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het vierde kwartaal 2020 vergoed krijgen. Onze sportaccommodaties konden in het vierde kwartaal 2020 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij 45% van de vergoedingen van € 57.193 voor het gebruik van buitensportaccommodaties kwijtgescholden. Dit is conform de maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een hogere last van € 57.193 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit bedrag aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 46.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 182.000)

Over 2019 hebben we de volledig aangevraagde subsidie vanuit de SPUK-regeling ontvangen. In de begroting zijn we uitgegaan van 80% van de aanvraag. Dit verhogen wij tot 100%. Dit resulteert in een hogere baat van € 42.000 incidenteel in 2021.

Eind 2020 is het Sportakkoord Lansingerland ondertekend. Voor de uitvoering hiervan ontvangen wij gelden van het Rijk. Hiervan is het uitvoeringsbudget van het sportakkoord voor 2021 eenmalig verdubbeld. Deze middelen benutten wij voor de uitvoering van het door 14 lokale sport-, beweeg- en welzijnsorganisaties ondertekende lokale sportakkoord Lansingerland. Dit resulteert in een bedrag van € 80.000 incidenteel in 2021 en € 40.000 incidenteel in 2022. Wij verwerken deze bedragen aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

In het kader van de TVS-regeling kunnen wij kwijtgescholden huurvergoedingen voor onze sportaccommodaties over het vierde kwartaal 2020 vergoed krijgen. Onze sportaccommodaties konden in het vierde kwartaal 2020 slechts beperkt gebruikt worden. Daarom hebben wij 45% van de vergoedingen van € 57.193 voor het gebruik van buitensportaccommodaties kwijtgescholden. Dit is conform de maximale vergoeding die wij ontvangen vanuit de TVS-regeling. Dit resulteert in een lagere baat van € 57.193 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit bedrag aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 3.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Beleidsveld 2 Cultuur

Lasten (nadeel € 104.000)

Om de geldstromen te vereenvoudigen verloopt de uitbetaling van de cultuurtrein, vanuit de Rijksregeling Cultuureducatie met kwaliteit 2021-2024 (CmK-3), voortaan volledig via de gemeente i.p.v. deels via het kunstplein. Dit resulteert in een bedrag van € 38.932 structureel vanaf 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Vanuit de Subsidieregeling noodsteun culturele sector Zuid-Holland 2020 is een bedrag toegekend voor noodsteun aan de culturele sector in Lansingerland. De subsidieregeling is bedoeld om culturele partijen in de gemeente die het zwaar hebben vanwege de COVID-19 maatregelen te ondersteunen door toekenning van aanvullende middelen. De subsidie draagt bij aan het behoud van een inclusieve en diverse culturele infrastructuur binnen de gemeente en heeft een looptijd tot eind december 2021. Dit resulteert in een bedrag van € 75.000 incidenteel in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 10.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 114.000)

Om de geldstromen te vereenvoudigen verloopt de uitbetaling van de cultuurtrein, vanuit de Rijksregeling Cultuureducatie met kwaliteit 2021-2024 (CmK-3), voortaan volledig via de gemeente i.p.v. deels via het kunstplein. Dit resulteert in een bedrag van € 38.932 structureel vanaf 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Vanuit de Subsidieregeling noodsteun culturele sector Zuid-Holland 2020 is een bedrag toegekend voor noodsteun aan de culturele sector in Lansingerland. De subsidieregeling is bedoeld om culturele partijen in de gemeente die het zwaar hebben vanwege de COVID-19 maatregelen te ondersteunen door toekenning van aanvullende middelen. De subsidie draagt bij aan het behoud van een inclusieve en diverse culturele infrastructuur binnen de gemeente en heeft een looptijd tot eind december 2021. Dit resulteert in een bedrag van € 75.000 incidenteel in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Beleidsveld 3 Onderwijs en kinderopvang

Lasten (nadeel €1.618.000)

De voorlopige toekenningsbeschikking onderwijs achterstanden beleid wordt jaarlijks eind september vastgesteld. Hierdoor kunnen we deze niet in de begroting meenemen en verwerken we afwijkingen ten opzicht van de begroting jaarlijks in de zomerrapportage. Het totale budget wordt verhoogd tot € 311.965. Dit resulteert in een bedrag van € 116.215 incidenteel in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Voor het realiseren van de werkzaamheden voor de overdracht onderwijshuisvesting wordt het volledige restantbedrag aan de Reserve Overdracht onderwijshuisvesting onttrokken. Voor de uitvoering hiervan is een bestemmingsreserve gevormd bij de vaststelling van de jaarrekening 2017. Van de drie oorspronkelijk nog over te dragen schoolgebouwen (Mozaïek, Baken en Westpolder 1) is de Mozaïek in 2020 overgedragen. In 2021 dragen we de overige twee scholen over. De overdracht van deze scholen vindt plaats na de uitvoering van herstelwerkzaamheden aan het Baken (ventilatie) en Westpolder 1 (dak). Dit resulteert in een hogere last van € 830.828 incidenteel in 2021. Daarnaast is er extra budget benodigd om deze werkzaamheden uit te voeren. Dit resulteert in een hogere last van € 67.000 euro incidenteel in 2021.

De specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) is gericht op het op orde krijgen van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de uitbraak van Covid-19. Deze uitkering wordt in 2021 gebruikt voor het uitvoeren van werkzaamheden om te voldoen aan de normen voor binnenklimaat. Dit resulteert in een bedrag van €420.000 incidenteel in 2021 voor het Baken en een bedrag van €37.934 incidenteel in 2021 voor Pius X. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is. Daarnaast is er voor het op orde brengen van het binnenklimaat in het schoolgebouw Pius X, naast de SUVIS uitkering, extra budget benodigd. Dit resulteert in een hogere last van € 50.000 incidenteel in 2021.

Voor de eerste inrichting, het onderwijsleerpakket en meubilair voor de scholen Klimophoeve, Oosthoek, Pius X, Prinses Maxima, Klipper en Gouden Griffel wordt er incidenteel meer aan de Reserve eerste inrichting en onderwijsleerpakket (OLP) onttrokken dan het begrote budget. Dit tekort wordt veroorzaakt door een grotere leerlingengroei op de scholen dan bij de leerlingenprognose verwacht. Dit resulteert in een hogere last van € 5.954 incidenteel in 2021. Dit wordt onttrokken aan de Reserve Eerste inrichting en onderwijsleerpakket (OLP).

Op 31 augustus 2020 is de nieuwe vervoerder voor het jeugd- en leerlingenvervoer gestart. Op basis van gegevens van de afgelopen periode is er een nieuwe verdeling in de kosten voor jeugdvervoer en leerlingenvervoer gemaakt. Dit resulteert in een bedrag van € 7.000 in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van programma 3 en 4 op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is. Daarnaast is bij de aanbesteding de BTW voor leerlingenvervoer niet meegenomen in de budgetten, terwijl de BTW in dit geval kostenverhogend is voor de gemeente. Dit resulteert in een extra last van € 78.000 structureel vanaf 2021. Per saldo resulteert dit in een hogere last van € 85.000 structureel vanaf 2021 voor leerlingenvervoer en een extra baat van €7.000 structureel vanaf 2021 voor jeugdvervoer (programma 4).

