Ook voor 2019 hebben we het doel klachten, bezwaren en Wob-verzoeken correct en snel af te handelen voor onze inwoners. Minimaal 90% van de zaken ronden we binnen de gestelde termijnen af. De complexiteit en daarmee langere bewerkingstijd kan een uitloop op de termijnen als gevolg hebben. Kwaliteit en klanttevredenheid wegen in dit proces zwaarder dan tijdigheid van een besluit. Indien meer tijd nodig is voor een correcte afhandeling, gebeurt dit altijd in overleg met de inwoner. 

Na een succesvolle pilot in de bezwarenprocedure zetten we ambtelijk horen definitief in voor het merendeel van de bezwaren. Wij houden scherp oog op het leereffect uit de verschillende juridische processen. Het leereffect binnen bezwaren richt zich met name op de verbetering van de kwaliteit van de genomen besluiten. Binnen de klachtenprocedure  besteden we specifiek aandacht aan verbetering van onze dienstverlening. De informele aanpak draagt hier in grote mate aan bij. 

Met de invoering van de Algemene verordening Gegevensverwerking (inwerkingtreding mei 2018) verwachten wij een toename in verzoeken vanwege het recht op inzage in persoonsgegevens (en daarmee samenhangende rechten).