Eind maart 2021 is het 4e compensatiepakket corona kinderopvang beschikbaar gesteld. Gemeenten worden opgeroepen om voor de periode dat de kinderopvang (gedeeltelijk) gesloten was ouders te compenseren voor de eigen bijdrage die zij in die periode wel betaald hebben. Het gaat om de kosten voor voorschoolse educatie, peuteropvang of opvang op basis van een sociaal-medische indicatie. Wij compenseren deze ouderbijdrage via de kinderopvangorganisaties. Het betreft incidentele middelen die we in 2021 kunnen inzetten. Dit resulteert voor voorschoolse voorziening peuters in een bedrag van € 16.960 incidenteel in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 12.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 574.000)

De voorlopige toekenningsbeschikking onderwijs achterstanden beleid wordt jaarlijks eind september vastgesteld. Hierdoor kunnen we deze niet in de begroting meenemen en verwerken we afwijkingen ten opzicht van de begroting jaarlijks in de zomerrapportage. Het totale budget wordt verhoogd tot € 311.965. Dit resulteert in een bedrag van € 116.215 incidenteel in 2021. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

De specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) is gericht op het op orde krijgen van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de uitbraak van Covid-19. Deze uitkering wordt in 2021 gebruikt voor het uitvoeren van werkzaamheden om te voldoen aan de normen voor binnenklimaat. Dit resulteert in een bedrag van € 420.000 incidenteel in 2021 voor het Baken en een bedrag van € 37.934 incidenteel in 2021 voor Pius X. Dit bedrag nemen wij zowel bij de baten als bij de lasten van dit programma op, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Reservemutaties beleidsveld 3

Toevoegingen (€152.000)

Zoals beschreven in paragraaf Realisatie investeringen van deze zomerrapportage schrijven wij met ingang van 1 januari 2021 de (interne) uren die wij maken voor investeringen toe aan het budget van deze investeringen. Voor alle investeringen van duurzaamheidsmaatregelen primair onderwijs van bestaande schoolgebouwen zoals opgenomen in het IHP, betreft deze beleidswijziging een ophoging van totaal € 152.000 over de verschillende kredieten. Voor de dekking van deze investeringen is bij de Begroting 2021 een kapitaaldekkingsreserve ingesteld. Dit resulteert in een toevoeging van € 152.000 aan de Reserve Kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs ten laste van de Algemene reserve.

Onttrekkingen (€ 989.000)

Voor de werkzaamheden voor het realiseren van de overdracht onderwijshuisvesting wordt het volledige restantbedrag aan de Reserve Overdracht onderwijshuisvesting onttrokken. Voor de uitvoering hiervan is een bestemmingsreserve gevormd bij de vaststelling van de jaarrekening 2017. Van de drie oorspronkelijk nog over te dragen schoolgebouwen (Mozaïek, Baken en Westpolder 1) is de Mozaïek in 2020 overgedragen. In 2021 dragen we de overige twee scholen over. De overdracht van deze scholen vindt plaats na de uitvoering van herstelwerkzaamheden aan het Baken (ventilatie) en Westpolder 1 (dak). Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Overdracht onderwijshuisvesting. Dit resulteert in een onttrekking van € 830.828 in 2021.

Zoals beschreven in de paragraaf Realisatie investeringen van deze zomerrapportage schrijven wij met ingang van 1 januari 2021 de (interne) uren die wij maken voor investeringen toe aan het budget van deze investeringen. Voor alle investeringen van duurzaamheidsmaatregelen primair onderwijs van bestaande schoolgebouwen zoals opgenomen in het IHP, betreft deze beleidswijziging een ophoging van totaal €152.000 over de verschillende kredieten. Voor de dekking van deze investeringen is bij de Begroting 2021 een kapitaaldekkingsreserve ingesteld. Dit resulteert in een onttrekking van € 152.000 aan de Algemene Reserve ten gunste van de Reserve Kapitaallasten verduurzaming primair onderwijs.

De onttrekking van circa € 6.000 betreft een onttrekking aan de Reserve Eerste inrichting en OLP.

Programma 4 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B4.1 Samenleving Lasten -2.862 -382 -3.244 -252 -3.496
Baten 3 0 3 0 3
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 68 407 475 0 475
Totaal B4.1 -2.792 25 -2.767 -252 -3.018
B4.2 Jeugd Lasten -18.819 -67 -18.886 -791 -19.677
Baten 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 -1.300 -1.300
Onttrekking reserves 2.509 1.107 3.616 0 3.616
Totaal B4.2 -16.310 1.040 -15.270 -2.091 -17.361
B4.3 Participatie Lasten -15.736 0 -15.736 -1.748 -17.484
Baten 10.582 0 10.582 365 10.947
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B4.3 -5.155 0 -5.155 -1.383 -6.538
B4.4 Wet Maatschappelijke Lasten -11.000 0 -11.000 -1.930 -12.931
Ondersteuning (WMO) Baten 262 0 262 40 302
Toevoeging reserves -13 0 -13 0 -13
Onttrekking reserves 0 0 0 7 7
Totaal B4.4 -10.752 0 -10.752 -1.884 -12.636
PG4 Sociaal Domein Lasten -48.418 -449 -48.867 -4.721 -53.587
Baten 10.846 0 10.846 405 11.251
Toevoeging reserves -13 0 -13 -1.300 -1.313
Onttrekking reserves 2.577 1.514 4.091 7 4.097
Totaal PG4 -35.008 1.065 -33.943 -5.609 -39.552
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Samenleving

Lasten (nadeel € 252.000)

Eind maart 2021 is het 4e compensatiepakket corona beschikbaar gesteld. Dit is ondergebracht bij de algemene dekkingsmiddelen. Het betreft incidentele middelen die we in 2021 kunnen inzetten voor het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen. We ontvangen een bijdrage, waardoor we hogere lasten hebben. Dit resulteert in een hogere last van € 101.247 incidenteel in 2021.

Binnen dit beleidsveld hebben er administratieve wijzigingen plaatsgevonden. Dit resulteert in een hogere last van € 100.000 op dit beleidsveld. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. De verlaging van de last komt namelijk terug op de andere beleidsvelden binnen dit programma.

Het restant van circa € 50.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 2 Jeugd

Lasten (nadeel € 791.000)

In het kader van de veranderopgave jeugdhulp zijn we bezig om het gecontracteerde aanbod aan te passen via inkoop. Dit is een lopend traject met verschillende mijlpalen: eerst de inkoop van basisGGz en dyslexiehulp dit jaar, gevolgd door specialistische hulp met nieuwe contracten per 2023. In dit traject is het zinvol om dit jaar met een beperkt aantal aanbieders afspraken te maken over het product basisGGz-plus. Dit is een tussenvorm tussen de lichte basisGGz en de specialistische ggz. In de voortgangsbrief over de veranderopgave is de raad hierover geïnformeerd (U21.00639). We verwachten hiermee minder specialistische GGz nodig te hebben en inzichten te verwerven die nodig zijn voor de volgende stap in het inkoopproces. Dit resulteert in een hogere last van € 100.000 incidenteel in 2021 ten laste van de extra incidentele middelen van het Rijk. Deze zijn ondergebracht bij de algemene dekkingsmiddelen. Het concrete bedrag volgt in de Meicirculaire 2021.

We voeren een succesvolle werkwijze uit met multidisciplinaire hulp dichtbij (SPAN: specialistisch ambulant netwerk). Dit is gestart als pilot. Deze hulp vermindert inzet van specialistische hulp en helpt om wachtlijsten te beperken. Voor de voortzetting van de werkwijze in 2021 is incidenteel extra geld nodig. Om er zeker van te zijn dat de werkwijze gecontinueerd kan worden, dient de begroting aangepast te worden. Dit resulteert in een hogere last van € 50.000 incidenteel in 2021 ten laste van de extra incidentele middelen van het Rijk. De verwachting is overigens dat deze kosten teniet worden gedaan door een besparing op specialistische zorg. Wegens het risico dat de besparing niet plaatsvindt, boeken we de besparing nog niet in. Na afronding van het project zal worden geëvalueerd in hoeverre de besparing is gerealiseerd.

In 2019 en 2020 nam het aantal kinderen met een traject voor ernstig enkelvoudige dyslexie (EED) toe. In 2021 wordt het contractmanagement geïntensiveerd, aansluitend bij de nieuwe contracten per juli 2021 en vinden er gesprekken plaats met het onderwijs in het kader van de beheersing van de uitgaven voor EED. Dit resulteert in een hogere last van € 90.000 incidenteel in 2021.

In 2019 is eenmalig een bedrag opgenomen in de begroting voor de veranderopgave jeugdhulp (project loopt 2 jaar). Echter, een deel is niet overgeheveld naar 2020 en vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. Dit resulteert in een hogere last van € 100.000 incidenteel in 2021.

De gezondheidszorg CJG heeft ieder jaar te maken met indexaties op het loon- en prijspeil. Echter, deze indexaties zijn niet in de begroting 2021 opgenomen. Hierbij corrigeren we dit en stellen we de indexaties bij. Dit resulteert in een hogere last van € 90.000 incidenteel in 2021.

Eind maart 2021 is het 4e compensatiepakket corona beschikbaar gesteld. Dit is ondergebracht bij de algemene dekkingsmiddelen. Het betreft incidentele middelen die we in 2021 kunnen inzetten voor perspectief jeugd en jongeren, jongerenwerk, mentale ondersteuning en activiteiten en ontmoetingen. We ontvangen een bijdrage, waardoor we hogere lasten hebben. Dit resulteert in een hogere last van € 200.058 incidenteel in 2021 voor Jeugd.

Binnen dit beleidsveld hebben er administratieve wijzigingen plaatsgevonden. Dit resulteert in een hogere last van € 107.000 op dit beleidsveld. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. De verlaging van de last komt namelijk terug op de andere beleidsvelden binnen dit programma.

Het restant van circa € 54.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten

Geen financiële mutaties

Reservemutaties beleidsveld 2

Toevoegingen (€ 1.300.000)

Vanuit het Rijk is aan gemeenten incidenteel € 613.000.000 toegekend voor 2021 voor het oplossen van knelpunten in de jeugdhulp. We rekenen voor Lansingerland op circa € 1.300.000 extra voor 2021. We verwachten in de Meicirculaire 2021 definitief uitsluitsel over de hoogte van het bedrag te ontvangen. Dit kan deels ten behoeve van de veranderopgave jeugdhulp voor de inkoop van de pilot basisGGz-plus en het voortzetten van de pilot SPAN in 2021 worden aangewend. Dit resulteert in een toevoeging aan de Reserve Sociaal domein van € 1.300.000 voor het opvangen van fluctuaties in uitgaven en het doen van investeringen ten behoeve van de veranderopgave jeugdhulp. De baat is ondergebracht bij de algemene dekkingsmiddelen.

Onttrekkingen

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 3 Participatie

Lasten (nadeel € 1.748.000)

De Tozo 3-regeling loopt door tot en met 17 maart 2021. Vanaf 1 april tot en met 30 juni 2021 kunnen zelfstandigen een tegemoetkoming aanvragen voor levensonderhoud en of bedrijfskrediet (Tozo 4). We krijgen hiervoor compensatie vanuit het Rijk. Dit resulteert in een bedrag van € 1.484.135 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Inwoners hebben in 2020 meer beroep gedaan op de individuele bijzondere bijstand door de coronacrisis. Voor 2021 verwachten we dat deze vraag aanhoudt. Dit resulteert in een hogere last van € 56.000 incidenteel in 2021.

In 2021 stijgt het aantal volwassen inwoners dat deelneemt aan onze collectieve zorgverzekering opnieuw met 49 inwoners. Dit resulteert in een hogere last van € 46.000 incidenteel in 2021.

In 2020 is de Rotterdampas door minder inwoners aangeschaft. De verwachting is dat er ook in 2021 minder vraag naar de Rotterdampas zal zijn. Hierdoor zijn de kosten voor de leges lager dan verwacht. Dit resulteert in een lagere last van € 54.000 incidenteel in 2021.

Er doen in 2021 minder inwoners een bijstandsaanvraag dan verwacht. Hierdoor wordt de prognose van het aantal bijstandsuitkeringen bijgesteld van 713 naar 684. Dit resulteert in lagere last van € 372.000 incidenteel in 2021.

Bij het raadsvoorstel (BR2000123) over het plan schuldhulpverlening ging de Raad akkoord met het beschikbaar stellen van de benodigde middelen bij de zomerrapportage 2021. Dit resulteert in een hogere last van € 75.000 incidenteel in 2021.

In de maartbrief van het Rijk is het 4e compensatiepakket corona bekendgemaakt voor onder andere de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld om een terugval in inkomsten als gevolg van de coronacrisis op te vangen voor huishoudens, waaronder ook ondernemers. Dit resulteert in een bedrag van € 84.180 incidenteel in 2021. Dit betreft de 1e tranche. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is. Er volgen hierna nog twee tranches, ieder van een bedrag van € 84.180. Deze zullen in de Slotwijziging 2021 verwerkt worden.

De uitbraak van het Coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben grote impact op de samenleving. De uitvoering van crisismaatregelen komt voor een groot deel voor rekening van de teams binnen domein samenleving. Om deze maatregelen goed uit te (blijven) voeren, is het nodig om 2,0 fte voor team MO en 3,0 fte voor team Participatie in te huren. Nieuwe taken naar aanleiding van de coronacrisis zijn voor team MO de uitvoering en communicatie over crisismaatregelen. Daarnaast kost regulier accountmanagement van belangrijke partners meer tijd en afstemming. Voor de uitvoering van de TONK- regeling is de inhuur van 3,0 fte nodig van 1 maart tot 1 september 2021. Dit resulteert in een hogere last van € 162.000 in 2021. Dit zal worden onttrokken aan de Reserve Crisismaatregelen.

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een hogere last van € 35.000 structureel vanaf 2021 in dit programma. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in het programma Overhead.

Van het Rijk ontvangen we een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen en helpen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 39.905 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Binnen dit beleidsveld hebben er administratieve wijzigingen plaatsgevonden. Dit resulteert in een hogere last van € 35.000 op dit beleidsveld. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. De verlaging van de last komt namelijk terug op de andere beleidsvelden binnen dit programma.

Bij de decembercirculaire 2020 is het 3e Corona steunpakket bekend gemaakt. Een deel van de middelen had betrekking op 2021. De extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid zijn beschikbaar voor de voorziene toename van de schuldenproblematiek. Deze extra middelen stellen gemeenten in staat om hun inwoners waar nodig van dichtbij te blijven ondersteunen. Dit resulteert in een hogere last van € 41.000 incidenteel in 2021. Daarnaast zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor re-integratie van bijstandsgerechtigden. Gemeenten ontvangen deze extra middelen zodat zij de reguliere dienstverlening op peil kunnen houden nu de instroom in de bijstand toeneemt. Voor onze gemeente gaat het om een bedrag van € 35.000 in 2021. Naast het aanvullende pakket re-integratie ontvangen gemeenten in 2021 een tijdelijke impuls voor re-integratie, die gemeenten in staat stelt om de dienstverlening aan mensen die nu als gevolg van de crisis de bijstand instromen te intensiveren. Voor Lansingerland gaat het om een bedrag van € 19.000. Dit resulteert per saldo in een hogere last van € 95.000 incidenteel in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 9.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit resulteert in een lagere last van € 6.000 in 2021.

In de Begroting 2021 zijn de effecten van het organisatieontwikkeltraject onder begeleiding van adviesbureau Haagse Beek ingezet. In deze zomerrapportage worden de wijzigingen gebaseerd op het traject geeffectueerd. Dit resulteert in een hogere last van € 38.000 in 2021.

Het restant van circa € 10.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 365.000)

Voor 2021 is het inkomensdeel BUIG vastgesteld op € 10.160.000. De rijksbijdrage BUIG 2021 valt volgens de meeste recente informatie (april 2021) fors lager uit dan tot op heden begroot voor 2021. De voorlopige beschikking van het Rijk voor de BUIG is namelijk vastgesteld op € 9.018.618. Dit resulteert in een verlaging van het inkomensdeel. De CPB-raming van het aantal bijstandsuitkeringen in 2021 is afhankelijk van de werkeloosheid in 2020 en de geraamde werkeloosheid in 2021. Beide vallen lager uit dan er in september 2020 werd verwacht. De raming van de bijstandsuitgaven wordt hierdoor met € 372.000 naar beneden bijgesteld. Dit resulteert in een lagere baat van € 1.141.382 incidenteel in 2021. Per saldo resulteert dit in een nadeel van circa € 769.000.

De Tozo 3-regeling loopt door tot en met 17 maart 2021. Vanaf 1 april tot en met 30 juni 2021 kunnen zelfstandigen een tegemoetkoming aanvragen voor levensonderhoud en of bedrijfskrediet (Tozo 4). We krijgen hiervoor compensatie vanuit het Rijk. Dit resulteert in een bedrag van € 1.484.135 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Van het Rijk ontvangen we een specifieke uitkering waarmee we gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen ondersteunen en helpen op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Dit resulteert in een bedrag van € 39.905 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

In 2020 is de Rotterdampas door minder inwoners aangeschaft. De verwachting is dat er ook in 2021 minder vraag naar de Rotterdampas zal zijn. Hierdoor zijn de kosten voor de leges lager dan verwacht. Dit resulteert in een lagere baat van € 17.805 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 4 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Lasten (nadeel € 1.930.000)

In 2020 hebben meer inwoners gebruik gemaakt van de Wmo-maatwerkvoorzieningen. Dit zet in 2021 door. In raadsbrief (U21.02010) informeerde het college over de overschrijdingen op de Wmo-maatwerkvoorzieningen in 2020. De overschrijdingen hebben een structureel effect op de begroting. De oorzaken van deze stijging zijn de aanzuigende werking van het abonnementstarief, de dubbele vergijzing en het langer thuis wonen in een vaak niet-passende woning. Daarnaast is de Wmo een openeinderegeling. Dit betekent dat wij Wmo-voorzieningen moeten bieden aan elke inwoner die daar recht op heeft. De potentiële doelgroep is nog niet bereikt en de vraag naar Wmo-voorzieningen verloopt grillig en is moeilijk voorspelbaar. Dit resulteert in de volgende hogere lasten in 2021: voor huishoudelijke hulp € 1.002.202, Wmo-begeleiding € 615.967, hulpmiddelen € 174.407, collectieve vervoersvoorziening € 57.316, vervoer begeleiding € 18.328 en PGB Wmo € 157.302.

Eind maart 2021 is het 4e compensatiepakket corona beschikbaar gekomen voor de begeleiding van kwetsbare groepen. Het betreft incidentele middelen die we in 2021 kunnen inzetten. Dit resulteert in een bedrag van € 74.690 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een hogere last van € 21.000 structureel vanaf 2021 op dit beleidsveld. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. De verlaging van de last komt namelijk terug in het programma Overhead.

Binnen dit beleidsveld hebben er administratieve wijzigingen plaatsgevonden. Dit resulteert in een lagere last van € 242.000 op dit beleidsveld. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. De verhoging van de last komt namelijk terug op de andere beleidsvelden binnen dit programma.

In de Begroting 2021 zijn de effecten van het organisatieontwikkeltraject onder begeleiding van adviesbureau Haagse Beek ingezet. In deze zomerrapportage worden de wijzigingen gebaseerd op het traject geeffectueerd. Dit resulteert in een hogere last van € 14.000 in 2021.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit resulteert in een lagere last van € 8.000 in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 11.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 35.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 40.000)

In 2020 hebben meer inwoners gebruik gemaakt van de Wmo-maatwerkvoorzieningen en dit zet in 2021 door. In raadsbrief (U21.02975) bent u geïnformeerd over de overschrijdingen op de Wmo-maatwerkvoorzieningen in 2020. De overschrijdingen hebben een structureel effect op de begroting. Door de hogere vraag naar Wmo-voorzieningen nemen ook de inkomsten voor het abonnementstarief toe. Dit resulteert in een hogere baat van € 40.000 in 2021. Bij de slotwijziging wordt er geëvalueerd of het budget nog moet worden bijgesteld.

Reservemutaties beleidsveld 4

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 7.000)

Het restant van circa € 7.000 betreft een onttrekking aan de Reserve Crisismaatregelen.

Programma 5 Kwaliteit openbare ruimte

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B5.1 Beheer openbare ruimte Lasten -15.622 0 -15.622 1.138 -14.483
Baten 1.104 0 1.104 28 1.132
Toevoeging reserves -220 0 -220 -3.303 -3.523
Onttrekking reserves 749 0 749 -205 544
Totaal B5.1 -13.988 0 -13.988 -2.342 -16.331
B5.2 Afval- en afvalwatermanagement Lasten -11.343 0 -11.343 -14 -11.357
Baten 13.990 0 13.990 25 14.015
Toevoeging reserves -15 0 -15 -1.117 -1.132
Onttrekking reserves 28 0 28 185 213
Totaal B5.2 2.660 0 2.660 -921 1.739
B5.3 Vastgoed Lasten -3.600 0 -3.600 -748 -4.348
Baten 2.311 0 2.311 676 2.987
Toevoeging reserves -341 0 -341 0 -341
Onttrekking reserves 583 0 583 0 583
Totaal B5.3 -1.047 0 -1.047 -72 -1.119
PG5 Kwaliteit openbare ruimte Lasten -30.565 0 -30.565 376 -30.189
Baten 17.405 0 17.405 729 18.134
Toevoeging reserves -576 0 -576 -4.420 -4.997
Onttrekking reserves 1.360 0 1.360 -20 1.340
Totaal PG5 -12.376 0 -12.376 -3.335 -15.711
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Beheer openbare ruimte

Lasten (voordeel € 1.138.000)

In de nieuwe (duurdere) groencontracten zijn er hogere kosten voor het groenonderhoud en lagere kosten voor het verwijderen van zwerfvuil. Dit resulteert in een hogere last van € 51.000 structureel vanaf 2021 voor het groenonderhoud.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit resulteert in een lagere last van € 1.144.000 in 2021.

Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2020 stijgen de kapitaallasten. Dit volgt uit de verdere uitwerking van de Nota Activabeleid. Een aantal investeringen moest in één keer worden afgeschreven. Dit resulteert in een hogere last van € 81.000 in 2021.

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een hogere last van €59.000 structureel vanaf 2021 in dit programma. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in het programma Overhead.

De doelstelling om te besparen op het beheer van het Parkmanagement is door lopende contractuele verplichtingen niet gehaald. Dit resulteert in een hogere last van € 30.000 structureel vanaf 2021.

Naar aanleiding van het Jaarplan baggeren verlagen we het budget groot onderhoud baggeren. Dit resulteert in een verlaging van € 170.000 in 2021. Hierdoor wordt de onttrekking aan de Reserve Baggeren ook verlaagd . Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 170.000 in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 59.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 45.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 28.000)

Het bedrag van circa € 28.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen (€ 3.303.000)

Deze zomerrapportage bevat een overzicht van de bijgestelde investeringskredieten. De uitbreiding van een aantal kredieten heeft ook effect op de toekomstige kapitaallasten. De kapitaallastendekkingsreserve is derhalve in lijn opgehoogd. Dit resulteert in een toevoeging van € 3.303.000 aan de kapitaaldekkingsreserve ten laste van de Algemene reserve.

Onttrekkingen (€ 205.000)

Naar aanleiding van het Jaarplan baggeren verlagen we het budget groot onderhoud baggeren. Hierdoor wordt de onttrekking aan de Reserve Baggeren ook verlaagd . Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 170.000 in 2021.

Door het aanpassen van afschrijvingstermijnen in de Nota Activabeleid onttrekken we minder aan de Reserve Kapitaallasten. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 35.000 in 2021.

Beleidsveld 2 Afval- en afvalwatermanagement

Lasten (nadeel € 14.000)

Afval

In de nieuwe (duurdere) groencontracten zijn er hogere kosten voor het groenonderhoud en lagere kosten voor het verwijderen van zwerfvuil. Dit resulteert in een lagere last van € 51.000 structureel vanaf 2021 voor het verwijderen van zwerfvuil.

De verbrandingsbelasting is geïndexeerd. Dit resulteert in een hogere last van € 7.000 structureel vanaf 2021.

Ten behoeve van de voorbereiding voor het nieuwe Afvalbeleid nemen we kosten op voor de implementatie. Dit resulteert in een hogere last van € 175.000 incidenteel in 2021. Dit bedrag wordt onttrokken aan de Algemene Reserve (zie besluit gemeenteraad: BR2100002).

De hoeveelheden afval nemen over de gehele linie toe. Dit geldt voor het restafval, maar ook voor de grondstoffen zoals PMD en GFT. Dit effect wordt vergroot, doordat veel mensen vanwege het coronavirus grotendeels thuiswerken. Om deze reden vallen de verwerkingskosten en de te betalen verbrandingsbelasting hoger uit dan begroot. Dit resulteert in een hogere last van € 82.500 incidenteel in 2021.

Op het Afvalbrengstation is ook sprake van een toename van het tonnage. De verwerkingskosten vallen hierdoor hoger uit dan begroot. Dit resulteert in een hogere last van € 25.000 incidenteel in 2021.

Vanwege het langer aanhouden van de corona-maatregelen en de aanhoudende drukte op het Afvalbrengstation zijn er ook dit jaar verkeerregelaars nodig (geweest). Ook de papierinzameling is door de inzet van de avondklok (tijdelijk) aangepast. De resulteert in een hogere last van € 10.000 incidenteel in 2021. Dit wordt onttrokken aan de Reserve Crisismaatregelen.

Afvalwatermanagement

De kosten voor riolering en gemalen zijn door storingen toegenomen. Dit resulteert in een hogere last van € 130.000 structureel vanaf 2021.

De aanbesteding voor het reinigen riolering en kolken is duurder uitgevallen dan verwacht. Dit resulteert in een hogere last van € 120.000 structureel vanaf 2021.

Door een afname van de toe te rekenen kosten moet de dotatie aan de Voorziening Riolering worden verhoogd. Dit resulteert in een hogere last van € 211.000 in 2021.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit leidt tot een lagere last van € 427.000 in 2021.

Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2020 dalen de kapitaallasten. Dit volgt uit de verdere uitwerking van de Nota Activabeleid. Een aantal investeringen loopt langer door of de afschrijvingstermijn hiervan is aangepast. Dit resulteert in een lagere last van € 282.000 in 2021.

Het restant van circa € 13.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 25.000)

De index van de verwerkingstarieven van de papierprijs laat een stijging zien, die naar verwachting van structurele aard is. Dit resulteert in een hogere baat van € 25.000 incidenteel in 2021.

Reservemutaties beleidsveld 2

Toevoegingen (€ 1.117.000)

Deze zomerrapportage bevat een overzicht van de bijgestelde investeringskredieten. De uitbreiding van een aantal kredieten heeft ook effect op de toekomstige kapitaallasten. De kapitaallastendekkingsreserve is derhalve in lijn opgehoogd. Dit resulteert in een toevoeging van € 1.117.000 aan de kapitaaldekkingsreserve ten laste van de Algemene reserve.

Onttrekkingen (€ 185.000)

Ten behoeve van de voorbereiding voor het nieuwe Afvalbeleid onttrekken we meer aan de Algemene Reserve (zie besluit gemeenteraad: BR2100002). Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 175.000 in 2021.

Vanwege het langer aanhouden van de corona-maatregelen en de aanhoudende drukte op het Afvalbrengstation zijn er ook dit jaar verkeerregelaars nodig (geweest). Ook de papierinzameling is door de inzet van de avondklok (tijdelijk) aangepast. Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Crisismaatregelen. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 10.000 in 2021.

Beleidsveld 3 Vastgoed

Lasten (nadeel € 748.000)

Het exploitatieresultaat op de verhuur van de binnensportaccommodaties zijn gesplitst in baten en lasten. Hierdoor worden de baten en lasten verhoogd. Dit resulteert in een hogere last van € 641.000 in 2021 en € 502.000 structureel vanaf 2022.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 33.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2020 stijgen de kapitaallasten. Dit volgt uit de verdere uitwerking van de Nota Activabeleid. Een aantal investeringen moest in één keer worden afgeschreven. Dit resulteert in een hogere last van € 116.000 in 2021.

Het restant van circa € 42.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 676.000)

Het exploitatieresultaat op de verhuur van de binnensportaccommodaties zijn gesplitst in baten en lasten. Hierdoor worden de baten en lasten verhoogd. Dit resulteert in een hogere baat van € 702.000 in 2021 en € 575.000 structureel vanaf 2022.

Het restant van circa € 26.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Programma 6 Lansingerland ontwikkelt

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B6.1 Ruimtelijke ordening Lasten -6.243 0 -6.243 -1.093 -7.336
Baten 2.860 0 2.860 -2 2.857
Toevoeging reserves -41 0 -41 -1.479 -1.519
Onttrekking reserves 605 0 605 1.100 1.705
Totaal B6.1 -2.819 0 -2.819 -1.474 -4.292
B6.2 Infrastructuur en mobiliteit Lasten -1.126 -60 -1.186 24 -1.162
Baten 87 0 87 0 87
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 210 60 270 -100 170
Totaal B6.2 -829 0 -829 -76 -905
B6.3 Economische ontwikkeling Lasten -2.836 -60 -2.896 -1.186 -4.082
Baten 259 0 259 812 1.071
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 1.950 60 2.010 65 2.075
Totaal B6.3 -628 0 -628 -308 -936
B6.4 Duurzaamheid Lasten -1.249 -195 -1.444 136 -1.308
Baten 4 195 199 -1 198
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B6.4 -1.245 0 -1.245 135 -1.110
PG6 Lansingerland ontwikkelt Lasten -11.454 -315 -11.769 -2.118 -13.887
Baten 3.209 195 3.404 809 4.213
Toevoeging reserves -41 0 -41 -1.479 -1.519
Onttrekking reserves 2.765 120 2.885 1.065 3.950
Totaal PG6 -5.520 0 -5.520 -1.723 -7.243
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Ruimtelijke ordening

Lasten (nadeel € 1.093.000)

Voor de invoering van de Omgevingswet zal er in 2021 extra budget benodigd zijn. Dit resulteert in een hogere last van € 1.093.000 incidenteel in 2021. Dit bedrag zal onttrokken worden aan de Reserve Actieplan Omgevingswet.

Baten (nadeel € 2.000)

Het bedrag van circa € 2.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties beleidsveld 1

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 1.100.000)

Voor de invoering van de omgevingswet zal er in 2021 extra budget benodigd zijn. Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Actieplan Omgevingswet. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 1.100.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 2 Infrastructuur en mobiliteit

Lasten (voordeel € 24.000)

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Dit resulteert in een lagere last van € 49.000 in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van 22.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 3.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten

Geen financiële mutaties

Reservemutaties beleidsveld 2

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 100.000)

De netwerkstudie Randstadrail zal in 2021 niet meer plaatsvinden. Daarom zal de onttrekking aan de Reserve Onderzoekskosten teruggedraaid worden. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 100.000 in 2021.

Beleidsveld 3 Economische ontwikkeling

Lasten (nadeel € 1.186.000)

Voor het opstellen van het ontwikkelperspectief voor Bleizo-West hebben we een bijdrage ontvangen. Dit resulteert in een bedrag van € 789.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Voor het coronaherstelplan is er extra budget benodigd. Dit resulteert in een hogere last van € 340.000 incidenteel in 2021. Dit bedrag zal onttrokken worden aan de Reserve Crisismaatregelen.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van 24.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Voor het FoodE-programma hebben we een bijdrage ontvangen. Hierdoor hebben wij ook hogere lasten. Dit resulteert in een bedrag van € 23.000 incidenteel in 2021. We verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Het restant van circa € 10.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (voordeel € 812.000)

Voor het opstellen van het ontwikkelperspectief voor Bleizo-West hebben we een bijdrage ontvangen. Dit resulteert in een bedrag van € 789.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Voor het FoodE-programma hebben we een bijdrage ontvangen. Dit resulteert in een bedrag van € 23.000 incidenteel in 2021. We verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie budgettair neutraal is.

Reservemutaties beleidsveld 3

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 65.000)

Voor het coronaherstelplan is er extra budget benodigd. Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Crisismaatregelen. Dit resulteert in een onttrekking van € 340.000 incidenteel in 2021.

De studie naar Greenport LL centrum kennis en innovatie zal niet meer plaatsvinden in 2021. Daarom zal de onttrekking aan de Reserve Ombuiging teruggedraaid worden. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 175.000 in 2021.

De centrumontwikkeling Bergschenhoek zal niet meer plaatsvinden in 2021. Daarom zal de onttrekking aan de Reserve Onderzoekskosten teruggedraaid worden. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 100.000 in 2021.

Beleidsveld 4 Duurzaamheid

Lasten (voordeel € 136.000)

Door de nieuwe urenverdeling ontstaat er een voordeel. Dit resulteert in een lagere last van € 124.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Het restant van circa € 12.000 voordelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (nadeel € 1.000)

Het bedrag van circa € 1.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Programma 7 Grondzaken

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B7.1 Grondexploitatie Lasten -56.567 0 -56.567 -446 -57.012
Baten 55.825 0 55.825 450 56.275
Toevoeging reserves 71 0 71 0 71
Onttrekking reserves 620 0 620 0 620
Totaal B7.1 -51 0 -51 4 -47
PG7 Grondzaken Lasten -56.567 0 -56.567 -446 -57.012
Baten 55.825 0 55.825 450 56.275
Toevoeging reserves 71 0 71 0 71
Onttrekking reserves 620 0 620 0 620
Totaal PG7 -51 0 -51 4 -47
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Grondexploitatie

Lasten (nadeel € 446.000)

In 2021 is het perceel aan de Laan van Koot 1 verkocht. Dit resulteert in een afwaardering van de grondwaarde en verkoopkosten van € 454.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie nagenoeg budgettair neutraal is.

Baten (voordeel € 450.000)

In 2021 is het perceel aan de Laan van Koot 1 verkocht. Dit resulteert in een verkoopopbrengst van € 450.000 incidenteel in 2021. Wij verwerken dit zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting, waardoor deze mutatie nagenoeg budgettair neutraal is.

Overzicht Algemene Dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B8.1 Lokale heffingen Lasten -399 0 -399 0 -399
Baten 16.512 0 16.512 0 16.512
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B8.1 16.114 0 16.114 0 16.114
B8.2 Algemene uitkering Lasten 0 0 0 0 0
gemeentefonds Baten 72.232 244 72.476 2.366 74.842
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B8.2 72.232 244 72.476 2.366 74.842
B8.3 Dividend Lasten -5 0 -5 0 -5
Baten 566 0 566 0 566
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 2.660 -2.660 0 0 0
Totaal B8.3 3.222 -2.660 562 0 562
B8.4 Financieringsfunctie Lasten -3.448 0 -3.448 0 -3.448
Baten 3.318 0 3.318 27 3.345
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B8.4 -130 0 -130 27 -103
B8.5 Algemene dekkingsmiddelen Lasten -573 -400 -973 0 -973
en saldo kostenplaatsen Baten 20 0 20 0 20
Toevoeging reserves 0 -11.340 -11.340 0 -11.340
Onttrekking reserves 25 13.586 13.611 0 13.611
Totaal B8.5 -529 1.846 1.317 0 1.317
B8.6 Mutaties reserves Lasten 0 0 0 0 0
Baten 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 5.899 5.899
Totaal B8.6 0 0 0 5.899 5.899
B8.7 Stelpost onvoorzien Lasten -50 0 -50 0 -50
Baten 0 0 0 0 0
Toevoeging reserves 0 0 0 0 0
Onttrekking reserves 0 0 0 0 0
Totaal B8.7 -50 0 -50 0 -50
PG8 Algemene dekkingsmiddelen Lasten -4.475 -400 -4.875 0 -4.875
Baten 92.648 244 92.892 2.393 95.285
Toevoeging reserves 0 -11.340 -11.340 0 -11.340
Onttrekking reserves 2.685 10.926 13.611 5.899 19.510
Totaal PG8 90.858 -570 90.288 8.292 98.580
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Lokale heffingen

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 2 Algemene uitkering gemeentefonds

Lasten

Geen financiële mutaties

Baten (voordeel € 2.366.000)

De wijziging van de Algemene uitkering komen per circulaire tot stand. Deze lichten we hieronder toe:

Meicirculaire 2021
De Meicirculaire 2021 wordt eind mei gepubliceerd. We hebben op dit moment dus nog geen cijfers voor 2021, maar deze worden (indien mogelijk) later in deze zomerrapportage verwerkt.

Meicirculaire 2021 (meerjarig 2022-2025)
De effecten van de Meicirculaire 2021 voor 2022 en latere jaren vormen de basis voor de Begroting 2022-2025 en worden separaat per brief toegelicht. Wel heeft het Rijk aan gemeenten € 613.000.000 toegekend voor het oplossen van problemen in de jeugdhulp. Dit wordt waarschijnlijk verwerkt in de meicirculaire. Vooruitlopend hierop schatten wij in circa € 1.300.000 te ontvangen. Omdat de middelen reeds zijn toegezegd en zo kunnen worden ingezet voor ons beleid verwerken we dit al in deze zomerrapportage.

Decembercirculaire 2020 (meerjarig voor 2021)
De Decembercirculaire 2020 geeft voor 2021 een positief saldo weer. Dit resulteert in een voordeel van € 498.000 (U21.00084). Hiervan zijn de belangrijkste onderdelen:
1. Hoeveelheidsverschillen (€ 289.000 voordeel);
2. 3e Compensatiepakket Corona (€ 286.000 voordeel)

Het restant van € 77.000 nadelig zijn overige verschillen

4e Compensatiepakket Corona
Eind maart 2021 heeft het Rijk het 4e Compensatiepakket corona beschikbaar gesteld. Het betreft incidentele middelen die we in 2021 kunnen inzetten. Het gaat om een totaalbedrag van € 568.420. De toelichting hiervan staat in het onderdeel programma overstijgende ontwikkelingen in de samenvatting van deze zomerrapportage.

Knelpunten Jeugdhulp
Vanuit het Rijk is aan de gemeenten incidenteel € 613.000.000 toegekend in 2021 voor het oplossen van knelpunten in de jeugdhulp. Voor Lansingerland betekent dit een bedrag van circa € 1.300.000 in 2021. Het definitief uitsluitsel over de hoogte van het bedrag verwachten wij te ontvangen in de Meicirculaire 2021.

Totaal Algemene uitkering

Beleidsveld 3 Dividend

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 4 Financieringsfunctie

Lasten

Geen financiële mutaties

Baten (voordeel € 27.000)

Jaarlijks dienen er rentekosten te worden doorberekend aan de grondexploitaties op basis van de boekwaarden van de grondexploitaties. Voor 2021 levert dit een voordeel op als gevolg van de herberekening die heeft plaatsgevonden. De boekwaarde per 1 januari 2021 van de grondexploitaties is 20.000.000 hoger dan begroot. Daarentegen daalt de toe te rekenen rente met 0,1% van 1,1% naar 1,0%. Dit is het gevolg van een verbeterde solvabiliteitsratio (eigen vermogen ten opzichte van vreemd vermogen). De afname van het rentepercentage kleiner is dan de ophoging van de boekwaarde. Dit resulteert in een hogere baat van € 93.000 incidenteel in 2021.

De omslagrente voor 2021 is gecorrigeerd. Dit resulteert in een lagere baat van € 66.000 incidenteel in 2021.

Beleidsveld 5 Algemene dekkingsmiddelen en saldo kostenplaatsen

Geen financiële mutaties

Beleidsveld 6 Mutaties Reserves

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (5.899.000)

De invoering van de Omgevingswet is verplicht. Wij zijn als gemeente zelf verantwoordelijk voor de invoeringskosten. Vanuit het rijk vindt daar geen compensatie voor plaats. Om deze wet in te voeren is € 2.300.000 nodig voor de periode 2021-2023. Eerder is voor de Omgevingswet in de begroting de Reserve Actieplan Omgevingswet ingesteld (zie raadsbesluit BR2100033). Het is nodig om deze reserve op te hogen in 2021. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 1.479.000 aan de Algemene reserve ten gunste van de Reserve Actieplan Omgevingswet om de te verwachten kosten te dekken.

Deze zomerrapportage bevat een overzicht van de bijgestelde investeringskredieten. De uitbreiding van een aantal kredieten heeft ook effect op de toekomstige kapitaallasten. De kapitaallastendekkingsreserve is derhalve in lijn opgehoogd. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 4.420.000 aan de Algemene reserve ten gunste van de kapitaaldekkingsreserve. De toevoeging aan de kapitaaldekkingsreserve is ondergebracht bij programma 5.

Beleidsveld 7: Stelpost onvoorzien

Geen financiële mutaties

Overzicht Overhead

Terug naar navigatie - Afwijkingenrapportage
Bedragen x € 1.000
Primitief begroot 2021 Tussentijdse mutaties 2021 Begroting 2021 Mutaties Zomer- rapportage 2021 Begroting 2021 na Zomerrapportage 2021
B10.1 Overhead Lasten -17.205 0 -17.205 74 -17.131
Baten 26 0 26 -6 20
Toevoeging reserves -80 0 -80 0 -80
Onttrekking reserves 764 0 764 1.143 1.907
Totaal B10.1 -16.495 0 -16.495 1.211 -15.284
PG10 Overhead Lasten -17.205 0 -17.205 74 -17.131
Baten 26 0 26 -6 20
Toevoeging reserves -80 0 -80 0 -80
Onttrekking reserves 764 0 764 1.143 1.907
Totaal PG10 -16.495 0 -16.495 1.211 -15.284
Terug naar navigatie - Toelichting

Beleidsveld 1 Overhead

Lasten (voordeel € 74.000)

Het opleidingsbudget is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Zo kunnen zij eigenhandig hun opleidingsbehoefte invullen. Dit resulteert in een lagere last van € 369.000 structureel vanaf 2021 in het programma Overhead. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in de overige programma's.

In de Begroting 2021 zijn de effecten van het organisatieontwikkeltraject onder begeleiding van adviesbureau Haagse Beek ingezet. In deze zomerrapportage worden de wijzigingen gebaseerd op het traject uitgewerkt. Dit resulteert in een hogere last van € 132.000 in 2021.

Door de corona pandemie is binnen onze organisatie de werkdruk toegenomen op een aantal specifieke aandachtsgebieden. Het gaat hier om: groter beroep op communicatie en woordvoering, toename van bezwaarschriften die afgehandeld dienen te worden door bijvoorbeeld het TOZO dossier en door de regel ‘thuiswerken tenzij’ is er meer inzet nodig op het gebied van beheer en ontwikkeling van thuiswerkfaciliteiten. Dit resulteert in een hogere last van € 651.000 incidenteel in 2021. Dit wordt onttrokken aan de Reserve Crisismaatregelen.

De archivering van stukken loopt op dit moment achter. Door een deel van de archivering eenmalig uit te besteden komen we voor een belangrijk deel weer in control. Daarnaast voldoen we hierdoor aan de huidige wet- en regelgeving. Dit resulteert in een hogere last van € 75.000 incidenteel in 2021.

Het budget aangaande de attentieregeling is op dit moment een centrale post. Middels deze zomerrapportage verdelen we de budgetten via een verdeelsleutel naar de individuele teams. Hierdoor blijft er op de centrale post een bedrag van € 11.000 over voor attenties die onder de centrale attentieregeling vallen. Dit resulteert in een lagere last van € 32.300 structureel vanaf 2021 in het programma Overhead. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Deze last komt namelijk terug in de overige programma's.

Door overbezetting bij I&D is het niet mogelijk om formatieruimte op andere plekken in te vullen. Door extra budget toe te voegen, creëren we ruimte om de komende maanden de toegenomen werkdruk op te kunnen vangen. Dit resulteert in een hogere last van € 80.000 incidenteel in 2021.

Door de steeds complexere samenleving en verdergaande juridisering van het werkveld is in zaken extern specialisme benodigd. Dit resulteert in een hogere last van € 10.000 in 2021. Daarnaast is er extra budget nodig voor het beheer van de verzekeringsportfolio. Dit resulteert in een hogere last van € 50.000 in 2021. Ook is er extra budget nodig voor het elektronisch publiceren van gemeentelijke regelgeving o.g.v. Bekendmakingswet. Dit resulteert in een hogere last van € 14.000 in 2021. Dit resulteert per saldo in een hogere last van € 74.000 incidenteel in 2021.

Op de beleidsterreinen communicatie en bestuursadvies is het verloop van personeel aanzienlijk. Inmiddels is de ervaring op de arbeidsmarkt dat deze functies moeilijk zijn in te vullen. Omdat het continuïteitstaken betreft zien we de noodzaak om in te huren. Inhuurkosten zijn hoger dan vrijkomende loonkosten. Dit resulteert in een hogere last van € 105.000 incidenteel in 2021.
Naar aanleiding van het afsluiten van het boekjaar 2020 dalen de kapitaallasten. Dit volgt uit de verdere uitwerking van de Nota Activabeleid. Een aantal investeringen loopt langer door of de afschrijvingstermijn hiervan is aangepast. Dit resulteert in een lagere last van € 199.000 incidenteel in 2021.

De nieuwe urenverdeling leidt tot een mutatie in deze zomerrapportage. Dit resulteert in een hogere last van € 31.000 in 2021. Voor het totaalsaldo heeft dit voorstel geen effect. Dit betreft namelijk een budgettair neutrale wijziging over de verschillende programma's.

Met ingang van 1 januari dienen de interne uren aan de investering toegerekend te worden. Hierdoor wordt er meer doorbelast van de teambudgetten naar de investeringen en dus een lagere doorbelasting naar overhead. Dit resulteert in een lagere last van € 254.000 in 2021.

Naar aanleiding van de doorbelasting uren ten behoeve van de grondexploitaties (voorbereidingskrediet Wilderszijde) dalen de lasten. Dit resulteert in een lagere last van € 375.000 in 2021.

Het restant van circa € 17.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Baten (nadeel € 6.000)

Het bedrag van circa € 6.000 nadelig ontstaat door diverse kleinere incidentele afwijkingen.

Reservemutaties Overhead

Toevoegingen

Geen financiële mutaties

Onttrekkingen (€ 1.143.000)

Om de gevolgen van Corona het hoofd te kunnen bieden is de Reserve Crisismaatregelen ingesteld. Binnen de gemeentelijke organisatie heeft Corona flinke gevolgen gehad voor de werkzaamheden. Door het Coronavirus worden er meerkosten gemaakt, welke aan de reserve worden onttrokken. Hierbij kan gedacht worden aan: groter beroep op communicatie en woordvoering, toename van bezwaarschriften die afgehandeld dienen te worden door bijvoorbeeld het TOZO dossier, door de regel ‘thuiswerken tenzij’ meer inzet benodigd op het gebied van beheer en ontwikkeling van thuiswerkfaciliteiten, extra inzet bij balie en contactcentrum om zo de dienstverlening veilig op peil te houden, uitvoeren van Corona gerelateerde crisistaken binnen het sociaal domein, uitvoeren van de regeling voor Tijdelijke Ondersteuning in Noodzakelijke Kosten (TONK). Hierdoor onttrekken we meer aan de Reserve Crisismaatregelen. Dit resulteert in een hogere onttrekking van € 1.143.000 in 2021. Hiervan wordt € 651.000 besteed binnen Overhead.  Het restant van € 492.000 wordt verdeeld over de verschillende programma's.